Thierry Neuville heeft na de rally nog 1 plaats gewonnen nadat PG Andersson 2 minuten straftijd kreeg na de rally.
De vering van de Proton van Andersson was te licht waardoor de auto onregelementair was. Daarom krijgt Andersson dus 2 minuten straftijd op de eindstand. Veel effect zal dit niet hebben want Andersson blijft winnaar in het SWRC. Wel verliest hij daardoor 2 plaatsen.
Hiervan kunnen Andreas Mikkelsen en Thierry Neuville profiteren. Neuville wordt dus 12e in plaats van 13e in het klassement!
Het studiebureau van Peugeot Sport werkt hard aan het nieuwe model voor Peueot in 2013, de 208 R4T. Deze versie beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en een 1.6 Turbo motor. Hij is de vervanger van de 207 Super2000 waarvan tot nu toe 106 exemplaren gebouwd zijn. De komst van de 208 R4T is voorzien voor het eerste trimester van 2013.
Ondertussen zouden er al enkele liveries ontworpen worden waaronder deze:
Alexandre Romain, de man die vorig jaar Pieter Tsjoen kon opjagen met de C4 zal dit jaar niet starten in de Haspengouw. Dat wist zijn co Bruno Brissart te vertellen. Er is nog niets zeker voor Romain dit jaar.
"Er is nog niets beslist maar alles zou ok moeten zijn voor Tielt" zei Brissart. Er moest begin dit jaar al een keuze worden gemaakt maar wegens omstandigheden met budget,sponsors, etc kwam er niets uit de bus. Romain en co zijn vollop bezig met de mogelijkheden te overlopen.
"C4, Mitsubishi EvoX group N, ou autres.." dit zijn de woorden van Brissart. Uit dit kunnen we afleiden dat ze niet enkel terug de top WRC bespreken of een jaar group N..maar ook misschien eens iets anders. We hopen snel op een keuze van Romain en Brissart.
Vooraleer hij aan zijn campagne in het Europees Historic Kampioenschap begint kijkt Patrick Canavese ernaar uit om eerst Spa en zijn omgeving te ontdekken. De Fransman bestuurt de 0-wagen, een schitterende Lancia Delta S4, een monsterlijke Gr.B met meer dan 500 pk.
De piloot heeft zijn wagen ondertussen laten kennismaken met de koude die hij ook over iets minder dan een week zal tegenkomen in Spa
Welk schitterend ander cadeau hadden de organisatoren voor het publiek in petto kunnen hebben dan de aanwezigheid van Thierry Neuvile in de 7de Legend Boucles de Spa? Dankzij de inspanningen van de mensen van de Legend Boucles de Spa zelf, maar ook Citroën België, Citroën Sport en de RACB Sport, start ook onze rallyambassadeur in het WRC in deze editie van de Legend Boucles de Spa. Uiteraard doet hij dat niet in zijn Citroën DS3 WRC, maar wel in een Citroën Visa 1000 Pistes. Deze wagen zou op besneeuwde wegen wel eens een te duchten wapen kunnen zijn.
We wisten het al iets langer, maar we wilden de verrassing houden tot na de finish van Thierry in de Rally van Zweden, legt onze landgenoot Yves Matton, directeur van Citroën Sport, uit. We wilden hem vooal niet storen met deze aankondiging! Goed nieuws dus voor Thierry, die blij is om aan dit Belgische rallyfeest deel te nemen.
Ik ben bijzonder blij dat men mij de kans biedt om voor eigen volk in de schitterende ambiance van de Boucles te rijden. Het is vlak bij huis en heb er heel wat supporters! Ik had nooit gedacht dit jaar te kunnen starten. Zweden was dan ook een prima opwarmer voor Spa als er sneeuw ligt, lacht de man uit de Oostkantons. Laten we nu dus maar hopen op sneeuw!
Ook Droogmans met Porsche in Legend Boucles de Spa
Ook Droogmans met Porsche in Legend Boucles de Spa
Na Snijers en Duez heeft ook Droogmans zich als 3e musketier ingeschreven voor Spa. Dit jaar komt hij aan de start met een Porsche 2.2S ex-Tuthill uit 1970 van het FunStill Exists Team.
"Avec larrivée in-extremis de Robert comme cerise sur le gâteau, on peut réellement parler de « Dream Team » cette année. Notre dernière voiture est une ancienne version terre des ateliers Tuthill en Angleterre reconditionnée en version asphalte pour loccasion et que lon devrait aligner plus tard au Rallye du Maroc. Plus les conditions seront difficiles, plus elle sera à laise.»
Chris Debyser, baas van ConXion, heeft zijn contract met Belgian ConXion Historic rally championship verlengd. ConXion blijft dus hoofdsponsor van de historics. Maar niet enkel dit...
