Eurostar, de hogesnelheidstrein die België en Frankrijk met Groot-Brittannië verbindt, is gisteren gestart met "The Quest", één van de grootste on-linewedstrijden ooit, geinspireerd op "De Da Vince Code". iedereen die ouder is dan 18 en in Belgë, Frankrijk, Groot-Brittanië, de VS of Australië woont, kan zich inschrijven op eurostar.com/quest en op zoek gaan naar een geheime code. De winnaar krijgt ondermeer een levenslang abonnement op de Eurostar en 200.000 euro.
De Eurostar Quest bstaat uit 16 raadsels die kennis en vaardigheid vereisen en is onderverdeeld in drie fasen met, aan het einde van de Quest, een groot engima. De raadsels worden moeilijker naarmate de wedstrijd vordert en de einddatum van 30 mei nadert. De winnaar ontvangt een levenslang abonnement op de Eurostar, samen met een partner naar keuze, een luxebedrijf in het Ritzin Parijs en Claridge'sin Londen voor vijf jaar, 180.00 euro om uit te geven in Londen en p-Parijs en 20.000 euro om als VIP achter gesloten deuren te spenderen in Galeries Lafayettein Parijs en Harrod's in Londen, inclusief "personal schopper".
Ook tijdens de wedstrijd zelf kunnen er - weliswaar minder extravagante- prijzen gewonnen worden. Alle details kan je vinden door op de onderstaande afbeelding te klikken...
03-05-2006 om 22:26
geschreven door Hans
02-05-2006
Game helpt...
EDUCATIEF COMPTERSPEL VERHOOGT LEVENSKWALITIET VAN JONGE PATIËNTEN.
Game helpt in strijd tegen kanker.
Een nieuwcomputerspel steunt patiënten in hun strijd tegen kanker. In "Re-Mission", het actiespel dat sinds gisteren besteld kan worden, probeert de speler zoveel mogelijk kankercellen in een lichaam uit te roeien. Onderzoek heeft al bewezen dat de levenskwaliteit van jonge kankerpatiënten, die 'Re-Mission" spelen, gevoelig vebetert.
Re-Mission geeft tieners het gevoel dat ze controle krijgen over un ziekte.
Je kan de trailer bekijken door hier te klikken. Het educatieve vidiogame werd ontworpen door het Amerikaanse HopeLab, een organisatie die zich inzet voor kinderen met een chronische ziekte.
Alles over Re-Mission kan je vinden op de site. Klik hier.
Gelezen in Het Laatste Nieuws.
02-05-2006 om 22:43
geschreven door Hans
Prettige werkweek
Aan iedereen een prettige werkweek toegewenst. (Altijd weekend is ook iets hé)
02-05-2006 om 07:53
geschreven door Hans
01-05-2006
Voor ons madammen
Gavin Rossdale is de zanger-gitarist van de Britse rockgroep Bush. Hij kwam op 30/10/1965 ter wereld en groeide op in Londen. Zijn ouders scheidden toen hij elf was. Via een vriendje van zijn oudere zus Soraya leerde hij basgitaar spelen. Na zijn middelbare school zag hij zich genoodzaakt om zijn semi-professionele voetbalcarrière voortijdig af te ronden, wegens een hardnekkige blessure. Hij richtte zich dan maar op de muziek. Zijn eerste groep heette Midnight. De groep bracht enkele singles uit, maar daar bleef het bij. Gavin verhuisde in 1991 tijdelijk naar Los Angeles en New York. Bij zijn terugkeer stichtte hij in 1992 de groep Future Primitive, die na enige tijd haar naam veranderde in Bush. Hun eerste album Sixteen Stone uit 1994 was meteen een schot in de roos. Door intensief te touren bereikten ze in de Verenigde Staten in 1995-1996 meteen een supergroepstatus, met uitverkochte stadionoptredens tot gevolg. Bush werd dan ook vergeleken met Nirvana, en zanger Kurt Cobain had zich net van het leven beroofd. In thuisland Groot-Brittannië was de groep veel minder populair. De drie nadien uitgebrachte albums konden nooit het commercieel succes van Sixteen Stone evenaren. De groep deed ook België aan met doortochten op Pukkelpop en Rock Werchter. Het kwam nooit tot een officiële split, maar sinds 2002 staat de groep op non-actief. Op 14 september van dat jaar trad Gavin in het huwelijk met No Doubt-zangeres Gwen Stefani, die momenteel ook solo erg succesvol is. Het koppel verwacht hun eerste kindje in juni 2006.
