Ik heb nog wat verder gewerkt aan de aerodynamica, ik zit nu bij de drukken en Bernouilli. Hierna zal ik een hoofdstuk over de weerstand tussensteken. (1u30)
Vandaag heb ik een deel toegevoegd aan mijn document over de maximaal haalbare prestatiecoëfficiënt bij windturbines, kortweg de Betzlimiet. Ook heb ik het document op smartschool over de BIN norm vlug doorgenomen. (in totaal 1u30min werk)
Opstellen Inhoudsopgave en verder bijwerken kladversie
Bezig gehouden met de puntenindeling van de inhoudsopgave van de GIP. Een aantal bronnen nog doornomen en punten overlopen met reeds bestaande kladversie. Kladversie verder aangepast met nieuwe informatie.Dit allemaal samen met ouder overlopen.Hier heb ik ongeveer 3.5 uren aan gewerkt.
Vandaag heb ik stukken toegevoegd over energie die zich in de wind bevindt (uit de thesis van Dhr Laveyne) en een stuk over het optimale wieken, uit een Amerikaanse cursus gehaald. Ik heb ook de documentatie die we vonden via Dhr Kint doorzocht en enkele delen gelezen. (totaal 2u bezig)
Ik heb nog eens de gip die u doorgestuurdt had opnieuw beken, hoe hij de indeling gaf en zo. Hetgene wat ik moeite mee heb is de verzamelde informatie samen te vatten en dan in een word document gieten. Misschien kan dhr Catrysse mij(ons) helpen daarmee. Morgen zal ik hieraan verder werken. Hier zat ik 20min aan.
De laatste tijd ben ik wat bezig geweest met de GIP. Ik heb wat opzoekingswerk gedaan op het internet. Ik heb hierbij wat interessante links gevonden: http://worldofwind.vestas.com/Belgium, http://www.energy.siemens.com/hq/en/power-generation/renewables/wind-power/ Op die site van Siemens vond ik ook wat pdf's over hun projecten op het land en in zee, ook vele interessante filmpjes. Dan heb ik ook nog wat bijgewerkt aan de basis aerodynamica die we al hadden, ik post het van zodra ik ermee klaar ben. Ik spendeerde in totaal aan dit werk een ruw geschatte 6 uurtjes. Vanaf vandaag doe ik ook mijn best om mijn bezigheden in verband met de GIP op de blog te posten.
Vannochtend heb ik de formule ,voor het bepalen van het opgewekte vermogen door een windturbine(normale), uitgewerkt in de gip. Hieraan heb ik 30min gewerkt. We hebben ook een mailtje gestuurdt naar Dhr. Peuteman(KHBO) om een afspraak te maken over onze praktische proef in het KHBO. Want tijdens de wetenschapsweek zal het, zoals u ook zei, niet echt lukken.
Vrijdag 5 november en zondag 7 november werkte ik nog wat verder aan de basisaerodynamica en voegde wat interessante stukken toe die specifiek voor windmolens bedoeld zijn. Deze nieuwe bronnen waaruit de info gehaald is hebben we verworven via ons gesprek met Dhr. Joannes Laveyne woensdag in Green-Bridge. ( 2u30min in totaal )
Vanochtend rond 9u had ik informatie over verschillende soorten turbines verzameld. Ik kwam terecht op de 2 basis soorten, Savonius en Darrieus turbines. Ik heb die dan gelinkt naar de gewone 3wiekige snelloper. De verschillen aangeduid en welke de beste zou zijn als rendement. Hier zat ik ongeveer 1u45min aan.
Vandaag zijn Jonas en ik naar greenbridge geweest om te praten met dhr Joannes Laveyne en informatie over een eventuele praktische proef( waarschijnlijk tijdens wetenschapsweek in KHBO) te verkrijgen. Onze vragen naar hem werden duidelijk beantwoordt. Nu kunnen we elk voor een groot stuk verder werken. Hij heeft ons zeer nuttige informatie gegeven voor in onze GIP. Als we wiskundige uitwerkeing willen toepassen zal het moeilijk zijn (maar wel nog mogelijk). We zijn daar aangekomen om 2u30 in de namiddag. Daar hebben we ongeveer 1u30min gesproken met dhr Joannes Laveyne en thuis nog ongeveer 1u gewerkt.
Ik heb een structuur(voorlopig) gemaakt voor de gip met onderliggende tittels en hun inhoud. Kheb de geschiedenis van de windmolens op een rijtje gezet tot de elektrische windmolens ( snellopers). Hier heb ik ongeveer 2u30min aan gezeten. Morgen gaan we rond 14u naar Green Bridge voor onze afspraak met Johannes.
Gisteren en vandaag weer even verdergewerkt aan mijn versie van basis aerodynamica, dit lukt wel redelijk dankzij de cursus van dhr. Catrysse (2u bezig in totaal)
Vandaag zijn Jonas en ik samengekomen om de structuur van de gip te maken. We hebben opgezocht en gefilterd en een afspraak bij GreenBridge op woensdag 03/11/2010 in de namiddag gemaakt. We zullen er vragen stellen info over praktische toepassingen krijgen.We hebben al de geschiedenis kort samengevat en de beginselen van aerodynamica genoteerd. We kunnen alsook stukken uit de cursussen van fysica gebruiken(vorig jaar) en die van mr Catrysse. we hebben hier ongeveer 2u30min aan gewerkt. Nu ga ik verder met de geschiedenis, de verschillende types van windmolens, en de indeling(tussentitels) opstellen. Jonas gaat de beginselen van aerodynamica uitwerken in word document en nuttige stukken uit de cursus van mr Catrysse gebruiken samen met de info van het internet ( zie nuttige links).
