Homepage Groen! Nazareth - Eke
  • Homepage Groen! Nazareth-Eke
  • Tussenkomsten in de gemeenteraad
  • Inhoud blog
  • CD&V negeert bezwaarschriften varkensbedrijf
  • Groene stroom... wat is er nu eigenlijk écht aan de hand?
  • Nazareth koopt groene stroom...
  • Jaarlijkse receptie Groen! Nazareth
  • Gouverneur geeft oppositie gelijk
    Zoeken in blog

    Groen! nieuws uit de gemeenteraad in Nazareth

    Tijd voor ecologisten met gezond verstand!
    08-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meerderheid neemt suggesties van oppositie deels over in eigen reglement
    Tijdens de eerste zitting van de globale raadscommissie legde de CD&V meerderheid haar ontwerp van huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de commissievergaderingen voor.

    Tijdens de gemeenteraadszitting van 5 februari dienden Groen!, SP.a en VLD gezamenlijk een voorstel in dat de goede werking van de gemeenteraad en de inspraak van de bevolking gevoelig zou verhogen in vergelijking met de vorige legislatuur. (zie voorstel)

    In het ontwerp reglement van de meerderheid zijn heel wat zaken uit dit voorstel opgenomen. Er komt meer inspraak voor de bevolking, o.m. de mogelijkheid te bieden om verzoekschriften aan het College van Burgemeester en Schepenen te richten. Deze verzoekschriften worden aan de agenda van de gemeenteraad toegevoegd. Tevens kan elke burger of elke vereniging de agenda van de gemeenteraad op eenvoudig verzoek aanvragen én worden deze overhandigd aan wie de gemeenteraad bijwoont, samen met de verklarende nota.

    Bovendien zullen alle verslagen van de gemeenteraadszittingen snel ter beschikking gesteld worden via de gemeentelijke website.

    Dit huishoudelijk reglement zal nu ter stemming aan de gemeenteraad worden voorgelegd .

    Groen! is tevreden over deze gang van zaken. Een goed en degelijk gestoffeerd voorstel vanuit de oppositie heeft hiermee de basis gelegd voor inspraak van de burger van onze gemeente. Wie tijdens deze legislatuur een concrete vraag aan het gemeentebestuur wil voorleggen, kan dit op eenvoudige wijze laten behandelen door de gemeenteraad.



    08-05-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    20-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rolstoel langs de achterdeur, leerlingenparticipatie, verborgen camera's

    We tekenen maandag 16 april. Een zonnige avond waarop de gemeenteraad start met een fotosessie van het schepencollege en de gemeenteraadsleden op de binnenplaats van het gemeentehuis. We zijn benieuwd of er nieuwe missen of misters beauty zullen tussen zitten.

     

    8 inwoners van de gemeente volgden nadien de vergadering van de gemeenteraad.

      

    Afscheidspaviljoen Parkbegraafplaats

     

    Bij aanvang werd de goedkeuring gevraagd van het nieuwe afscheidspaviljoen op de parkbegraafplaats. Dit paviljoen zal bestaan uit een groot blok met open (glazen) wanden aan de zijde van de Drapstraat en de achterliggende zijde. De zijwanden worden in een sober gestorte betonconstructie uitgevoerd. Doordat het paviljoen iets hoger zal liggen dan het maaiveld, wordt langs de linkerzijde aan helling aangelegd, zodat rolwagens langs de achterliggende zijde het paviljoen kunnen betreden.

     

    Groen! keurde het voorliggend plan goed, echter wél met de uitdrukkelijke vraag om ook langs de voorzijde (zijde van de Drapstraat) een helling te voorzien, zodat personen met een handicap niet eerst achterom moeten gaan, terwijl hun familieleden langs de voorzijde het paviljoen betreden. Op die manier kunnen personen met een handicap beide ingangen gebruiken en hebben zij dezelfde faciliteiten als alle andere gebruikers. Rolstoelgebruikers in een nieuwbouw langs de achterdeur sturen in 2007... dat kan écht niet.

     

    De burgemeester beloofde dit in de omgevingswerken mee in overweging te nemen.

     

    Stemming: 17 ja – 4 onthouding (VLD)

     

    Oprichting gemeentelijke adviesraad voor het beheersorgaan van de gemeenschapsinstellingen

     

    De gemeente beheert enkele instellingen (De Brouwerij, De Zwaan, Nova). Het beheer van deze instellingen wordt uitgevoerd door de gemeentelijke adviesraad voor het beheersorgaan van de gemeenschapsinstellingen. In dit orgaan zetelen enkele verenigingen, maatschappelijke organisaties en politieke fracties.

     

    Met de nieuwe legislatuur moesten ook de nieuwe adviesraden samengesteld worden. Voorheen was er een gemeenschappelijke adviesraad voor de gemeentelijke bibliotheek en de gemeenschapsinstellingen. Nu wordt dit over twee raden gespreid. Bij de bespreking van dit agendapunt merkt  Kristof Moerman (SP.a) op dat de schepen voor Jeugd en Cultuur bij de vorige gemeenteraadszitting (aankopen voor zaal Nova) advies vroeg aan één vzw, niet aan de adviesraad of de cultuurraad, terwijl deze dus wel nog actief was. Schepen van Ongeval antwoordde dat de adviesraad eigenlijk geen echte interesse heeft in de gemeenschapsinstellingen, waardoor het hem aangewezen leek deze weg te kiezen.