Bron: Het Laatste Nieuws
01-05-2006 om 18:02
geschreven door Hans
Brandstofprijzen in Europa
LAND
Loodvrij 95
Loodvrij 98
Diesel
Andorra (euro)
0,96
1,10
0,83
Belgie (euro)
1,30
1,32
1,06
Bulgarije (LEVA)
1,74
1,77
1,63
Denemarken (DKK)
10,09
10,38
8,92
Duitsland (euro)
1,25
1,33
1,11
Estland (EEK)
13,35
13,85
13,35
Finland (euro)
1,24
1,26
1,01
Frankrijk (euro)
1,20
1,24
1,08
Griekenland (euro)
1,01
1,15
0,99
Gr.-Brittannië (GBP)
0,90
0,95
0,94
Hongarije (HUF)
267,700
276,90
277,80
Ierland (euro)
1,07
///
1,07
Italië (euro)
1,24
///
1,16
Kroatië (HRK)
7,75
7,82
7,30
Letland (LVL)
0,62
0,63
0,63
Litouwen (LTL)
3,17
3,28
3,11
Luxemburg (euro)
1,03
1,04
0,91
Nederland (euro)
1,40
1,46
1,07
Noorwegen (NOK)
10,90
11,50
10,00
Oostenrijk (euro)
1,05
1,10
0,99
Polen (ZLOTY)
3,72
3,95
3,68
Portugal (euro)
1,24
1,30
1,03
Roemenië (LEI)
3,42
3,45
3,16
Servië/Montenegro (CSD)
84,20
94,70
77,80
Slovenië (SIT)
225,60
227,10
226,50
Slowakije (SKK)
37,60
39,90
39,90
Spanje (euro)
1,01
1,12
0,95
Tsjechië (CZK)
28,00
32,10
27,70
Zweden (SEK)
11,66
11,96
11,16
Zwitserland (CHF)
1,57
1,62
1,69
Bron:
01-05-2006 om 00:58
geschreven door Hans
Treinen opzoeken via GSM of TV
Treinen opzoeken via GSM of TV
07/04/2006 In december van verleden jaar kondigde de NMBS aan dat het van dan af mogelijk was om de dienstregeling te raadplegen via WAP. Deze service wordt nu uitgebreid: zowel Mobistar- als Proximus-klanten kunnen hier voortaan gebruik van maken. Ook via Telenet Digital TV kan men nu vanuit de woonkamer de dienstregeling van een trein opzoeken.
Wie op zoek is naar de dienstregeling van de trein, kan dat via een aantal kanalen. De meest klassieke kanalen, het spoorboekje of de ARI-cdrom, of technologieën zoals internet of WAP kunnen worden aangewend. Sinds deze week hoort daar ook digitale televisie bij.
Mobistar-klanten met een GSM met WAP-functie kunnen voortaan via het WAP-menu de NMBS-dienstregeling consulteren. Wie bij Proximus klant is en kan wappen, kon dat al sinds december 2005.
Vanaf deze week springt de NMBS ook definitief op de kar van de digitale TV. Wie digitaal kijkt met een Telenet Digibox of Digicorder, kan voortaan de dienstregeling raadplegen via het TV-scherm. De manier is simpel: door in het Telenet Digital TV-menu naar extra te gaan en daar NMBS aan te klikken. De klant kan begin- en eindbestemming invullen en krijgt dan alle gegevens van die reis (vertrektijd, eventuele overstappen, aankomsttijd) op het scherm gepresenteerd. Deze toepassing via interactieve digitale televisie wordt wellicht nog voor de zomer eveneens opgenomen in het Belgacom-aanbod.
