STAP
1 mijn
Beeldhoek in de klas
Je
bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:
Inrichting
van de hoek:
De
beeldhoek bestaat uit verschillende tafels waar de kleuters aan kunnen zitten
om te werken. Eveneens kunnen er schildersezels aan de muur hangen. Dit is een
constructie uit hout dat een beetje schuin naar beneden helt, hieraan kan
papier worden bevestigd zodat de kleuters kunnen schilderen (zie foto)
Het
materiaal staat voornamelijk in kasten geordend, het materiaal dat de kleuters
vaak moeten gebruiken staan binnen hun bereik ( bij de 5 jarigen). Voorbeeld:
lijm, kleurpotloden, stiften, kinderscharen,
. Het ander materiaal dat iets
gevaarlijker is en enkel voor de KO bedoeld is staat buiten bereik van de
kleuters. Voorbeeld: perforator, nietjesmachiene, bussen verf, grote scharen,..

Spel
van de kleuters:
De
kleuters kunnen zich in de beeldhoek creatief uitleven. Ze krijgen de kans om
met verschillende materialen te experimenteren. Ze beoefenen vooral de fijne motoriek.
In de beeldhoek kunnen de kleuters ook verschillende soorten van activiteiten
krijgen. Voorbeeld: schilderen, tekenen, klei, knippen, plakken, stempelen,
(Spel)materialen:
Kleurpotloden, stiften, scharen, lijm,
(verschillende soorten) papier, (verschillende soorten) verf, plasticine,
vetkrijt, klei, stempels, potjes, prikmatjes, strijkparels,
|