Nu zal ik het hebben over tandwielen en veiligheid.
Bij een wieloverbrenging hebben we 4 dingen - de motor - de drijvende riemschijf (de drijver) - de gedreven riemschijf (de volger) - de riem
Zoals we allemaal weten draaien 2 tandwielen in de tegengestelde richting.
Als je 2 tandwielen van hetzelfde aantal tanden laat draaien dan merk je dat: als je 1 tand van de drijver verplaatst, er ook 1 tand van de volger zal meegaan.
Wanneer de drijver groter is dan de volger, zal de volger meer sneller draaien.
Als je wilt dat 2 tandwielen niet in tegengestelde richting draaien, steek je er heel simpel een wiel tussen.
Nu zal ik het hebben over de veiligheid.
De verschillende transportmiddelen met hun veiligheidsmaatregelen:
- Fiets: Een helm en een fluohesje, zodat je opvalt. - Een moto: Een motorpak, handschoenen, helm (en eventueel kniebeschermers) - Een auto: Gordel aandoen. - Een vliegtuig: Gordel aandoen en bij neerstorten zuurstofmasker raadplegen. - Rollerskates: Kniebeschermers, elleboogbeschermers, helm.
Zo dat was het dan voor vandaag tot de volgende :)
Vandaag zal ik het hebben over de C-130, een klassiek
maar toch zeer nuttig transportvliegtuig van de militairen.
De C-130 of zijn volledige naam: Lockheed C-130 Hercules is
een middelzwaar transportvliegtuig.
Geen enkel ander militair transportvliegtuigzo flexibel en veelzijdig.
De
C-130 heeft een reputatie van werkpaard omdat het voor elke missie kan worden
ingezet.
Het
heeft 4 motors: Vier Turboprop motors.
Een
Turboprop motor is een type vliegtuigmotor dat speciaal geschikt
is voor langzamer vliegende vliegtuigen.
De motor bestaat uit een gasturbine die een propeller
aandrijft.
Om de gasturbine
klein van afmetingen te houden is hij ontworpen voor een hoog toerental.
De propeller draait
echter efficiënt bij een relatief laag toerental.
Daarom is er een
tandwielkast tussen de uitgaande as van de turbine en de propeller geplaatst.
Aangezien een propeller zeer efficiënt is bij lage
vliegsnelheden, wordt dit motortype vooral aangetroffen in kleine passagiersvliegtuigen
of transportvliegtuigen.
De C-130 is in gebruik is bij vele NAVO-krijgsmachtdelen.
Het toestel is in de jaren 50 ontworpen en wordt nog steeds
gebruikt. (Eerste vlucht11 juni 1956)
In die tijd zijn meer dan 40 modellen verkocht aan meer dan
50 landen.
De C-130 kan je goed vergelijken met de Airbus.
Daarom is dit zijn grootste concurrent.
De C-130 beschikt over een zeer ruime actieradius en een
nuttige laadcapaciteit van 20-22 ton. Bovendien maken uitstekende STOL-eigenschappen
hem uitermate geschikt voor de meest gevarieerde tactische luchtopdrachten.
En bv. als ambulance kan hij 92 brancards meenemen.
(Stol-eigenschappen= Opstijg- en Landingstechnieken)
Onze eigen Belgische luchtmacht kan met trots zeggen dat wij
maar liefst 11 C-130 vliegtuigen hebben.
Eigenlijk hadden we er 12 maar 1 ging in 1996 ging verloren
bij een ongeluk op de Vliegbasis Eindhoven.
De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht maakt ook gebruik van
dit toestel.
Verder gebruiken maar liefst 55 landen de C-130!!!
Hij kost maar liefst 22.9 miljoen
dollars = 15.9 miljoen Euro.
Zoals je ziet is dit een klein maar zeer nuttig
transportmiddel.
Vandaag zal ik het hebben over de soorten krachten we hebben.
Eerst en vooral hebben we een aantal soorten aandrijvingen namelijk:
- Spierkracht - Natuurlijke aandrijvingskrachten - De Stoommachine - De motor
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Spierkracht: uiteraard de mens bij bv. een roeiboot of een step of een fiets OF de dieren bv een paard die een paardenkar trekt. - Natuurlijke aandrijvingskrachten: lucht bv. een zweefvliegtuig, wind: een zeilboot of water, denk bv aan raften. - De Stoommachine: Zet de energie van hete, onder druk staande stoom om in beweging. - De motor: - De verbrandingmotor zet de energie die de brandstof(benzine, diesel, gas) levert om in beweging. - De elektromotor zet elektriciteit om in beweging.
Verder hebben we ook Weerstandkrachten (wrijvingskrachten)
Eerst en vooral moet je weten dat de weerstand zich afhangt van het medium waardoor het transportmiddel zich beweegt. Bij luchtweerstand heb je een remmende werking. Dat komt omdat je je natuurlijk bevind in de lucht en je daarom alle lucht tegen je krijgt. Om dit te vermijden en toch zo snel mogelijk te kunnen gaan, ontwerpt men gestroomlijnd. Zo wordt de weerstand van de lucht of het water zo klein mogelijk gemaakt.
Dan hebben we natuurlijk de Zwaartekracht.
Zwaartekracht is eigenlijk alles wat te maken heeft met gewicht (massa): hoe zwaarder iets is, hoe meer het naar de aarde wordt toegetrokken.
We hebben ook nog Opwaartse kracht. dereden dat een schip kan blijven drijven is door de tegendruk van het water. Hoe groter en zwaarder het schip is, hoe dieper het in het water ligt en hoe groter de opwaartse kracht is.
Dat was het dan, hopelijk hebben jullie weer wat bijgeleerd, en tot de volgende
Hallo :D , Vandaag zal ik het hebben over het project dat we laatst afgerond hebben, namelijk project transport.
Eerst en vooral:
Wat is Transport??
Transport is het verplaatsen van mensen, dieren (of planten) door voertuigen, vooral over lange afstanden. Dat doen ze door een bepaald medium. Een medium is de plaats waar het voertuig zich door verplaatst. Bv. Een vliegtuig, de lucht of een boot, het water.
De transportvoertuigen zijn aangepast aan hun snelheid. Bv. een vliegtuig. Die is heel gestroomlijnd gemaakt zodat hij makkelijk door de lucht kan vliegen. Andere voertuigen zoals een boot, hoeven niet gestroomlijnd te zijn omdat ze niet echt snel moeten varen. Het draait hier voornamelijk om de massa die ze kunnen vervoeren. Een auto kan ook gestroomlijnd zijn, maar dat doen ze meer bij sportwagens. Denk Bv. aan een Ferrari.
Wat zijn de kenmerken van een transportmiddel?
Ze hebben allemaal: - Een laadruimte: om personen of goederen te vervoeren. - De besturing: De richting. (bij vliegtuig ook omhoog en omlaag) - En de energiebron.
Zo dat was weer een beetje over transportmiddelen, Hopelijk hebben jullie iets bijgeleerd, en tot de volgende :D
Als eerste zet de wind de propellers van de windmolen in beweging.
Dan zetten de propellers de turbine in beweging.
Doordat de turbine gaat draaien produceert de generator energie.
De elektriciteit die in de generator wordt opgewerkt gaat weg uit de cetrale via de hoogspanningskabels en komt zo bij je huis terecht.
Eigenlijk er er niets zo'n groot probleem. Behalve natuurlijk weer voor de mens.... Oftewel verstoord het het uitzicht, oftewel is er teveel lawaai, het kost veel geld, enz. Verder is er misschien 1 klein nadeeltje dat er is en dat is de fauna en flora die verstoord wordt.
Maar vrees niet in België hebben we er toch een aantal. Bv. lars de snelwegen (gistel) of in de havens (zeebrugge, antwerpen, lombardsijde)
Dit is mijn favoriete manier van energie opwekken omdat het lekker simpel is en bijna geen nadelen heeft.
Zo dat was het dan Dan zie ik jullie terug in ons volgende project Tot dan!!!
Iedereen kent en gebruikt de zon wel, zowel de mensen als de planten. De mens gebruikt het om energie me op te wekken of een lekker onder te bruinen. En de planten gebruiken ze om aan fotosynthese te doen.
Zoals ik al zei gebruikt de mens dus de zon om energie me op te wekken. Wel dat gebeurt in de Zonnepanelen. Die hebben Fotovoltaïsche cellen in zich die het zonlicht in energie omzetten.
De meeste zonnecellen zijn gemaakt uit Silicium. Silicium is ene natuurlijk mineraal uit de aardkorst.
Dit is dus een zeer milieuvriendelijke manier om energie te produceren.
Maar toch is er een klein nadeeltje. Het recycleren en het natuurlijk verwerken van zonnecellen.
Voor de rest is dit ene zeer goede manier om energie te produceren.
Zo dat was het ik hoop dat jullie iets hebben bijgeleerd en tot de volgende keer :D
Vandaag zal ik het eens hebben over de Kerncentrale oftewel Nucliaire centrale.
De vraag is nu: Wat is een kern-/nucliaire centrale?
Eigelijk is het prencipe hiervan net hetzelfde als die van een klassieke centrale, maar worden er geen fossiele brandstoffen verbrand.
Hier wordt energie opgewekt door kernsplijting. Dat doen ze met Uranium of Plutonium: Een delfstof die in de bodem ontstaat.
We moeten hier echter zeer goed mee opletten want dit is Radioactief. Als je ermee in aanraking komt staat er je niet veel goeds te verwachten.... Neem bv. een voorbeeld aan de atoombom die de VS gebruikt heeft in WOII. Dat was geen pretje....
Of kijk wat er is gebeurt in Tsjernobyl of in Fukushima.
Eigenlijk kunnen we zeggen dat dit milieuvriendelijk is maar dat is echter niet zo, want het alval dat overblijft is niet verwerkbaar door de natuur. Sommige fabrieken houden hier geen rekening mee en gooien het zo de zee in. Dat is echter zeer fout!!!! Bij ons in België wordt het veilig opgeslagen in een bunker onder de grond in Mol.
Zo hopelijk hebben jullie wat bijgeleerd en dan zie ik jullie de volgende keer
Vandaag ga ik het hebben over fossiele brandstoffen. Iedereen kent en gebruikt ze wel
Enkele voorbeelden van fossiele brandstoffen zijn: -Steenkool -Aardolie -Aardgas
Fossiele brandstoffen zijn versteende overblijfselen van planten en dieren die bij verbranding energie leveren.
Ze zijn ontstaan miljoenen jaren geleden.
In Europa is steenkool duurder dan ik andere landen omdat wij hier geen steenkool hebben.
Natuurlijk weten we allemaal dat steenkool gemijnd wordt. Vroeger was dit geen pretje. Heel de dag onder de grond in de stoffige/giftige mijnen. Het steenkool wordt via mijnkarretjes naar de oppervlakte gebracht.
Bij aardolie gaat dit anders tewerk. Dit gaat gewoonweg via pijpleidingen en die aardolie wordt dan opgeslagen in barrels (149 Liter)
Zo dat was iets meer over fossiele brandstoffen. Ik hoop dat jullie iets hebben bijgeleerd en tot de volgende keer :D
Vandaag zal ik het eens hebben over een waterkrachtcentrale.
Nu is natuurlijk de vraag: hoe werkt die dan?
Wel het begint allemaal bij een stuwmeer. Een stuwmeer is een soort beekje met een vergaarbekken. Een vergaarbekken is een plek waar het water gewoon ligt en niets doet.
Vervolgens gaat het water via buizen naar beneden stromen.
Door de kracht van dat neerstromend water gaat er een grote turbine draaien.
Die turbine is verbonden met een generator. Door de kracht van de turbine gaat deze generator elektriciteit beginnen op te wekken.
Die elektriciteit moet uiteraard nog bij de mensen komen dus wordt die vervoerd via hoogspanningskabels.
Het overige water uit de turbine komt terecht in het benedenbekken en dat water wordt 's nachts terug overgepompt naar het bovenste vergaarbekken.
Het ziet er allemaal heel praktisch uit. Nu even 3 voor- en nadelen.
Voordelen: - Waterkracht is een schone en goedkope energiebron. -Een stuwmeer is een voorraad energie die je kunt gebruiken wanneer je maar wilt. -Een waterkrachtcentrale is dan misschien wel duur om te bouwen, maar eens het er staat gaat het lang mee en is het goedkoop om waterkrachtenergie te produceren.
Nadelen: -Stuwmeren hebben een grote invloed op de omgeving. Het milieu in en om het water verandert -Sommige waterdieren hebben het moeilijk een centrale te passeren. -Het is duur om te bouwen.
Nu heb ik nog enkele weetjes voor jullie :)
Een waterkrachtcentrale gaat gemiddeld 75 jaar mee!!!! Ongeveer 11% van de europese energie komt van waterkracht En ook ongeveer 60% van de duurzame energie is waterkracht!!!!!!
Voila ik hoop dat jullie nu iets meer weten over waterkrachtcentrales en bedankt voor het lezen
Je kan je eens afvragen wanneer en waar ontstond zeep.
Het eerste bewijs
voor het gebruik van zeep is bijna vijfduizend jaar oud en stamt uit Babylon .Een cilinder van klei uit 2800 v.Chr. bleek een zeepachtige substantie
te bevatten, en ook werd een Babylonisch kleitablet van 2200 v.Chr. gevonden
waar een zeepformule op staat beschreven. Ook de Oude Egyptenaren gebruikten regelmatig zeep, waarbij
de oliën van zowel dierlijke als plantaardige afkomst waren. Romeinse plattelandsvrouwen zouden de
reinigende werking van zeep bij toeval ontdekt hebben. De klei van de oevers
van de rivier de Tiber bleek te helpen bij het schoonmaken
van hun was, doordat het vermengd was met dierlijk vet en as. Dit was afkomstig
van de tempel van de berg Sapo, een naam
die in veel talen terugkomt in het woord voor zeep. Zeep werd tot de Tweede Wereldoorlog veel als
schoonmaakmiddel gebruikt, maar gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw is
zeep bijna geheel verdrongen door andere detergenten.
Je zou je wel eens kunnen afvragen Hey? hoe wordt zeep eigenlijk gemaakt???
Wel,
Als we de zeep gaan maken beginnen we met het toevoegen van kleurstof en geurolie aan de zeepkorrels. Dit mengesel gaat in de zeepmachine en wordt daarin door een persplaat naar buiten gedrukt. Hierdoor komen er aan de voorkant van de machine slierten zeep uit.
De slierten zeep die uit de machine geperst worden noemen we spaghetti. Die slierten worden afgesneden en gaat terug de machine in. Dit proces wordt minstens 10 keer herhaald omdat alle ingrediënten goed gemengd zouden zijn.
Als alle ingerdiënten goed gemengd zijn dan word de zeep uitgedraaid.
Hiervoor wordt een bepaalde vorm of mal in de machine geplaatst. De zeep wordt nu in de vorm van de mal uit de machine geperst.
Na het uitdraaien van de zeep wordt deze gesneden in de gewenste breedte of dikte. Dit gebeurt handmatig met een speciale snijmachine.
Nu de zeep nog warm is kan er een naam of logo in gedrukt worden
Waarom maken wij eigenlijk een blog en geen wedsite? Wel dat is zeer simpel
Ten eerste is een blog gratis en moet je voor veel websites betalen. En ten tweede is een blog veel makkelijker te maken. Want ik bv. kan niets met computers behalve gamen .
Voor de geïnteresseerde mensen:
Een blog is dagboek op een website waarop men op regelmatige tijdstippen tekst en beeld plaatst.
Je hebt ook veel verschillende soorten blogs. Bv. baby blog, een klas blog, fotoblog, tv-blog, ...
Helaas is er ook weer een nadeel
Zoals ongewenste reclame.
Met andere woorden een blog is dus een elektronisch dagboek waarop je beeld en tekst kunt plaatsen.
Virussen zijn schadelijke programma's die naar je pc worden worden gestuurd. Hierdoor kan hij minder of zelfs niet meer werken. Je kunt je pc er wel tegen beschermen door een antivirus te installeren. Ikzelf gebruik bv. avast . avast is een gratis antivirus die je helpt wanneer het nodig is. Ik had bv. eens youtube clipconverter gedownload en er zat een virus op. Vervolgens kwam er een schermpje van avast op mijn scherm die zei 'let op dit bevat een schadelijk bestand'. Ik kon het niet meer downloaden omdat avast het tegenhield. Ik vind avast een goede antivirus.
Dit kun je ook doen: 1. Gebruik maken van een internet-firewall: Dat is een software die je helpt beschermen tegen hackers en vele virussen en wormen.
2. Haal updates op voor uw PC: Die bevatten sowieso altijd de laatste beveiligingen.
3. Gebruik up-to-date antivirussoftware: zo ben je altijd bestand tegen het nieuwste virus.
Let ook steeds op met op welke site's je gaat. Als je je eens verveeld en je wilt gratis spelletjes spelen, kunnen die ook virussen bevatten. Als je avast hebt komt er dan rechts onderaan een rood vakje waar de titel van het spelletje met waar de virus of het schadelijk bestand op zit.
Hallo. Vandaag zal ik het hebben over het internet. Het internet is naar mijn mening een van de beste uitvindingen ooit . Ik kan gerust de hele dag door profiteren van de voordelen van internet.
Bv: Wikipedia.
Als ik iets moet opzoeken voor school zal ik hier altijd een kijkje nemen op wikipedia. Het is zeer leerrijk MAAR niet alles is betrouwbaar. Mensen kunnen hier zomaar alles posten wat ze willen dus let altijd goed op en controleer het eventueel met andere site's
En neem nu youtube.
Dit is de site waar ik waarschijnlijk het meest van al opzit. Je kan er allerlei filmpjes terugvinden van animatie tot gamen. Ik kijk meestal naar game filmpjes. En luister naar muziek.
Maar helaas zijn er ook weer negatieve dingen :/ . Mensen die bv haatreacties reageren op jou video's. Maar ja laat ze maar zeggen misschien zijn ze net wel jaloers ;) .
Bv: Haatpagina's
Als je in ruzie bent met iemand zou die persoon misschien een haatpagina over jou maken. Dat is een pagina op het internet waarbij ze alles over jou erop kunnen zetten en mensen aanstoten om jou te haten of te pesten. Natuurlijk is dit niet leuk. Dit kan soms zeer erge gevolgen hebben dus als je in ruzie met iemand bent moet je niet direct zulke erge dingen doen.
Maar het internet zit ook vol met ongewenste geldzaken
Je verveeld je en je denk bij jezelf 'kom laat ik eens een gratis spelletje spelen' Je typ in gratis spelletjes en je komt een hele boel spelletjes te zien. Je ziet en leuk spel en klikt erop. Maar in plaats dat het spel begint opent er zich een andere pagina. Dit kan evengoed een pagina zijn waarbij ze jou bakkaartgegevens vragen en dan bv zeggen 'win een ipad' . Natuurlijk is dit niet waar. Dus let altijd goed op en geef nooit je gegevens vrij.
Zo dat was dan een stukje over wat ik tof en niet tof vind aan het internet. Hopelijk vonden jullie het interessant.
Hallo Nu zal ik het eens hebben over de PC of de Personal Computer.
Dit is zeker weten de beste uitvinding ooit naast pokémon :P .
Als je een pc wilt kopen moet je letten op een paar dingen.
Bv: Het energie verbruik.
Wil je een computer juist om e-mails mee te verzenden?
Koop dan een tablet.
Deze zijn goedkoper dan computers en verbruiken veel minder.
Want jaarlijks nemen computers zo'n 10% van het elektriciteitsverbruik in beslag.
Als je je PC een 15-30 tal minuten niet nodig hebt zet je PC dan op slaapstand of slaapruimerstand.
Dit bespaard je een hoop energie.
Labels
Er moeten altijd een paar labels op je pc staan bv Energy Star , TCO en Epeat .
Zo weet je zeker dat je pc goed gekeurd is.
Software
Als je nu een game computer wilt juist om te gamen koop dan een pc met een goede videokaart en een goed geheugen.
Je moet dan niet allerlei andere sofware bijkopen als je die toch niet gaat gebruiken. Bv: word
Dit moet je dan zeker niet bijkopen.
Het gaat je een hoop geld besparen.
En zit je zoals ik bijna de hele dag voor je computer neem dan een goede zithouding aan.
Want anders kun je nog hoofdpijn en nekpijn krijgen.
Zo dat was dan een kleine uitleg over de PC.
Hopelijk vonden jullie het interessant en bedankt voor het lezen
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!