Ik ben Kris Verhofstadt en ik ben dit jaar 40 geworden, volgens sommigen de bekroning van 5 jaar midlife crisis waarin ik tal van motorfietsen heb verzameld.
Ik heb een technische achtergrond, ik ben mijn opleiding begonnen als A2 elektronica en dan verder gestudeerd tot industrieel en vervolgens burgerlijk ingenieur elektronica.
Ik ben zaakvoerder van een klein, doch sterk gespecialiseerd bedrijfje dat glasvezelnetwerken voor de publieke sector (lees Belgacom) installeert.
Ik ken Wim sinds mijn opleiding industrieel ingenieur op de BME te Gent, tijdens deze periode zijn we ooit zonder enige vorm van voorbereiding aan een fietstocht rond België begonnen, ik heb toen zelfs een fiets moeten lenen.
Na de eerste dag had Wim een bijna doodervaring na een zware astma aanval. De derde dag zijn we bijna gearresteerd door de politie van Luik omdat we wildkampeerden aan de sporthal van Herstal. We hebben ook moeten spurten voor ons leven toen we aangevallen werden door herdershonden van een boerderij die langs een expresweg gelegen was, we waren daar per vergissing met onze fietsen opgeraakt en zijn op veel getoeter onthaald. We hebben de reis niettemin volledig afgewerkt.
Daarna zijn we elkaar enkele jaren uit het oog verloren tot een wending van het lot ons terug samen bracht. Een volgend avontuur kon niet uitblijven en zo zijn we samen aan een 12 daagse trektocht door de Dolomieten (Alta Via 1) in Italië begonnen en afgewerkt.
Toen ik Wim dit jaar voorstelde om met de motorfiets naar de Noordkaap te trekken heeft hij dan ook al zijn charmes uit de kast gehaald om het thuisfront te overtuigen en 1 week later waren we al onze GPS routes aan het voorbereiden.
Ik ben geen lid van een motorclub en zal dat ook niet gauw worden, ik ben namelijk nogal een einzelgänger. Alleen op pad of met een paar goede vrienden ligt mij het best.
Wegens tijdsgebrek rij ik helaas niet zoveel kilometers met de motor per jaar, hooguit een paar duizend. Wel ben ik gepassioneerd door motoren en heb er een tiental in mijn bezit.
Onze trip naar de Noordkaap vergt zeer goede voorbereidingen, wegens de zeer strikte timing. We hebben slechts 16 dagen, langer kan echt niet wegens professionele verplichtingen en dus is er geen tijd te verliezen door alsmaar te stoppen om de kaart te lezen. Onze tocht zal dus volledig op GPS gepland zijn en daar gaan we zo weinig mogelijk van afwijken. Wel gaan we enkele bezienswaardigheden aandoen als ze op onze route liggen. Tijdens de rit zullen we ook met elkaar kunnen communiceren via radio verbinding op onze motoren. We hebben enkele logies vastgelegd, zoals bv. de eerste dag, dan willen we namelijk meer dan 900 km rijden en willen we echt wel een "echt" bed om in te recupereren. Verder zijn enkele logies geboekt in de buurt van ferries die we zeker moeten halen. De overige overnachtingen zullen we waarschijnlijk in de tent of in een boer zijn schuur doen, we zien wel wat er op ons afkomt. Vorig jaar, heb ik met het gezin, een vijfweekse reis naar Ijsland gemaakt en daardoor heb ik wel wat ervaring met de korte en nauwelijks donkere nachten tijdens de zomer in het Noorden. Door deze extra lange dagen (aan de noordkaap zal het niet eens donker worden) hebben we wat meer speling indien we achterop schema geraken. Alleen onze armen, benen en zitvlak moeten de lange uren achter het stuur zien vol te houden.
De grote motivatie voor deze tocht is zonder meer de lokroep van het avontuur, alleen zou het zoveel meer kunnen betekenen als we daarbij nog het verschil konden maken door broodnodige centen in te zamelen voor een goede zaak, zoals het zomerkamp van Luna, mijn metekind. Het zal ons zeker sterken tijdens moeilijke momenten op de tocht dat we niet alleen voor onszelf rijden, maar dat elke kilometer die gereden wordt, centen opbrengt voor DVC Heilig Hart. Eens je het centrum en zijn enthousiaste medewerkers bezocht hebt, is het makkelijk om alles te relativeren en zie je deze tocht als een bereikbare uitdaging. De bewoners van DVC Heilig Hart staan volgens mij dagelijks voor vergelijkbare en grotere uitdagingen.
21-03-2010 om 18:47
geschreven door Heilig Hart 
|