Aangezien aerodynamica op windmolens nu zowat ons onderwerp zal worden:
Ik heb 2 gedetailleerde websites gevonden over windmolens, op een staat zelfs ongeveer hoe je de wieken moet maken.(10min zoeken) Voor de windmolens denk ik dat we via Gistel ook wel in contact kunnen komen met mensen die windmolens plaatsen en via de contacten die Iron in Green-bridge heeft zouden we ook wel aan nuttige informatie (hopelijk praktische proef) komen. Tevens ben ik een beetje tekst beginnen typen wat tot een eventueel voorwoord zou kunnen leiden.(15min (opzoeken en in tekstvorm zetten.))
Ik heb al antwoord gekregen op mijn mailtje van Dhr Jon Verbeke:
Beste Jonas en co,
Ik was al op de hoogte van jullie opdracht via Ivan Becuwe. Voor mij is het geen enkel probleem om jullie te helpen met de aerodynamica. Ik moet jullie er wel op wijzen dat ik weinig kennis heb van aerodynamica voor auto's. Maar vragen zijn altijd welkom. Indien nodig mogen jullie gerust een afspraak maken met mij om eens langs te komen op het zeedijk gebouw of het VLOC (Vlaams Luchtvaart Opleidings Centrum).
Met vriendelijke groet,
ir. Jon Verbeke Assistant Researcher IWT KHBO jon.verbeke@khbo.be
Op het antwoord van Dhr Vanparys is het nog even wachten maar deze contacten zijn toch al een aangename meevaller
De e-mailtjes naar de 2 leerkrachten luchtvaart zijn verzonden, ik had hun e-mailadres van het hoofd luchtvaart (Dhr Ivan Becuwe) van het KHBO gekregen en heb daarnet dus een verzoek om hulp bij onze gip verzonden. Ik heb nu nog gezegd dat het over auto's gaat, ALS dat zou veranderen moeten we daar niet te lang meer mee wachten.
Ik heb tevens nog de kursus van Dhr Catrysse verder "doorbladerd". (45 min bezig)
Iron heeft antwoord gekregen van Kurt, de man die we tegenkwamen in GreenBridge die eens wou rondvragen in Gent. Dit is wat we kregen:
Beste Kurt, wij( iron( zoon van Yvano), milan en jonas) hadden afgelopen zondag met openbedrijvendag jullie bezocht, We hadden toen ook gesproken met u en u zijdat je ons zou kunnen helpen. U ging ons linken met mensen in enkele uniefs en we zochten ook een windtunnel,...
Verder in deze mail hebben wij een korte samenvatting van onze gip structuur.
Alvast bedankt,
mvg Iron.
Beste Iron
Ik heb jullie mail goed ontvangen en heb reeds de mensen van UGent aangesproken om te zien wat ze voor jullie kunnen doen.
Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Misschien kunnen jullie zeker ook eens jullie vraag rondsturen bij auto onderzoekscentra, centra die automechanica opleidingen en dergelijke aanbieden (educam, ).
Ik probeer nog een aantal andere adressen voor jullie te vinden!
Groeten
Kurt
Die ene persoon uit UGent wist ons dit te zeggen:
Dag Kurt,
Een praktische proef is zo goed als uitgesloten, een windtunnel voor wagens kost vele miljoenen In onze vakgroep staat een windtunnel waar schaalmodellen in kunnen, maar heb geen idee of die voor zulke zaken geschikt en beschikbaar is. Daarvoor verwijs ik naar collega Erik Dick.
Vorig academiejaar liep er wel een thesis bij collega Jan Vierendeels, die aan de hand van CFD (computational fluid dynamics), maw computerberekeningen, verscheidene basisvormen voor vrachtwagens aerodynamisch heeft geëvalueerd. Opnieuw: dat is bijzonder complex, na 12 maand waren de resultaten vrij mager.
Ik vrees dus dat als de studenten bij dit onderwerp willen blijven, ze zich wellicht tot een literatuurstudie zullen moeten beperken
Groeten,
Sebastian
Wat dus niet echt een positief antwoord is, ik kijk ook nog eens om zijn raad op te volgen en verschillende centra ons project te sturen en hoop vooral op een positiever antwoord. We moeten ook nog eens wat verduidelijkingen toebrengen op ons project. En tezamen ook deze vragen oplossen:
Beste Iron,
Ter informatie. Misschien kunnen jullie wel nog iets doen met een schaalmodel of kan een modellering als praktijkcase gebruikt worden? Ik pols ook even bij vakgroep architectuur die 3D modelling doet. Hebben jullie reeds een idee welke (nieuwe) vormen jullie willen testen? Zijn het vormen die nog nooit zijn getest?
Groet
Kurt
Ik heb het er morgen op school wel nog eens over. Groeten Milan