gewoonweg
Inhoud blog
  • 1 februari 1953
  • Mislukte aanslag op Dendermonde door malcontenten 1580
  • Familiestory
  • 2 3 4 september
  • Vet en andere hanen

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Foto

    Foto

    Foto

    gewoon eenvoudig
    02-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sint antonius en zijn varken

                                                       ST.ANTONIUS enzijn varken.

    Sinds mensenheugenis werd bij ons in de familie ,rond de tijd van st-Antonius ,een varken geslacht.

    Slachten van een varken klinkt zo koud en  banaal.Neen het was jaarlijks een bijna rituele gebeurtenis.Een sociaal  gebeuren,waarbij de hele familie en een deel van de buren deelnamen en bij werden betrokken.

    Het was die dag bij ons op den hof een af en aan geloop van mensen .De ene om te helpen,

    de andere om te komen kijken of er niets van de tafel viel.Nogal eens een minderbedeelde

    buur of kennis die tijdens het jaar al eens een handje kwam toesteken.

    Elk jaar was er dan de bewondering voor de plaatselijke slachter,uiteraard zonder diploma of statuut .Deze man vormde voor de familie nogal eens de link met het verleden.

    Er werden verhalen verteld over vroeger,grootnonkels en tantes.Steevast het verhaal hoe goed het vroeger was.Wat een sterke vent die of de gene was.Allerhande nieuws uit het dorp en aangelanden,wie deugde en wie niet.

    Kortom zoals eerder gezegd een sociaal gebeurn zonderveel franjes,welk steeds eindigde in een soort van feestmaal    a la asterix.

    Tot hier het verleden .

    Nu vandaag wordt het slachten ,op het erf of gewoon thuis op den hof ,zeer moeilijk gemaakt of verboden.

    Weg sociaal gebeuren .weg traditie.weg feest van st.antonius en zijn varken.

    Alles hygiënisch en clean ,zonder gevoel,maar met volledige controle van de voedselketen.

    Slachten gebeurd in het slachthuis en kost een zak geld;De slachter aan huis moet gediplomeerd zijn .Er moet een aanvraag in drievoud naar de gemeente.Het vlees moet in een daartoe uitgeruste koelwagen vervoerd worden.Een geluk dat we het nog mogen opeten zoals we zelf willen.Dat denk ik toch.

    Maar er is licht in de duisternis.

    De overheid organiseert jaarlijks een slachtvloer voor rituele slachtingen.Waar het mogelijk is uw eigen dier op rituele wijze te slachten .

    Ikzelf ben een diep gelovige Vlaming.Die geloofd in traditioneel erfgoed,in sociale controle in kontact met de buren en wil leven op zijn dorp zoals gans mijn familie er sinds mensenheugenis heeft geleefd .

    Ik hoop dat “de staat”tegen volgend jaar, voor mensen als ik,een oplossing kan vinden. 

    02-01-2008, 17:45 geschreven door herman  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorgebakken frit
    Ik was vandaag weeral eens een grote meneer.Ik heb al zoveel meegemaakt,geboren 52 getogen 68
    Ik dacht ik heb het allemaal wel al gezien.Maar toch ,hongerig of niet,je gewoonte getrouw.
    Tijdens het afzakken naar huis toe,efkes stoppen aan het fritkot op het dorp.Een beetje moe van een paar pintjes,
    met een groot hart,een pakske frit,een klein want de lijn je weet wel.Daarbij,na een grondige studie van de kaart(zelfs in een fritkot op den buiten hebben ze dat ook al),een mexikano,dit om het vakantiegevoel wat aan te wakkerenen nieuwsgierig,kiplets met schinese sous,om het wat avontuurlijker te maken.
    dit alles in een VTM corect kader,nietdik liefst te dun en zo snel mogelijk.
    De kiplets,wat dat ook mag zijn,in een op en top stars en stripes kartonnetje.Gelukkig was er de sous.
    De mexikano,gelukkig waren er de pintjes.
    De fritten,de trots van de belgen,gewoon niet te vreten.In het vlaams ,nen hoop petatten zonder veel complimenten
    grat vermuest,in het vet gekapt.Stoofhout de naam frit niet waard maar wel in een corect wettelijk ingerichte infrastruktuur.Waarschijnlijk een goede verdienste.O dierbaar Belgie O dierbaar land der vaderen ,
    Slaap zacht we gaan er op vooruit.

    16-11-2007, 20:38 geschreven door herman  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het stopt niet bij een tractor alleen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het stopt niet bij een tractor .

    1975 .Samen met mijn vader gingen we bij een oudere fruitkweker  naar een plukwagen zien.

    Bij die wagen kregen we een oud smalspoortractortje aangeboden.Een KRAMER KB17, aan zeg maar een meeneemprijsje.

    Wie had toen gedacht dat dit het begin van een hobby zou worden.Een hobby die in wezen niet meer stopt.

    1998.Die oude tractor,afgeschreven, stond maar te verkommeren bij mijn broer in zijn keldergarage.Maar het idee van restoratie was in feite nooit ver weg geweest.Maar tijd, je weet wel.

    Toch een beetje tijd gevonden,ergens in een hoekje. Eerste werk, volledig nakijken van de mechaniek.Wat weinig problemen gaf,alles bleek nog vrij goed te werken op de zuiger van de lift na.Dat was nog goed te vervangen,kwestie van een beetje geluk en fantasie.

    Andere olie er op,nieuwe batterij,voorverwarmen en tok tok tok, op de klop weg.

    Het geluid van een oude één ,of in mijn geval een twee,cilinder is waarschijnlijk het verslavend element bij oldtimers.

    Het herschilderen moest nog gebeuren.Het tractortje was immers, door de vlijtige kleinzoon van de vorige eigenaar,volledig in het (klassiek) grijs gespoten.Dus op zoek naar de originele kleuren van Kramer.Die kleur dan ook laten maken.Dit was ook de aanleiding voor mijn eerste kontact met een oldtimerboekwerk.echt verrassend die massa verschillende merken en kleuren.

    Van een tractor wordt verondersteld dat hij werkt.Voor mij is een oldtimertractor naakt zonder atributten of getrek.Daarom begon ik aan de restoratie ,of noem het opkuis, van een oud melkremorkje van mij ouders uit de jaren 50.Tijdens mijn zoektocht naar onderdelen  vond ik op een zolder(ge ziet niets wegsmijten )een oud kabientje van mijn vaders tractor van rond 1965. Deze twee samen vormen nu een getrek voor achter mijn smalspoor.

    Mijn aandacht voor Kramer was getrokken.Ik vond voor mezelf wat meer tijd en kwam  via via aan het adres van een andere Kramerbezitter.Raar maar waar ook een KB17, een jaartje ouder,maar de landbouwversie.Zo een combinatie kom je maar zelden tegen ,dus.Meer hij stond nog volledig origineel,met de nodige blutsen en builen natuurlijk.Met zowel al de lichten een maaibalk,voederbakje,derdepunt en trekhaak.

    Aan deze trekker was wel wat meer werk aan.Na het verwijderen van 20 jaar kippenmest en stof.Plaatsen van nieuwe sproeiers,(de oude waren meer druppelaars, maar toch nog starten) gloeistiften,waterpomp,koppeling en filters .Al bij al viel dat allemaal toch nog wel mee.

    Ondertussen zijn we in 2007. Zijn we lid van De lozen boer. Hebben we een paar ritten en treffens meegedaan. Liefst met mijn koppel. Ik zie ze als een broer en zus ,enkel maar een jaartje verschil,van de zelfde familie.

    Zo komen we aan het voorlopig laatste hoofdstuk. Tijdens de rondrit in mei 2007 reden we langs den Oudenbos.Achter op een schapenwei stond een oude werfwagen ,nog enen van den RTT,te verkommeren.

    Tijdens het vervolg van die rit,begon ik in mijn hoofd al het plan te tekenen van de restoratie van zo een werfwagen .Ik was al bezig met het nagaan wat ik thuis ,op al die stoffige zolders ,nog liggen had om er aan en in te verwerken.Twee dagen na datum,had ik de eigenaar gezocht en gevonden en was de wagen gekocht.

    We zijn nu vier maand later en de wagen is nu ,volgens mezelf en een paar anderen, veranderd in een klein juweeltje van een woonwagen.Binnenin in de oud Vlaamse stijl van rond 1930.Langs buiten naar de zigeunerwagens van voor 1950.

    Hiermee kan ik nu naar iets verdere bestemmingen.Overnachten is nu geen probleem.

    Het idee is dat ik de wagen eventueel ook kan verhuren aan andere oldtimerbezitters ,die, misschien eens iets anders willen dan, rondtoeren met hun trekker alleen.

    Tot onderweg,Herman&co.

    01-11-2007, 10:19 geschreven door herman  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Archief per week
  • 13/02-19/02 2023
  • 25/12-31/12 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 17/01-23/01 2011
  • 23/03-29/03 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs