ARCHEOLOGEN STOTEN INLEFFINGE OP VROEGMIDDELEEUWSENEDERZETTING
BRUSSEL - Een nederzetting van mogelijk 1.300 jaar oud. Daar zijn VUB-archeologen op gestoten op een akker in Leffinge. De schapenboerderij is een van de eerste sporen van kustbewoning na de Romeinen.
Van onze redacteur
Nabij Leffinge (Middelkerke) hebben archeologen van de Vrije Universiteit Brussel sporen van oude bewoning aan de Belgische kust gevonden. In september was een ploeg van de VUB onder leiding van professor Dries Tys en Pieterjan Deckers er aan de slag op een akker.
Ze trokken vier sleuven, bij wijze van prospectie, om na te gaan of er iets waardevols in de bodem zat. En dat bleek het geval. De zoektocht leverde aardewerk, schapenbotten en enkele metalen voorwerpen op zoals een riemtong, een speld en een stukje beslag.
De gevonden voorwerpen moeten nog nader onderzocht worden, maar de archeologen zijn er nu al zeker van op iets bijzonders gestoten te zijn. Het aardewerk is Merovingisch. Een indicatie dat de bewoning er ten laatste in de vroege achtste eeuw al aanwezig was.
Het is niet echt een dorp, maar een nederzetting, zeg maar een grote boerderij', zegt Tys. Het gaat om een schapenboerderij van Saksische boeren.
De site zou tussen 700 en 1100 bewoond geweest zijn. Het kan gaan om de eerste middeleeuwse kustbewoning, nadat de Romeinen er weggetrokken waren. De nieuwe bewoners kwamen naar de kuststreek na een periode van verlanding omstreeks 500 na Christus.
De boerderij ligt op een ophoging die eveneens door mensenhanden aangelegd is, een zogeheten terp'. Ook de huidige dorpen Leffinge en Bredene zouden op zo'n terp aangelegd zijn.
In de tiende eeuw stond er een kerk in Leffinge en het dorp gold toen als de hoofdplaats van de streek.
De kust was in die periode geen regio die onherbergzaam was door overstromingsgevaar. Er waren slikken, schorren en geulen die getij kenden, maar net zo goed drogere stukken waar bewoning best mogelijk was.
Op de gevonden boerderij leefden waarschijnlijk tien tot vijftien mensen. Maar menselijke resten hebben de VUB'ers niet gevonden. Die treffen we doorgaans in de duinen of aan de rand van de kuststreek aan, niet in het instabiele landschap van de polders, waar nog nooit een begraafplaats uit die tijd opgegraven werd', legt Deckers uit.
Wolnijverheid
Het waren geen arme luizen, die prille kustbewoners. Via de havens aan de Noordzeekust zaten ze in een handelsnetwerk. Ze deden aan zoutwinning en hielden schapen waar ze wol van produceerden. Die had een grote faam.
Karel de Grote zou een mantel gemaakt van wol van onze kust als diplomatiek geschenk aan de kalief van Bagdad geschonken hebben', aldus Tys.
Wol was de basis van de Vlaamse textielnijverheid die eeuwenlang floreerde.
Op die plek in Leffinge hadden ploegende landbouwers al vaker archeologisch materiaal aan de oppervlakte gewerkt. Ook de plaatsnaam Oude Werf' was voor de experts een aanwijzing dat er hier potentieel was. Het duidt op een ophoging. We wisten dat hier iets te vinden was,' zegt Deckers.
De VUB-ploeg zou de plek volgende zomer graag volledig blootleggen in een vak van pakweg twintig bij dertig meter. Daarvoor moeten de eigenaar en de pachter van de grond hun toestemming geven en moet het agentschap Ruimte en Erfgoed van de Vlaamse overheid een vergunning verlenen. Maar wij denken dat het de moeite loont', meent Deckers. Inmiddels werden de prospectiesleuven weer toegedekt.
Leffinge is een wat atypische archeologische site. Er doet zich een boom van opgravingen voor in Vlaanderen. Maar de meeste bevinden zich op plaatsen waar er bouwwerkzaamheden plaatsgrijpen. Deze plek is een akker en dus niet als dusdanig bedreigd. Toch eist de erosie haar tol en kan intensief ploegen schade toebrengen aan wat er in de grond zit. Sinds 2002 zijn er door ploegen al 1.500 scherven omhoog gewoeld.'
Isaac is vijftien als hij door de rebellen van het LRA (Lord Resistance Army) wordt meegenomen. Hun eenheid, die vooral uit kinderen en jongeren bestaat, moet onder leiding van de brute commandant Scar Oeganda helpen veroveren op het regeringsleger. Isaac wordt er beste maatjes met Richard, die de honger en verstikkende ellende van een vluchtelingenkamp achterliet om zich bij de kindsoldaten van Scar aan te sluiten. De rekruten worden opgeleid tot keiharde vechtmachines en leren vooral ook hun gevoelens te verdringen. Tijdens een van hun plundertochten ontvoeren ze de meisjes van een internaat. Isaac is meteen onder de indruk van de vastberadenheid van Monica. Maar hun liefde lijkt geen enkele kans te krijgen. Want elke vorm van emotie wordt door het LRA genadeloos afgestraft
Het boek wordt ingeleid door Els De Temmerman die met haar boek De meisjes van Aboke het probleem van de kindsoldaten in Noord-Oeganda in de Westerse media bracht. Het verhaal is in verschillende hoofdstukken gedeeld die zich alternerend afspelen in het district Gulu, Noord-Oeganda en het rebellenkamp in Zuid-Soedan. In de eerste hoofdstukken leer je de drie hoofdpersonages kennen en verneem je hoe ze als kindsoldaat in het LRA terecht zijn gekomen: Isaac werd bruusk uit zijn kleine dorp ontvoerd, Richard koos er zelf voor de armoede en ellende van het uitzichtloze bestaan in een vluchtelingenkamp te ontvluchten en Monica is één van de dertig meisjes uit het internaat die in de klauwen van Scar valt. Ondanks de verschillende redenen van hun nieuwe status als soldaat ontstaat er een hechte vriendschap tussen Richard en Isaac. Ze steunen mekaar door dik en dun en verraden elkaar nooit. Ook de verboden liefde die tussen Monica en Isaac groeit is puur. De beschrijvingen van de beul Scar zijn zo levensecht dat je kippenvel krijgt telkens hij opduikt in het verhaal.
Het boek is een gruwelijk relaas van een geweld dat elke fantasie overstijgt. Ondanks de soms erg sadistische scènes waarbij mijn maag omkeerde, laat het verhaal zich erg vlot lezen. De schrijver geeft duidelijke beschrijvingen van het landschap en de gebeurtenissen, typische woorden of termen worden in een voetnoot verklaard. Dit boek mag in geen enkele schoolbibliotheek ontbreken!
Ik heb nog wat beeldmateriaal opgezocht over 'het klooster' en 'het kasteel'. De clips sluiten aan bij de lessen over de socio-economische doorsnede rond het jaar 800. Veel kijkplezier. En hopelijk steken jullie er ook nog wat van op!
Karel de Grote stimuleerde kunst en wetenschap. Hij liet kloosterscholen bouwen, waardoor steeds meer monniken konden lezen en schrijven. Zelf kon Karel de Grote niet schrijven. Als hij een handtekening moest zetten onder een belangrijk document, liet hij dat door een monnik doen. Karel tekende daarna alleen twee lijntjes, het "vierkantje van Karolus".
Uit welk symbool kan je de functie afleiden van de persoon die Karel kroont?
Wat is het gevolg van deze kroning voor de macht van Karel?
Beschrijf bovenstaand beeldhouwwerk (9e eeuw) van Karel de Grote? Hoe wordt hij afgebeeld? Waarom houdt Karel de Grote een wereldbol in zijn handen? Van wat is dat het symbool?
Karel de Grote koos Aken uit tot zijn hoofdverblijfsplaats. Hij liet er de Paltskapel bouwen. Dit naar het voorbeeld van San Vitale in Ravenna. De Paltskapel werd een centrum van de Karolingische cultuur en kennis. Hij richtte er een hofschool op. Karel de Grote wou zich meten met de vroegere Romeinse keizers en met de toenmalige Byzantijnse keizer.
7e eeuw San Vitale Ravenna : binnenzicht
Binnenzicht van de Paltskapel te Aken, sinds 1978 werelderfgoed van de UNESCO
Dom te Aken (Paltzkapel)
De Karlolingische renaissance : culturele bloei onder de Karolingers.
1 De Karolingische minuskel. Als je die vergelijkt met de Latijnse letters, wat stel je vast? Waarom is het Karolingische lettertype interessanter dan het Latijnse?
Via bovenstaaande link kan je bladeren in een Codex van de 13 e eeuw die bewaard wordt in de Universiteitbibliotheek gent
De Codex Justiniani.
Deze wetgeving bestaat uit vier delen :
1 de codex : gebundelde bestaande Romeinse wetten uit de oudheid 2 digesten : bloemlezing van geschriften/commentaren/interpretaties van belangrijke juristen 3 novella of constituones : nieuwe wetten uitgevaardigd onder Justinianus 4 instituta : leerboeken voor studentenwerd
Deze codex is in de zesde eeuw opgenomen in het zogeheten Corpus Iuris Civilis. Deze vormt de basis voor het burgerlijk wetboek van vandaag.
1 Welke figuur stelt de keizer voor? 2 Aan welke symbolen zie je dat hij een theocratisch leider is? (wereldlijke en goddelijke macht) - - 3 Wie is de patriarch? 4 Waaruit leid je dat af?
Munt met de beeltenis van keizer Justinianus.
De AYA SOPHIA, gebouwd onder Justinianus
Aya Sofia (Istanbul)
Binnenzicht van de Aya Sophia, nu een museum.
Mozaiëk van de vrouw van keizer Justinianus, Theodora. (San Vitale in Ravenna)
Abdij van Stavelot geeft Merovingische sarcofaag uit 7e eeuw prijs Auteur: Belga, Alexander Verstraete
za 30/05/2015 - 19:52 Belga, Alexander Verstraete Op de site van de abdij van Stavelot hebben onderzoekers een sarcofaag uit de 7e eeuw ontdekt. Het gaat om een vondst uit het Merovingische tijdperk.
De abdij van Stavelot is halfweg de 7e eeuw gesticht en groeide later uit tot een centrum van kunst en wetenschappen. Van de oorspronkelijke gebouwen schiet vandaag weinig over, maar het oudste religieuze gebouw heeft recent toch een opmerkelijke schat prijsgegeven.
Enkele weken geleden ontwaarden archeologen bij opgravingen tekenen die wezen op een grafplek. Verder onderzoek in de loop van mei heeft uitgewezen dat het om een sarcofaag uit de 7e eeuw gaat toen de Merovingers over onze streken regeerden.
In de sarcofaag bevonden zich menselijke botten. Uit de kenmerken en de locatie van het graf, moet blijken dat het om de resten van een belangrijke persoon gaat. Het is al de vijfde keer dat een sarcofaag op de abdijsite is ontdekt sinds het begin van de opgravingen. Zowel de botten als de sarcofaag worden momenteel grondig bestudeerd. Later zullen ze in de abdij worden tentoongesteld.
Wie waren de Merovingers?
De Merovingers waren een geslacht van Frankische koningen dat van de 5e tot halfweg de 8e eeuw over een gebied regeerde verspreid over delen van het hedendaagse Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. De bekendste telg uit deze dynastie is Clovis. Hij slaagde er als eerste in alle Frankische stammen onder één heerser te verenigen.
www.deredactie.be geraadpleegd op 22 september 2015
Geschiedeniswetenschap is steeds in beweging en zo komt er geregeld een nieuwe kijk op ons verleden door bv. nieuwe wetenschappen te betrekken bij het onderzoek.
Hieronder vinden julle een link naar het artikel ** Tree rings challenge history ** gepubliceerd op 8/9/2000 op de nieuwssite van de BBC worldservice.
De essentie van het artikel vind je in onderstaande zin :
'An expert on tree rings says historians must re-examinethe idea of a comet impact in AD 540.'
Nu vind je overal boeken. In de middeleeuwen, vóór de ontdekking van de boekdrukkunst, was dat wel even anders. Toen waren ze bijna onbetaalbaar. Een lijvig en rijk versierd handschrift, zoals boeken uit die tijd worden genoemd, kostte evenveel als een huis. Niet te verwonderen als je weet dat daarvoor een kudde schapen moest worden geslacht.
Maar ook :
de strip : Williams, Marcia Koning Arthur en de ridders van de ronde tafel Gottmer,1996
het weetboek : Wilkinson, Paul Islam reeks OOGGETUIGEN Standaard Uitgeverij 2003, p 64
Jullie hebben in de les al kennis kunnen maken met een prachtige kunstvorm, namelijk de miniaturen. Maar waar vind je nu deze miniaturen? Juist ja, in een manuscript! Als je op onderstaande link klikt, zie je een leuke animatie waarin het vervaardigingsproces duidelijk wordt!