3de kleuterklas WELKOM op de blog van Josephine, Nore, Ocëan, Martin, Lukas, Charles, Ethan, Kilian, Cody, Vince, Kobe, Charlotte, Lotte, Marie, Francis, Mauro, Guillaume, Jaron, Ward en juf Hilde
05-01-2013
Kerstmis - Nieuwjaar
We begonnen dit thema met de versiering van onze klas in 4 groepen : het raam versieren, de deur, de kerstboom en het stalletje plaatsen. We leerden een versje voor de nieuwjaarbrief en maakten er een champagnefles voor. De kleuters deden een kerstmuts aan en zo werden foto's gemaakt. We leerden het kerstlied : kerstmis feest van vrede. We bekeken het digitaal verhaal 'fijn kerstmis' en zagen een filmpje over het blazen van glazen kerstballen. We tekenden sterren op verschillende manieren en leerden een mattrix maken. We deden proefjes met kaarsen : weten jullie wat er gebeurt als je een brandende kaars, die in een schaaltje water staat, overdekt met een glas (dat niet aan de kaars en haar vlam raakt) ? Net zoals in alle klassen op school, hadden we het over talenten : waar zijn we goed in ? Francis is TAALKNAP, omdat hij goed moeilijke woorden kan uitleggen, Ward, Josephine, Charlotte en Lotte zijn SAMENKNAP omdat ze samen de puzzelbal en de puzzelpiramide maakten, Charles, Guillaume en zijn BEELDKNAP omdat ze zo mooi tekenen en mooie kleuren bij elkaar kiezen. Deze kleuters mochten op het podium hun talenten voorstellen aan de hele school. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in de klas 'talenten' heeft, dus we gaan de volgende maanden verder op zoek naar 'waar we goed in zijn' tot iedereen aan bod gekomen is ! Mag ik iedereen langs deze weg het allerbeste toewensen in 2013 ?
Elke dag vertelde ik een verhaal uit 'Het grote boek van Sinterklaas' en voelden de Grote Dag stilaan dichterbij komen : spannend ! De kleuters zijn stilaan geboeid door letters en stempelden allerlei woorden i.v.m. Sinterklaas. Ze maakten een mijter of pietenhoedje. We deden allerlei auditieve oefeningen, want luisteren naar woorden is erg belangrijk in het derde kleuter : de S van Sinterklaas, de IE van Piet, rijmwoorden, woorden en zinnen nazeggen, woordstukjes... We tekenden en schilderden Sint en Piet en schreven een lange brief naar Sinterklaas. Op TV maakten we kennis met een 'zwarte' Sint en een 'witte' Piet ! We zetten onze schoentjes en waren heel verbaasd van overal zwarte handen te ontdekken de volgende dag. Het derde verhaal voor de 'kinderjury' kwam aan bod : 'De vraag van Olifant'. We organizeerden net als de dieren een vergadering om 'een moeilijke vraag' te bespreken. We leerden een versje over de Sint op zijn stoomboot : land in zicht. We speelden het nicnacspel en bakten een echte grote klaaskoek : wat rook het toen lekker in onze klas en in de gang ! We maakten een pietje met 4 geplooide vliegers, we versierden de stoel en de klas om op 4 december Sint en 2 Pieten te verwelkomen in onze klas.
In de Schatkast maakten we kennis met het tweede verhaal : Leonard, over een jongen die heel veel houdt van honden maar er ook erg bang voor is. Als een feetje hem vraagt wat zijn liefste wens is zegt hij dat hij graag een hond zou zijn. Leonard wordt een hond maar het gekke is, als hond is hij bang voor jongentjes... We leerden het lied over een taart met 'dankmuziek' voor oma en opa en knutselden een taartje met 6 kersen. We leerden ook een versje van oma en opa op bezoek. We kregen van de bibus de uitnodiging om deel te nemen aan de 'kinderjury' en ik vertelde het eerste boek uit deze reeks : Mannetje Koek schrijft een boek' over Martha die gestovrven is. Er kwamen heel wat gevoelens los bij de kinderen over iemand die gestorven is of over hun bezoek aan het kerkhof. Ook het tweede boek kwam aan bod : 'Troep is leuk'. De kleuters wisselden hun 'troep' uit met elkaar en vonden dat heel leuk ! De kleuters maakten kennis met het spel 'Pathfinder' en leerden een knikkerbaan maken. Ze moesten logisch rangschikken : van baby tot oma of opa. We sloten dit thema af met een bezoek van de oma's en opa's aan onze klas : druk maar erg leuk !