Al deze nieuwe toepassingen kosten de NMBS-klanten uiteraard niets. Voor de NMBS is dit een van de manieren om haar klanten op de meest diverse manieren van dienst te zijn.
Naar aanleiding van het lezen van een kranten-artikel het volgende...
Elk jaar worden er in ons land minstens vier miljoen dieren doodgereden, daar zijn de amfibieën nog niet bijgerekend. Dat blijkt uit cijfers van Vogelbescherming Vlaanderen (VV) die we konden inkijken. Met samen meer dan 1 miljoen slachtoffers voeren merels, egels en konijnen de top tien aan. Veel doden zijn te wijten aan de "new jerseys", de betonnen stootbanden op de snelwegen.
(Marnix Peeters Hln.)
Meer over VV... Klik op de afbeelding...
30-04-2006 om 22:51
geschreven door Hans
Ophokplicht
Morgen eindigt ophokplicht
Ook de flamingo's van Planckendael mogen morgen weer buiten.
Vanaf morgen, 1 mei, eindigt de ophokplicht. Alleen in gevoelige natuurgebieden moet professioneel gehouden pluimvee nog opgehokt worden.
Nu de voorjaarstrek van de vogels voorbij is, is het risico op vogelgriep heel klein. Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) raadt wel aan het contact van pluimvee en andere vogels met in het wild levende vogels zoveel mogelijk te beperken.
Het Voedselagentschap zegt wel dat de ophokplicht in het najaar misschien weer ingevoerd wordt. Het raadt aan netten en ander afschermingsmateriaal nog niet te ver wegsteken.
Bron: Het Laatste Nieuws
30-04-2006 om 22:39
geschreven door Hans
29-04-2006
Volvo Amazon
De Volvo AMAZON IS 50 JAAR
Toen er in augustus 1956 een dealers-vergadering te Sköde werd gehouden, profiteerde Volvo van de gelegenheid om de nieuwe "Amason" (toen nog met een 's' en niet met een 'z' geschreven) te introduceren en deelde daarbij mee, dat de motor een 1,6 liter viercilinder zou worden en dat de wielbasis dezelfde zou blijven als die van de vorige modellen, alleen werd ze iets korter en iets breder en zowat 50 kg zwaarder. De ontwikkeling van het Amazon/120- project met eerst het kleimodel door Jan Wilsgaard en zijn collega's van het Design-departement werd gebouwd tijdens ... klik op de afbeelding
29-04-2006 om 23:30
geschreven door Hans
Nieuws
Wil je op de hoogte blijven van het nieuws? Klik op de afbeelding om de krantenkoppen van de dag te lezen.
29-04-2006 om 17:14
geschreven door Hans
28-04-2006
Nieuw in het verkeer
Vanaf mei 2006 komen er nieuwe regels voor het vervoer van kinderen in de wagen.
Kom via bijgaande link alles te weten...
Klik op de afbeelding.
Bron:
28-04-2006 om 23:44
geschreven door Hans
De Man van Melle
Zat gewoon te zappen op TV en zag een oude bekende. Wie kent hem nog?, de man van MELLE.
28-04-2006 om 23:38
geschreven door Hans
Geschiedenis van de GSM
GSM: een must voor mobiele mensen? B. Nauwelaers
Inleiding
GSM, het is ondertussen een zeer bekend begrip en een courant gebruiksvoorwerp. Nochtans is de achtergrond ervan veel minder bekend. In dit artikel kijken we even in het verleden en proberen we op een beschrijvende manier de fundamenten van het GSM-systeem duidelijk te maken. We bespreken de beveiliging in het systeem en de bijkomende mogelijkheden naast gewone telefonie. Tenslotte ronden we af met een korte blik in de toekomst.
Een beetje geschiedenis
Dacht u ook dat de oudheid van de mobiele telefonie nog maar net achter de rug ligt? Of nog, bent u het ermee eens dat er voor de recente opkomst van GSM slechts één systeem bestond, en dan nog wel met zaktelefoons die enkel in over-sized zakken pasten? Misschien is dat niet helemaal fout, maar u zit er toch een beetje naast. Vijftig jaar geleden al, bestond een eerste systeem voor mobilofonie, namelijk in 1946 in St. Louis in de staat Missouri. Dit systeem was mobiel, in die zin dat het in een auto kon vervoerd worden, maar verder houdt de vergelijking met GSM op: het werkte nog met radiobuizen, want de transistor werd slechts in 1947 uitgevonden. Het aantal gebruikers was zeer klein (hooguit enkele tientallen), het bereik was beperkt en verbindingen werden door een operator gemaakt en verbroken. De eerste groei van de mobilofonie kwam er in de periode tussen 1950 en 1980. De voornaamste reden was het gebruik van geïntegreerde schakelingen, waardoor de toestellen kleiner werden en met kleinere batterijen konden werken. De echte doorbraak is er nog later gekomen, namelijk in de jaren tachtig door de introductie van de cellulaire techniek, die we verderop meer in detail bekijken. Deze uitvinding van Bell Labs, ook de geboorteplaats van de transistor, werd in verschillende systemen toegepast. In de Verenigde Staten van Amerika werd AMPS, de Advanced Mobile Phone Service, gelanceerd in 1979 in Chicago. En in Europa waren de Scandinaven in 1981 de voorlopers met hun NMT (Nordic Mobile Telephone), welke ook in de Benelux gebruikt werd. Uiteraard hadden de Fransen een eigen systeem genaamd Radiocom 2000, en dus ook de Duitsers met C-450, en de Italianen met RTMS. Vermits deze systemen geen enkele vorm van compatibiliteit kenden, is het niet te verwonderen dat de drang ontstond om één pan-Europees systeem te ontwikkelen. Daarvoor werd in 1982 een werkgroep opgericht in de schoot van het toenmalig regelgevend orgaan, de Conférence Européenne des Postes et Télécommunications (CEPT), met de naam Groupe Spéciale Mobile (GSM). Het werk werd zeer grondig gedaan, want er werden op basis van verschillende alternatieve voorstellen, acht prototypes gebouwd. Uit de opgedane ervaringen werd tenslotte de finale standaard opgesteld. Deze specificaties werden officieel gepubliceerd in 1990, zodat in 1992 het eerste GSM-systeem commercieel van start kon gaan. De afkorting GSM werd overgenomen van de werkgroep, maar staat nu voor Global System for Mobile communication. De lange ontwikkelingstijd van de standaard heeft twee redenen. De standaard is open, bedoeld om een concurrentiële markt te laten ontwikkelen, zowel voor de infrastructuur als voor de mobilofoons zelf. Daarom is grote detaillering vereist. Bovendien is GSM een erg ingewikkeld systeem, omdat het geconcipieerd werd om een groot aantal functionaliteiten en een goede kwaliteit te garanderen. Dat dit laatste aardig gelukt is blijkt uit de boom die GSM gemaakt heeft in de voorbije jaren. Dit wordt geïllustreerd door het aantal landen en het aantal operatoren dat een GSM-dienst aanbiedt, en door het aantal abonnees. In België waren er voor Proximus en Mobistar samen 520.000 klanten op 31 januari 1997, 3 jaar later ongeveer 5.500.000. Wereldwijd zijn er meer dan 460.000.000 GSM-gebruikers, ongeveer 400 GSMnetwerken in bedrijf, gespreid over meer dan 150 landen. Daardoor neemt GSM ongeveer 70 % van de wereldmarkt voor digitale mobiele telefonie in, en bijna 65 % van de totale mobiele telefonie. In het vervolg van dit artikel bespreken we de functionaliteiten en de kwaliteiten van GSM. Maar we starten met een overzicht van de basisprincipes waarop het systeem is gebaseerd.
Zullen er nu verontschuldigingen komen tegen over de NoordAfrikaanse gemeenschap, nu we weten dat de daders Polen zijn?
Alles speelde in de kaart van het "VB", door de fout van bijna iedereen. Oordelen en veroordelen, doe het nooit te vlug "mensen". Kleur en of geloof doen er niks aan .... Polen zijn super Katoliek, begijpen jullie ?