Debyser zal met ConXion dit jaar ook de moderne sponsoren. ConXion wordt nu co-sponsor naast BFO in het BFO BRC.
Chris Debyser zelf zal dit jaar terug rijden met zijn Escort. Hij laat de de GT3 achter zich. Daarin zullen we dit jaar in enkele rally's Yves Bruneel aan het werk kunnen zien.
Dat belooft allesinds voor 2012! Het seizoen wordt gestart op 24 en 25 februari in de Haspengouw Rally in Landen!
Gisteren werd het rallyjaar 2012 op gang geschoten met The Big Rally Event in Oudenaarde. Eerst werden de oudjes van stal gehaald, de slowly sideways reden met zo'n 40-tal een rit langs de Vlaamse Ardennen. Om 19u barstte het feest dan in de evenementenhal de Qubus in Oudenaarde los. Er werden heel wat primeurs en nieuwe liveries voorgesteld:
JM Latvala won vandaag de rally van Zweden. Zo doet hij zijn winst nog eens over van 2008.
Hij nam de leiding in dag 2 na een mooie strijd met Hirvonen. Uiteindelijk moest ook Hirvonen zich gewonnen geven aan de snelle Latvala. Loeb kwam nooit meer in aanmerking voor de winst na zijn fout en werd 6e. Solberg moest heel dag 3 opletten voor een 7 jagende Ostberg, die prutste beetje bij beetje weg van de voorsprong van Solberg. Na enkele kp's op de slotdag kwam hij ook 3e en stond dat niet meer af.
Even leek Latvala de zege nog kwijt te spelen. Hij kreeg nog een lekke band en verloor enkele seconden. Zo kwam Hirvonen terug tot op 8.4 seconden. De volgende kp nam Latvala meteen 4 seconden terug en ging met 12 seconden bonus naar de Powerstage.
Die powerstage won S. Loeb en zo neemt hij toch nog 3 punten extra. Solberg werd 2e op de powerstage en Latvala 3e.
Neuville bleef ook op deze 3e dag mooi rijden en wordt zo prachtig 13e!
Dag 1 van het WRC in Zweden zit erop. Het werd een spannende dag, met enkele verrassende acties. Hieronder ziet u een samenvatting.
kp1, dit was een showproef in het hartje van Karlstad. Een 1.9km lang parcours om head to head te racen. Dani Sordo kwam verrassend uit de hoek en won die kp met 0.3s. voor op Ostberg. Neuville verloor hier al 5.7s. Op de 2e kp, de eerste van vrijdag, moet Loeb al starten met een penalty. Hij koos op het laatste moment om toch 2 reservebanden mee te nemen waardoor hij te laat uit de service was en dus 10s penalty kreeg. Na enkele kp5 gingen de auto's terug naar het servicepark met deze tussenstand:
Op kp6 rijdt Loeb nog de besttijd maar op kp7 gaat hij dan in de fout, hij gaat rechtdoor en rijdt in op diepe sneeuw, de DS3 zit vast en Loeb kan enkel wachten op toeschouwers. Hij verliest hier 2 minuten en waarschijnlijk ook de rally.
Sordo, die niet echt in zijn ritme kwam met zijn privé MINI, gaat op kp8 van de baan, hij belandt in een sneeuwbank en geraakt ook vast te zitten. Hij verliest 2 minuten. Maar door die crash kwam de radiotor vol met sneeuw te zitten en geraakte de motor overhit. Sordo moest opgeven en intussen is bekend dat hij niet zal starten op dag 2.
Onze Belgische Thierry Neuville doet het niet slecht in Zweden. Op kp4 rijdt hij de 3e tijd. Dit was dan wel een uitschieter. Hij rijdt momenteel in 15e positie.
kp10 was terug de Karlstad proef en hierna mochten de piloten terug naar de service om zich klaar te maken voor dag 2. Dit is de stand na dag 1:
In Zweden is gisterenavond de rally op gang geschoten met de 1e (show)proef. Daarvoor, 's morgens, werd de shakedown gereden. Voor het eerst telt nu de regel: wie de snelste is in de shakedown, mag als eerste zijn startpositie kiezen voor de rally.
Latvala won die shakedown en Sordo won gisteren die eerste kp (met zijn privé MINI)
Het is niet koud genoeg opdat de weg volledig uit ijs zou bestaan, er is dus best veel grip te vinden vrijdag. Het laagje losse sneeuw zou wel eens een flinke handicap kunnen zijn voor de vroege starters. In overleg met het team kozen we om als 17de te starten., aldus Latvala.
Hij kiest voor de 17e plaats op de startlijst. Ook Loeb(19) en Hirvonen(18) starten heel laat.
Onze Belgische piloot Thierry Neuville, die gisteren tijdens de shakedown een fout maakte maar geen schade opliep ( http://www.bloggen.be/j50epw/archief.php?ID=1616587 ) moet als 2e over de baan, na Nobre en voor Van Merksteijn en co Chevailler.
Hieronder ziet u de startlijst voor dag 1:
1. Paulo Nobre WRC MINI Team Portugal John Cooper Works WRC M 2. Thierry Neuville Citroen Junior WRT DS3 WRC 3. Peter Van Merksteijn Van Merksteijn Citroen DS3 WRC 4. Richard Göransson MINI John Cooper Works WRC 5. Michael Solowow M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC M 6. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Citroen DS3 WRC M 7. Armindo Araujo WRC MINI Team Portugal John Cooper Works WRC M 8. Sebastien Ogier VW Motorsport Skoda Fabia S2000 9. Jari Ketomaa Ford Fiesta RS WRC 10. Henning Solberg Go Fast Energy WRT Fiesta RS WRC 11. Dani Sordo Prodrive MINI John Cooper Works WRC 12. Martin Prokop Czech Ford National Team Fiesta RS WRC 13. Petter Solberg Ford WRT Fiesta RS WRC M 14. Ott Tanak Go Fast Energy WRT Fiesta RS WRC 15. Patrik Sandell Prodrive MINI John Cooper Works WRC 16. Evgeny Novikov M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC M 17. Jari-Matti Latvala Ford WRT Fiesta RS WRC M 18. Mikko Hirvonen Citroen Total WRT DS3 WRC M 19. Sebastien Loeb Citroen Total WRT DS3 WRC M 20. Mads Ostberg Adapta WRT Fiesta RS WRC 21. Eyvind Brynildsen Ford Fiesta RS WRC
Eerst inschrijvingen voor RS Moorslede zijn bekend
Eerste inschrijvingen voor RS Moorslede zijn bekend
op 18 maart gaat de Rallysprint Moorslede van start. De inschrijvingen zijn gestart en we zien al heel wat historics op de startlijst staan. Wie er allemaal meedoet aan de eerste wedstrijd van het nieuwe VAS kampioenschap zie je op deze link: http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/inschrijvingen%202012%20REV%201.pdf
Héél warm moment voor Neuville op shakedown Zweden!
Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul hebben vandaag wel een héél warm moment gehad op de shakedown van de rally van Zweden. Het wordt een rally om veel te leren voor Neuville. Gelukkig was er geen schade aan de auto en kon Neuville gewoon verderrijden maar hij is gewaarschuwd.
15. Armindo ARAUJO WRC Team Mini Portugal 1:59.544 16. Nasser AL ATTIYAH Qatar World Rally Team 1:59.724
17. Michal SOLOWOW M-Sport Ford World Rally Team 2:01.799
18. Richard GÖRANSSON RICHARD GÖRANSSON 2:02.297
19. Peter VAN MERKSTEIJN Van Merksteijn Motorsport 2:03.863 20. Thierry NEUVILLE CITROËN JUNIOR TEAM 2:04.767
21. Paulo NOBRE WRC Team Mini Portugal 2:06.178
S. Loeb koos waarschijnlijk voor die 6e plaats want deze rit was ook de kwalificatierit. Dat wil dus zeggen dat dit ook de startposities zullen worden.
Vanavond start de rally officieel. Om 20u04 start de eerste wagen. Je kan de rally live volgen op deze site: http://www.rallysweden.com/?lang=en
na heel wat onderhandelingen heeft de organisatie van het WRC Zweden toch een akkoord kunnen maken met het Finse Filmworks. Nu is de vraag enkel nog of er uiteindelijk nog TV-zenders deze rally willen/kunnen uitzenden. De FIA heeft een oproep gedaan voor kandidaturen om de promotie van het WRC in handen te nemen.
Nog een goeie 2 weken en het Belgisch Kampioenschap gaat terug van start met de
15e editie van de Haspengouw Rally!
Op 24 en 25 februari zullen we terug ronkende motergeluiden en snelle piloten
aan het werk kunnen zien in de streek rond Landen.
Het centrum van de rally is sinds dit jaar verlegd naar het voormalige leger
depot EMI 22 aan de Hannuitsesteenweg in Landen.
Het podium zal opgesteld worden in 1 van de loodsen waar je vanaf vrijdagmiddag
ook terecht kan om de inkomkaarten en programmaboekjes te kopen.
- Algemene kaart : 20,00
- Kaart 1 kp : 7,00
- Programmaboekje : 5,00
hieronder zie je een paar belangrijke puntjes:- Technische keuring bij
EMI22 op vrijdag 24-2 vanaf 13u00 uur tot ongeveer 19u00.
- Start eerste wagen in EMI22 zaterdag 25-2 om 08u00 . Het podium voor de
criteriumrijders is voorzien rond 17u30 en van de nationale deelnemers rond
20u00.
- Rechtstreekse radio-uitzendingen vanuit het rallycentrum via Trudo FM (105.2 en
105.6 FM) met live tussenkomsten van reporters aan de finish van de
klassementsproeven.
- Op alle klassementsproeven zijn bepaalde publiekszones en catering voorzien. Er
is echter afgesproken met de uitbater dat er GEEN ALCOHOL zal verkocht worden
op de klassementsproeven.
- Er worden 3 rondes van 4 kps gereden, met dan als afsluiter nogmaals 2 kps
die meer dan waarschijnlijk in het donker zullen verreden worden.Het criterium
rijdt 2 rondes van 4 kps en dan nog 2 extra kps
- Voor de eerste nationale wagens zullen er een aantal demo-wagens rijden van
Slowly Sideways. Deze oude gloriën wil zullen ongeveer een half uur voor de 1e
nationale deelnemer rijden, en dit vanaf de 2e ronde.
zoals hierboven vermeld zie je dus dat, na het spijtige voorval in de Condroz, er maatregelingen genomen zullen worden tegen het alcoholgebruik van de toeschouwers! Dit is een goed punt voor de rally al zal daarop wel een hoop kritiek komen. Maar zo hopen de organisatoren dergelijke voorvallen te voorkomen. Het effect zullen we op 24 en 25 februari zien!
Op de site van de Haspengouw Rally kunnen we een update vinden van de deelnemerslijst. Daarin vallen enkele mannen op.
Nadat Pieter Tsjoen (Citroën C4 WRC) en Tuur Van Den Abeele (VW polo S2000) zich hadden ingeschreven zien we nu ook Patrick Snijers (MINI WRC), Vincent Verschueren (VW polo S2000), Gunter Monnens (Ford Sierra Cosworth), Mathias Viaene (Subaru Impreza WRC S12), Alain Willems (Lancer Evo9 gr.A) en Bob Colsoul (Mitsubishi Evo X) op de deelnemerslijst staan.
Ook bij het Criterium zien we een hoop nieuwe inschrijveningen
Freddy Loix in Legend Boucles de Spa met Skoda 130 groep B âIk bid voor winterse omstandighedenâ
Freddy Loix in Legend Boucles de Spa met Skoda 130 groep B "Ik bid voor winterse omstandigheden
Nog twaalf maal slapen! Tienduizenden rallyliefhebbers tellen de dagen af en hopen zeker stiekem op een witte editie van de Legend Boucles de Spa. Ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben, want de weervoorspellers kondigen voorlopig nog geen algemene dooi aan en houden zelfs bijkomende sneeuwval voor mogelijk.
Het doet Freddy Loix alleen maar glimlachen. Hij maakte zich de laatste weken echter op voor een eventueel forfait, als gevolg van budgetproblemen, maar onze IRC-vertegenwoordiger rijdt dan toch dankzij de inspanningen van de organisatoren van de Boucles de Spa. De andere schouders onder het project zijn: Skoda België, BFO, Garage Passion, de RAC Spa en Francis Listrez en Albert Donnay. Zij maken het mogelijk dat Fast Freddy aan het stuur van een authentieke Skoda 130 Gr.B in de fabriekskleuren van weleer aan de slag kan gaan. In 1986 zorgde deze kleine machine, op Tsjechische winterbanden, bijna voor de verrassing, want de Skoda won op een haar na de slag om de Ardennen.
Ik bid voor winterse omstandigheden, is Freddy open een eerlijk, op enkele dagen vooraleer hij naast Stefaan Vallaeys, van BFO in de auto zal kruipen. Dat zal ons gebrek aan vermogen compenseren en de show garanderen! Ik kijk echt naar de rally uit, om alle vrienden weer te zien en hoop dat het publiek meer discipline aan de dag zal leggen dan in de Condroz. Ik zou echt willen vragen dat iedereen zich veilig opstelt en voorzichtig is, zo geven wij nog meer spektakel!
Op een persconferentie kondigde voorzitter Glenn Olsson aan dat de deal voor de tv-productie met het Finse Filmworks rond is. Daarmee is de kous nog niet af want dit betekent enkel dat er beelden gemaakt worden, waar en wanneer deze te zien zullen zijn is nog een raadsel.
Olsson: We doen dit voor de fans, het kampioenschap, de teams en niet in het minst voor onszelf en onze sponsors. Het is een heel dure aangelegenheid en het financiële plaatje is nog niet helemaal rond, we nemen een groot risico.