Opstaan en ontbijten. Voor het eerst
bestaat dit uit meer dan 2 toastjes met confituur (havermoutpap en
cornflakes-varianten zijn aan mij niet besteed). Patatjes, worstjes
en roerei. Dat laatste ziet eruit alsof het gebakken werd in 1 grote
klomp (wat wellicht ook zo was), maar de smaak valt mee. Niet zo warm
vandaag (zo'n 70F of 21°) en volledig bewolkt. En terwijl het
tijdens het ontbijt nog droog was, begint het na het uitchecken toch
te regenen. Of beter: te gieten! En dit blijft zo, in meer of mindere
mate, voor de rest van de voormiddag. Het eerste deel van mijn Route
66 valt hierdoor wel wat in het water. Letterlijk. Ik rij een
eerste deel van de oorspronkelijke route af, de weg gaat wat op en
neer, en door de hevige regenval ontstaan in de dalletjes al gauw
redelijke plassen. De Dodge moet werken vandaag, maar stelt niet
teleur.
De volledige Route 66 volgen is zeer
moeilijk. Ten eerste is ze bijna volledig opgenomen in de nieuwe
Interstate 40 (i40). En dit is een echte snelweg, 2x 2 tot 3 vakken.
Je even langs de kant parkeren is er géén optie. Mag gewoon ook
niet. Ten tweede zijn de stukken die wel nog overblijven (meestal
stukjes dwars door de dorpjes/stadjes langs de weg, waar de snelweg
nu natuurlijk rondom loopt) helemaal niet aangeduid. Er staan geen
wegwijzers, dus moet je de stukken zelf opzoeken (bv via internet) en
uitmappen. Geen makkelijke taak als je alleen in de wagen zit. Het
moet wel veilig blijven natuurlijk. Ik heb vooraf enkele interessante
punten opgeschreven, die kan ik wel in de GPS steken. Maar dit voor
alle punten doen zou gewoon veel te veel werk zijn. De eerste stops
vallen dus al weg door de regen. En vandaag geen museum, al zal ik er
wel veel tegenkomen. Maar er staan heel wat kilometers op de agenda,
dus worden er geen langere stops voorzien.
Al vlug wordt ook duidelijk dat vele
landmarks van deze alom bekende route zelfs helemaal niet meer
bestaan. Of in vergevorderde staat van ontbinding verkeren. De nieuwe
i40 heeft de oude route natuurlijk overbodig gemaakt. En nieuwe
nutsvoorzieningen (mega benzinestations, dito fastfoodketens...)
hebben hetzelfde gedaan met de vele pittoreske pompstations,
motelletjes en diners. Die staan er nu overal te verkommeren.
Een stil protest tegen de vooruitgang? Langs de i40 zijn er wel
nieuwe bezienswaardigheden bij gekomen. Zoals een site met een enorm
wit kruis van vele meters hoog, compleet met volledige en levensgrote
kruisweg, laatste avondmaal en Golgotha. Anderen hebben hun attractie
gewoon verhuisd naar de nieuwe snelweg. Zoals de Big Texan Steak
Ranch, bekent vanwege z'n 72oz (2129,29gr !) steak.
Na de middag blijft het gelukkig droog,
mits enkele kleine buitjes onderweg. We kruisen vandaag 2
staatsgrenzen. De eerste is die met Texas. Voor het eerst mag het
gaspedaal hier tot 75 mijl/uur worden ingedrukt (alles is groter in
Texas). Al is dit ook nog maar 120 km/uur. Kort na het overschrijden
van de grens verandert ook het landschap. De groene weiden worden
ruiger, iets dorder en groter. Er komt ook meer glooiing in het
panorama. Ik doorkruis Texas op het minst brede stuk, en zit al vlug
in de volgende staat: New Mexico. Het landschap blijft zowat
hetzelfde, tot zo'n 20 mijl voor mijn eindbestemming van de dag:
Albuquerque. Hier kom ik terug in ruiger en meer heuvelachtiger
terrein.
Ik heb er dan net geen 1000km op
zitten, de douche zal dus deugd doen.
|