Hoekentraject 2014 Groep 3 Beeldhoek
5 jarigen
Inhoud blog
  • Taakverdeling
  • Verslag 4: Onze hoek wordt rijk
  • Verslag 3: Onze hoek kan beter
  • Verslag 2: Onze hoek in een spin
  • Verslag 1: Mijn beeldhoek in de klas
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 3: Onze hoek kan beter

    STAP 3  ‘onze hoek kan beter’

    Welke spelideeën/handelingen lijken je zinvol in dé hoek?
    • Knippen

    • Plakken

    • Kleuren

    • Kneden

    • Inkleuren

    • Schilderen

    • Kleven

    • …

    Welk spel kan zelfstandig gespeeld worden, welk begeleid?     

    Eerst observeren, technische handelingen kunnen steeds begeleid worden als de kleuter de handeling nog niet voldoende beheerst.

    Zelfstandig: knippen (oudere kleuters), plakken, scheuren, verven, kneden, kleuren, prikken (oudere kleuters) Begeleid: nieten, knippen (jongere kleuters), prikken (jongere kleuters)


    Welke materialen heb je nodig om die handelingen/spelideeën te realiseren?    

    • Verschillende soorten papier
    • Verschillende soorten verf
    • Scharen ( zowel kleuter scharen als grote scharen)    
    • Plasticine
    • Klei
    • Lijm (vaste, lopende)
    • Nietjesmachine
    •     ...


    Welke ontwikkelingsaspecten komen aan bod ?    

      • Plezier beleven (6)

      • Betrokken bezig zijn (13)

      • Regels en afspraken naleven en waarderen (24)

      • Muzisch omgaan met materialen en beelden (41)

      • Klein motorisch bewegen (45)

      • Auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (70)

      • Visuele boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (74)

      • Zichzelf behelpen (78)


    Hoe kan je differentiëren in functie van leeftijd?
    • Voor oudere kleuters fijner werken. Met onder andere kleiner materiaal (parels)

    • Oudere kleuters knippen in plaats van scheuren

    • Bij oudere kleuters werken met pictogrammen in plaats van uitleg.


    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen
    • Organisatie en inrichting

    • Motiveren / oriënteren   

    • Instructie geven

    • Meespelen

    • Aanvullende materialen beschikbaar stellen

    • Informatie geven

    • Spelthema’s verduidelijken

    • Geïntegreerd spel bevorderen

    • Vaardigheden en technieken leren

    • Samenspel bevorderen

    • Ervaringen vastleggen


    in deze hoek? Formuleer concrete impulsen. Houd daarbij rekening met de verschillende soorten impulsen.    

    • Je kan ook nog andere kleurtjes proberen

    • Wat kunnen we hier nog bij tekenen/ schilderen

    • Ben je niets vergeten?

    • …

     

     

     

     

    Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek? Wat beoog je daarmee? Noteer welk spel deze materialen uitlokken. Wit papier met kleurpotloden en balpennen: het vrij tekenen en experimenterend schrijven wordt hiermee gestimuleerd.    
    • Kosteloos materiaal ( wc rollen, botervlooitjes, kaasdoosjes, flessen, karton, lege potjes, kurken, lege thee lichtjes, stopjes,…) om de creativiteit te bevorderen en originele resultaten te bekomen.

                                   

     

     

     

     



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    25-02-2014, 19:30 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep 3 Beeldhoek  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 2: Onze hoek in een spin

    STAP 2  ‘onze hoek in een spin’

     

    Ordening van de besproken informatie in grote categorieën. We bekijken nog de algemene hoek nog geen vertaling naar BC.

     

    Soorten spel in onze hoek:

    • Begeleide activiteit, zelfstandige activiteit.

    Inrichting:

    • Verschillende tafels tegen elkaar, afgeschermd, materiaal in kasten (binnen of buiten hand bereik van de kleuters), schildersezels, toonplaats (tegen de muur, op de kast).

    Materialen:

    • Schaar, lijm, verschillende soorten papier, verschillende soorten verf, vetkrijt, klei, plasticine, potjes, stempels, prikmatjes, strijkparels,..

    Afspraken en veiligheid:

    • Rustig zijn

    • Respect voor de materialen

    • Voorzichtig zijn

    • Bij verven een schort aan doen

    • Handen wassen na de activiteit

    • Elkaar respecteren

    • Stap per stap werken

    • Gevaarlijk materiaal buiten handbereik houden

    Impulsen:

    • Je kan ook nog andere kleurtjes proberen

    • Wat kunnen we hier nog bij tekenen/ schilderen

    • Ben je niets vergeten?

    • …

    Ontwikkelingsdomeinen:

    • Positieve ingesteldheid

    • Sociale ontwikkeling

    • Morele ontwikkeling

    • Muzische ontwikkeling

    • Motorische ontwikkeling

    • Denk ontwikkeling

    • Taal ontwikkeling

    • Ontwikkeling van de zelfsturing

    Ontwikkelingsaspecten:

    • Plezier beleven (6)

    • Betrokken bezig zijn (13)

    • De eigenheid van andere respecteren (17)

    • Samenwerken (21)

    • Regels en afspraken naleven en waarderen (24)

    • Eigen ervaringen creatief uitdrukken in muzische expressievormen (37)

    • Muzisch omgaan met materialen en beelden (41)

    • Klein motorisch bewegen (45)

    • Kennis en ervaringen voorstellen (62)

    • Inzichten verwerven over meten (69)

    • Luisteren en begrijpen (70)

    • Spreken en verwoorden (71)

    • Zichzelf behelpen (78)

    • Keuzes maken (79)

    • Problemen oplossingsgericht aanpakken (83)

    • Aandachtig en geconcentreerd bezig zijn (85)

    Bijkomende opgezochte bron:

    • Reader

    Leuke ideeën:

    • Werken met materialen uit de keuken.

    • Taart versieren volgens lijnen met slagroom

    • Bakkersmuts maken

    • Bakkerspullen versieren

    • …

     

    Mindmap:

    Bijlagen:
    Beeldhoek.bmp (2.3 MB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    25-02-2014, 19:19 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep 3 Beeldhoek  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 1: Mijn beeldhoek in de klas

    STAP 1  ‘mijn Beeldhoek in de klas’

     

     

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

     

     

    Inrichting van de hoek:

    De beeldhoek bestaat uit verschillende tafels waar de kleuters aan kunnen zitten om te werken. Eveneens kunnen er schildersezels aan de muur hangen. Dit is een constructie uit hout dat een beetje schuin naar beneden helt, hieraan kan papier worden bevestigd zodat de kleuters kunnen schilderen (zie foto)

    Het materiaal staat voornamelijk in kasten geordend, het materiaal dat de kleuters vaak moeten gebruiken staan binnen hun bereik ( bij de 5 jarigen). Voorbeeld: lijm, kleurpotloden, stiften, kinderscharen, … . Het ander materiaal dat iets gevaarlijker is en enkel voor de KO bedoeld is staat buiten bereik van de kleuters. Voorbeeld: perforator, nietjesmachiene, bussen verf, grote scharen,..

    Spel van de kleuters:

    De kleuters kunnen zich in de beeldhoek creatief uitleven. Ze krijgen de kans om met verschillende materialen te experimenteren. Ze beoefenen vooral de fijne motoriek. In de beeldhoek kunnen de kleuters ook verschillende soorten van activiteiten krijgen. Voorbeeld: schilderen, tekenen, klei, knippen, plakken, stempelen, …

     

     

    (Spel)materialen:

    Kleurpotloden, stiften, scharen, lijm, (verschillende soorten) papier, (verschillende soorten) verf, plasticine, vetkrijt, klei, stempels, potjes, prikmatjes, strijkparels, …



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    25-02-2014, 19:18 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep 3 Beeldhoek  
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs