Homepage Groen! Nazareth - Eke
  • Homepage Groen! Nazareth-Eke
  • Tussenkomsten in de gemeenteraad
  • Inhoud blog
  • CD&V negeert bezwaarschriften varkensbedrijf
  • Groene stroom... wat is er nu eigenlijk écht aan de hand?
  • Nazareth koopt groene stroom...
  • Jaarlijkse receptie Groen! Nazareth
  • Gouverneur geeft oppositie gelijk
    Zoeken in blog

    Groen! nieuws uit de gemeenteraad in Nazareth

    Tijd voor ecologisten met gezond verstand!
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaarlijkse receptie Groen! Nazareth

     

    10-03-2008 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouverneur geeft oppositie gelijk

    Tijdens de gemeenteraadszitting van 17 december 2007 werden de begroting 2008 en het meerjarenplan voor de legislatuur ter stemming voorgelegd. Deze begroting is gebaseerd op het algemeen beleidsprogramma 2007 – 2012, het zgn. Avantiplan.
    Het Avantiplan werd echter maar op de zitting aan de gemeenteraadsleden uitgedeeld. Dit maakte elk deftig en democratisch debat onmogelijk. VLD, SP.a en Groen! dienden hierover klacht in bij de gouverneur.


    Pas na deze klacht van de oppositie en het daaruit volgend waarschuwend schrijven van de toezichthoudende overheid besliste CD&V de goedkeuring van het algemeen beleidprogramma en van het budget ter herroepen. De CD&V meerderheid wachtte het oordeel van de gouverneur niet af en hernam de bespreking van het budget op de gemeenteraad van januari 2008, deze keer zoals het hoorde. Het voorgaande besluit werd ingetrokken.


    Vandaag ontvingen wij de uitspaak van de gouverneur.

    “Het getuigt van een goed bestuur dat een algemeen beleidsprogramma, dat een lijvig document is,tijdig wordt voorgelegd en liefst in een eerdere zitting van de gemeenteraad dan deze voor het budget. Ik heb deze bedenking aan het college van burgemeester en schepenen van uw gemeente overgemaakt”


    Vermits de meerderheid na de klacht van de oppositie de procedure hernomen heeft, nu correct, worden er geen sancties opgelegd.
    VLD, SP.a en Groen! hopen dat deze terechtwijzing er voor zal zorgen dat de politieke besluitvorming in de toekomst met meer respect voor de beginselen van democratie en goed bestuur zal plaats hebben.

     

     

    05-03-2008 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    03-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avanti a populo

    Op 31 januari stelde het college van burgemeester en schepenen hun meerjarenplan voor aan de inwoners van de gemeente. Wij gingen voor u luisteren.

    Na een begroeting en handje schudden met onze burgervader, begon de voorstelling met op zijn aanvraag 15 tot 20 minuten vertraging. Want het hele plan was voorgesteld met een PowerPoint, maar jammer genoeg bleek die niet op de laptop te staan die in de zaal aanwezig was ... Dus de 43  aanwezigen, waarvan bijna het gehele gemeentebestuur, mochten nog eventjes verder keuvelen.

     

    Door de opgelopen vertraging werd dan uiteindelijk gestart met de woorden dat alles vlug zou overlopen worden om toch te kunnen stoppen om 22:00 uur. De verschillende onderwerpen kwamen al vlug aan bod, maar jammer genoeg was onze geachte burgemeester blijkbaar niet op de hoogte van de verschillende kanalen die gebruikt werden om de Nazarethse inwoners op de hoogte te brengen van de info ... zo twijfelde hij bvb over het maandelijkse gemeenteblad was dat nu infoflash of infokrant ... Zo waren er verschillende zaken waarvan hij de juiste benaming aan één van z'n companen moest vragen.

     

    Verder kwam het bij mij over dat er heel veel technisch hoogstaande plannen zijn om bvb een terrein of materiaal te huren in de sporthal en dergelijke. Maar of dit alles haalbaar is, is nog een grote vraag volgens de burgemeester, die toch fier was op zijn avantiplan... waarover hij dan zelf zegt dat niet alles haalbaar zal zijn. 

    En waar hij van de adviesraden nog héél veel inspraak voor verwacht.

     

    Ook z'n plannen om na zijn legislatuur de gemeentelijke spaarpot gevuld met 1,5 miljoen euro na te laten aan het opvolgend gemeentebestuur is voor hem een must ...

     

    Nadien mochten er vragen gesteld worden,. Vragen welke niet zo vlot kwamen. Dus deden de medestanders dan maar zelf een paar dingen uit de doeken.

     

    De openlucht terreinen die nu nog gebruikt worden voor de voetbal, daar zouden er tennisvelden komen, maar die enkel maar zouden mogen gebruikt worden als er een tennisclub de verantwoordelijkheid en uitbating wil voor dragen.

     

    Er was wel een aandachtig aanwezige die de vraag stelde waarom er niets in het plan stond over het project van de N60. Het antwoord was nogal omzeilend ... er is namelijk geen budget beschikbaar, dit zou voor de volgende legislatuur zijn en de aandacht zou meer gericht zijn op de omgeving van Ronse, er zouden in Nazareth wel nog 2 ronde punten komen ipv tunnels onder de N60.   

     

    In de begroting staan ook cijfers voor het onderhoud van de duurzame bermen, dit zou bovenop het vorig jaar uitgetrokken bedrag van 2500 € nu een toeslag krijgen van 5000 €, dit op aanvraag van de Minaraad.

     

    Het Avantiplan kan door iedere inwoner opgevraagd worden in het gemeentehuis, er zijn nog enkele exemplaren beschikbaar.


    Bart                                        
    secretaris Groen! Nazareth-Eke 

     

     

    03-02-2008 om 22:12 geschreven door Dirk Vos


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenteraad 28 januari 2008

    Nieuwe raadszaal

    De eerste zitting van de gemeenteraad 2008 was tegelijk ook de eerste zitting in de nieuwe raadszaal. Het gemeentehuis barst uit zijn voegen en het personeel is dringend aan uitbreiding toe. Zowel op vlak van personeelsbezetting, als naar ruimte. De ingebruikname van de nieuwe raadszaal schept alvast wat extra werkruimte in het gemeentehuis.

    Tijdens de eerste zitting liep het echter wat fout. Zowel de gemeentesecretaris als een raadslid moesten de raad verlaten omdat ze onwel werden. Dit inspireerde een journalist om de vraag te stellen:  “Rust er een vloek op de nieuwe raadszaal?” Wij hopen van niet, want er staat serieus wat werk voor de boeg in deze nieuwe zaal.

     

    Avanti... vooruit met de geit?

    Veel geblaat en weinig wol, vinden wij alvast. Het college van burgemeester en schepenen kondigde het Avantiplan aan als groots, gedurfd en ambitieus. We hebben het grondig doorgenomen en komen tot een andere conclussie:

    Dit algemeen beleidsprogramma is visie, planning van het bestuur voor de komende legislatuur en vormt de basis

    Het Avantiplan is gevat in een moderne methodiek en dat draagt onze waardering weg. Bovendien is het een mooie uitgave. Meer dan 300 pagina’s vormen een dikke bundel, zodat men wel moét denken dat het Avantiplan heel wat inhoudt.

    Het Avantiplan telt 30 bladzijden tekst en de rest zijn bijlagen. De visie voor onze gemeente voor de komende 5 jaren zit vervat in die 30 bladzijden.

    Het komt er dus op aan de verschillende hoofdstukken overlopen om na te gaan waar dit bestuur met de gemeente heen wil.

    Het plan bevat een lijst van zaken die men wil uitvoeren. Een samenhangende visie kan ik er niet in ontdekken. In de inleiding vermeldt men dat dit een samenraapsel is van het CD&V programma, een bevraging bij de bevolking en fragmenten uit de programma’s van andere partijen. Op die manier wil men komen tot een algemeen gedragen beleid.

    Om tot een gedragen beleid te komen, moet men echter meer doen dan verschillende fragmenten samen te brengen. Daarvoor is een visie nodig.  Ik ontdek in dit hele plan enkel een beetje visie wanneer het gaat over toerisme en werkgelegenheid gaat.

    De gemeente toeristisch aantrekkelijk maken lijkt ons interessant, net zoals wij er voorstander van zijn dat er aan structurele werkgelegenheid gedacht wordt. We zien echter ook dat er een zeer grote kans bestaat dat dit ten koste van de leefkwaliteit van de inwoners en het milieu zal gebeuren.

    De zgn groene poot tot de Scheldevallei blijft ons ernstig zorgen baren. Zeker nu dit onder de noemer: “aanmoediging van de toegankelijkheid en recreatief gebruik van het bos”

    Ondernemen en werkgelegenheid stimuleren, met oog voor de kleine en middelgrote ondernemen is eveneens positie, maar we zullen er nauwlettend op toezien dat dit niet gepaard gaat met extra verkeersbelasting of extra druk op de natuurwaarden.

    Op de andere gebieden zie ik vooral een samenraapsel van zaken die men wil doen. Sommige zijn concreet, sommige zijn ronduit absurd. De gemeente kocht een veegmachine aan. Als actieprogramma  staat er dan: de veegmachine wordt ingezet. Dit lijkt me nogal logisch, tenzij het een optie zou zijn om ze in de garage te laten staan. Zeer ambitieus lijkt me dit niet.

    Er  behoorlijk aantal van de actiepunten zijn zaken waarin we als gemeente op veel gemeenten achterlopen. De voorziene digitalisering en invoering van het e-loket, organiseren van een nieuwsbrief, zijn zaken die in heel veel gemeenten al jaren gebeuren. Het is dan ook nier meer dan normaal dat we dit eindelijk ook gaan doen.

    Op vlak van jeugd en inspraak zie is er sprake van een kindergemeenteraad. Dit is een inspraakmodel dat meer dan 10 jaar geleden opgang maakte, maar waarvan alle experten ter zake reeds lang vastgesteld hebben dat dit een model is dat mooi oogt, maar op vlak van inspraak niet werkt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

    Tenslotte is er sprake van het vereenvoudigen van reglementen. Ik wil er aan herinneren dat de meeste reglementen tot stand zijn gekomen onder het bestuur van de CD&V.  Als er zo een grote noodzaak tot vereenvoudiging bestaat, dan moet deze meerderheid misschien wel eens de hand in eigen boezem steken.

    Opvallend is ook dat een aantal zaken worden teruggeschroefd of op een laag pitje worden gezet. Ooit pakte de gemeente uit met het ecologisch bermbeheer. Nu zien we dat het budget hiervoor niet meer toereikend is en de gemeente niet overweegt om het budget op te trekken, maar er aan denkt om het bermbeheer terug openbaar aan te besteden, waarbij een deel van die bermen niet meer ecologisch, maar machinaal gemaaid zou worden. De MINAraad merkt hier terecht op dat er meer geld wordt voorzien voor het ophangen en onderhouden van bloemkorven, dan dat er voor duurzaam en ecologisch onderhoud wordt voorzien.

    Betreffende het overnemen van programmapunten van andere partijen, kunnen we duidelijk stellen dat dit een miskleun is. Hier en daar worden er flarden van programmapunten meegenomen en daar blijft het bij. Meer nog: de gemeenteraad keurde in het begin van deze legislatuur unaniem een voorstel van Groen! goed betreffende klimaatbeheersing. In het Avantiplan vinden we daarvan slechts een fractie van terug.

    De gemeente zal ‘onderzoek doen’ naar de toepassing van Groene energie. Nog niet zo lang geleden liep de CD&V  vooraan in een protest tegen de inplanting van windmolens langs de E17. We zijn dus tevreden met de bocht die de CD&V nu maakt. Maar ‘onderzoek doen naar’ lijkt ons een uiterst bescheiden en veel te kleine doelstelling.

    Wat staat er NIET in het Avantiplan?

    • Een duidelijke keuze om een klimaat- en milieuvriendelijk beleid uit te stippelen.
    • Een visie die betrekking heeft op de geplande uitbreiding van de N60 tot een prioritaire weg cat. 1
    • Preventieve en repressieve maatregelen om milieudelicten aan te pakken
    • Degelijke maatregelen om de toenemende verarming tegen te gaan en de positie van kansarme inwoners te verbeteren.

     Het Avantiplan omvat zo’n 135 actieprogramma’s.

    Ca 15% daarvan zijn zaken die wettelijk verplicht zijn, of die voortvloeien uit wetgeving die aan de gemeenten wordt opgelegd.

    Een kleine 15% is de verdere uitvoering van zaken die reeds eerder werden beslist.

    Een kleine 10% van de actieprogramma’s worden geformuleerd in de vorm van “onderzoeken hoe we …” en “plannen opmaken betreffende”… Dit is weinig concreet en heeft misschien wel een hoog nieuwjaarsbriefgehalte, maar biedt geen garanties op effectieve uitvoering.

    Men kan van dit meerjarenplan veel zeggen, maar niet dat het ambitieus is.

    Daarvoor blijft het te veel op de vlakte, is het te algemeen en mist het een duidelijke visie, een duidelijke lijn.


    De burgemeester antwoordde:

    Betreffende de poort tot de Scheldevallei willen wij eens en voor altijd anwoorden dat we GEEN toerisme zullen orgeniseren in de Scheldevallei. Dat punt staat inderdaad onder de noemer 'recreatief toegankelijk maken van de bossen', maar we bedoelen daar niets meer mee dan wat we al eerder zegden. Geen toeristische ontsluiting van onze natuurgebieden. De Scheldevallei moet Scheldevallei blijven.
    Wij nemen de burgemeester op zijn woord en zullen dit verder niet blijven aankaarten, tenzij dit onwaar zou blijken te zijn.

    Er is wel degelijk heel wat ambitie in dit plan. Als we er inderdaad in slagen om 15 % van onze punten te realiseren, dan hebben we heel wat gedaan, heel wat ambitie getoond.
    Dit bevestigt ons vermoeden dat het veel geblaat is, met weinig wol. Blijkbaar meent zelfs de meerderheid dat er weinig kans s dat men zal realiseren wat men ons nu probeert te verkopen.

    Neem nu het fietspadenlan. Dit plan realiseren zal heel wat betekenen voor de gemeente.
    Uiteraard zou dit een goede zaak zijn... maar laat ons eerlijk zijn. De realisatie van dit plan is de uitvoeing van een provinciaal fietsnetwerk, met vooral een financiële input van de provincie. In veel mindere mate van de gemeente. Bovendien is dit geen nieuwe maatregel, het is de verderzetting van een beslissing die reeds lang geleden genomen werd.

     

     

    03-02-2008 om 22:09 geschreven door Dirk Vos


    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenteraad 17 december
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Onnodige belastingsverhoging in Nazareth


    CD&V besliste samen met het Vlaams Belang dat de belastingen in Nazareth omhoog moeten. VLD, SP.a en Groen! stemden tegen. De opcentiemen op onroerend goed en de personenbelasting gaan omhoog, samen met enkele retributies. Anders dan de schepen van begroting aangeeft, is dit niet enkel het gevolg van externe factoren. Wanneer we kijken op vlak van weggevallen inkomsten, dan zien we dat de voorziene (gemeentelijke) verkaveling op Sterrenbos niet doorgaat, omdat onze gemeente zijn contingent verkavelingen (ifv de woonbehoefte) heeft opgebruikt met de voorziene verkaveling van Bostoen in de Biesten. Het is onzin te beweren dat dit niet voorzien kon worden. Een gemeentelijke verkaveling had hier een begin van antwoord kunnen aan geven én er zouden kadastrale en andere inkomsten zijn, die ook in de planning waren opgenomen. Dit valt dus weg. Wij kunnen ons écht niet van de indruk ontdoen dat het college dit niet reeds langer wist. Immers, demografische evoluties en woonbehoefte zijn vrij goed voorspelbaar.

     

    Bovendien verspelen we hier de kans om eigen inwoners (jonge gezinnen) een voordeel te geven bij het zoeken naar een huis. Op dit ogenblik trekken jonge gezinnen uit onze gemeente weg, omdat er geen betaalbare woningen te vinden zijn.  

     

    Ik lees in het verkiezingsprogramma van de CD&V onder de titel: "BLIJVENDE POLITIEK VAN LAGE BELASTINGEN 

    Met de lage gezinsbelastingen (900 opcentiemen en 6,5% aanvullende personenbelasting) willen we onze uitstekende positie in het peloton van Oost-Vlaanderen behouden". 

     

    Vandaag, een jaar later, stelt de CD&V meerderheid voor om beide belastingen te verhogen.  

     

    Of laat het ons met de woorden van de schepen van begroting zeggen (letterlijk op de gemeenteraad): "we hebben de moed om de belastingen te verhogen. In het verleden (voor de gemeenteraadsverkiezingen) hebben we heel wat projecten opgezet waar we geen extra geld bij de burger gehaald hebben. Voor het genot van deze infrastructuur vinden we wel dat er wat bijbetaald mag worden (na de verkiezingen).

     

    Vanaf vandaag weet de burger hoeveel hij zal betalen voor de aanleg van sommige onnodige verkeersdrempels, voor de aanleg van een superdeluxe begraafplaats, voor wegenwerken zoals in de Plaanstraat, de Bosstraat en de Kwaadstraat, die ver boven hun budget zaten, en zo kunnen we nog wel even doorgaan…

     

    Want laat ons ernstig zijn. Naast de stijgende uitgaven voor personeelsuitbreiding, rioleringswerken enz. staan heel wat onnodige uitgaven.

     

    Zo hebben we de nieuwe sporthal, die volgende week feestelijk geopend wordt. Wat niemand ziet, is dat er niet extra is geïnvesteerd in warmte-isolatie. Er is witte roofing, die de sporthal koel moet houden in de zomer, maar er is niet energie-zuinig geïsoleerd tegen warmte verlies. Wanneer we de stookkosten van de oude sporthal zien, dan weten we wat er ons te wachten staat met de nieuwe sporthal.

     

    Op de vraag van verschillende gemeenteraadsleden om de belastingen pas te verhogen wanneer het echt nodig is (gezien de uitgerbeide reserve van de gemeente, antwoordde de burgemeester dat dit volgens hem nu reeds is én  "dat valt dan misschien in 2010 of 2011, welnu, ik ben niet van plan om politieke zelfmoord te plegen".


     

    CD&V stuurt kansarme kinderen naar het OCMW

     

    De gemeenteraad van 17 december stemde over de prijzen voor deelname aan vrijetijdsactiviteiten in 2008. Eerder dit jaar werd een gelijkaardig reglement gestemd voor 2007. Groen! merkte toen op dat er wel een korting voorzien was voor grote gezinnen, maar niet voor mensen die het niet breed hebben (OMNIO statuut). Nochtans blijkt uit een studie van het OCMW dat uitgerekend deze kinderen amper deelnemen aan gemeentelijke activiteiten. De meerderheid erkende toen dat ze daar niet aan gedacht had en beloofde dit in een volgend reglement op te nemen.  

     

    Tot onze grote verbazing was deze belofte niet opgenomen in het reglement voor 2008, dat nu ter stemming voorlag . Dirk Vos interpelleerde de meerderheid hierover. Deze antwoordden dat men een tegemoetkoming zal voorzien bij het OCMW. Men wil een aantal drempels inbouwen. 

     

    Groen! is verontwaardigd. Een OMNIO statuut kan men eenvoudig aantonen met een kaart van de mutualiteit. Drempels zijn nergens voor nodig. Wanneer men zich in een moeilijke situatie bevindt, is het echt wel een stap te veel als je eerst bij het OCMW moet passeren eer je kinderen aan een activiteit van de gemeente kunnen deelnemen. De stap naar het OCMW betekent een extra drempel  waardoor wij vrezen dat kinderen van ouders met een OMNIO statuut opnieuw de boot zullen missen.

     

    De CD&V meerderheid laat hier een gouden kans op emancipatie voor kinderen van sociaal kwetsbare ouders liggen. Een sociaal beleid dient drempels weg te nemen, geen drempels toe te voegen. Bovendien kan men zich de vraag stellen waarom kansarmen voor di tegemoetkoming naar het OCMW moeten, terwijl grote gezinnen deze korting wél kunnen krijgen op de dienst vrije tijd? Waarom dit verschil in iets wat een louter administratieve handeling zou kunnen zijn? Is hier sprake van twee maten en gewichten?

     

    Nog schrijnender wordt het als je bedenkt dat de verkiezingswebsite van Schepen van Ongeval (bevoegd voor de dienst vrije tijd) het volgende vermeldt:

     

    "Mijn grote vraag: hoe kan de overheid er voor zorgen dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen?"

     

    onze tip: gebruik je gezond verstand, hou je belofte en stuur kinderen van sociaal kwetsbare gezinnen alvast niet naar het OCMW om deel te nemen aan een leuke kindernamiddag.  

     

     

    Begrotingsdiscussie met geknipte vleugels

     

    Het verloop van de begrotingsdiscussie in Nazareth (gemeenteraad 17/12) is onaanvaardbaar voor Groen! Het budget dat ter stemming voorlag, is gebaseerd op het algemeen beleidsprogramma ‘Avantiplan 2007-2008’. Dit stuk werd pas ter zitting aan de raadsleden overhandigd, zodat de raadsleden zich niet op de begrotingsdiscussie konden voorbereiden. 

     

    Het algemeen beleidsprogramma is een document van ca 200 pagina’s en bevat een uitgebreide opsomming van beleidskeuzes met strategische en operationele doelstellingen voor de legislatuur. In het budget en de bespreking daarvan wordt voortdurend verwezen naar het algemeen beleidsprogramma, zodat het onmogelijk is om inzicht te hebben in het budget zonder dit beleidsprogramma bestudeerd te hebben. Men moet de cijfers kunnen vergelijken met de concreet voorgestelde plannen, de beleidskeuzes en de voorziene uitgaven, zoals deze in het algemeen beleidsprogramma staan. Dit is niet enkel onmogelijk, maar deze handelswijze is ook onwettig. 

     

    Eerder deze week meldden wij reeds aan de voorzitter van de gemeenteraad dat wij niet konden instemmen met deze werkwijze. Als gemeenteraadslid moet je je werk goed kunnen doen. Het waren trouwens de voorzitter én de burgemeester die op de allereerste gemeenteraadszitting van deze legislatuur het vingertje opstaken voor de nieuwe gemeenteraadsleden: "dit is geen lachertje, we hopen en verwachten dat u het mandaat van gemeenteraadslid ernstig neemt". 

     

    De meerderheid wil het algemene beleidsprogramma wel in januari ter stemming voorleggen, maar het budget moest nu reeds gestemd worden. Dit is een beetje hetzelfde alsof je  een koopakte voor een huis zou tekenen, zonder dat je de woning ooit mogen zien hebt.  

     

    In de meeste omliggende gemeenten waar het budget niet tijdig klaar is, verdaagt men de bespreking naar januari. Niet zo in Nazareth. Groen! vroeg de verdaging, wat door CD&V samen met Vlaams Belang werd weggestemd. Burgemeester Claeys noemde het protest van een drogreden. “De oppositie zou de begroting toch niet goedkeuren, dus waarom dan dit punt verdagen”. In deze redenering kan men, met een absolute meerderheid net zo goed de gemeenteraad afschaffen.  

