Het geheim is goed bewaard gebleven mede door het feit dat het raden naar de naam even heeft geduurd. Alleen de echte rallyliefhebbers en dito kenners kwamen achter de identiteit van onze geheime gast van de editie 2012 van de Boucles. Hij won tweemaal de bekende RAC Rally, waarvan een laatste maal in 2011. Hij is ex-rijder van Ford, Seat en MG en toch is Gwyndaf Evans niet echt een heel bekende naam. De echte kenners en liefhebbers wrijven zich evenwel in de handen als ze horen dat deze 53-jarige Welshman aan de start van de Boucles zal verschijnen. In ieder geval weten we nu al dat hij zich tot in de puntjes op zijn taak heeft voorbereid, want hij werkte in het geheim al een oefensessie met zijn Mazda RX7 Groep B af, op de wegen in zijn thuisland welteverstaan, en doet voor de diensten naast hem beroep op onze ervaren landgenoot André Leyh.
« Stefaan Stouf klopte me in 2010 in de RAC en is de uittredende winnaar van de Boucles. Meer heb ik niet nodig om revanche te willen, vertelt Gwyndaf.
Met dank aan de heren Peter Gemoets (Mazda België), Jean-Claude Quevrain (Mazda Quevrain), Alain Jeanty (Spike, Roundup) en Claudie Tanghe (AUTOnews) voor hun steun aan deze operatie. En nu maar hopen dat de geheime rijder met de Mazda verder raakt dan zijn voorgangers...
Nog even de vragen:
Hij was officieel rijder van Ford, Seat en MG Hij rijdt met André Leyh Hij heeft al in België gereden (enkel in een test) Hij won nooit een WRC-wedstrijd Hij won in 2011 nog een rally (de Roger Albert Clark) Hij reed nooit eerder in Spa Hij was kampioen van zijn land (1996) Hij vertegenwoordigde drie merken (Ford, Seat en MG) Hij zorgt voor spektakel Hij reed meer dan 30 WK-wedstrijden (33) Het is een specialist van onverhard Hij is ouder dan 45 Hij heeft een corijder met Petter Solberg gemeen (Chris Patterson) Hij reed meermaals naar een top-10 in een WK-rally (zesde in de RAC) Hij reed de Monte-Carlo, de 1000 meren, de Sanremo en de RAC Hij reed ook in P-WRC Zijn voornaam is goed voor 20 punten in Scrabble Hij won tweemaal één van de rallys in de wereld Hij reed ooit in een roze wagen (Sierra Cosworth RAC) Hij was ooit buschauffeur
Spa - Demaerschalk met MK I en Vanzeebroeck met MK II
Spa - Demaerschalk met MK I en Vanzeebroeck met MK II
Alvorens hij een nieuwe uitdaging aangaat, die veel belangrijker is voor het vervolg is van zijn veelbelovende carrière, neemt Kevin Demaerschalk dit weekend samen met Laurent Dujacquier deel aan de Legend Boucles de Spa met een Escort MK1 afkomstig uit de familiale garage uit Hoeilaart. Vader René is niet toevallig een Ford specialist want hij is ook verdeler van het merk.
Johnny Vanzeebroeck wou ook niet op de afspraak ontbreken in de Legend Boucles de Spa. Zijn keuze voor dit jaar viel op een Escort MKII in de kleuren van Eldis en Hitachi, zoals de wagen van Saelens in 1979. De Escort van Johnny draagt ook de kleuren van de Richard Burns Foundation die geld inzamelt voor medisch onderzoek als eerbetoon aan de Engelse piloot die veel te vroeg overleed door een hersentumor.
Prachtig programma voor 8 euro: de onmisbare gids om de rally te volgen
Zoals ieder jaar is de toegang tot de RTs van de rally en het assistentiepark volledig gratis. De organisatoren stellen daarnaast een schitterend programmaboekje voor, volledig in kleur en maar liefst 56 paginas dik. Dit alles krijgt u voor amper 8 euro. Wat vindt u allemaal in het boekje? Uiteraard de kaarten de RTs, de overzichtskaart van de rally, de lijst met de startnummers die u nergens anders zal vinden -, en een schitterende poster van de Citroën DS3 WRC van Thierry Neuville. Last but not least vindt u ook een overzichtsposter van de 25 grootste favorieten, naast een deelnameformulier voor een pronostiek waarmee u een schitterende camera GoPro kan winnen. U begrijpt het al, dit programma is de onmisbare gids om echt van de Legend Boucles de Spa te genieten. We willen ook benadrukken dat de opbrengst van het programmaboek helpt om ieder jaar het evenement te organiseren en voor u ook de grote buitenlandse - vedetten aan te trekken. De verkoop van het programmaboekje start zaterdag om 7u30 onder de tent in startpark - Parc des 7 Heures -, maar ook aan het benzinestation van Texaco in Sart (500m rechts na de afrit van de autostrade Spa), ter hoogte van de haarspeldbochten van de Clémentine (aan de spoorwegbrug als u van Theux komt), aan de toegangsweg naar de eerste RT van Stoumont (Vallée de la Lienne en centrum Chevron).
Winterbanden voor iedereen, spijkers verboden
Zoals de nieuwe regelgeving het wil, hoeven de rijders zich niet langer het hoofd te breken over een eventuele bandenkeuze. Wat het weer ook mag zijn, iedereen start met sneeuwbanden (M&S), waar een klein symbool op de zijkant (berg) aangeeft dat het om de juiste banden gaat. Spijkerbanden en kettingen zijn en blijven sowieso verboden.
Straftijden naar gelang het bouwjaar en vierwielaangedreven wagens zwaar gestraft
Indien het toch zou sneeuwen, dan nog hebben wagens met een vierwielaandrijving niet bij voorbaat gewonnen spel. Ongeacht hun bouwjaar krijgen deze wagens een handicap in functie van hun cilinderinhoud. Voor de wagens die minder dan 2 liter onder de motorkap hebben, zoals de Visa 1000 Pistes, geldt dat ze hun strafpunten met 1,2 moeten vermenigvuldigen (tegen bijvoorbeeld 0,77 voor bijvoorbeeld een Ford Escort of Porsche 911 uit 1977). Voor de dikkere wagens, zoals de Audi Quattro geldt een multiplicator van 1,4. John Thomas kan dus maar beter alle besttijden rijden als hij een kans op de zege wil maken.
Enkele andere belangrijke punten uit het reglement: er is uiteraard de coëfficiënt gelinkt aan het bouwjaar. Deze coëfficiënt komt overeen met de laatste twee cijfers van het bouwjaar, bijvoorbeeld 0,72 voor een wagen uit 1972 of 0,84 voor een wagen uit 1984. Per seconde achterstand op de opgelegde tijd krijgt een deelnemer één strafpunt, per seconde voorspong mag hij op twee strafpunten rekenen. Let op: er is ook een straf van 500 punten voorzien voor de wagens die meer dan één maat van hun originele velgmaat afwijken. Zo mag een Escort die standaard met 13-duimsvelgen uitgerust is, niet met 15-duimsvelgen rijden. Doet de deelnemer dat wel, dan is daar een straf van 500 punten aan verbonden. Als een deelnemer een RT mist, dat krijgt hij sowieso 600 strafpunten en voor de verbindingen is er een onbestrafte achterstand van 15 minuten voorbehouden. Rodeos op de verbindingen zijn dus niet nodig.
Een camera GoPro voor de meest spectaculaire rijder
Net als vorig jaar krijgt de meest spectaculaire rijder van het prachtige startveld een prijs. En wie bepaalt wie er de meest spectaculaire is? De toeschouwers natuurlijk! Die man of vrouw die het publiek als zijn lieveling aanduidt, mag rekenen op een camera GoPro Hero. Trouwens maken ook de mensen die hun stem uitbrengen kans op een soortgelijke prijs.
Uw pronostiek uitbrengen kan op www.racspa.be
Het publiek heeft tot zaterdag om 09u00 CET s morgens om via de site www.racspa.be een stem uit te brengen. De prijs? Een camera GoPro. Dat is toch meer dan de moeite waard om uw kans te wagen!
Technische controles donderdag vanaf 15u00
De meeste teams uit de streek mogen voor hun technische en administratieve controle al op donderdag naar Spa afzakken. Alles loopt door tot vrijdag 18u00, waarbij het merendeel van de tenoren uit de klasse Legend op vrijdag tussen 16u00 en 17u30 aan de bak komt.
Handtekeningen met posters op vrijdag vanaf 17u45 onder de tent
Het is stilaan een traditie! Alle vedetten, Belgen en buitenlanders, delen op vrijdag, van 17u45 tot 18u45, onder de tent in het centrum van Spa hun handtekeningen uit. Posters met een portret van de 25 favorieten van deze editie worden uitgedeeld en u kan ze laten tekenen door Waldegard, Auriol, Snijers, Neuville, Loix, Duval, Thiry, Lotterer, Colsoul and co.
De Classic twintig minuten eerder
De deelnemers van de categorie Classic moeten twintig minuten eerder opstaan. De eerste wagen, voorzien van startnummer N°201, start om 9u10 en krijgt meteen de Clémentine voorgeschoteld. Zo krijgen we in de Classic onmiddellijk een zekere hiërarchie. Opgepast dus dat u zich niet op de nuchtere maag laat verrassen. De dames en heren van de Classic houden hun middagpauze in de prachtige Abdij van Stavelot. Ze rijden 11 RTs, waaronder tweemaal de showproef van de zoning van Plénesses (Dison-Andrimont).
Télévesdre brengt de RT van Creppe live!
Net als vorig jaar brengt de lokale zender Télévesdre de RT van Creppe zaterdagnamiddag live op TV! Indien u niet thuis bent, vergeet dan niet om de RT op te nemen!
Gezellig een school steunen
Op de Clémentine vindt u ook een drankstandje, met onder meer ajuinensoep, koffie en andere dranken ten voordele van het College Saint-François-Xavier uit Verviers. De leerlingen en leerkrachten van het vijfde jaar staan er om hun reis naar Rome te sponsoren. We vinden onder de leerkrachten onder meer de mama van Xavier Schene, de technische man van de RACB. Normaal zou ook leerkracht Chris Van Beneden hier moeten staan, maar zij kruipt liever rechts in de MGB van haar echtgenoot Joost Custers.
De organisatoren van de Geko Ypres Rally hebben het parcours voor dit jaar afgerond. De teams zullen in totaal 18 klassementsproeven afwerken, samen goed voor ongeveer 300 km aan smalle, kronkelige en oneffen plattelandswegen. Tot 60% van de rally afstand is vernieuwd, met daarbij een compleet hertekende KP Heuvelland en de nieuwe KP Westouter.
De wedstrijd gaat ook dit jaar opnieuw door in de Westhoek, in de streek rond Ieper. De rally zal in totaal zo'n 675 km bedragen waarvan welgeteld 293 km klassementsproeven. Doordat 60% van de klassementsproeven aangepast of nieuw is, wordt de Geko Ypres rally, die toch al bekend stond als een moeilijke, veeleisende rally nog uitdagender voor de teams en gemakkelijker om volgen voor de toeschouwers.
De officiële start van de rally zal plaatsvinden in de late namiddag van vrijdag 22 juni 2012. Dag 1 zal bestaan uit 6 klassementsproeven, waarvan er twee tweemaal zullen gereden worden. Het hoogtepunt van deze eerste dag zou wel eens de volledig nieuwe KP Westouter kunnen worden, een uiterst technische en zeer bochtige klassementsproef met veel prachtige punten voor de toeschouwers. De drie andere klassementsproeven op vrijdag zijn Dikkebus, Langemark en Mesen Sauvegarde. Westouter en Langemark worden éénmaal gereden, Mesen Sauvegarde en Dikkebus tweemaal.