     

    Hierop merkt Dirk Vos (Groen!) op dat de schepen zich hier wel op erg glad ijs begeeft. Hij beslist eigenmachtig om het geëigende kanaal te negeren en de adviesbevoegdheid van de adviesraad te negeren, omdat hij oordeelt dat zij toch geen interesse hebben.

     

    De burgemeester repliceert hier op dat de adviesraad zelf in diens eigen evaluatie opmerkte vooral interesse te hebben in de bibliotheek, waardoor de handelswijze van de schepen te begrijpen is.

    Wij blijven echter bij de vaststelling dat de Schepen van Cultuur, Thomas Van Ongeval hier bijzonder ongelukkig reageert. Ook al is zijn houding begrijpelijk voor zijn collega's uit het College van Burgemeester en Schepenen, er is een adviesraad, die wordt gepasseerd en de schepen verantwoordt dit vanuit de stelling dat deze raad geen interesse heeft. In wezen betekent dit dat de adviezen van de betreffende raad voor de betrokken schepen quantité negligable zijn (behalve wanneer men, zich er wel op beroept?). We willen wel aanvaarden dat de heer Van Ongeval als nieuwe en jonge politicus misschien leergeld betaalt voor zijn onervarenheid en de finesses van het debat nog niet helemaal beheerst.


    Oprichting van gemeenteraadscommissies en aanduiding van de leden, voorzitters en ondervoorzitters

     Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om 3 gemeenteraadscolleges op te richten:

     

    1. De algemene raadscommissie (alle gemeenteraadsleden, voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad)

    Bevoegdheid: zaken die een meer algemeen belang hebben in het gemeentebeleid

     

    1. De commissie algemene zaken (CD&V 6), (VLD 2), (SP.a 1), (Groen! 1), (VB 1), voorgezeten door een lid van de meerderheid, ondervoorzitter uit de oppositie.

    Bevoegdheid: personeel,

    communicatie, begraafplaatsen, cultuur, tewerkstelling, sport, gezin en sociale zaken,

    senioren, financiën en begroting, onderwijs, internationale contacten, lokale en regionale economie, jeugd, feestelijkheden, toerisme en recreatie, volksgezondheid en hygiëne, informatica, kwaliteitsbeleid, administratieve vereenvoudiging, ontwikkelingssamenwerking

    1. De commissie grondgebonden zaken  (CD&V 6), (VLD 2), (SP.a 1), (Groen! 1), (VB 1) voorgezeten door een lid van de meerderheid, ondervoorzitter uit de oppositie.

    Bevoegdheid: infrastructuurwerken en gebouwen, nutsvoorzieningen, verkeersveiligheidwerken, leefmilieu, groenonderhoud, landbouw, huisvesting, ruimtelijke ordening en stedenbouw.

     

    In het ontwerp vinden we verschillende aspecten terug uit het voorstel dat VLD, SP.a en Groen! indienden op de gemeenteraadszitting van februari 2007.

     

    Er worden 3 commissies ingesteld, er wordt een ondervoorzitter aangeduid uit de oppositie, en komt een vragenuurtje en dezelfde modaliteiten van de gemeenteraad worden ook hier toegepast. Hiermee wordt aan verschillende voorstellen van de oppositie tegemoet gekomen, andere moeten op de commissie algemene zaken via het huishoudelijk reglement geregeld worden.

     

    Na beraad wordt, op voorstel van Ruben Deschamps (SP.a) besloten de naam van de algemene raadscommissie te veranderen in Globale commissie, dit om naamsverwarring te vermijden. Groen! vreest dat de positie van de ondervoorzitter, vermits ze nergens omschreven wordt, louter een papieren functie zal zijn. Wij vragen dan ook een preciezere taakomschrijving in termen van bevoegdheid. Dit wordt ook door SP.a en VLD gesteund. Uiteindelijk worden deze punten aanvaard.

     

    Vanuit de oppositie wordt Dirk Vos (Groen!) aangesteld als ondervoorzitter algemene zaken, Karin Zoeter (VLD) voor de commissie grondgebonden zaken.

     

    Retributiereglement op het parkeren in blauwe zones

     

    Groen! werpt volgende bedenkingen op. Het betreffende ontwerp van besluit geeft antwoord aan een vraag en heeft een voorzichtige consensus bij bevolking en handelaars in de betreffende straten. Het probleem van langparkeren is echter een probleem dat structureel moet worden aangepakt, niet enkel in Nazareth, maar ook in Eke. De groeiende bevolking en toename aan handelszaken, zal de parkeerdruk immers enkel maar laten toenemen. Op dit ogenblik is het ook in Eke dorp zo, dat de handelaars merken hoe hun klanten hen moeilijk kunnen bereiken, wat door de aanwezigheid van werfauto’s extra benadrukt wordt. Het parkeerreglement kan hier mogelijk een tijdelijk begin van antwoord aan geven.

     

    Dit reglement lijkt een voorzichtige consensus te hebben tussen handelaars en bewoners. We kunnen echter moeilijk inschatten of dit bvb voor de middenstand een gunstige evolutie zal blijken te zijn. Daarom vraagt Groen! dat er na verloop van 6 maanden of 1 jaar  effectieve werking van de controle een evaluatie en eventuele bijsturing komt i.s.m. de adviesraad voor verkeersveiligheid en leefbaarheid en of de adviesraad voor lokale economie.

     

    De burgemeester geeft aan dat dit effectief zal gebeuren.

     

    Een tweede en essentiële bemerking is dat er in het parkeerreglement geen mogelijkheid is voorzien om bezwaar aan te tekenen tegen een eventueel betwistbare verbalisering. Zeker wanneer dit gebeurt door een private firma, dient de gemeente in een klachtenprocedure te voorzien, die garanties biedt op rechtszekerheid voor de burger.

     

    De burgemeester antwoordt dat er inderdaad geen bezwaarprocedure is voorzien, maar dat men, vermits het een retributie betreft, gebruik kan maken van de beroepsprocedure voor de retributies. Groen! maakt zich de bedenking of dit volstaat om een eventueel verkeerde vaststelling in vraag te kunnen stellen.

     

     

    Aanpassing schoolreglement gewoon basisonderwijs

     

    In functie van de wijzigende regelgeving, dient het schoolreglement voor de basisscholen Nazareth en Eke aangepast te worden. Voorliggend reglement is gebaseerd op het modelreglement van de OVSG (koepel) en wordt ter goedkeuring voorgelegd.

     

    Ann Van Rechem (VLD) merkt op dat het gebruik van de term ouder en ouders niet consequent gebruikt wordt, wat mogelijk tot problemen kan leiden wanneer ouders het niet eens zijn over bvb een inschrijving. Dit zal aan de schoolraad worden voorgelegd.

     

    Groen! stelt enkele zaken voor ter discussie. De aanpassingen aan het schoolreglement, brengen het betreffende reglement in regel met de onderwijsreglementering. Een schoolreglement is echter meer dan een administratief stuk. Het regelt de rechtsverhouding tussen ouders en leerlingen enerzijds en de school anderzijds. Men kan in een schoolreglement dus de visie van de school weerspiegeld zien, zoals deze zich verhoudt tegenover de ouders.

     

    Hoewel het decreet basisonderwijs de bepalingen betreffende financiële bijdragen door ouders toelaat, blijft dit in strijd met het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Art. 28 stelt immers uitdrukkelijk dat het primair onderwijs gratis moet zijn. Als inrichtende macht zouden wij er kunnen voor kiezen om effectief kosteloos onderwijs in te richten. Wij betreuren dat deze keuze niet gemaakt wordt.

     

    Dit komt in uitdrukking bij bvb het inrichten van extra-murosactiviteiten. Leerlingen worden aangespoord om aan alle extra-murosactiviteiten deel te nemen. Zij kunnen slechts dan weigeren, als de ouders dit vooraf melden. Het schoolreglement voorziet dat de school dan enkel moet voorzien in gepaste opvang, niet in een gelijkwaardig programma. Hierdoor is er de facto een morele verplichting om deel te nemen en krijgen leerlingen die dit niet doen, een ongelijke behandeling. De voorziene mogelijkheid om een tegemoetkoming van de school te krijgen is lovenswaardig, maar alle verenigingen die actief zijn in de armoedebestrijding wijzen dit af. Het feit dat men dit moet vragen, wordt op zich reeds ervaren als een vernederende en stigmatiserende maatregel, waardoor wie het écht moeilijk heeft, zijn kinderen wél laat deelnemen, maar het financieel niet kan dragen.

     

    De meerderheid meent dat we niet moeten overdrijven. Er is een omzendbrief van de minister van onderwijs, waarin geleidelijk aan gewerkt wordt naar de kostenloosheid van het onderwijs. We moeten niet heiliger dan de paus willen zijn. Groen! stelt echter vast dat schoolgebonden kosten nu reeds voor veel ouders een zware kost om dragen zijn. We hadden hier verder kunnen in gaan.

     

    Art. 24 §2. In het Belgisch strafrecht bestaan er geen strafbare feiten voor minderjarigen in de leeftijd van kinderen uit het basisonderwijs. De wet op de jeugdbescherming van 1965 gebruikt daarom de notie: ‘een als misdrijf omschreven feit plegen’. Wij menen dat het, met het oog op betwistingen van tuchtsancties, dit artikel in overeenstemming met de betreffende wetgeving te brengen. Dit wordt betwijfeld door de meerderheid, omdat de OVSG uiteindelijk toch een orgaan is waar men mag op vertrouwen.

     

    OVSG is inderdaad een degelijk werkend orgaan, maar de ontwerpreglementen zijn slechts ontwerpen. Men kan die bijsturen en aanpassen aan de lokale situatie.

     

    Meer essentieel vinden wij de bepaling uit Art 24 § 2 ‘Een tuchtmaatregel kan worden opgelegd indien het gedrag van de leerling de naam van de instelling of de waardigheid van het personeel aantast’. Dit is een buitengewoon rekbaar begrip. In de praktijk worden dergelijke artikelen vaak gebruikt om tuchtsancties op te leggen wanneer een leerling kledij of sieraden draagt, die door de school niet geapprecieerd worden. Wij vinden dit artikel absoluut niet meer van deze tijd en niet getuigend van een dynamische- emancipatorische ingesteldheid.

     

    Ook hier meent de meerderheid dat we niet moeten sleutelen aan een reglement dat door de OVSG werd opgesteld.

     

    Tenslotte betreuren wij dat er betreffende leerlingenraden enkel de decretale verplichte tekst wordt opgenomen. In de keuze van reglementering drukt de school (en dus de inrichtende macht) een visie uit. Wij hadden liever gezien dat de school uitdrukkelijk koos voor het organiseren van leerlingenparticipatie en dit ook in haat schoolreglement tot uiting bracht.

     

    Inmiddels is het vrij laat geworden en worden de tussenkomsten steeds vaker onderbroken, waardoor een degelijk betoog moeilijk wordt.

     

    Tenslotte verzet Dirk Vos (Groen!) zich tegen art.32 dat stelt: “De school gebruikt geen verborgen camera’s, tenzij met het oog op vaststellingen van feiten of handelingen die schade toebrengen aan personen of zaken binnen de instelling. Er moeten ernstige en gestaafde vermoedens bestaan omtrent deze feiten of handelingen. Het moet gaan om feiten of handelingen die niet op een andere wijze kunnen worden vastgesteld

     

    De mogelijkheid tot het gebruik van verborgen camera’s wordt hiermee in het schoolreglement ingeschreven. Waarvoor zou men immers anders verborgen camera’s inzetten dan om feiten vast te stellen die anders niet kunnen worden vastgesteld? De passus ‘geen verborgen camera’s is dus misleidend en nietszeggend.

     

    Om te beginnen menen wij dat dit principieel niet nodig is, zeker niet in een basisschool in onze gemeente. We praten hier over Eke Nazareth, niet over New York.

     

    Kristof Moerman (SP.a) vraagt of het oudercomité hiervan op de hoogte is. De schepen stelt tot tweemaal toe dat zij daar geen zaken mee hebben.

     

    In wezen klopt dit, juridisch is dit een zaak voor het schoolbestuur en de schoolraad. Een dergelijk ethisch zware ingreep zou men best met een oudercomité kunnen overleggen. De meerderheid echter meent dat men niet goed genoeg voorbereid kan zijn. Men weet toch maar nooit wat er allemaal kan gebeuren.

     

    Groen! merkt op dat de werking van de gemeentelijke scholen zeer goed is, dat beide scholen een sterke reputatie hebben en zeer degelijk werk leveren. Zowel op inhoudelijk als sociaal vlak hebben wij degelijke en kwaliteitsvolle scholen. Principieel kunnen wij echter niet goedkeuren dat zonder enige gegeronde aanwijzing, zonder overleg met de ouders, het gebruik van verborgen camera's in de lagere scholen ion onze gemeente zomaar mogelijk worden gemaakt. Groen! stemt dan ook principieel tegen.

     

    Stemming: 18 ja – 3 neen (Groen! en SP.a)

     

     

     

     

     

     

     

    20-04-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    29-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen vraagt meer adviesbevoegdheid voor MINA raad

    De gemeenteraadszitting van 26 maart werd opnieuw druk bijgewoond door het publiek.
    Ruben Deschamps (SP.a) vroeg het woord bij aanvang van de zitting om enkele technische kwesties te regelen. Er stond immers een motie op de agenda van de geheime zitting, terwijl moties in publieke zitting gestemd moeten worden (wettelijk). De agenda werd in die zin aangepast. Bovendien vroeg hij waarom er dit keer geen verklarende nota was bezorgd aan de gemeenteraadsleden. Dit is de gewoonte, een verklarende nota geeft iets meer info aan de gemeenteraadsleden over de motivatie van het College van Burgemeester en Schepenen over de agenda die ze hebben ingediend.

     

    Er waren verschillende agendapunten die onze  bijzondere aandacht kregen.

     

    Goedkeuring eindrekening werken Plaanstraat – Bosstraat

     

    Het collega vraagt goedkeuring voor de eindrekening van de wegen- en rioleringswerken werken in de Bos- en Plaanstraat. Deze eindrekening is 24,58% hoger dan het toewijzingsbedrag. In plaats van  € 1.330.404,09 bedraagt de eindrekening  € 1.749.836,57. BTW inclusief betekent dit dat de werken aan de gemeente  € 2.117.302, 25 kosten. Volgens het studiebureau is dit te wijten aan niet vooraf te voorziene plaatselijke omstandigheden.

     

    Wij hebben vastgesteld dat er regelmatig zaken herdaan moesten worden, zoals het gieten van beton die nadien terug moest worden uitgefreesd etc.  Niet enkel hebben de werken 24 % meer gekost dan voorzien, ze hebben mogelijk ook 24%  langer geduurd dan voorzien.

     

    De werken zijn niet uitgevoerd zoals ze tijdens de informatievergadering aan de bevolking werden medegedeeld. Van de wijzigingen in ontwerp is er niets aan de bewoners medegedeeld. Dit is een gemiste kans tot open communicatie. In de Plaanstraat, ter hoogte van huisnummers 46 – 50, aan de overzijde van de straat zijn alle oude bomen gerooid, ze werden niet vervangen.

     

    Bovendien en los van het financiële aspect is het ook zo dat de coördinatie van de werken abominabel is verlopen. De informatie aan de inwoners, door de aannemer was vaak meer dan ondermaats. Men zat zonder stroom of water, zonder dat hierover vooraf informatie werd verspreid, of men kreeg de melding dat er een stroom- of wateronderbreking zou zijn twee dagen nadat men zonder had gezeten.

     

    Bovendien zijn wij van oordeel dat het gebruik van fietssuggestiestroken slechts aangewezen is onder welbepaalde omstandigheden, zoals bvb. enkel in verstedelijkt gebied of in straten met feitelijke snelheden minder 50 km/u. In de andere gevallen worden volwaardige fietspaden aanbevolen. Hiervoor beroepen wij ons op grondige studies van o.m. de fietsersbond en het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid.  De zelfde studies geven aan dat straten met een breedte vanaf 5 m. de snelheid van het gemotoriseerd verkeer verhogen. Dit is ook de indruk van de bewoners de Plaan- en Bosstraat. Er wordt nu sneller gereden dan voorheen. De betreffende fietssuggestiestroken, die bovendien geen rode coating bevatten en dus nier als dusdanig gemarkeerd zijn, geven aan de fietser de suggestie van bescherming, zonder deze echt te bieden.

     

    Reactie van het college van Burgemeester en schepenen

     

    De werken zijn inderdaad zeer slecht verlopen, ook het College is hier zeer ongelukkig mee. Wij hebben er alles aan gedaan om de ontwerper en de aannemer te verplichten degelijk werk af te leveren.

     

    De keuze voor fietssuggestiestroken aan beide zijden van de straat, zijn genomen als gevolg van ons fietsbeleidsplan (mobiliteitsplan). Wij erkennen dat de inzichten omtrent fietssuggestiestroken de laatste jaren veranderden. Mogelijk hebben we hier inderdaad een ongelukkige keuze gemaakt. Het aanleggen van een echt fietspad lijkt ons niet aangewezen, omdat we door de beperkte breedte van de straat zouden moeten overgaan naar een fietspad aan slechts één zijde van de straat, dit lijkt ons voorbijgestreefd als concept. Wel hadden we kunnen  kiezen voor fietssuggestiestroken in een andere materie, zodat ze duidelijk als dusdanig herkenbaar zijn.


     

     

    Omgevingswerken wijk Nazareth - Dorp

     

    Wij kunnen met de omgevingswerken en de aanbesteding op zich instemmen. We betreuren echter dat de gemeentelijke MINA-raad niet betrokken werd bij keuze van aanplantingen.

     

    De leden van de MINA-raad hebben op hun vergadering reeds meermaals gevraagd om een gemeentelijk plan op te stellen betreffende aanplantingen, bomen en struiken en om bij de keuze van nieuwe aanplantingen betrokken te worden. Dit is voor de aanplantingen van deze omgevingswerken niet gebeurd. Nochtans biedt een dergelijk advies de gemeente de kans om werk te maken van meer eenvormigheid, om te werken vanuit een lange termijnvisie ivm groei en snoeiwerken, of meer biodiversiteit in de gemeente.

     

    Groen! zal zich bij de stemming onthouden en vraagt dan ook aan de gemeenteraad om in de toekomst gehoor te geven aan de vraag van de MINA-raad en hier gehoor aan te geven.

     

    De reden van niet consulteren lag in het feit dat dit dossier reeds zeer lang aansleept (Vlaams Gewest) en men dit nu eindelijk gerealiseerd wilde zien. Nadat de schepen voor leefmilieu en de burgemeester erkenden dat ze de MINA-raad zouden moeten inschakelen voor advies bij beplantingen, werd dit punt toch door Groen! goedgekeurd.

     

     

    Integrale wijziging statuten vzw Sporthal

     

    In het voorstel van nieuwe statuten staat onder artikel 6 §3 en artikel 11 §2 volgende zin: ‘ alle politieke fracties moeten vertegenwoordigd zijn in de Algemene Vergadering, respectievelijk Raad van Bestuur.’

     

    Dit betekent dat, zodra er een politieke fractie is die geen vertegenwoordigers afvaardigt, de vzw haar organen niet rechtsgeldig kan samenstellen. Uiteraard is de kans zeer klein dat dit zou gebeuren en weet iedereen hoe de opsteller van de statuten dit bedoeld heeft. Vermits statuten echter de juridische rechtsgrond vormen van een vzw en het niet ondenkbaar is dat men, indien van kwade wil, deze artikels bewust zou kunnen misbruiken, stellen wij voor om deze artikels te vervangen door: alle politieke fracties moeten de gegarandeerde mogelijkheid hebben om vertegenwoordigd te zijn in de Algemene Vergadering, respectievelijk Raad van Bestuur.’

     

    Gemeentelijk milieujaarprogramma 2007

     

    Het milieuprogramma bevat heel wat doelstellingen én evaluaties welke wij enthousiast onderschrijven.

     

    Groen! heeft echter ook enkele vragen en bemerkingen:

     

    1. De milieubarometer is nog niet klaar omwille van informaticaproblemen. Over welke problemen gaat het hier en wat voorziet het College om hier aan te verhelpen?
    2. Er is een stijging van het aantal kg/afval per inwoner, de verhoopte 150 kg. norm wordt niet gehaald. Voorziet de gemeente bijkomende initiatieven om deze alsnog te willen bereiken?
    3. De MINA-raad stelt vast dat de ingezamelde betalende fracties gestegen zijn. Dit kan positief zijn, daar er mogelijk minder gedumpt wordt. Het lijkt ons sterk dat er op basis van dergelijke veronderstellingen moet besloten worden dat de toename van ingezameld afval gestegen zijn.  Wij vinden ook geen beoordeling inzake zwerfvuil in het dossier terug. Zijn er cijfers beschikbaar over het ingezameld zwerfvuil?
    4. De MINA-raad besluit met een gunstig advies bij het milieuprogramma, maar geeft aan dat er op de ingeslagen weg verder gewerkt dient te worden én vraagt dat er meer mogelijkheden voorzien worden qua personeel en financiële ondersteuning. Overweegt het College om hier positief gevolg aan te geven?
    5. Op vlak van samenwerkingsverbanden vinden wij geen relaties met de Vlaamse overheid.
    6. Het milieujaarverslag verwijst naar het MOS project op school (Milieuopvoeding op school) en de MOS ontmoetingsdag die zou plaatshebben op 14 maart. De betreffende MOS ontmoetingsdag is afgelast wegens gebrek aan interesse.
    7. Betreffende het oppompen van grondwater op bouwwerven, namen wij acte van het schrijven van de heer Luc Couvent aan de verschillende fracties. Wij vragen het CBS om hier gevolg aan te geven en de gemeenteraad op de hoogte te houden van het verder verloop van dit dossier.

     

    In afwachting van de definitieve evaluatie van het Milieuprogramma 2007, volgt Groen! het advies en de vraag van het CBS en de MINA raad om het milieujaarprogramma goed te keuren dan ook  niet. Wij vragen het CBS om verder een actief afvalvoorkomingsbeleid te voeren en gevolg te willen geven aan de vraag van de MINA-raad en betreffende de meetinstrumenten dringend werk te maken van verifieerbare indicatoren, na te gaan of er met bredere samenwerkingsverbanden, o.m met de Vlaamse overheid geen efficiënter milieubeleid gevoerd kan worden.

     

    Deze gemeenteraadszitting verliep in een aangename en constructieve sfeer, er werd ernstig gedebatteerd. Door de veelheid van agendapunten en de kwaliteit van de debatten, liep de zitting uit tot de late uurtjes. Het komt de kwaliteit van het bestuur echter wel ten goede. Mogelijk verandert dit in de toekomst, wanneer inhoudelijke discussie voorbereid wordt in de commissievergaderingen.

     

     

    29-03-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    10-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen nodigt alle politieke fracties uit om samen werk te maken van een lokaal klimaatplan

    We hebben allemaal de film gezien, de kranten gelezen... het gaat mis, grondig mis met de opwarming van de aarde. Ver van mijn bed? Toch niet... nog maar enkele maanden geleden hadden we te kampen met wateroverlast na onverwacht hevige regenval. En precies dit soort problemen zullen we in de toekomst meer beleven.

    En toch is er iets aan te doen. Nu nog, als we snel zijn en durven doorzetten.

    Daarom dienden wij gisteren een voorstel in om op de volgende gemeenteraad te behandelen. We nodigen alle fracties uit om gezamenlijk werk te maken van een lokaal klimaatplan. Want geen enkele overheid kan het zich nu nog permiteren om aan de kant te blijven staan. Grote en kleine inspanningen. Elke bijdrage zal nodig zijn.

    Dit plan omvat 12 concrete actiepunten, die tijdens de komende legislatuur gerealiseerd kunnen worden.

    1. Energie-audit

    2. Infrastructurele aanpassingen

    3. Duurzame energie

    4. Informatie voor de inwoners van Nazareth

    5. Kies klimaatvriendelijke producten

    6. Ga slimmer om met energie in woningen
    7. Energiebesparing in nieuwbouw

    8. Iedereen bespaart, iedereen meer welvaart

    9. Innovatieve voorbeeldprojecten

    10. Zorg voor goed en schoon vervoer

    11. Jong geleerd is oud gedaan

    12:  Maximale bebossingactie

    Je vindt het volledige voorstel op onze  website   (tussenkomsten gemeenteraad)

    10-03-2007 om 15:51 geschreven door Dirk Vos


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat gebeurt er langs de N60 aan de Koedreef?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heb jij het je ook al afgevraagd? Langs de N60 tussen de koedreef en de Grenadierslaan wordt een hele partij bomen gerooid. Misschien zijn ze kaprijp en worden ze gevaarlijk bij storm? Hoewel... ook waar er geen bonen staan, staat een stuk grond afgebakend. Misschien wordt dit stuk grond verkaveld, misschien... enfin, ga zo maar door.


    We vragen het ons in elk geval af. De N60 baart ons zorgen. De toekomstplannen voor deze weg zijn immers heel ingrijpend. In het kader van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen heeft men immers beslist dat dit een snelweg wordt.

    We stelden gisteren een schriftelijke vraag aan de Burgemeester.

    Beste Danny,
     
    Momenteel zijn er werken aan de gang tussen de Koedreef en de Grenadierslaan, direct langs de N60. Er worden heel wat bomen gerooid en er staat een strook grond afgelijnd van ca. 4 m. breed over de hele lengte van de werken.
     
    Is het mogelijk mij te informeren over volgende punten:
     
    Welke werken betreft het precies
    Wie is opdrachtgever
    Op welke wijze werden deze werken vergund
    Wat is de bestemming van dit perceel grond?

    10-03-2007 om 11:36 geschreven door Dirk Vos


    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook scheurende vuilniszakken kosten geld
    Enige tijd geleden kregen we enkele vragen van inwoners. Ze hadden een rol vuilniszakken gekocht, die zonder meer scheurden bij gebruik. Resultaat... veel vuiligheid en een nieuwe zak gebuiken. En dat kost geld. Veel geld, want die zakken zijn niet goedkoop.

    We stelden een vraag aan de burgemeester:

    Geachte heren Burgemeester en Schepen,
    Beste Danny en Christiaan,

    Wij ontvingen verschillende meldingen over de huisvuilzakken voor restfractie. Sinds enige tijd is de kwaliteit van de huisvuilzakken veranderd. Verschillende mensen melden ons dat deze zakken zeer gemakkelijk scheuren, zelfs wanneer ze gewoon worden dichtgesnoerd. Hierdoor zijn er verschillende mensen die -bij normaal gebruik van de betreffende huisvuilzakken- regelmatig een zak extra moeten gebruiken, wat onnodige kosten met zich meebrengt. Wij willen u hiervan graag op de hoogte brengen en hadden graag van u vernomen:

    1. Is het correct dat er sinds enige tijd een ander type huisvuilzakken in de handel is?
    2.
    Wat was de reden voor verandering?
    3.
    Welke kwaliteitseisen werd aan de leverancier gesteld?
    4.
    Is het College van Burgemeester en Schepenen reeds op de hoogte gebracht van deze problemen?
    5. Mogen wij verwachten dat het College van Burgemeester en Schepenen betreffende deze problemen actie onderneemt, is er betreffende deze problemen reeds actie in ondernomen?
    6. Zo ja, welke actie en in welke termijn?

    Uit het antwoord van de burgemeester onthouden we volgende zaken:

    De zakken worden geleverd door IVM de huisvuilintercommunale. De gemeente heeft daar geen keuze in. Nu is het inderdaad geweten dat er een slecht lot vuiliszakken is gelever, zo'n 5% van de totale hoeveelheid vertoont die gebreken. Bij een volgende levering wordt er trouwens gekeken naar nieuwe criteria. In elk geval mogen mensen die een slechte rol kochten, die inleveren op het gemeentehuis.

    SLECHTE VUILNISZAKKEN GEKOCHT? REP JE NAAR HET GEMEENTEHUIS

    02-03-2007 om 00:00 geschreven door Dirk Vos


    03-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Installatievergadering gemeenteraad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Gisteren werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Onder grote belangstelling (zo'n 40 personen) werden de nieuwe gemeenteraadsleden, schepenen en de voorzitter van de gemeenteraad aangeduid. Ook de leden van de OCMW-raad en de politieraad werden verkozen.

    In zijn openingstoespraak wees de Burgemeester op de vernieuwingen in het gemeentedecreet, en de noodzaak om het ambt als raadslid 'professioneel en plichtsbewust' uit te voeren.

    De zitting zelf verliep in een gemoedelijke sfeer. Even was er wat animo, toen bij de eedaflegging bleek dat sommige raadsleden moeite hadden om de juiste woorden te vinden. Blijkbaar was vooral het woord 'trouw' een obstakel. Iemand beloofde "getrouw de verplichtingen van zijn mandaat getrouw na te komen", een ander "beloofde de verplichtingen van zijn mandaar na te komen". Deze schoonheidsfoutjes werden met  de nodige humor snel rechtgezet.

    We onthouden uit de woorden van de burgemeester
    De gemeenteraad in Nazareth wordt en zal verder worden gekenmerkt door open dialoog, informatiedoorstroming en vrije meningsuiting (dit is uiteraard vanzelfsprekend in een democratie en bovendien wettelijk gegarandeerd in het gemeentedecreet noot DV) Men verwacht van de raadsleden een doorgedreven inzet, dossierstudie, vorming en kritische reflectie op het beleid. Ook de burger zal intens bij het bestuur betrokken worden.

    De voorzitter van de raad opende zijn mandaatsperiode met o.m. volgende intenties
    Als voorzitter wil hij voorzitter zijn boven de partijen, aanspreekbaar en objectief ten opzichte van alle fracties. Bovendien zal hij enkele initiatieven nemen om de nieuwe raadsleden zo snel mogelijk in te werken. Ook de voorzitter benadrukt de waarde van echte participatie door de burger. Aan het college vraagt de voorzitter om een beleid te voeren in de geest van het gemeentedecreet, open, doorzichtig en verantwoordelijk.

    De verschillende fracties namen het woord en feliciteerden (op één fractie na) het nieuwe college en de verkozenen. We geven een korte samenvatting van de verdere inhoud van hun openingstoespraak:

    CD&V : Vraag naar goede samenwerking, verderzetting van het tot nu toe gevoerde beleid en ter beschikking stellen van een vergaderlokaal en documentatiecentrum voor de fracties.

    VLD: hoopt op goede samenwerking en spreekt de wens uit dat het college dan ook degelijke en volledige dossiers ter beschikking zal stellen van de raad. Vraagt ook naar een vlotte communicatie van relevante bestuurlijke informatie, eventueel ook digitaal.

    SP.A: Legt de nadruk op het feit dat zij hopen dat er een beleid gevoerd wordt voor alle inwoners, alle wijken en met bijzondere aandacht voor de allerzwaksten in de gemeente. SP.A zal constructief maar kritisch meewerken in de gemeenteraad.

    Groen!: (toespraak wordt hieronder* integraal weergegeven).


    VB: Vraagt aandacht voor de (on)veiligheidsproblematiek in de gemeente.

    De Burgemeester repliceert en geeft aan dat het college rekening zal houden met de verwachtingen van de fracties.

    *Openingstoespraak Groen!
    Geachte voorzitter, Burgemeester, dames en heren schepenen, collega's raadsleden, mevrouw de gemeentesecretaris, dames en heren toeschouwers.

    Vooreerst willen wij het nieuwe college gelukwensen met hun aanstelling en de verantwoordelijkheid die zij opnemen in het besturen van de gemeente, gesteund door een korps hard werkend gemeentepersoneel.
    Ook de collega's raadsleden willen wij feliciteren met hun aanstelling. Wij hebben het vaste voornemen om samen te besturen in het belang van alle inwoners.
    Wij hopen dan ook om samen met alle partijen die de democratie genegen zijn een zinvol, verantwoord, sociaal en duurzaam beleid te voeren ten dienste van alle inwoners, ongeacht hun leeftijd - van kinderen naar senoiren-, zowel voor de huidige als de komende generaties en dit op alle beleidsdomeinen, in een open en dialogische stijl. We zijn dan ook verheugd van de voorgaande fracties te vernemen dat dit ook hun vaste voornemen is.

    Voor Groen! Nazareth-Eke is dit een historisch moment. Het is namelijk voor de eerste keer dat de gemeenteraadsbanken bevolkt worden door een groene fractie. Wij willen duidelijk stellen dat wij niet kiezen voor een 'tegenpolitiek' en voor wie er misschien aan twijfelt... in tegenstelling tot wat men misschien vermoedt, dragen wij in onze schoenen geen geitenwollen sokken. Men mag rekenen op een fractiewerking met gezond verstand en oog voor iedereen.

    De kiezer, ongeacht zijn partijvoorkeur, heeft ons inziens ook duidelijk laten blijken een beleid te willen met een sociale en ecologische visie, waarin verstandig wordt omgesprongen met het geld van de inwoner.

    Uiteraard zal Groen! als oppositiepartij nauwgezet toezien op het gevoerde beleid en hier kritisch tegenover staan. We zijn echter opgetogen over de positieve sfeer waarin deze legislatuur vandaag start en wensen iedereen dan ook een aangename samenwerking.


    Enkele feiten:
    Zetelverdeling:
    CD&V 13
    VLD 4
    SP.A 2
    Groen! 1
    VB 1

    Burgemeester: Danny Claeys (CD&V)
    Voorzitter gemeenteraad : Martin Lamont (CD&V)
    Schepenen: Christiaan Van Herzeele, Raf De Vos, Roland De Coninck, Ria Vercruysse, Thomas Van Ongeval
    De voorzitter van het OCMW zal ook deel uitmaken van het College en een aantal specifieke bevoegdheden opnemen

    OCMW
    De Gussem Anne Marie
    De Vuyst Ann
    Fiems Sofie
    Philips Simon
    Van Audenaerde Martine
    Volckaert Hans
    Rogge René
    Verlinden Dirk
    Deschamps Luc

    Politieraad
    Ivan Schauwbroek
    Viviane Persoons - De Preester
    Geert Van der Plaetsen

    Linda De Backer
    Ruben Deschamps (Dirk Vos 1° opvolger)





    03-01-2007 om 19:43 geschreven door Dirk Vos


    01-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarswensen
    We wensen iedere lezer van deze Blog een schitterend 2007.

    Wij wensen jullie
    de tijd om te kijken en te voelen,
    de rust om te zien,
    de eenvoud om te te genieten,
    de wijsheid om te besluiten
    en de durf om te handelen!

    en een heel licht hart

    01-01-2007 om 13:35 geschreven door Dirk Vos


    30-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeiend werk!

    Vanavond toog ik naar 'De Zwaan' in Nazareth. De Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten organiseert een vormingsreeks voor mandatarissen. Hoewel de eerste avond zeer algemeen was (info over gemeentelijke bevoegdheden en structuren), is het veelbelovend. Bovendien ontmoet je mensen, kan je ook eens praten en geleidelijk aan zie je je plannen, strategie enz. duidelijk worden. Al met al een boeiende periode. Op 2 januari is de eerste gemeenteraad, waar Groen! voor het eerst de eed zal afleggen. Gemeenteraadszittingen zijn altijd toegankelijk voor het publiek. Kom jij ook eens afzakken naar het gemeentehuis?

    30-11-2006 om 00:27 geschreven door Dirk Vos


    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op de Blog van Groen! Nazareth-Eke

    U koos een Groene vertegenwoordiger in de gemeenteraad. Maar wat gebeurt er allemaal in de gemeenteraad, welke dossiers komen er op tafel, wat zit er achter die agenda of verslagen op de gemeentelijke website?

    Binnenkort verneem je hier alles. Dossiers plaatsen we op de website, maar de dagelijkes beleving, het verhaal achter de dossiers, kan u op deze blog volgen... en wat meer is, je ken er ook op reageren.

    Dus vanaf 2 januari, bij de start van de nieuwe legislatuur, nieuws recht in uw woonkamen.

    en... moet je echt wachten tot 2 janurai?

    Wellicht niet, want achter de schermen wordt momenteel reeds heel hard gewerkt!

    16-11-2006 om 00:28 geschreven door Dirk Vos


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oppositie voeren

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Dirk Vos


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groen! vraagt milieuvriendelijke voertuigen - voorstel goedgekeurd

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Dirk Vos




    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    E-mail naar Groen! Nazareth-Eke

    Druk oponderstaande knop om ons te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs