Naar aanleiding van het lezen van een kranten-artikel het volgende...
Elk jaar worden er in ons land minstens vier miljoen dieren doodgereden, daar zijn de amfibieën nog niet bijgerekend. Dat blijkt uit cijfers van Vogelbescherming Vlaanderen (VV) die we konden inkijken. Met samen meer dan 1 miljoen slachtoffers voeren merels, egels en konijnen de top tien aan. Veel doden zijn te wijten aan de "new jerseys", de betonnen stootbanden op de snelwegen.
(Marnix Peeters Hln.)
Meer over VV... Klik op de afbeelding...
30-04-2006 om 22:51
geschreven door Hans
Ophokplicht
Morgen eindigt ophokplicht
Ook de flamingo's van Planckendael mogen morgen weer buiten.
Vanaf morgen, 1 mei, eindigt de ophokplicht. Alleen in gevoelige natuurgebieden moet professioneel gehouden pluimvee nog opgehokt worden.
Nu de voorjaarstrek van de vogels voorbij is, is het risico op vogelgriep heel klein. Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) raadt wel aan het contact van pluimvee en andere vogels met in het wild levende vogels zoveel mogelijk te beperken.
Het Voedselagentschap zegt wel dat de ophokplicht in het najaar misschien weer ingevoerd wordt. Het raadt aan netten en ander afschermingsmateriaal nog niet te ver wegsteken.
Bron: Het Laatste Nieuws
30-04-2006 om 22:39
geschreven door Hans
29-04-2006
Volvo Amazon
De Volvo AMAZON IS 50 JAAR
Toen er in augustus 1956 een dealers-vergadering te Sköde werd gehouden, profiteerde Volvo van de gelegenheid om de nieuwe "Amason" (toen nog met een 's' en niet met een 'z' geschreven) te introduceren en deelde daarbij mee, dat de motor een 1,6 liter viercilinder zou worden en dat de wielbasis dezelfde zou blijven als die van de vorige modellen, alleen werd ze iets korter en iets breder en zowat 50 kg zwaarder. De ontwikkeling van het Amazon/120- project met eerst het kleimodel door Jan Wilsgaard en zijn collega's van het Design-departement werd gebouwd tijdens ... klik op de afbeelding
29-04-2006 om 23:30
geschreven door Hans
Nieuws
Wil je op de hoogte blijven van het nieuws? Klik op de afbeelding om de krantenkoppen van de dag te lezen.
29-04-2006 om 17:14
geschreven door Hans
28-04-2006
Nieuw in het verkeer
Vanaf mei 2006 komen er nieuwe regels voor het vervoer van kinderen in de wagen.
Kom via bijgaande link alles te weten...
Klik op de afbeelding.
Bron:
28-04-2006 om 23:44
geschreven door Hans
De Man van Melle
Zat gewoon te zappen op TV en zag een oude bekende. Wie kent hem nog?, de man van MELLE.
28-04-2006 om 23:38
geschreven door Hans
Geschiedenis van de GSM
GSM: een must voor mobiele mensen? B. Nauwelaers
Inleiding
GSM, het is ondertussen een zeer bekend begrip en een courant gebruiksvoorwerp. Nochtans is de achtergrond ervan veel minder bekend. In dit artikel kijken we even in het verleden en proberen we op een beschrijvende manier de fundamenten van het GSM-systeem duidelijk te maken. We bespreken de beveiliging in het systeem en de bijkomende mogelijkheden naast gewone telefonie. Tenslotte ronden we af met een korte blik in de toekomst.
Een beetje geschiedenis
Dacht u ook dat de oudheid van de mobiele telefonie nog maar net achter de rug ligt? Of nog, bent u het ermee eens dat er voor de recente opkomst van GSM slechts één systeem bestond, en dan nog wel met zaktelefoons die enkel in over-sized zakken pasten? Misschien is dat niet helemaal fout, maar u zit er toch een beetje naast. Vijftig jaar geleden al, bestond een eerste systeem voor mobilofonie, namelijk in 1946 in St. Louis in de staat Missouri. Dit systeem was mobiel, in die zin dat het in een auto kon vervoerd worden, maar verder houdt de vergelijking met GSM op: het werkte nog met radiobuizen, want de transistor werd slechts in 1947 uitgevonden. Het aantal gebruikers was zeer klein (hooguit enkele tientallen), het bereik was beperkt en verbindingen werden door een operator gemaakt en verbroken. De eerste groei van de mobilofonie kwam er in de periode tussen 1950 en 1980. De voornaamste reden was het gebruik van geïntegreerde schakelingen, waardoor de toestellen kleiner werden en met kleinere batterijen konden werken. De echte doorbraak is er nog later gekomen, namelijk in de jaren tachtig door de introductie van de cellulaire techniek, die we verderop meer in detail bekijken. Deze uitvinding van Bell Labs, ook de geboorteplaats van de transistor, werd in verschillende systemen toegepast. In de Verenigde Staten van Amerika werd AMPS, de Advanced Mobile Phone Service, gelanceerd in 1979 in Chicago. En in Europa waren de Scandinaven in 1981 de voorlopers met hun NMT (Nordic Mobile Telephone), welke ook in de Benelux gebruikt werd. Uiteraard hadden de Fransen een eigen systeem genaamd Radiocom 2000, en dus ook de Duitsers met C-450, en de Italianen met RTMS. Vermits deze systemen geen enkele vorm van compatibiliteit kenden, is het niet te verwonderen dat de drang ontstond om één pan-Europees systeem te ontwikkelen. Daarvoor werd in 1982 een werkgroep opgericht in de schoot van het toenmalig regelgevend orgaan, de Conférence Européenne des Postes et Télécommunications (CEPT), met de naam Groupe Spéciale Mobile (GSM). Het werk werd zeer grondig gedaan, want er werden op basis van verschillende alternatieve voorstellen, acht prototypes gebouwd. Uit de opgedane ervaringen werd tenslotte de finale standaard opgesteld. Deze specificaties werden officieel gepubliceerd in 1990, zodat in 1992 het eerste GSM-systeem commercieel van start kon gaan. De afkorting GSM werd overgenomen van de werkgroep, maar staat nu voor Global System for Mobile communication. De lange ontwikkelingstijd van de standaard heeft twee redenen. De standaard is open, bedoeld om een concurrentiële markt te laten ontwikkelen, zowel voor de infrastructuur als voor de mobilofoons zelf. Daarom is grote detaillering vereist. Bovendien is GSM een erg ingewikkeld systeem, omdat het geconcipieerd werd om een groot aantal functionaliteiten en een goede kwaliteit te garanderen. Dat dit laatste aardig gelukt is blijkt uit de boom die GSM gemaakt heeft in de voorbije jaren. Dit wordt geïllustreerd door het aantal landen en het aantal operatoren dat een GSM-dienst aanbiedt, en door het aantal abonnees. In België waren er voor Proximus en Mobistar samen 520.000 klanten op 31 januari 1997, 3 jaar later ongeveer 5.500.000. Wereldwijd zijn er meer dan 460.000.000 GSM-gebruikers, ongeveer 400 GSMnetwerken in bedrijf, gespreid over meer dan 150 landen. Daardoor neemt GSM ongeveer 70 % van de wereldmarkt voor digitale mobiele telefonie in, en bijna 65 % van de totale mobiele telefonie. In het vervolg van dit artikel bespreken we de functionaliteiten en de kwaliteiten van GSM. Maar we starten met een overzicht van de basisprincipes waarop het systeem is gebaseerd.
Zullen er nu verontschuldigingen komen tegen over de NoordAfrikaanse gemeenschap, nu we weten dat de daders Polen zijn?
Alles speelde in de kaart van het "VB", door de fout van bijna iedereen. Oordelen en veroordelen, doe het nooit te vlug "mensen". Kleur en of geloof doen er niks aan .... Polen zijn super Katoliek, begijpen jullie ?
Het is een hobby gelijk een ander, poppen maken met poppen.
25-04-2006 om 18:32
geschreven door Hans
Motor
Motorrijders zouden 14 keer meer kans hebben om te sterven in het verkeer.
En deze dan, niet op de motor.
Een elektricien heeft een stroomstoot van 60.000 volt overleefd. Hij werd zwaar verbrand overgebracht naar het ziekenhuis in het Deense Randers. Een misverstand lag aan de basis van het ongeval. De man was aan het werk in het cultureel centrum en ging ervan uit dat het personeel de stroom, zoals afgesproken, afgesloten had, meldt de politie. Meer details van het ongeval geeft de politie niet vrij. Een deskundige onderzoekt de zaak.
25-04-2006 om 18:19
geschreven door Hans
Mannen
Vruchtbare vrouw brengt ergste boven bij mannen
De rivaliteit onder mannen neemt toe wanneer hun vrouwen op hun vruchtbaarste moment zijn. Mannen zijn jaloerser op dominante concurrenten wanneer hun vriendin ovuleert, meldde het Britse dagblad The Guardian dinsdag naar aanleiding van een onderzoek van de universiteit van Liverpool.
De resultaten tonen gedrag dat vergelijkbaar is met dat van dieren. Chimpansees kunnen vreedzaam samenleven, tot de vrouwelijke apen vruchtbaar zijn. Dan worden de mannetjes heuse rivalen, aldus Rob Buriss, die het onderzoek leidde. Zijn bevindingen bevestigen verder dat de kans dat vrouwen vreemdgaan groter is tijdens hun vruchtbare periode. Dominante mannen hebben een hoger testosteronniveau en dat betekent goede genen, zei Buriss.
Gelezen in Het Laatste Nieuws.
25-04-2006 om 16:48
geschreven door Hans
24-04-2006
Laurel en Hardy
Dit kaartje werd op de club van De Kaarten Van Strik verkozen tot
"kaartje van de week".
Made by Ingrid.
De kaarten club van Strik klik op de afbeelding...
24-04-2006 om 19:25
geschreven door Hans
22-04-2006
Kindsoldaten
Wie zou dat gedacht hebben?
Ook België maakt(e) zich schuldig aan het inzetten van kindsoldaten.
Senaat schaft Belgische kindsoldaten af.
België gaat komaf maken met zijn kindsoldaten. De senaat heeft daarover een resolutie van Sabine De Bethune (CD&V) goedgekeurd. Op dit ogenblik heeft België nog 70 kindsoldaten onder de wapens en dit is in strijd met het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties, zegt De Bethune. Het gaat om jongeren tussen 16 en 18 die studeren aan een militaire school. Zij hebben een statuut als kandidaat-beroepsonderofficier. En ook al zegt de Belgische wet dat ze niet naar het front kunnen gestuurd worden, als vijandelijke troepen ons land binnenvallen, zijn het soldaten en dus schietschijven.
Alles over kindsoldaten in de wereld...
Klik op de afbeelding.
22-04-2006 om 23:44
geschreven door Hans
Belkenende
Balkenende geeft Freya en Karel gelijk...
Lees meer, klik op de afbeeldingen...
22-04-2006 om 23:25
geschreven door Hans
21-04-2006
Car-Pass
Vanaf 1 september Gesjoemel met kilometertellers? Das verleden tijd.
Dankzij de CAR-PASS weet u voortaan meteen of de kilometerteller van een occasiewagen is teruggedraaid. Zo kunt u de waarde van het voertuig veel beter inschatten. Goed voor u én voor de consument, die weer met volle vertrouwen een tweedehandsauto durft te kopen
Vanaf 1 september 2006, is iedereen in de sector wettelijk verplicht om de kilometerstanden door te geven van elke auto of lichte bestelwagen waarop hij een interventie doet.
Meer lezen, klik op de afbeelding...
21-04-2006 om 07:48
geschreven door Hans
20-04-2006
Wie bezoekt ons?
Land
Percentage
België
70,9 % (647)
Nederland
14,5 % (132)
Duitsland
0,7 % (6)
Verenigde Staten
0,3 % (3)
Singapore
0,2 % (2)
Verenigd Koninkrijk (Groot-Brittannië)
0,2 % (2)
Brazilië
0,1 % (1)
Italië
0,1 % (1)
Oostenrijk
0,1 % (1)
Spanje
0,1 % (1)
Tsjechië
0,1 % (1)
Zwitserland
0,1 % (1)
Onbekend
12,5 % (114)
+
100 % (912)
.
20-04-2006 om 23:06
geschreven door Hans
Fluojasjes
Kamer vraagt regering fluojasjes in autos verplicht te maken.
De Kamer heeft donderdag unaniem het licht op groen gezet voor het voorstel van resolutie dat autobestuurders verplicht om een reflecterende veiligheidsjas bij zich te hebben. De fluojasjes moeten dus deel uitmaken van het verplichte veiligheidstoebehoren in een wagen.
Het gaat om een voorstel van resolutie van Hilde Vautmans (VLD), Dylan Casaer (sp.a), François-Xavier de Donnea (MR), Camille Dieu (PS) en Annick Saudoyer (PS). Bedoeling van de indieners is de veiligheid te vergroten van autobestuurders die motorpech hebben. Met een fluojasje aan moeten ze voor andere weggebruikers beter zichtbaar zijn.
De verplichting bestaat al in verschillende andere landen. Het gaat om Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Portugal, Tsjechië en Finland. Wanneer de regering de wil van het parlement volgt, wordt de fluovest dus onderdeel van de lijst van verplicht veiligheidsmateriaal (veiligheidsdriehoek, brandblusapparaat en verbandkistje). De bestuurders zullen dan ook verplicht zijn om het jasje aan te trekken bij een ongeval of motorpech.