De rally-actie gaat verder op zaterdag 23 juni met nog eens twaalf klassementsproeven: 5 klassementsproeven die elk tweemaal gereden worden terwijl de beide Franse klassementsproeven slechts eenmaal gereden worden. Rally manager Alain Penasse: "Deze tweede dag van de Geko Ypres rally bevat de zeer bekende en populaire klassementsproeven Kemmel, Watou, Vleteren-Krombeke (het vroegere Proven-Vleteren), Hollebeke en Heuvelland. De beroemde en zeer uitdagende proef van Heuvelland, één van de langste van de rally, is grondig aangepakt en is volledig nieuw in vergelijking met vorig jaar. Ook KP Kemmel is volledig hertekend en de klassementsproef Vleteren-Krombeke heeft ingrijpende veranderingen ondergaan om deze KP nog wat moeilijker te maken en toegankelijker voor de toeschouwers."
De Geko Ypres rally steekt ook dit jaar opnieuw de Franse grens over met twee klassementsproeven in Frankrijk. De klassementsproef Lille Métropole wordt opnieuw rond Linselles verreden, de showproef in Wasquehal blijft ook dit jaar deel uitmaken van het parcours
Alain Penasse kijkt vol vertrouwen naar de volgende editie van de Geko Ypres rally, die zich nu al als een echte klassieker aankondigt: "18 klassementsproeven, 60% van het parcours vernieuwd, klassementsproeven op maat gemaakt voor de toeschouwers en 's werelds snelste S2000 piloten zullen er opnieuw voor zorgen dat de 2012 Geko Ypres Rally één van de hoogtepunten van het IRC wordt."
filmpjes van de Geko Ypres Rally 2011 vind u hier:
Ford Fiesta SportTrophy 2012 met Fiesta R2 én Fiesta R1
Nog eventjes geduld en de Ford Fiesta SportTrophy schiet in de startblokken voor een gloednieuw avontuur. In november weten we wie de opvolger wordt van Bob Kellen, de FFST winnaar van 2011. We starten traditioneel in de Rally de Wallonie en volgen hetzelfde traject als vorig seizoen.
Ford is sinds 1999 onafgebroken met zijn promotiecup aanwezig in het Belgisch Rally Kampioenschap. Ook dit jaar blijft Ford trouw aan zijn politiek om jong talent te ontdekken en de rallysport te promoten. Voortaan kan ook de beginnende piloot genieten van deze unieke promotieformule, want nieuw dit jaar is dat zij kunnen meestrijden met de Ford Fiesta R1, de perfecte instapwagen van Ford. De meer ervaren deelnemers kunnen op hun beurt opnieuw genieten van de uitstekende kwaliteiten van de Ford Fiesta R2. Deze laatste werd voor de tweede keer op een rij als enige rallywagen geselecteerd werd in de WRC Academy!
Om de deelnemers aan de FFST de mogelijkheid te bieden het vaker tegen elkaar op te nemen, bevat de kalender van de Trophy 2012 zes wedstrijden (Luxemburg nog onder voorbehoud.) Met ongeveer een maand tussen elke wedstrijd en een zomerpauze van twee maanden, is de kalender van de FFST in elk geval opnieuw evenwichtig. En niet alleen de kalender is evenwichtig! We kunnen nu al verklappen dat we een internationaal deelnemersveld beogen en kijken alvast uit naar een strijd tussen de Belgische, Nederlandse, Luxemburgse en Engelse teams! Namen worden binnenkort bekendgemaakt, hou dus zeker onze website en facebook pagina in de gaten!N
et zoals in 2011, zal de prijzenpot in de Ford Fiesta SportTrophy weer erg genereus zijn. De winnaar van elke manche ontvangt 3.000 . De premies in de Trophy worden toegekend op basis van het specifieke klassement van de Fiesta's R2/R1 die ingeschreven zijn in de Trophy, ongeacht hun klassement in de Groep of Klasse. Het inschrijvingsgeld voor de FFST 2012 is bepaald op 1.750 (indien ingeschreven voor 1/4) en omvat de levering van de kleding. Wie reeds over de nodige officiële Fiesta R2 kledij beschikt betaalt 950 Euro. De deelnemers kunnen ook occasioneel inschrijven voor de prijs van 450 per rally.V
oor meer informatie over de Ford Fiesta SportTrophy 2012, surf naar de website van de Trophy, www.fiestasporttrophy.be , die binnenkort geactualiseerd zal worden met het nieuwe reglement, of stuur een e-mail naar communication@fiestasporttrophy.be.
Ford Fiesta SportTrophy 2012
Rallye de Wallonie (Namen) 27-29 april Sezoens Rally (Bocholt) 19 mei Geko Ypres Rally (Ieper) 21-23 juni Omloop Van Vlaanderen (Roeselare) 7-8 september Rallye de Luxembourg (Mertzig) 13-14 oktober (onder voorbehoud) Rallye du Condroz (Hoei) 2-4 november
nog enkele nachtjes slapen en de meeste rallyliefhebber zakken af naar het oosten van ons kleine landje, naar Spa.
Deze laatste dagen wachten brengt heel wat verrassingen en onthulingen mee. Zo ziet u hier een korte lijst met de startnummers van de bekendste piloten.
Thierry Neuville heeft na de rally nog 1 plaats gewonnen nadat PG Andersson 2 minuten straftijd kreeg na de rally.
De vering van de Proton van Andersson was te licht waardoor de auto onregelementair was. Daarom krijgt Andersson dus 2 minuten straftijd op de eindstand. Veel effect zal dit niet hebben want Andersson blijft winnaar in het SWRC. Wel verliest hij daardoor 2 plaatsen.
Hiervan kunnen Andreas Mikkelsen en Thierry Neuville profiteren. Neuville wordt dus 12e in plaats van 13e in het klassement!
Het studiebureau van Peugeot Sport werkt hard aan het nieuwe model voor Peueot in 2013, de 208 R4T. Deze versie beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en een 1.6 Turbo motor. Hij is de vervanger van de 207 Super2000 waarvan tot nu toe 106 exemplaren gebouwd zijn. De komst van de 208 R4T is voorzien voor het eerste trimester van 2013.
Ondertussen zouden er al enkele liveries ontworpen worden waaronder deze:
Alexandre Romain, de man die vorig jaar Pieter Tsjoen kon opjagen met de C4 zal dit jaar niet starten in de Haspengouw. Dat wist zijn co Bruno Brissart te vertellen. Er is nog niets zeker voor Romain dit jaar.
"Er is nog niets beslist maar alles zou ok moeten zijn voor Tielt" zei Brissart. Er moest begin dit jaar al een keuze worden gemaakt maar wegens omstandigheden met budget,sponsors, etc kwam er niets uit de bus. Romain en co zijn vollop bezig met de mogelijkheden te overlopen.
"C4, Mitsubishi EvoX group N, ou autres.." dit zijn de woorden van Brissart. Uit dit kunnen we afleiden dat ze niet enkel terug de top WRC bespreken of een jaar group N..maar ook misschien eens iets anders. We hopen snel op een keuze van Romain en Brissart.
Vooraleer hij aan zijn campagne in het Europees Historic Kampioenschap begint kijkt Patrick Canavese ernaar uit om eerst Spa en zijn omgeving te ontdekken. De Fransman bestuurt de 0-wagen, een schitterende Lancia Delta S4, een monsterlijke Gr.B met meer dan 500 pk.
De piloot heeft zijn wagen ondertussen laten kennismaken met de koude die hij ook over iets minder dan een week zal tegenkomen in Spa
Welk schitterend ander cadeau hadden de organisatoren voor het publiek in petto kunnen hebben dan de aanwezigheid van Thierry Neuvile in de 7de Legend Boucles de Spa? Dankzij de inspanningen van de mensen van de Legend Boucles de Spa zelf, maar ook Citroën België, Citroën Sport en de RACB Sport, start ook onze rallyambassadeur in het WRC in deze editie van de Legend Boucles de Spa. Uiteraard doet hij dat niet in zijn Citroën DS3 WRC, maar wel in een Citroën Visa 1000 Pistes. Deze wagen zou op besneeuwde wegen wel eens een te duchten wapen kunnen zijn.
We wisten het al iets langer, maar we wilden de verrassing houden tot na de finish van Thierry in de Rally van Zweden, legt onze landgenoot Yves Matton, directeur van Citroën Sport, uit. We wilden hem vooal niet storen met deze aankondiging! Goed nieuws dus voor Thierry, die blij is om aan dit Belgische rallyfeest deel te nemen.
Ik ben bijzonder blij dat men mij de kans biedt om voor eigen volk in de schitterende ambiance van de Boucles te rijden. Het is vlak bij huis en heb er heel wat supporters! Ik had nooit gedacht dit jaar te kunnen starten. Zweden was dan ook een prima opwarmer voor Spa als er sneeuw ligt, lacht de man uit de Oostkantons. Laten we nu dus maar hopen op sneeuw!
Ook Droogmans met Porsche in Legend Boucles de Spa
Ook Droogmans met Porsche in Legend Boucles de Spa
Na Snijers en Duez heeft ook Droogmans zich als 3e musketier ingeschreven voor Spa. Dit jaar komt hij aan de start met een Porsche 2.2S ex-Tuthill uit 1970 van het FunStill Exists Team.
"Avec larrivée in-extremis de Robert comme cerise sur le gâteau, on peut réellement parler de « Dream Team » cette année. Notre dernière voiture est une ancienne version terre des ateliers Tuthill en Angleterre reconditionnée en version asphalte pour loccasion et que lon devrait aligner plus tard au Rallye du Maroc. Plus les conditions seront difficiles, plus elle sera à laise.»
Chris Debyser, baas van ConXion, heeft zijn contract met Belgian ConXion Historic rally championship verlengd. ConXion blijft dus hoofdsponsor van de historics. Maar niet enkel dit...
Debyser zal met ConXion dit jaar ook de moderne sponsoren. ConXion wordt nu co-sponsor naast BFO in het BFO BRC.
Chris Debyser zelf zal dit jaar terug rijden met zijn Escort. Hij laat de de GT3 achter zich. Daarin zullen we dit jaar in enkele rally's Yves Bruneel aan het werk kunnen zien.
Dat belooft allesinds voor 2012! Het seizoen wordt gestart op 24 en 25 februari in de Haspengouw Rally in Landen!
Gisteren werd het rallyjaar 2012 op gang geschoten met The Big Rally Event in Oudenaarde. Eerst werden de oudjes van stal gehaald, de slowly sideways reden met zo'n 40-tal een rit langs de Vlaamse Ardennen. Om 19u barstte het feest dan in de evenementenhal de Qubus in Oudenaarde los. Er werden heel wat primeurs en nieuwe liveries voorgesteld:
JM Latvala won vandaag de rally van Zweden. Zo doet hij zijn winst nog eens over van 2008.
Hij nam de leiding in dag 2 na een mooie strijd met Hirvonen. Uiteindelijk moest ook Hirvonen zich gewonnen geven aan de snelle Latvala. Loeb kwam nooit meer in aanmerking voor de winst na zijn fout en werd 6e. Solberg moest heel dag 3 opletten voor een 7 jagende Ostberg, die prutste beetje bij beetje weg van de voorsprong van Solberg. Na enkele kp's op de slotdag kwam hij ook 3e en stond dat niet meer af.
Even leek Latvala de zege nog kwijt te spelen. Hij kreeg nog een lekke band en verloor enkele seconden. Zo kwam Hirvonen terug tot op 8.4 seconden. De volgende kp nam Latvala meteen 4 seconden terug en ging met 12 seconden bonus naar de Powerstage.
Die powerstage won S. Loeb en zo neemt hij toch nog 3 punten extra. Solberg werd 2e op de powerstage en Latvala 3e.
Neuville bleef ook op deze 3e dag mooi rijden en wordt zo prachtig 13e!
Dag 1 van het WRC in Zweden zit erop. Het werd een spannende dag, met enkele verrassende acties. Hieronder ziet u een samenvatting.
kp1, dit was een showproef in het hartje van Karlstad. Een 1.9km lang parcours om head to head te racen. Dani Sordo kwam verrassend uit de hoek en won die kp met 0.3s. voor op Ostberg. Neuville verloor hier al 5.7s. Op de 2e kp, de eerste van vrijdag, moet Loeb al starten met een penalty. Hij koos op het laatste moment om toch 2 reservebanden mee te nemen waardoor hij te laat uit de service was en dus 10s penalty kreeg. Na enkele kp5 gingen de auto's terug naar het servicepark met deze tussenstand:
Op kp6 rijdt Loeb nog de besttijd maar op kp7 gaat hij dan in de fout, hij gaat rechtdoor en rijdt in op diepe sneeuw, de DS3 zit vast en Loeb kan enkel wachten op toeschouwers. Hij verliest hier 2 minuten en waarschijnlijk ook de rally.
Sordo, die niet echt in zijn ritme kwam met zijn privé MINI, gaat op kp8 van de baan, hij belandt in een sneeuwbank en geraakt ook vast te zitten. Hij verliest 2 minuten. Maar door die crash kwam de radiotor vol met sneeuw te zitten en geraakte de motor overhit. Sordo moest opgeven en intussen is bekend dat hij niet zal starten op dag 2.
Onze Belgische Thierry Neuville doet het niet slecht in Zweden. Op kp4 rijdt hij de 3e tijd. Dit was dan wel een uitschieter. Hij rijdt momenteel in 15e positie.
kp10 was terug de Karlstad proef en hierna mochten de piloten terug naar de service om zich klaar te maken voor dag 2. Dit is de stand na dag 1:
In Zweden is gisterenavond de rally op gang geschoten met de 1e (show)proef. Daarvoor, 's morgens, werd de shakedown gereden. Voor het eerst telt nu de regel: wie de snelste is in de shakedown, mag als eerste zijn startpositie kiezen voor de rally.
Latvala won die shakedown en Sordo won gisteren die eerste kp (met zijn privé MINI)
Het is niet koud genoeg opdat de weg volledig uit ijs zou bestaan, er is dus best veel grip te vinden vrijdag. Het laagje losse sneeuw zou wel eens een flinke handicap kunnen zijn voor de vroege starters. In overleg met het team kozen we om als 17de te starten., aldus Latvala.
Hij kiest voor de 17e plaats op de startlijst. Ook Loeb(19) en Hirvonen(18) starten heel laat.
Onze Belgische piloot Thierry Neuville, die gisteren tijdens de shakedown een fout maakte maar geen schade opliep ( http://www.bloggen.be/j50epw/archief.php?ID=1616587 ) moet als 2e over de baan, na Nobre en voor Van Merksteijn en co Chevailler.
Hieronder ziet u de startlijst voor dag 1:
1. Paulo Nobre WRC MINI Team Portugal John Cooper Works WRC M 2. Thierry Neuville Citroen Junior WRT DS3 WRC 3. Peter Van Merksteijn Van Merksteijn Citroen DS3 WRC 4. Richard Göransson MINI John Cooper Works WRC 5. Michael Solowow M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC M 6. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Citroen DS3 WRC M 7. Armindo Araujo WRC MINI Team Portugal John Cooper Works WRC M 8. Sebastien Ogier VW Motorsport Skoda Fabia S2000 9. Jari Ketomaa Ford Fiesta RS WRC 10. Henning Solberg Go Fast Energy WRT Fiesta RS WRC 11. Dani Sordo Prodrive MINI John Cooper Works WRC 12. Martin Prokop Czech Ford National Team Fiesta RS WRC 13. Petter Solberg Ford WRT Fiesta RS WRC M 14. Ott Tanak Go Fast Energy WRT Fiesta RS WRC 15. Patrik Sandell Prodrive MINI John Cooper Works WRC 16. Evgeny Novikov M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC M 17. Jari-Matti Latvala Ford WRT Fiesta RS WRC M 18. Mikko Hirvonen Citroen Total WRT DS3 WRC M 19. Sebastien Loeb Citroen Total WRT DS3 WRC M 20. Mads Ostberg Adapta WRT Fiesta RS WRC 21. Eyvind Brynildsen Ford Fiesta RS WRC
Eerst inschrijvingen voor RS Moorslede zijn bekend
Eerste inschrijvingen voor RS Moorslede zijn bekend
op 18 maart gaat de Rallysprint Moorslede van start. De inschrijvingen zijn gestart en we zien al heel wat historics op de startlijst staan. Wie er allemaal meedoet aan de eerste wedstrijd van het nieuwe VAS kampioenschap zie je op deze link: http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/inschrijvingen%202012%20REV%201.pdf