     

    De meerderheid dient zich te realiseren dat de wetgever bevoegdheden heeft toegekend aan de gemeenteraad, die niet zomaar door een college kunnen worden aangepast. Dit heet democratische besluitvorming, waar zelfs een absolute meerderheid rekening mee moet houden. 

     

    Groen! verliet uit protest de raadzaal en beraadt zich momenteel over verdere stappen.



     

     

    18-12-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    12-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeenteraad 3 december 2007 College zet gemeenteraad buitenspel
    Een voorbeeld van 'goed' bestuur... hoe het dus NIET moet

    Op de gemeenteraad van 3 december agendeerde de voorzitter eindelijk de stopzetting van de gemeentelijke samenwerking met de vzw sporthal. Agenderen... ? nu ja, het werd ter kennisgeving geacteerd. Geen discussie, geen stemming.

    Groen! reageerde verbolgen, maar het antwoord van het college deed ons helemaal van onze stoel vallen van verbazing...

    Onze opmerkingen

    1. De ontbinding en vereffening vzw is het gevolg van de beslissing van het college om de samenwerking stop te zetten. Een beslissing die trouwens niet direct getuigt van visie, vermits de Schepen van Sport hiervan vooraf niet op de hoogte was (zie mondelinge vraag GR november). Het is holderdebolder beslist, terwijl de planning van de nieuwe sporthal toch al langer bezig is. Kon men dit niet voorzien? Waarom was de schepen van sport niet vooraf op de hoogte van deze plannen?

     

    2. Deze beslissing werd genomen in het college, maar is nooit geagendeerd op de GR. Nochtans zijn beleidsbeslissingen met dergelijke verregaande consequenties volgens het gemeentedecreet een bevoegdheid van de GR. Het college heeft hier dus de bevoegdheid van de gemeenteraad overgenomen, wat wettelijk niet kan. Indien er sprake zou geweest zijn van hoogdringendheid, dan had dit gekunnen. Er zijn echter, sinds die beslissing reeds 2 gemeenteraden geweest waarom het college zijn beslissing aan de GR had kunnen voorleggen. Dit is niet gebeurd? Wat voor een soap is dit eigenlijk?

     

    3. Het personeel van de technische dienst zal de technische taken van de sporthal overnemen, de financiële dienst zal de financiën overnemen. Nochtans krijgt de oppositie elke keer ze iets voorstelt te horen dat het gemeentepersoneel een zeer zware taakbelasting heeft. Nu worden de technische dienst en de financiële dienst belast met extra taken ifv het beheer van de sporthal. Taken die volgens het college te groot geworden zijn om nog door de vzw te laten uitvoeren. Dit lijkt ons tegenstrijdig met het vele werk dat de administratie nu reeds te verwerken heeft.

    Antwoord van het college van burgemeester en schepenen
    De beslissing om het beheer van de sporthal niet aan de vzw over te dragen, was inderdaad niet gepland. Die is onlangs genomen. Toen bleek dat er te weinig tijd was om dit nog op de GR te brengen, omdat we dan in problemen zouden komen met de vooropzeg van het personeelslid, dat door de gemeente zal worden overgenomen. Daarom hebben we dit zelf in handen genomen.

    Dit betekent dat het goed bestuur van dit college er uit bestaat dat men bij een mega project, waar men jaren aan bezig is, niet heeft nagedacht over het beheer van de sporthal. Dit is ondenkbaar. Ofwel liegt men ons iets voor, ofwel voert men hier een chaotisch holderdebolderbeleid. Geen van beide gevallen kan ons gerust stellen.


    Groen! onthoudt zich bij het sportbeleidsplan

    Het sportbeleidsplan van de gemeente vertoont lamentabele tekorten. Om te beginnen vermeldt het beleidsplan voor de periode 2007 - 2013 de samenwerking met de vzw sporthal. Hoezo vzw sporthal, die is toch ontbonden, omdat de gemeente zelf de samenwerking stopzet?

    Antwoord: ja, maar het sportbeleidsplan was reeds geschreven toen we dit beslist hebben.

    Men vraagt dus aan de gemeenteraad een stuk goed te keuren waarin zaken staan die niet kloppen. Van goed bestuur gesproken!

    Groen! merkt bovendien op dat er bij de opmaak van de plannen voor de nieuwe sporthal geen rekening is gehouden met het pedagogisch centrum Wagenschot. De jongeren die daar verblijven kunnen op dit ogenblik niet in de sporthal terecht. Soms moeten ze gaan sporten in Kluisbergen, omdat er hier geen plaats is. De burgemeester beloofde dit uit te klaren.

    Groen! voorstel tot structurele ontwikkelingsamenwerking vind voorzichtig bijval 

    Groen! feliciteerde de fracties uit de vorige legislatuur met het budget wat vrijgemaakt werd voor ontwikkelingsamenwerking. Wij stelden voor om een stapje verder te gaan. Naast het ondersteunen van projecten, vragen wij dat de gemeente verbroedert met een gemeente uit een ontwikkelingsgebied, zodat we effectief en structureel kunnen werken aan de uitwisseling van know-how, opleiding, expertise en eventueel zelfs duurzaam gebruik kunnen maken van afgeschreven kantoor- of informatica materiaal.

    Hier werd voorzichtig positief op gereageerd. Dit voorstel zal verder bekeken worden in de commissie algemene zaken.

    Bibliotheek Eke... kroniek van een aangekondigde dood?

    Groen! keurde het cultuurbeleidsprogramma goed, met het grootste respect voor het vele werk dat o.a. de cultuurraad daarin heeft gestoken. Toch baart één zaak ons ernstig zorgen.

    Betreffende de gemeentelijke bibliotheek (filiaal Eke) blaast het programme koud en warm tegelijk. Enerzijds is er sprake van de opwaardering van de bibliotheek, anderzijds vermeldt het beleidsplan dat sommigen twijfelen aan het nut van dit filiaal. Wij vroegen verduidelijking aan het college. Is men van plan ernstig en overtuigend te investeren in de bib van Eke, of is dit de kroniek van een aangekondigde dood?

    Een eenduidig antwoord kregen wij niet.

    Voor ons is het overduidelijk: de bb in Eke moet open blijven, opgefrist en met een eigentijds aanbod. Dit is voor ons een absoluut minimum.

    12-12-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    13-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sporthal-soap te gek voor woorden
    Gemeenteraad 12 november

    Groen! interpelleert meerderheid over sporthalsoap

    Op 26 maart legt schepen De Coninck, tevens voorzitter van de vzw Sporthal aan de gemeenteraad nieuwe statuten voor van de vzw Sporthal. Op 26 oktober, precies 6 maanden later ontvangt de vzw Sporthal een aangetekend schrijven van het college van burgemeester en schepenen, waarin de gemeente haar samenwerking met de vzw Sporthal stopzet.

     

    Op 17 oktober echter ontvangen de gemeenteraadsleden het gemeentelijk sportbeleidsplan 2008 – 2013, waarin de gemeente haar samenwerking met de vzw sporthal plant.

     

    Hoewel de beslissing om de samenwerking te verbreken reeds in september aan de vzw werd medegedeeld, werd dit noch in oktober, noch in november geagendeerd op de gemeenteraad. Nochtans is het nemen van beslissingen over het beleid de bevoegdheid van de gemeenteraad.  

     

    Dirk Vos interpelleerde het college tijdens de gemeenteraad van 12 november over deze schimmige toestand.

     

    1. Waarom zet het college de samenwerking stop met een een goed werkende vzw?
    2.  Dit is ontegensprekelijk een beleidsbeslissing: waarom werd de gemeenteraad, niet geraadpleegd?
    3. Hoe kan een beleidsplan dat wij in oktober ontvangen, melding maken van een samenwerking die drie weken daarvoor werd stopgezet? Is er eigenlijk nog wel sprake van enig samenhangend beleid?
    4.  Waarom legt de schepen van sport een statutenwijziging voor aan de gemeenteraad, als zij een half jaar later de samenwerking stopzet, die moet leiden tot de ontbinding van de vzw?

    Het college bekende dat dit het gevolg is van een beslissing die niet gepland was, maar plots genomen werd omdat de draagkracht van de vzw te klein werd om het beheer van een dermate groot project op te nemen. Het beleidsplan en de statutenwijziging werden dan ook opgesteld voor het college besloot dat een vzw dit niet kan dragen. Toch werd het beleidsplan ruim een week na het bericht van stopzetting aan de gemeenteraadsleden toegestuurd. De bespreking van dit punt zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van december.

     

    Dit is geen ernstig beleid meer. Een beleidsbeslissing van die omvang moet door de gemeenteraad genomen worden en mag geen maanden blijven liggen tot de oppositie er een opmerking over maakt.

     

    Erger nog is het dat het beleid ter zake blijkbaar helemaal niet gepland verloopt. Hoewel men reeds maanden aan de nieuwe sporthal werkt, de opening plant, de concessie van de cafetaria aanbesteed heeft, valt het plots iemand in dat men het beheer niet aan de vzw kan toevertrouwen.

     

    Dit is absoluut geen bewijs van goed bestuur. Indien dit tekenend is voor de wijze waarop Nazareth beheerd wordt, houden wij ons hart vast. Wanneer het voorliggend beleidsplan op dit ene punt een toonbeeld van chaos is, hoe kan men dan vertrouwen hebben in de rest van het beleid?

     

    Groen! vlagt het CD&V bestuur af wegens het buitenspel zetten van haar eigen schepen en zal op de gemeenteraad van december dan ook zeer kritisch reageren op de bespreking van dit punt.

    Van respect word je sterk

    Op de gemeenteraad gisteren waren we getuige van een stukje slecht theater, waarbij respect ver te zoeken was.

    Tijdens een discussie vroeg de VLD fractie de schepen van begroting om uitleg. Deze tussenkomst werd verstoord door hoongelach van twee schepenen. Even later reageerde ook gemeenteraadslid Van Rechem (VLD) spottend, waarop de schepen weigerde nog antwoord te geven.

    Dit leidde tot een bitse discussie tussen beide fracties, over beleefdheid en respect, en wie nu eigenlijk begonnen was. Kristof Moerman (SP.a) merkte op dat dit onbetamelijk is, waarop uit de CD&V banken het ontstellende antwoord kwam:

    "Dit is nu eenmaal het spel van meerderheid en oppositie".

    Wanneer een discussie tussen meerderheid en oppositie betekent dat men als kleine kinderen te keer moet gaan, dan hoeft het niet voor ons. Het feit dat men de meerderheid heeft, kan en mag niet betekenen dat men de rede moet laten varen en een spelletje vernederen moet spelen. Dit is onbetamelijk, getuigt van slechte manieren en misprijzen voor de gemeenteraad. Men kan iedereen van antwoord dienen met argumenten, maar dergelijke wansmakelijke discussie voeden enkel maar de antipolitiek.

    Wij hopen dat het de laatste keer was dat men zich op deze manier tegenover elkaar gedraagt.

    13-11-2007 om 17:47 geschreven door Dirk Vos


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poort Scheldevallei wordt toeristisch project
    Tijdens de gemeenteraad van 12 november stelde een gemeenteraadslid een vraag over de 'poort tot de Scheldevallei'. Hij maakte zich zorgen over eventueel toenemend verkeer. De burgemeester stelde hem gerust met de woorden: " Neen, het wordt enkel een toeristisch project, kleinschalig weliswaar".

    Hij herstelde zich snel, maar het hoge woord was er uit. Waar het vorige gemeenteraad nog heette: "een parking en het afleiden van fietsverkeer, zodat ze niet meer samen met het verkeer van de industriezone op dezelfde weg moeten...", is het inderdaad, zoals Groen! reeds eerder stelde, wel degelijk een toeristisch project.

    Bovendien loopt het discours van de burgemeester een beetje mank. Vorige gemeenteraad stelde burgemeester Claeys dat de heer Goffiaux (directeur van de dienst toerisme Oost-Vlaanderen) toezegde om het project te steunen, als anderen (lees gemeente) het project zouden bekostigen.

    Wij hebben onze fractie in de provincieraad de vraag laten stellen in hoeverre de dienst toerisme effectief toezeggingen deed bij monde van hun directeur. Dit is het antwoord dat we kregen:

    Beste mevr. Lafkioui
     
    Ik heb navraag gedaan bij een aantal personeelsleden (waaronder regiocoöridinator Leiestreek, coördinator Recreatieve Infrastructuur).
    We hebben geen weet van of zicht op mogelijke toezeggingen van P. Goffaux in deze zaak.
     
    Met vriendelijke groeten


    Het lijkt er op dat de burgemeester de dienst toerisme als lokvogel gebruikt om de gemeenteraad te overtuigen dit project te steunen, maar de toezegging is er alvast nooit formeel geweest.

    lees het volledige dossier : http://www.groennazareth.be/dossiers.htm#poort%20scheldevallei

    13-11-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    21-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dirk blogt
    Naast de gemeenteraadsblog openden we nu ook een blog voor Dirk, ons gemeenteraadslid. Op die manier kunnen we persoonlijke berichten scheiden van ons gemeenteraadwerk. Waarom zou je dat doen, kan men zich afvragen?

    Groen! werkt als team, zelfs met één gemeenteraadslid is het zo dat de gemeenteraden voorbereid worden door een groep mensen. De persoonlijke visie van ons gemeenteraadslid is ondergeschikt aan de visie van de groep.

    haha! zegt de criticus dan... de blog over Leterme wordt niet gedragen door de groep! Er is interne verdeelheid!

    gniffel gniffel...

    lekker niet dus.

    Dirk Blogt: www.bloggen.be/dirkvos

    21-10-2007 om 13:41 geschreven door Dirk Vos


    17-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yves Leterme... staatsman of leerling-tovenaar?
    Deze blog gebruiken we doorgaans voor verslaggeving over de gemeenteraad. Maar mag het ook eens iets anders zijn? Het moet me gewoonweg van het hart... De regeringsonderhandelingen onder leiding van ideale schoonzoon Leterme. Ik heb nog met Yves aan de vergadertafel gezeten. In Ieper, toen hij als woordvoerder van de CVP jongeren dé voorvechter was van de kinderrechten. Maar het kan verkeren...

    Tijdens de voorbije verkiezingscampagne profileerde de CD&V zich als dé voorvechter van de Vlaams-nationalistische zaak. Zonder enige nuance, zonder de realiteit van een klein en politiek complex land te zien, bestormde Yves Quichote, met de steun van zijn trouwe knecht de federale windmolens. De NV-A wreef zich in de handen. Dit was een buitenkans. Zonder hun stemmen kon de CD&V het niet halen, dus beten ze zich diep in de huid van de Christendemocratie. Ik denk dat veel Christen Democraten van weleer zich omdraaiden in hun graf toen ze het zagen. Er zijn zo van die beestjes die je niet voelt bijten, maar eens ze in je huid vast zitten, krijg je ze bijna niet meer weg. Ze voeden zich en worden steeds groter.

    Nu de verkiezingen gewonnen zijn door die partijen die een rechts beleid willen, komt de aap uit de mouw. Men kan niet waar maken wat men de kiezer heeft beloofd. Staatsmanschap is meer dan stoere verklaringen afleggen. Staatsmanschap veronderstelt inzicht in de realiteit, hoofdzaak en bijzaak kunnen onderscheiden. Dit is iets waar het duidelijk aan ontbrak. Maar het veronderstelt ook dat men het algemeen belang dient... welnu, de staatskas verliest tientallen miljoenen euros, gewoonweg omdat er geen regering is die beslissingen kan nemen. De prijzen stijgen momenteel gigantisch snel. Logisch ook... er is geen enkele overheid die de markt een beetje kan beheersen. Daarvoor heb je een operationele regering nodig. Het land wordt momenteel niet geregeerd en u en ik betalen dit. Maar meer dan dat... de kernuitstap wordt teruggeschroefd, men wil de strenge aanpak van de criminaliteit, ook voor jongeren. Men vergeet echter dat de maatregelen van de vorige regering om justitie beter te doen functioneren, nu pas effect beginnen te krijgen. Tijd voor een evaluatie is er niet, want de hongerige wolven moeten gevoed worden. Bovendien wordt ons land nu reeds op de vingers getikt omdat de algemene rechtsprincipes van de rechtstaat niet altijd gevolgd worden. Criminaliteit moet bestraft worden, maar dan wél zo dat de oplossing de kwaal niet versterkt. Terwijl Everberg zelden volzet is, schreeuwt men om bijkomende jeugdgevangenissen...

    De armoede in ons land neemt zienderogen toe. Vandaag nog publiceerde de media een rapport dat vaststelt dat 1 op de 7 Belgen in armoede leeft. En ondertussen stijgen de prijzen. BOvendien: In zijn toespraak op Rerum Novarum verkondigde Leterme overtuigend dat hij 2 miljard euro zou vrijmaken voor armoedebestrijding en het welvaartvast maken van het leefloon enz. Dat was voor de verkiezingen. In de hele regeringsonderhandeling hebben we over die belofte nog niets gehoord. Nu de verkiezingen gewonnen zijn horen we niets meer over armoedebestrijding (én preventie). Niets, nana, noppes. Dat is schaamteloos en cynisch.

    We krijgen een rechtse regering, dat is duidelijk. De kiezer heeft gekozen... maar krijgt iets anders dan dat wat hij gekozen heeft. Ook dàt is duidelijk.

    Leterme formateert ondertussen dat het een lieve lust is. Met de NA-A als aanhangswagen. Is Yves werkelijk de staatsman die hij zou willen zijn, of is hij veeleer een leerling -tovenaar? Iemand die de krachten van het Vlaams-nationalisme bespeeld heeft, maar ze niet meer meester kan?

    "Hoe is't godsmogelijk", zou mijn oma gezegd hebben.

    Dirk Vos

    17-10-2007 om 14:23 geschreven door Dirk Vos


    30-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleuren maken het verschil... gemeenteraad 27 augustus 07

    Oranje-Blauw
    Op de gemeenteraad van 27 augustus kon al eens gelachen worden...
    De gemeenteraad keurt het bestek goed voor de aankoop van een houtversnipperaar. Deze versnipperaar maakt het mogelijk om bij snoeiwerken geen grote transporten van snoeihout meer te moeten doen, maar ter plaatse te verhakselen en eventueel ook het hout direct aan te wenden in de plantsoenen.

    Een bestek bevat de technische vereisten van de machine, maar dit keer werd deze ook aangevuld met de bepaling: "bij voorkeur in oranje kleur"
    Dit onlokte menige glimlach, waarop schepen De Coninck (CD&V) verduidelijkte dat dit vooral te maken heeft met de kleur van het wagenpark van de groendienst. Bij de tussenkomst van de VLD, werd hierop verder geborduurd door de schepen, met de vraag of er voor hen misschien een blauw biesje op moest komen. Opnieuw gelach in de zaal, wat me deed opmerken: " zo lang de oranje-blauwe versnipperaar in de Groen-dienst wordt ingezet, zijn we akkoord met de aankoop"

    Er mag al eens gelachen worden...

    Brandweerzone
    De gemeente Nazareth  sluit een wettelijk verplichte hulpverleningsovereenkomst af met de overige gemeenten die aangesloten zijn bij de brandweerzone. Op die manier wordt geregeld hoe de onderlinge kosten betaald worden van de inzet doorverschillende gemeenten of brandweerkorpsen.

    Invoeren blauwe zone Eke dorp
    De handelaars in Eke dorp ondervinden steeds meer verkeershinder, mede veroorzaakt door de aanwezige werfauto's en het toenemend verkeer. Winkels worden steeds moeilijker bereikbaar voor klanten, omdat langparkeerders vaak de bereikbaarheid van de handelszaken bemoeilijken. Gezien de uitbreiding van het aantal woningen, zal dit probleem mogelijk alleen maar toenemen. Daarom wordt besloten om op volgende locaties een blauwe zone in te voeren:

    Steenweg vanaf de rotonde tot de plaanstraat aan de pare zijde van de weg
    Stationstraat vanaf de rotonde tot aan de Noël Schoorenstraat, aan de overzijde van De Brouwerij.

    Wij verzekerden ons van het feit dat inwoners op deze locaties conform het betreffende Koninklijk Besluit recht hebben op een bewonerskaart, zodat zij wel hun wagen kunnen blijven parkeren. Dit KB stelt immers dat iedere inwoner van een blauwe zone, die geen garage of oprit heeft, recht heeft op een bewonerskaart.

    De burgemeester verwees in de rand van dit dossier naar de algemene visie van het College op parkeren in de gemeente.
    Groen! vraagt zich af wanneer deze visie en de algemene beleidsvisie van het college voor deze gemeente eindelijk eens bekend gemaakt zal worden. Dit College is nu 8 maanden aan het werk. Er wordt regelmatig verwezen naar 'de visie', zonder dat die reeds ergens gepubliceerd werd. Wij vinden het langzaam genant worden dat de gemeenteraad beslissingen moet nemen die gekaderd worden in een visie, zonder dat de visie op zich geëxpliciteerd wordt.

    Bovendien wordt nu ook voorzien in twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
    Nadat wij in verschillende gemeenteraden moesten aandringen op voorzieningen voor personen met een handicap - waarbij de burgemeester telkens toegaf dat dit een vergetelheid was- heeft de gemeente eindelijk de reflex om dit nu zelf te voorzien.  Ons herhaaldelijke aandringen begint vruchten af te werpen.

    Optimalisering van de werking van de bibliotheek... door de ogen van Schepen Van Ongeval
    De gemeenteraad keurde een nieuw reglement goed voor de werking van de Openbare Bibliotheek. In de discussie merkt schepen Van Ongeval (CD&V) op dat de werking van de bibliotheek in de toekomst geoptimaliseerd zal worden. Als voorbeeld geeft hij aan dat de bibliotheek in Eke het laatste uur van de woensdag nogal zwak bezocht wordt. "Het zou dus kunnen dat de bibliotheek dat uur beter niet meer open is".

    Groen! verzet zich tegen een dergelijke redenering. Wanneer optimalisering betekent dat de openingsuren zouden verminderen, dan is dit niet aanvaardbaar. Bovendien is dit een erg simplistische redenering. Wanneer men effectief wil weten wat de efficiëntie van de bibliotheek bevordert, dan moet men aan benchmarking doen. Groen! staat er op dat in elk geval de inwoners en de gebruikers geconsulteerd worden wanneer er een dergelijke 'optimalisering' plaats heeft én dat men rekening houdt met de toename van het aantal inwoners in Eke.

    Instelling van een parkeerverbod in de Bosstraat (Eke) tussen de Stationstraat en de Bekaertstraat
    Sinds enkele wordt er ter hoogte van de nieuwe appartementen in de Bosstraat op de rijweg geparkeerd. Wagens hinderen de fietssuggestiestrook, waardoor fietsers en soms ook voetgangers de rijweg op moeten op de Stationstraat in te rijden. Precies op die plaats komen zij in zeer gevaarlijke situaties omdat daar ook het verkeer, komende van de Stationstraat de Bosstraat inrijdt. Met de aanvang van het schooljaar in zicht, is dit een onaanvaardbare situatie. Daarom keurde de gemeentardd een parkeerverbod goed op deze plaats.

    Bij de oplevering van de vernieuwde Bosstraat stemde Groen! tegen. Eén van onze argumenten was toen dat het gebruik van fietssuggestiestroken door verkeerstechnici in dergelijke straten (omgeving én breedte van de weg) niet aangeprezen wordt. Fietssuggestiestroken wekken de illusie dat de fietser beschermd is, maar hij is het niet. Wij merkten nu op dat dit probleem er niet geweest zou zijn indien de gemeente een fietspad had aangelegd in plaats van een fietssuggestiestrook. De Burgemeester erkende dit en zei: "dit is een les die wij hier nu ook uit geleerd hebben".  Toch zo gek nog niet, die Groenen? 

     

    30-08-2007 om 01:29 geschreven door Dirk Vos


    09-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeentelijke raad voor land- en tuinbouw en plattelandsontwikkeling
    Nazareth is één van de eerste gemeenten die een grondig uitgewerkt plan ontwikkelen voor de land- en tuinbouw en plattelandsontwikkeling. Er komt een adviesraad, waarin de 129 landbouwers uit de gemeente, samen met andere organisaties , advies kunnen uitbrangen aan de gemeente. Hierin zitten ook een aantal handvaten voor de gemeente om samen met de land- en tuinbouwers werk te maken van zaken als bermbeheer, hoevetoerisme enz. Dit uitgewerkt plan is zo nieuw, dat we als gemeente werken aan een pilootproject.

    In de Gemeenteraad vroeg de VLD zich af of we dit wel moeten doen. Tenslotte investaart onze gemeente in een pilootproject, waar later anderen de vruchten zullen van plukken, terwijl wij de inspanningen doen.

    Groen! heeft dan ook uitdrukkelijk zijn steun uitgesproken voor deze raad. 129 land- en tuinbouwbedrijven staan mee in voor het behoud van open ruimte in onze gemeente. Ze krijgen hiermee een formeel adviesorgaan, waar zij met de gemeente, en de gemeente met hen kan werken aan plattelandsontwikkeling. Groen! is verheugd met deze stap en zegt het zijn volle steun toe.

    09-07-2007 om 10:31 geschreven door Dirk Vos


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw gemeentelijk reglement ter bestrijding van de Eikenprocessierups

    Op voorstel van de meerderheid stemde de gemeenteraad over een gemeentelijk reglement ter bestrijding van de Eikenprocessierups. Dit reglement bevat twee luiken:

    1) Meldingsplicht: De inwoner die de aanwezigheid van de Eikenprocessierups vaststelt, moet het gemeentebestuur hiervan inlichten. Het niet melden van de aanwezigheid van de Eikenprocessierups kan beboet worden.

    Wanneer er ergens Eikenprocessierups vastgesteld wordt, kan de gemeente opdracht geven tot verdelging hier van door de hulpdiensten. De kosten van deze verdelging kunnen worden doorgerekend aan de burger.

    Net zoals andere oppositiepartijen hebben wij ons verzet tegen dit laatste. Wanneer de openbare veiligheid in het gedrang komt, is het de plicht van de overheid om tussenbeid te komen. Door de mogelijkheid in te bouwen dat de burger de kosten moet dragen, vergroot de kans dat men liever geen melding doet.

    De Burgemeester antwoordde dat het probleem van de Eikenprocessierups in Nazareth een imaginair probleem is. Ze is hier nog nooit aangetroffen en bovendien zijn hier zo weinig eiken, dat de kans klein is dat ze hier zou opduiken.

    Hierop reageerden wij:  "indien dit inderdaad een imaginair probleem is, dan moet het zeker mogelijk zijn om de kosten zelf te dragen als gemeente".

    Helaas weigerde de meerderheid hier gehoor aan te geven.

    09-07-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    06-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie Groen! en SP.a tegen sluiting postkantoor Eke krijgt steun van alle partijen

    Motie van Groen! en SP.a krijgt steun van alle partijen.
    Tijdens de gemeenteraad van 2 juli dienden Groen! en SP.a een motie in over de geplande sluiting van het postkantoor Eke. De Post wil dit jaar nog het postkantoor sluiten en vervangen door een postpunt. Dit is onaanvaardbaar. Een postpunt biedt niet alle dienstverlening die een postkantoor biedt. In een snel groeiende gemeente is het dan ook ondenkbaar dat men dit zou doorvoeren. Deze motie werd goedgekeurd en in iets scherpere woorden aangenomen door de voltallige gemeenteraad. Ze zal worden doorgestuurd naar Bruno Tuybens (staatssecretaris) en de directie van De Post.

    Even was er wat commotie, toen de Burgemeester zijn verontwaardiging liet blijken omdat wij reeds publiek hadden aangekondigd dat we een motie zouden indienen en de gemeenteraad daar nog niet van op de hoogte was. Maar uiteindelijk verscherpte de gemeenteraad de motie nog en werd ze door alle partijen aangenomen.

    Begrotingsrekening goedgekeurd
    Het grootste deel van de zitting was gewijd aan de financiële toestand van de gemeente. Jaarlijks wordt naast de begroting, ook de begrotingsrekening goedgekeurd. Hier wordt nagekeken of de gemeente zich aan de begroting houdt en hoe de financiële toestand van de gemeente evolueert. Op enkele details na, werd de rekening goedgekeurd, wat de schepen van begroting tevreden deed besluiten dat onze gemeente het financieel goed doet.

    Gemeente verkoopt grond met verlies
    In 1992 kocht de gemeente een strook grond in de Dammekenswegel. Deze grond was nodig om de straat te verbreden en rioleringswerken uit te voeren. Deze werken werden echter nooit uitgevoerd, zodat de gemeente een nutteloze aankoop had gedaan. Men besloot dus de grond opnieuw van de hand te doen. De oorspronkelijke eigenaar was bereid om de grond terug te kopen. Tot dusver lijkt alles logisch. Groen! dook even in de cijfers en stootte op volgende eigenaardigheid.

    De gemeente kocht dit stuk grond van een privé persoon in 1992. Diezelfde grond wordt nu, 15 jaar later, aan diezelfde privépersoon terugverkocht voor veel minder dan de prijs die de gemeente er tocn voor gaf. De verkoopprijs is gebaseerd op het offociële schattingsverslag, maar gelijk welke eigenaar die grond moet verkopen aan aan prijs die lager ligt dan de prijs waarvoor hij het anderhalf decennium geleden heeft gekocht, die zal zich vragen stellen. Niet hier. Onze gemeente verkoopt de grond terug aan de man van wie ze het gekocht hebben, 15 jaar later, met een kleine € 800 verlies. Hier doet de gemeente dus drie maal een slechte zaak:

    1) Ze koopt grond (132.000 fr) om werken uit te kunnen voeren die nooit uitgevoerd worden. Een nutteloze uitgave dus.
    2) Die grond blijft 15 jaar liggen zonder dat de werken gebeuren. Dit is 15 jaar zonder interesten op 132.000 fr
    3) Ze verkoopt de grond terug aan dezelfde persoon en vraagt zo'n € 800 minder dan wat ze er zelf voor betaald heeft. Zonde van het belastingsgeld.

    Technische dienst krijgt een grotere loods
    De technische dienst van de gemeente zit eng behuisd. Machines, materiaal, voertuigen... het staat allemaal in een loods die hopeloos te klein is geworden. De loods wordt dus uitgebreid. De gemeenteraad moest het bestek voor de architect goedkeuren en opdracht geven aan het college om een architect aan te stellen.

    Enkele maanden geleden keurde de meerderheid een voorstel van Groen! goed, waarin het beloofde de doelstellingen van een lokaal klimaatplan mee in het beleid op te nemen. Dus stelden wij voor om in het bestek ook op te nemen dat de architect een studie zou uitvoeren over stookkosten en isolatie, waarbij een zo CO² neutraal mogelijke loods zou worden gebouwd. Dit is niet weerhouden. De CD&V meerderheid stelt immers dat dit reeds in de reglementering is opgenomen. Er zijn inderdaad strengere isolatienormen verplicht, maar dit betekent nog lang niet dat men in de richting van een CO² neutraal of CO² arm gebouw gaat. Daarvoor moet men echt extra inspanningen doen. Inspanningen die opbrangen voor het milieu én die zich op termijn terugbetalen. Hier heeft de meerderheid dus NIET voor gekozen. Spijts hun groene imago, is de durf om een écht klimaatvriendelijk beleid te voeren, nog nét een stapje te ver.

    Nieuwe parkeerplaatsen in de Zwanestraat... extra verkeer in een woonwijk én opnieuw vergeten denken aan personen met een handicap
    In de Zwanestraat komen er 23 extra parkeerplaatsen. Samen met SP.a merken wij op dat dit niet aangewezen is. In een sociale woonwijk, met veel kinderen moet je geen extra parking maken. Dat brengt extra verkeer mee en dus onveiliger situaties. Maar bovendien is de gemeente ook hier weer vergeten dat men bij elke aanleg van nieuwe parkeerruimte een aantal plaatsen moet voorbehouden voor personen met een handicap. Er is een omzendbrief van 2003 die stelt dat men per 50 plaatsen 3 plaatsen moet voorzien, of 1 per aangesneden schijf van 17 parkeerplaatsen.

    "Juist, we hebben daar niet aan gedacht", antwoordde de Burgemeester, "maar dat is hoogstens een kwestie van signalisatie". Opnieuw fout, want deze plaatsen moeten wettelijk andere afmetingen hebben en die zijn in het plan NIET voorzien. "Er is nog voldoende ruimte voorzien achter het OCMW, daar komen er nog parkeerplaatsen" schiet de OCMW voorzitter hem te hulp. Opnieuw mis echter, want ook dan moet men dezelfde verdeelsleutel hanteren.

    Personen met een handicap... ze werden vergeten bij de plannen voor het afscheidspaviljoen op de parkbegraafplaats, ze krijgen dit jaar geen korting bij vrije tijdsactiviteiten en ook in de openbare parkeervoorzieningen is men hen vergeten... Wanneer zal het besef groeien dat ook in onze gemeente de minder valide persoon een medeburger is?

    06-07-2007 om 14:44 geschreven door Dirk Vos


    05-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen! in de bres voor kinderen uit gezinnen met problemen.

    Gemeenteraad 4 juni 2007

    Vrije tijd voor alle kinderen? Ja maar...

    Elk jaar organiseert de gemeentelijke dienst vrije tijd een aantal vakantie- en vrijetijdsinitiatieven voor kinderen (speelpleinwerk, uitstappen ...). 
    Schepen Van Ongeval stelde namens het College van Burgemeester en Schepenen voor om de kosprijs vast te leggen op € 8 per kind. Vanaf het 2° kind uit een zelfde gezin in onze gemeente, is er dan een korting van € 6. De eerste betaalt dus € 8, alle volgende kinderen € 2. Dat scheelt een slok op een borrel in de gezinskas.

    Er zijn ook in onze gemeente echter heel wat mensen die het een stuk moeilijker hebben dan anderen. Mensen die een persoon met een handicap in hun gezin hebben, alleenstaande ouders, mensen met een vervangingsinkomen. Voor hen is€ 8 veel. Opvang zoeken is duur, vrijetijdsactiviteiten zijn duur en je moet soms wel weg, gaan werken... of anders... je wilt je kinderen ook geven wat andere kinderen krijgen. 

    Vorige maand stelde het OCMW van Nazareth een onderzoeksrapport voor. In opdracht van ons OCMW onderzocht men de situatie van ouderen, éénoudergezinnen en gezinnen van personen met een handicap. Wat bleek daar onder andere? Deze gezinnen nemen amper deel aan gemeentelijke activiteiten. Dat lijkt me ook logisch. In die situaties primeert het allerbelangrijkste. Het hoofd boven water houden. Het is goed wonen in Nazareth, maar wie uit de boot valt, die valt er ook echt uit. Helemaal. Niet alleen hij, maar ook zijn kinderen.

    Daarom stelden wij op de gemeenteraad voor dat de korting voor een tweede kind ook zou gelden voor alle kinderen van gezinnen:

    waar één van de ouders een OMNIO of WIGW statuut heeft
    waar een persoon met een handicap verblijft
    dat uit een éénoudergezin bestaat

    De CD&V meerderheid was dit idee genegen. De burgemeester merkte op dat dit inderdaad logisch is. En dan besloot men dat dit idee moet worden opgenomen, in overleg met het OCMW en dat het op een volgende gemeenteraad zal worden bekrachtigd. Met andere woorden... Groen! geeft de terechte opmerking dat kinderen uit zwakke gezinnen eigenlijk korting zouden moeten kunnen krijgen, zodat ze deelnemen aan activiteiten, de gemeenteraad vindt dat ook... maar niet dit jaar. 

    We hebben uiteraard dit voorstel, aangevuld met onze bedenkingen, goedgekeurd. Wel hebben we bezwaar aangetekend bij het feit dat men het er over eens is, maar niet dit jaar wil toepassen. Een gegronde motivering hiervoor heb ik niet echt gehoord.

    Of zou het kunnen dat men wil vermijden dat de mensen voor de verkiezingen zouden ervaren dat Groene ideeën ook wel eens voordelig kunnen zijn, dat armoede een onrecht is en dat Groen! hier echt wel met voorstellen komt die gewoon vanuit het gezonde boeren,verstand komen?

    En op de verkiezingsite ven de bevoegde schepen lezen we ondertussen:

    "mijn grote vraag: hoe kan de overheid er voor zorgen dat alle kinderen gelijke kansen krijgen, zodat afkomst, sociale positie geen rol meer spelen als ze in het echte leven komen?"

    Het echte leven voor die kinderen die deze zomer thuis blijven wegens té duur, mijn beste schepen, is vandaag. En daar is de ongelijkheid duidelijk.

    Natuurgebied Scheldevallei wordt beter beschermd na voorstel Groen!

    De Scheldevallei is een zeer waardevol natuurgebied, dat reeds in 1997 geklasseerd werd. Het herbergt enkele bijzonder waardevolle biotopen en biedt rust aan heel wat vogelsoorten. Ook de flora is er erg gevarieerd. Fietsers en wandelaars vinden er rust en ontspanning. De laatste tijd, zo melden ons wandelaars en natuurgidsen, wordt dit gebied in toenemende mate verstoord door gemotoriseerde sportbeoefenaars (quad etc.).

    Groen! Nazareth spreekt zich helemaal niet uit tegen het gebruik van deze voertuigen als transoprt of sportmiddel, maar het klasseringsbesluit verbiedt alle geluidproducerende activiteiten in dit gebied. En dit gebied, dat reeds zo lang beschermd is, moet toch gevrijwaard blijven. Nu is het echter zo dat niemand weet dat dit verboden is. Er staan immers geen borden die dit aangeven. Dat heeft twee gevolgen.

    Wie ter goeder trouw is, die begaat ongeweten een overtreding, wie ter kwader trouw is kan moeilijk geverbaliseerd worden.

    Daarom diende Groen! een voorstel in op op de twee toegangswegen een verkeers- of informatiebord te plaatsen dat dit verbod duidelijk maakt.

    Dit voorstel werd unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad. Het college van Burgemeester en Schepenen zal in overleg met de Vlaamse overheden en de gemeente De Pinte overleg plegen en de nodige stappen zetten.

    05-06-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    08-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meerderheid neemt suggesties van oppositie deels over in eigen reglement
    Tijdens de eerste zitting van de globale raadscommissie legde de CD&V meerderheid haar ontwerp van huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de commissievergaderingen voor.

    Tijdens de gemeenteraadszitting van 5 februari dienden Groen!, SP.a en VLD gezamenlijk een voorstel in dat de goede werking van de gemeenteraad en de inspraak van de bevolking gevoelig zou verhogen in vergelijking met de vorige legislatuur. (zie voorstel)

    In het ontwerp reglement van de meerderheid zijn heel wat zaken uit dit voorstel opgenomen. Er komt meer inspraak voor de bevolking, o.m. de mogelijkheid te bieden om verzoekschriften aan het College van Burgemeester en Schepenen te richten. Deze verzoekschriften worden aan de agenda van de gemeenteraad toegevoegd. Tevens kan elke burger of elke vereniging de agenda van de gemeenteraad op eenvoudig verzoek aanvragen én worden deze overhandigd aan wie de gemeenteraad bijwoont, samen met de verklarende nota.

    Bovendien zullen alle verslagen van de gemeenteraadszittingen snel ter beschikking gesteld worden via de gemeentelijke website.

    Dit huishoudelijk reglement zal nu ter stemming aan de gemeenteraad worden voorgelegd .

    Groen! is tevreden over deze gang van zaken. Een goed en degelijk gestoffeerd voorstel vanuit de oppositie heeft hiermee de basis gelegd voor inspraak van de burger van onze gemeente. Wie tijdens deze legislatuur een concrete vraag aan het gemeentebestuur wil voorleggen, kan dit op eenvoudige wijze laten behandelen door de gemeenteraad.



    08-05-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    20-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rolstoel langs de achterdeur, leerlingenparticipatie, verborgen camera's

    We tekenen maandag 16 april. Een zonnige avond waarop de gemeenteraad start met een fotosessie van het schepencollege en de gemeenteraadsleden op de binnenplaats van het gemeentehuis. We zijn benieuwd of er nieuwe missen of misters beauty zullen tussen zitten.

     

    8 inwoners van de gemeente volgden nadien de vergadering van de gemeenteraad.

      

    Afscheidspaviljoen Parkbegraafplaats

     

    Bij aanvang werd de goedkeuring gevraagd van het nieuwe afscheidspaviljoen op de parkbegraafplaats. Dit paviljoen zal bestaan uit een groot blok met open (glazen) wanden aan de zijde van de Drapstraat en de achterliggende zijde. De zijwanden worden in een sober gestorte betonconstructie uitgevoerd. Doordat het paviljoen iets hoger zal liggen dan het maaiveld, wordt langs de linkerzijde aan helling aangelegd, zodat rolwagens langs de achterliggende zijde het paviljoen kunnen betreden.

     

    Groen! keurde het voorliggend plan goed, echter wél met de uitdrukkelijke vraag om ook langs de voorzijde (zijde van de Drapstraat) een helling te voorzien, zodat personen met een handicap niet eerst achterom moeten gaan, terwijl hun familieleden langs de voorzijde het paviljoen betreden. Op die manier kunnen personen met een handicap beide ingangen gebruiken en hebben zij dezelfde faciliteiten als alle andere gebruikers. Rolstoelgebruikers in een nieuwbouw langs de achterdeur sturen in 2007... dat kan écht niet.

     

    De burgemeester beloofde dit in de omgevingswerken mee in overweging te nemen.

     

    Stemming: 17 ja – 4 onthouding (VLD)

     

    Oprichting gemeentelijke adviesraad voor het beheersorgaan van de gemeenschapsinstellingen

     

    De gemeente beheert enkele instellingen (De Brouwerij, De Zwaan, Nova). Het beheer van deze instellingen wordt uitgevoerd door de gemeentelijke adviesraad voor het beheersorgaan van de gemeenschapsinstellingen. In dit orgaan zetelen enkele verenigingen, maatschappelijke organisaties en politieke fracties.

     

    Met de nieuwe legislatuur moesten ook de nieuwe adviesraden samengesteld worden. Voorheen was er een gemeenschappelijke adviesraad voor de gemeentelijke bibliotheek en de gemeenschapsinstellingen. Nu wordt dit over twee raden gespreid. Bij de bespreking van dit agendapunt merkt  Kristof Moerman (SP.a) op dat de schepen voor Jeugd en Cultuur bij de vorige gemeenteraadszitting (aankopen voor zaal Nova) advies vroeg aan één vzw, niet aan de adviesraad of de cultuurraad, terwijl deze dus wel nog actief was. Schepen van Ongeval antwoordde dat de adviesraad eigenlijk geen echte interesse heeft in de gemeenschapsinstellingen, waardoor het hem aangewezen leek deze weg te kiezen.

     

    Hierop merkt Dirk Vos (Groen!) op dat de schepen zich hier wel op erg glad ijs begeeft. Hij beslist eigenmachtig om het geëigende kanaal te negeren en de adviesbevoegdheid van de adviesraad te negeren, omdat hij oordeelt dat zij toch geen interesse hebben.

     

    De burgemeester repliceert hier op dat de adviesraad zelf in diens eigen evaluatie opmerkte vooral interesse te hebben in de bibliotheek, waardoor de handelswijze van de schepen te begrijpen is.

    Wij blijven echter bij de vaststelling dat de Schepen van Cultuur, Thomas Van Ongeval hier bijzonder ongelukkig reageert. Ook al is zijn houding begrijpelijk voor zijn collega's uit het College van Burgemeester en Schepenen, er is een adviesraad, die wordt gepasseerd en de schepen verantwoordt dit vanuit de stelling dat deze raad geen interesse heeft. In wezen betekent dit dat de adviezen van de betreffende raad voor de betrokken schepen quantité negligable zijn (behalve wanneer men, zich er wel op beroept?). We willen wel aanvaarden dat de heer Van Ongeval als nieuwe en jonge politicus misschien leergeld betaalt voor zijn onervarenheid en de finesses van het debat nog niet helemaal beheerst.


    Oprichting van gemeenteraadscommissies en aanduiding van de leden, voorzitters en ondervoorzitters

     Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om 3 gemeenteraadscolleges op te richten:

     

    1. De algemene raadscommissie (alle gemeenteraadsleden, voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad)

    Bevoegdheid: zaken die een meer algemeen belang hebben in het gemeentebeleid

     

    1. De commissie algemene zaken (CD&V 6), (VLD 2), (SP.a 1), (Groen! 1), (VB 1), voorgezeten door een lid van de meerderheid, ondervoorzitter uit de oppositie.

    Bevoegdheid: personeel,

    communicatie, begraafplaatsen, cultuur, tewerkstelling, sport, gezin en sociale zaken,

    senioren, financiën en begroting, onderwijs, internationale contacten, lokale en regionale economie, jeugd, feestelijkheden, toerisme en recreatie, volksgezondheid en hygiëne, informatica, kwaliteitsbeleid, administratieve vereenvoudiging, ontwikkelingssamenwerking

    1. De commissie grondgebonden zaken  (CD&V 6), (VLD 2), (SP.a 1), (Groen! 1), (VB 1) voorgezeten door een lid van de meerderheid, ondervoorzitter uit de oppositie.

    Bevoegdheid: infrastructuurwerken en gebouwen, nutsvoorzieningen, verkeersveiligheidwerken, leefmilieu, groenonderhoud, landbouw, huisvesting, ruimtelijke ordening en stedenbouw.

     

    In het ontwerp vinden we verschillende aspecten terug uit het voorstel dat VLD, SP.a en Groen! indienden op de gemeenteraadszitting van februari 2007.

     

    Er worden 3 commissies ingesteld, er wordt een ondervoorzitter aangeduid uit de oppositie, en komt een vragenuurtje en dezelfde modaliteiten van de gemeenteraad worden ook hier toegepast. Hiermee wordt aan verschillende voorstellen van de oppositie tegemoet gekomen, andere moeten op de commissie algemene zaken via het huishoudelijk reglement geregeld worden.

     

    Na beraad wordt, op voorstel van Ruben Deschamps (SP.a) besloten de naam van de algemene raadscommissie te veranderen in Globale commissie, dit om naamsverwarring te vermijden. Groen! vreest dat de positie van de ondervoorzitter, vermits ze nergens omschreven wordt, louter een papieren functie zal zijn. Wij vragen dan ook een preciezere taakomschrijving in termen van bevoegdheid. Dit wordt ook door SP.a en VLD gesteund. Uiteindelijk worden deze punten aanvaard.

     

    Vanuit de oppositie wordt Dirk Vos (Groen!) aangesteld als ondervoorzitter algemene zaken, Karin Zoeter (VLD) voor de commissie grondgebonden zaken.

     

    Retributiereglement op het parkeren in blauwe zones

     

    Groen! werpt volgende bedenkingen op. Het betreffende ontwerp van besluit geeft antwoord aan een vraag en heeft een voorzichtige consensus bij bevolking en handelaars in de betreffende straten. Het probleem van langparkeren is echter een probleem dat structureel moet worden aangepakt, niet enkel in Nazareth, maar ook in Eke. De groeiende bevolking en toename aan handelszaken, zal de parkeerdruk immers enkel maar laten toenemen. Op dit ogenblik is het ook in Eke dorp zo, dat de handelaars merken hoe hun klanten hen moeilijk kunnen bereiken, wat door de aanwezigheid van werfauto’s extra benadrukt wordt. Het parkeerreglement kan hier mogelijk een tijdelijk begin van antwoord aan geven.

     

    Dit reglement lijkt een voorzichtige consensus te hebben tussen handelaars en bewoners. We kunnen echter moeilijk inschatten of dit bvb voor de middenstand een gunstige evolutie zal blijken te zijn. Daarom vraagt Groen! dat er na verloop van 6 maanden of 1 jaar  effectieve werking van de controle een evaluatie en eventuele bijsturing komt i.s.m. de adviesraad voor verkeersveiligheid en leefbaarheid en of de adviesraad voor lokale economie.

     

    De burgemeester geeft aan dat dit effectief zal gebeuren.

     

    Een tweede en essentiële bemerking is dat er in het parkeerreglement geen mogelijkheid is voorzien om bezwaar aan te tekenen tegen een eventueel betwistbare verbalisering. Zeker wanneer dit gebeurt door een private firma, dient de gemeente in een klachtenprocedure te voorzien, die garanties biedt op rechtszekerheid voor de burger.

     

    De burgemeester antwoordt dat er inderdaad geen bezwaarprocedure is voorzien, maar dat men, vermits het een retributie betreft, gebruik kan maken van de beroepsprocedure voor de retributies. Groen! maakt zich de bedenking of dit volstaat om een eventueel verkeerde vaststelling in vraag te kunnen stellen.

     

     

    Aanpassing schoolreglement gewoon basisonderwijs

     

    In functie van de wijzigende regelgeving, dient het schoolreglement voor de basisscholen Nazareth en Eke aangepast te worden. Voorliggend reglement is gebaseerd op het modelreglement van de OVSG (koepel) en wordt ter goedkeuring voorgelegd.

     

    Ann Van Rechem (VLD) merkt op dat het gebruik van de term ouder en ouders niet consequent gebruikt wordt, wat mogelijk tot problemen kan leiden wanneer ouders het niet eens zijn over bvb een inschrijving. Dit zal aan de schoolraad worden voorgelegd.

     

    Groen! stelt enkele zaken voor ter discussie. De aanpassingen aan het schoolreglement, brengen het betreffende reglement in regel met de onderwijsreglementering. Een schoolreglement is echter meer dan een administratief stuk. Het regelt de rechtsverhouding tussen ouders en leerlingen enerzijds en de school anderzijds. Men kan in een schoolreglement dus de visie van de school weerspiegeld zien, zoals deze zich verhoudt tegenover de ouders.

     

    Hoewel het decreet basisonderwijs de bepalingen betreffende financiële bijdragen door ouders toelaat, blijft dit in strijd met het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Art. 28 stelt immers uitdrukkelijk dat het primair onderwijs gratis moet zijn. Als inrichtende macht zouden wij er kunnen voor kiezen om effectief kosteloos onderwijs in te richten. Wij betreuren dat deze keuze niet gemaakt wordt.

     

    Dit komt in uitdrukking bij bvb het inrichten van extra-murosactiviteiten. Leerlingen worden aangespoord om aan alle extra-murosactiviteiten deel te nemen. Zij kunnen slechts dan weigeren, als de ouders dit vooraf melden. Het schoolreglement voorziet dat de school dan enkel moet voorzien in gepaste opvang, niet in een gelijkwaardig programma. Hierdoor is er de facto een morele verplichting om deel te nemen en krijgen leerlingen die dit niet doen, een ongelijke behandeling. De voorziene mogelijkheid om een tegemoetkoming van de school te krijgen is lovenswaardig, maar alle verenigingen die actief zijn in de armoedebestrijding wijzen dit af. Het feit dat men dit moet vragen, wordt op zich reeds ervaren als een vernederende en stigmatiserende maatregel, waardoor wie het écht moeilijk heeft, zijn kinderen wél laat deelnemen, maar het financieel niet kan dragen.

     

    De meerderheid meent dat we niet moeten overdrijven. Er is een omzendbrief van de minister van onderwijs, waarin geleidelijk aan gewerkt wordt naar de kostenloosheid van het onderwijs. We moeten niet heiliger dan de paus willen zijn. Groen! stelt echter vast dat schoolgebonden kosten nu reeds voor veel ouders een zware kost om dragen zijn. We hadden hier verder kunnen in gaan.

     

    Art. 24 §2. In het Belgisch strafrecht bestaan er geen strafbare feiten voor minderjarigen in de leeftijd van kinderen uit het basisonderwijs. De wet op de jeugdbescherming van 1965 gebruikt daarom de notie: ‘een als misdrijf omschreven feit plegen’. Wij menen dat het, met het oog op betwistingen van tuchtsancties, dit artikel in overeenstemming met de betreffende wetgeving te brengen. Dit wordt betwijfeld door de meerderheid, omdat de OVSG uiteindelijk toch een orgaan is waar men mag op vertrouwen.

     

    OVSG is inderdaad een degelijk werkend orgaan, maar de ontwerpreglementen zijn slechts ontwerpen. Men kan die bijsturen en aanpassen aan de lokale situatie.

     

    Meer essentieel vinden wij de bepaling uit Art 24 § 2 ‘Een tuchtmaatregel kan worden opgelegd indien het gedrag van de leerling de naam van de instelling of de waardigheid van het personeel aantast’. Dit is een buitengewoon rekbaar begrip. In de praktijk worden dergelijke artikelen vaak gebruikt om tuchtsancties op te leggen wanneer een leerling kledij of sieraden draagt, die door de school niet geapprecieerd worden. Wij vinden dit artikel absoluut niet meer van deze tijd en niet getuigend van een dynamische- emancipatorische ingesteldheid.

     

    Ook hier meent de meerderheid dat we niet moeten sleutelen aan een reglement dat door de OVSG werd opgesteld.

     

    Tenslotte betreuren wij dat er betreffende leerlingenraden enkel de decretale verplichte tekst wordt opgenomen. In de keuze van reglementering drukt de school (en dus de inrichtende macht) een visie uit. Wij hadden liever gezien dat de school uitdrukkelijk koos voor het organiseren van leerlingenparticipatie en dit ook in haat schoolreglement tot uiting bracht.

     

    Inmiddels is het vrij laat geworden en worden de tussenkomsten steeds vaker onderbroken, waardoor een degelijk betoog moeilijk wordt.

     

    Tenslotte verzet Dirk Vos (Groen!) zich tegen art.32 dat stelt: “De school gebruikt geen verborgen camera’s, tenzij met het oog op vaststellingen van feiten of handelingen die schade toebrengen aan personen of zaken binnen de instelling. Er moeten ernstige en gestaafde vermoedens bestaan omtrent deze feiten of handelingen. Het moet gaan om feiten of handelingen die niet op een andere wijze kunnen worden vastgesteld

     

    De mogelijkheid tot het gebruik van verborgen camera’s wordt hiermee in het schoolreglement ingeschreven. Waarvoor zou men immers anders verborgen camera’s inzetten dan om feiten vast te stellen die anders niet kunnen worden vastgesteld? De passus ‘geen verborgen camera’s is dus misleidend en nietszeggend.

     

    Om te beginnen menen wij dat dit principieel niet nodig is, zeker niet in een basisschool in onze gemeente. We praten hier over Eke Nazareth, niet over New York.

     

    Kristof Moerman (SP.a) vraagt of het oudercomité hiervan op de hoogte is. De schepen stelt tot tweemaal toe dat zij daar geen zaken mee hebben.

     

    In wezen klopt dit, juridisch is dit een zaak voor het schoolbestuur en de schoolraad. Een dergelijk ethisch zware ingreep zou men best met een oudercomité kunnen overleggen. De meerderheid echter meent dat men niet goed genoeg voorbereid kan zijn. Men weet toch maar nooit wat er allemaal kan gebeuren.

     

    Groen! merkt op dat de werking van de gemeentelijke scholen zeer goed is, dat beide scholen een sterke reputatie hebben en zeer degelijk werk leveren. Zowel op inhoudelijk als sociaal vlak hebben wij degelijke en kwaliteitsvolle scholen. Principieel kunnen wij echter niet goedkeuren dat zonder enige gegeronde aanwijzing, zonder overleg met de ouders, het gebruik van verborgen camera's in de lagere scholen ion onze gemeente zomaar mogelijk worden gemaakt. Groen! stemt dan ook principieel tegen.

     

    Stemming: 18 ja – 3 neen (Groen! en SP.a)

     

     

     

     

     

     

     

    20-04-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    29-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen vraagt meer adviesbevoegdheid voor MINA raad

    De gemeenteraadszitting van 26 maart werd opnieuw druk bijgewoond door het publiek.
    Ruben Deschamps (SP.a) vroeg het woord bij aanvang van de zitting om enkele technische kwesties te regelen. Er stond immers een motie op de agenda van de geheime zitting, terwijl moties in publieke zitting gestemd moeten worden (wettelijk). De agenda werd in die zin aangepast. Bovendien vroeg hij waarom er dit keer geen verklarende nota was bezorgd aan de gemeenteraadsleden. Dit is de gewoonte, een verklarende nota geeft iets meer info aan de gemeenteraadsleden over de motivatie van het College van Burgemeester en Schepenen over de agenda die ze hebben ingediend.

     

    Er waren verschillende agendapunten die onze  bijzondere aandacht kregen.

     

    Goedkeuring eindrekening werken Plaanstraat – Bosstraat

     

    Het collega vraagt goedkeuring voor de eindrekening van de wegen- en rioleringswerken werken in de Bos- en Plaanstraat. Deze eindrekening is 24,58% hoger dan het toewijzingsbedrag. In plaats van  € 1.330.404,09 bedraagt de eindrekening  € 1.749.836,57. BTW inclusief betekent dit dat de werken aan de gemeente  € 2.117.302, 25 kosten. Volgens het studiebureau is dit te wijten aan niet vooraf te voorziene plaatselijke omstandigheden.

     

    Wij hebben vastgesteld dat er regelmatig zaken herdaan moesten worden, zoals het gieten van beton die nadien terug moest worden uitgefreesd etc.  Niet enkel hebben de werken 24 % meer gekost dan voorzien, ze hebben mogelijk ook 24%  langer geduurd dan voorzien.

     

    De werken zijn niet uitgevoerd zoals ze tijdens de informatievergadering aan de bevolking werden medegedeeld. Van de wijzigingen in ontwerp is er niets aan de bewoners medegedeeld. Dit is een gemiste kans tot open communicatie. In de Plaanstraat, ter hoogte van huisnummers 46 – 50, aan de overzijde van de straat zijn alle oude bomen gerooid, ze werden niet vervangen.

     

    Bovendien en los van het financiële aspect is het ook zo dat de coördinatie van de werken abominabel is verlopen. De informatie aan de inwoners, door de aannemer was vaak meer dan ondermaats. Men zat zonder stroom of water, zonder dat hierover vooraf informatie werd verspreid, of men kreeg de melding dat er een stroom- of wateronderbreking zou zijn twee dagen nadat men zonder had gezeten.

     

    Bovendien zijn wij van oordeel dat het gebruik van fietssuggestiestroken slechts aangewezen is onder welbepaalde omstandigheden, zoals bvb. enkel in verstedelijkt gebied of in straten met feitelijke snelheden minder 50 km/u. In de andere gevallen worden volwaardige fietspaden aanbevolen. Hiervoor beroepen wij ons op grondige studies van o.m. de fietsersbond en het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid.  De zelfde studies geven aan dat straten met een breedte vanaf 5 m. de snelheid van het gemotoriseerd verkeer verhogen. Dit is ook de indruk van de bewoners de Plaan- en Bosstraat. Er wordt nu sneller gereden dan voorheen. De betreffende fietssuggestiestroken, die bovendien geen rode coating bevatten en dus nier als dusdanig gemarkeerd zijn, geven aan de fietser de suggestie van bescherming, zonder deze echt te bieden.

     

    Reactie van het college van Burgemeester en schepenen

     

    De werken zijn inderdaad zeer slecht verlopen, ook het College is hier zeer ongelukkig mee. Wij hebben er alles aan gedaan om de ontwerper en de aannemer te verplichten degelijk werk af te leveren.

     

    De keuze voor fietssuggestiestroken aan beide zijden van de straat, zijn genomen als gevolg van ons fietsbeleidsplan (mobiliteitsplan). Wij erkennen dat de inzichten omtrent fietssuggestiestroken de laatste jaren veranderden. Mogelijk hebben we hier inderdaad een ongelukkige keuze gemaakt. Het aanleggen van een echt fietspad lijkt ons niet aangewezen, omdat we door de beperkte breedte van de straat zouden moeten overgaan naar een fietspad aan slechts één zijde van de straat, dit lijkt ons voorbijgestreefd als concept. Wel hadden we kunnen  kiezen voor fietssuggestiestroken in een andere materie, zodat ze duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn.


     

     

    Omgevingswerken wijk Nazareth - Dorp

     

    Wij kunnen met de omgevingswerken en de aanbesteding op zich instemmen. We betreuren echter dat de gemeentelijke MINA-raad niet betrokken werd bij keuze van aanplantingen.

     

    De leden van de MINA-raad hebben op hun vergadering reeds meermaals gevraagd om een gemeentelijk plan op te stellen betreffende aanplantingen, bomen en struiken en om bij de keuze van nieuwe aanplantingen betrokken te worden. Dit is voor de aanplantingen van deze omgevingswerken niet gebeurd. Nochtans biedt een dergelijk advies de gemeente de kans om werk te maken van meer eenvormigheid, om te werken vanuit een lange termijnvisie ivm groei en snoeiwerken, of meer biodiversiteit in de gemeente.

     

    Groen! zal zich bij de stemming onthouden en vraagt dan ook aan de gemeenteraad om in de toekomst gehoor te geven aan de vraag van de MINA-raad en hier gehoor aan te geven.

     

    De reden van niet consulteren lag in het feit dat dit dossier reeds zeer lang aansleept (Vlaams Gewest) en men dit nu eindelijk gerealiseerd wilde zien. Nadat de schepen voor leefmilieu en de burgemeester erkenden dat ze de MINA-raad zouden moeten inschakelen voor advies bij beplantingen, werd dit punt toch door Groen! goedgekeurd.

     

     

    Integrale wijziging statuten vzw Sporthal

     

    In het voorstel van nieuwe statuten staat onder artikel 6 §3 en artikel 11 §2 volgende zin: ‘ alle politieke fracties moeten vertegenwoordigd zijn in de Algemene Vergadering, respectievelijk Raad van Bestuur.’

     

    Dit betekent dat, zodra er een politieke fractie is die geen vertegenwoordigers afvaardigt, de vzw haar organen niet rechtsgeldig kan samenstellen. Uiteraard is de kans zeer klein dat dit zou gebeuren en weet iedereen hoe de opsteller van de statuten dit bedoeld heeft. Vermits statuten echter de juridische rechtsgrond vormen van een vzw en het niet ondenkbaar is dat men, indien van kwade wil, deze artikels bewust zou kunnen misbruiken, stellen wij voor om deze artikels te vervangen door: alle politieke fracties moeten de gegarandeerde mogelijkheid hebben om vertegenwoordigd te zijn in de Algemene Vergadering, respectievelijk Raad van Bestuur.’

     

    Gemeentelijk milieujaarprogramma 2007

     

    Het milieuprogramma bevat heel wat doelstellingen én evaluaties welke wij enthousiast onderschrijven.

     

    Groen! heeft echter ook enkele vragen en bemerkingen:

     

    1. De milieubarometer is nog niet klaar omwille van informaticaproblemen. Over welke problemen gaat het hier en wat voorziet het College om hier aan te verhelpen?
    2. Er is een stijging van het aantal kg/afval per inwoner, de verhoopte 150 kg. norm wordt niet gehaald. Voorziet de gemeente bijkomende initiatieven om deze alsnog te willen bereiken?
    3. De MINA-raad stelt vast dat de ingezamelde betalende fracties gestegen zijn. Dit kan positief zijn, daar er mogelijk minder gedumpt wordt. Het lijkt ons sterk dat er op basis van dergelijke veronderstellingen moet besloten worden dat de toename van ingezameld afval gestegen zijn.  Wij vinden ook geen beoordeling inzake zwerfvuil in het dossier terug. Zijn er cijfers beschikbaar over het ingezameld zwerfvuil?
    4. De MINA-raad besluit met een gunstig advies bij het milieuprogramma, maar geeft aan dat er op de ingeslagen weg verder gewerkt dient te worden én vraagt dat er meer mogelijkheden voorzien worden qua personeel en financiële ondersteuning. Overweegt het College om hier positief gevolg aan te geven?
    5. Op vlak van samenwerkingsverbanden vinden wij geen relaties met de Vlaamse overheid.
    6. Het milieujaarverslag verwijst naar het MOS project op school (Milieuopvoeding op school) en de MOS ontmoetingsdag die zou plaatshebben op 14 maart. De betreffende MOS ontmoetingsdag is afgelast wegens gebrek aan interesse.
    7. Betreffende het oppompen van grondwater op bouwwerven, namen wij acte van het schrijven van de heer Luc Couvent aan de verschillende fracties. Wij vragen het CBS om hier gevolg aan te geven en de gemeenteraad op de hoogte te houden van het verder verloop van dit dossier.

     

    In afwachting van de definitieve evaluatie van het Milieuprogramma 2007, volgt Groen! het advies en de vraag van het CBS en de MINA raad om het milieujaarprogramma goed te keuren dan ook  niet. Wij vragen het CBS om verder een actief afvalvoorkomingsbeleid te voeren en gevolg te willen geven aan de vraag van de MINA-raad en betreffende de meetinstrumenten dringend werk te maken van verifieerbare indicatoren, na te gaan of er met bredere samenwerkingsverbanden, o.m met de Vlaamse overheid geen efficiënter milieubeleid gevoerd kan worden.

     

    Deze gemeenteraadszitting verliep in een aangename en constructieve sfeer, er werd ernstig gedebatteerd. Door de veelheid van agendapunten en de kwaliteit van de debatten, liep de zitting uit tot de late uurtjes. Het komt de kwaliteit van het bestuur echter wel ten goede. Mogelijk verandert dit in de toekomst, wanneer inhoudelijke discussie voorbereid wordt in de commissievergaderingen.

     

     

    29-03-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    10-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen nodigt alle politieke fracties uit om samen werk te maken van een lokaal klimaatplan

    We hebben allemaal de film gezien, de kranten gelezen... het gaat mis, grondig mis met de opwarming van de aarde. Ver van mijn bed? Toch niet... nog maar enkele maanden geleden hadden we te kampen met wateroverlast na onverwacht hevige regenval. En precies dit soort problemen zullen we in de toekomst meer beleven.

    En toch is er iets aan te doen. Nu nog, als we snel zijn en durven doorzetten.

    Daarom dienden wij gisteren een voorstel in om op de volgende gemeenteraad te behandelen. We nodigen alle fracties uit om gezamenlijk werk te maken van een lokaal klimaatplan. Want geen enkele overheid kan het zich nu nog permiteren om aan de kant te blijven staan. Grote en kleine inspanningen. Elke bijdrage zal nodig zijn.

    Dit plan omvat 12 concrete actiepunten, die tijdens de komende legislatuur gerealiseerd kunnen worden.

    1. Energie-audit

    2. Infrastructurele aanpassingen

    3. Duurzame energie

    4. Informatie voor de inwoners van Nazareth

    5. Kies klimaatvriendelijke producten

    6. Ga slimmer om met energie in woningen
    7. Energiebesparing in nieuwbouw

    8. Iedereen bespaart, iedereen meer welvaart

    9. Innovatieve voorbeeldprojecten

    10. Zorg voor goed en schoon vervoer

    11. Jong geleerd is oud gedaan

    12:  Maximale bebossingactie

    Je vindt het volledige voorstel op onze  website   (tussenkomsten gemeenteraad)

    10-03-2007 om 15:51 geschreven door Dirk Vos


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat gebeurt er langs de N60 aan de Koedreef?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heb jij het je ook al afgevraagd? Langs de N60 tussen de koedreef en de Grenadierslaan wordt een hele partij bomen gerooid. Misschien zijn ze kaprijp en worden ze gevaarlijk bij storm? Hoewel... ook waar er geen bonen staan, staat een stuk grond afgebakend. Misschien wordt dit stuk grond verkaveld, misschien... enfin, ga zo maar door.


    We vragen het ons in elk geval af. De N60 baart ons zorgen. De toekomstplannen voor deze weg zijn immers heel ingrijpend. In het kader van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen heeft men immers beslist dat dit een snelweg wordt.

    We stelden gisteren een schriftelijke vraag aan de Burgemeester.

    Beste Danny,
     
    Momenteel zijn er werken aan de gang tussen de Koedreef en de Grenadierslaan, direct langs de N60. Er worden heel wat bomen gerooid en er staat een strook grond afgelijnd van ca. 4 m. breed over de hele lengte van de werken.
     
    Is het mogelijk mij te informeren over volgende punten:
     
    Welke werken betreft het precies
    Wie is opdrachtgever
    Op welke wijze werden deze werken vergund
    Wat is de bestemming van dit perceel grond?

    10-03-2007 om 11:36 geschreven door Dirk Vos




    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    E-mail naar Groen! Nazareth-Eke

    Druk oponderstaande knop om ons te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs