3de kleuterklas WELKOM op de blog van Josephine, Nore, Ocëan, Martin, Lukas, Charles, Ethan, Kilian, Cody, Vince, Kobe, Charlotte, Lotte, Marie, Francis, Mauro, Guillaume, Jaron, Ward en juf Hilde
20-05-2013
Moederdag
Omdat de periode heel kort is, begonnen we direct met het maken van ons kaartje, voor het versje en liedje. We naaiden daarvoor de letters van M A M A . Veel kleuters vonden dit erg leuk, jaja ook de jongens ! We zochten woorden met de m van mama, vooraan in een woord (kop) of achteraan (staart) Voor het geschenkje voor mama gingen de kinderen aan het schilderen, prikken, rietjes rijgen... Ik vertelde een verhaal : 'Sterre's mama's' , over een meisje met 2 mama's. De kleuters tekende en schilderden hun mama. Omdat ik die zo mooi vond, besloot ik deze schilderwerkjes ook in het pakje te steken. Het liedje en versje werd in ijltempo aangeleerd, en de meeste kleuters konden het toch wel goed zeggen. Al is 'alleen' zeggen natuurlijk minder veilig dan in groep, samen met enkele vriendjes. De kleuters telden : hoeveel bloemen horen in elke vaas. Het verhaal 'De echte winnaar' bracht weer andere thema's naar voor : winnen is leuk, verliezen is moeilijk, moet alles altijd een wedstrijd zijn, hoe ga je daar mee om ? Veel kleuters herkenden de gevoelens uit het boek heel goed !
We begonnen dit thema met 1 van de belangrijkste figuren van een circus : de clown ! We maakten een clownkaart met muizentrapje. We deden kleuropdrachten met rangtelwoorden : kleur de derde clown rood enz.. We deden auditieve oefeningen met plakken ( b-a-l), geheugen (cijferrij nazeggen : 278), goed of fout... We maakten een matrix met clowns en cijfers, waarbij je met 2 criteria moet rekening houden. Een cuircus-sudoku werd geplakt. Na het verhaal van de chinese keizer die zijn speciaal bord liet vallen, leerden we met de 7 stukjes van de Tangram, heel veel figuren leggen. We maakten kennis met het Toverbos : de kleuters mochten uit een grote rode koffer een diertje (= handpop) kiezen, we bedachten een naam voor de dieren en ook met wie ze wilden samen wonen. Elke maandag na 3 uur spelen we met deze dieren zelfbedachte situatie's in de turnzaal.. Ik ben 'Grote Vogel' en ga hier en daar bij de dieren meespelen in het Toverbos. Het is een manier om de kinderen te leren omgaan met emotie's en conflicten. De kleuters maakten kennis met de iPad van de juf. Ze beleefden veel plezier aan het spelletje : Animal Shows, en het verhaal : Piccadilly's Circus. Op het Smartbord van het eerste leerjaar gingen we enkel filmpjes bekijken van circusartiesten die aan het oefenen zijn. (Waw ! ! OOOh ! ! ) In de 'circusbox' die we kregen op de Bibus vonden we heel wat mooie boeken voor onze leeshoek of om te vertellen in de klas. Onze bouwhoek werd deze keer een oefenplaats voor het circus, waar echte circusvoorstellingen gegeven werden met jongleerballetjes, hoepels, veren, dieren, een clown en een echte circusdirecteur die de artiesten aankondigde. Tot slot gingen we even kennismaken met Circus Pipo op het kerkplein. Jammer dat we niemand van de artiesten konden begroeten en geen (mini)voorstelling mochten bijwonen...
Het belangrijkste van Pasen is voor ons : eieren ! Welke dieren leggen eigenlijk eieren ? In welke woorden hoor of zie je 'ei' ? We maakten een groot ei : schilderen, scheuren, plakken, prikken en in het midden een zelfgetekende paashaas. We kookten eieren, bliezen ze uit, telden halve eieren en hele. De kleuters werkten aan een bundeltje : kennismaking met technologie, waarbij ze leren het te gebruiken materiaal goed waarnemen, een plannetje aflezen en ervaringen opdoen met 'tandwielen'. Alle boeken van het 'kinderjurypakket' zijn verteld dus mochten de kleuters als een echte jury, individueel , het mooiste boek komen uitkiezen. Bij alle kinderen scoorde het boek : BOEM van Leo Timmers heel hoog en dit werd 'onze' winnaar ! Later bleek dit boek ook de algemene winnaar van alle jury's ! We gingen naar de muziektheatervoorstelling : PiepKadul door Yves Bondue en Steef Coorevits kijken in Zwevegem. De kleuters waren hier heel enthousiast over. En zo eens in het donker in een echte theaterzaal zitten met zetels 'in trapjes', het is al een ervaring op zich ! We zochten rijmwoorden, telden letters, bedachten woorden die beginnen met K en versierden een paasboom in de klas. Eens zelf paashaas spelen en eitjes verstoppen of zoeken in de klas vonden de kinderen super leuk. We hadden ook een dag echte kuikentjes in de klas, met dank aan juf Doortje. We doopten ze : Mia, Pia en Lia, tekenden ze 'naar model' en schreven hun namen na. Met een lied en een versje, en een mandje om eitjes in te leggen trokken we de paasvakantie tegemoet.
Naast sprookjes heb ik deze weken ook veel boeken verteld uit het pakket dat we beoordelen als 'kinderjury'. In de Schatkast sloten we deze week blok 3 af met als thema : Heksenfee. Op donderdag 21 februari werkten we heel hard mee met de opdrachten van de Dikketruiendag. We liepen onze toertjes elke speeltijd, voor en na het zwemmen en 's morgens en 's avonds... Het was een koude dag, maar we waagden het toch om een bezoekje te brengen aan onze vrienden in de Vierkeerstraat, hieraan gekoppeld een verkeerslesje over 'oversteken op een zebrapad'. We beluisterden het verhaal met de Kamishibai (= soort vertelkastje met grote prenten) over 'Leon en de ikketikketeit' (= electriciteit !). Met ons vogelparadijs (nestkastje, voederhuisje, voederballen...) hadden we niet zoveel succes ! Waar de meesjes vroegere jaren rustig en in grote getale voor ons raam kwamen eten, bleven ze nu grotendeels weg ! Dit zal wel door de daar van de bouwwerken komen zeker. De verrekijkers hadden wel veel succes! Al was het maar om naar de bouwvakkers te kijken. En de interesse voor vogels is wel gewekt bij sommige kleuters. Daarna is er een leegte in mijn herinneringen van de klas : ik werd geveld door griep en brochitis ! Eenmaal terug in de klas gingen we geitjes tellen met de wolf. Het verhaal van 'Juffrouw van Zanten en de zeven rovers' had veel succes ! Zou het komen door de 'onbeleefde' manieren van die rovers ? De kinderen vonden dit alvast heel grappig! We maakten kennis met de knikkerdozen : als je 5 knikkers in gooit, dan krijg je 2 + 3 (soms). We bekeken ook de video : hoe worden knikkers gemaakt. We deden voorbereidend schrijven met de kikkersprong, aan de hand van een verhaal, een liedje en heel veel kikkersprongen : in de gang, op het bord op papier !