Vandaag verplaatsing naar Hooge Mierde met de MTB.
Vlak voor de start een fikse regenbui over ons heen.
Waar vroeger Hooge Mierde één van mijn favoriete wedstrijden was (in de D-klasse) waar ik top 5 kon rijden, was dit vandaag wel wat anders.
Achteraan starten, opstoppingen met valpartijen vlak voor mij... Zo verlies je makkelijk posities.
Voor de rest wordt er keihard gereden.
Bijna de gehele wedstrijd achteraan in een groepje van 5 gereden, maar de laatste ronde was het op! Vermits ik de laatste halve ronde nog gepasseerd werd door Peter Hoffmans en Lars Dolman, eindigde ik net buiten de top 50...
Finish op plaats 51 (67 starters). Wordt er nu zoveel sneller gereden als vorig jaar, of ligt het aan mezelf (vorig jaar 35e op 71 in C-klasse)?
Het parcours in Reusel was vrijwel ongewijzigd t.a.v. vorig jaar. Bij de verkenning bleek dat het er kurkdroog bij lag.
Vandaag was het redelijk koud (6°C) met kans op de fameuze aprilse grillen. Vlak voor de wedstrijd kregen we al zo'n gril te verwerken. Gelukkig bleef dit zeer beperkt, zonder invloed op de staat van de tracks.
Vandaag geen blok-start zoals vorig jaar. De start was vrij verrassend, er werd niet aangegeven nog 30sec, nog 15sec, zodat het startsignaal echt wel onverwacht kwam. Leerpunt voor de organisatie...
De aanloopronde bestond uit ongeveer een 500 meter rechte brede weg, maar toch zaten we in de file bij het oprijden van de eerste single track. Was verwacht.
Ik zat de eerste 2 rondes rond de 36e plaats, en had toen het idee van dit vast te houden. Echter op het stuk met de zeer vervelende dwarse grachten ging het mis, ik dook verkeerd het grootste grachtje in met als gevolg los over het stuur... Op dat moment werd ik natuurlijk door heel wat rijders gepasseerd. De eerstvolgende ronde had ik het moeilijk terug in het ritme te komen. Uiteindelijk heb ik de laatste 3 rondes regelmatig positie gewisseld met Gunter Geboes, Uiteindelijk moest ik hem de laatste halve ronde nog laten gaan.
Finish op plaats 47 (63 starters). Had beter gemoeten, maar gelukkig nog binnen de top 50.
Beverlo heeft de vorige twee edities een mooi parcours gepresenteerd. Dat is ook dit jaar weer voor mij een reden om zeker hier te rijden. Vandaag telden we 72 starters in de C-klasse (mijn startplaats is ongeveer rond de 30e plaats). De aanloopronde was supersnel, redelijk veel asfalt, en zoals gewoonlijk hier en daar de helaas onvermijdbare "file". Na deze aanloopronde moesten er nog 4 volle rondes gereden worden op het toch wel zware parcours. Er is de zone met de vele korte technische klimmetjes, en daarnaast enkele snelle stukken, onderbroken door hier en daar zwaar zuigende tracks.
Na de aanloopronde had ik nog een vrij goed gevoel, en zat ik ook nog relatief goed mee juist achter de eerste helft (ik hoopte dit te kunnen vasthouden, om zo binnen de top 50 te eindigen...).
Maar wat ik vooraf al vreesde, werd ook waarheid. Hoe verder we vorderden, hoe moeilijker het werd. Net zoals vorige week ging mijn hartslag niet genoeg de hoogte in, waardoor ik niet genoeg "motor" had. Hopelijk betert dit tegen de volgende wedstrijd.
De laatste ronde was voor mij echt afzien, en ik schat dat ik tijdens deze ronde nog een tiental plaatsen ben verloren.
Het ATB Cross seizoen is vandaag weer begonnen (7e seizoen reeds!). Het was in Hapert de derde editie, vorig jaar had ik deze wedstrijd links laten liggen.
Het weer zat mee, iedereen wil in het begin van het seizoen aanwezig zijn, dus veel starters vandaag (79 bij de C-reeks). Na de start werd er onmiddellijk zeer hard gereden, en tijdens de eerste ronde vlogen er heel wat rijders mij voorbij, de kilometers en hoogtemeters van gisteren (Hageland Classic) zaten in het begin nog duidelijk in de benen...
Na een tijdje reed ik in een groepje van 3 à 4 man. Ik besloot telkens de rock-garden links te laten liggen (behalve de laatste ronde), en moest zo telkens een aantal seconden prijs geven, maar bleef wel telkens in het spoor van Geert Maes van Cyber 12. Geert gunde mij dan aan de finish nog de plaats voor hem, en zo eindigde ik 61e.
Zoals elk jaar eind februari stond vandaag de Classique d' Alphen op het programma op het domein 't Zand in Alphen (NL).
Vandaag waren we met maar liefst 9 Superior Bikers Team rijders.
Tijdens de verkenning merkten we dat het parcours er droog, hard en dus snel bij lag. Het parcours was quasi ongewijzigd t.a.v. vorig jaar, enkel de passage door de put was anders.
Wegens het grote aantal deelnemers is het in de aanlooprondes goed uitkijken, iedereen probeert immers zo ver mogelijk naar voor op te schuiven (met dus een aantal valpartijen tot gevolg).
In de 2 eerste (van 3) rondes kon ik heel wat plaatsen opschuiven. Ook in de derde en laatste ronde lukt het nog om samen met een andere rijder naar een groepje van vijf voor ons te rijden, en zelfs te passeren.
Toen was het "vet van de soep", en de laatste 3 kwart ronde waren de benen leeg.
Uiteindelijk na 1u40min gefinished.
Uitslag:
-algemeen 143e plaats van 267 starters (237 finishers)
Een nieuwe wedstrijd op de ATB cross kalender. Voor mij de verste verplaatsing van het ATB cross seizoen. In Herent is het parcours uitgetekend op en rond de Mollekensberg. Een zeer compact maar zwaar parcours.
Starten doen we op de kasseiweg, bergop, ongeveer 200 meter. Daarna de single track op, maar blijvend klimmen. Helemaal tot op het hoogste punt van de wedstrijd. Daarna een stuk op de bovenste weide, alvorens het bos van de Mollekensberg in te duiken met stevige afdalingen. Zo komen we dan beneden op het grasveld een eerste maal door, waarna door het bos weer steil naar boven geklommen wordt.
Na de 2e doortocht boven in de weide, weer het bos in met enkele technische afdalingen. Terug naar het grasveld waar de ronde eindigt.
En dit 6x voor de C-klasse. In totaal duurde de wedstrijd voor mezelf 1u en 5min.
Al vlug in de wedstrijd was het deelnemersveld volledig uit elkaar, en zat ik rond de 18e positie. De eerste 3 rondes trok ik een groepje van nog 3 rijders, met oa Walter Rutten.
Bij het ingaan van de 4e ronde komt Walter en nog een rijder voorbij. Walter blijft constant een 100-tal meter voor mij rijden, maar ik kan er niet meer terug naartoe.
Zo finish ik dan ook achter hem, en dit op de 22e plaats (32 starters). Vandaag over het algemeen minder starters, de afstand voor de gemiddelde ATB crosser en het naderende seizoenseinde zijn hier zeker niet vreemd aan.
Dit zou zowaar de subtitel van vandaag kunnen zijn. Was immers per bike naar Merksplas gereden, en onderweg op korte tijd 2 maal gestopt om de achterband (tubeless) terug op te pompen. Na de tweede maal toch maar besloten om een binnenband te steken. Verder zonder problemen naar Merksplas gereden. Daar aangekomen begint die achterband terug te blazen... Gelukkig kon ik een binnenband lenen van Bart Mermans (dank u Bart), dus voor de tweede maal de boel open en andere band erin. Eindelijk kon ik aan mijn verkenning beginnen.
Het parcours was behoorlijk zwaar door de vettige singletracks, welke bovendien (zoals de vorige jaren), vol kuilen zitten, dus zeer vermoeiend, zeker met de extra ronde (zes en half vandaag).
De start was weeral slecht voor mij, maar misschien gelukkig maar, want voor mij gingen ze al na 50 meter massaal tegen de grond, waardoor ik toch een redelijke goede positie kon innemen (26e). Bij het uitrijden van de finishstrook maakte ik echter een inschattingsfout waardoor ik toch wel een 5-tal plaatsen terug moest prijs geven. Vanaf dan was het proberen in te halen. Bij één van die inhaal "manoeuvers" zette de rijder van WTV Alphen wel zeer onsportief zijn elleboog. Gelukkig op een breed stuk. Waarom begrijp ik niet, hij was echt veel trager...
Het tempo lag echt wel hoog, en dit een uur volhouden zou moeilijk worden. Iets na halfkoers zakte mijn tempo dan ook serieus, maar gelukkig niet alleen dat van mij. Ik kon met een groepje van 4 even mee doorrijden, maar iets later moest ik toch weer lossen. Uiteindelijk kon ik dan nog terug voorbij Ake Meersman, en vanaf dan was het nog een ronde alleen rijden tot aan de finish.
Hechtel organiseerde vandaag voor de derde maal een ATB Cross wedstrijd. Zoals we weten van de vorige twee jaren is dit een parcours welk absoluut de moeite is!
De mannen van "Woodfield" hebben het parcours volledig aangepast voor de editie van dit jaar. Stukjes nieuwe tracks gecombineerd met het rijden van het parcours in de andere richting. Mooi! Beste van de drie edities wat mij betreft.
Mijn verwachtingen voor vandaag waren niet zo hoog wegens korte nacht...
Ik had duidelijk de verkeerde startplaats gekozen, aan de binnenkant. Hierdoor kwam ik al na 50m goed vast tussen drummende rijders, en aan de buitenzijde gingen er een heel aantal vlotter voorbij. Zo kwam ik het eerste single trackje in als 46e... (telling publiek).
De eerste ronde is steeds oppassen geblazen, het is dan ook steeds druk op moeilijkere passages. Eén rijder besloot mij in een zanderige afdaling voorbij te gaan, maar maakte een stuurfout, waardoor zijn voorwiel omsloeg vlak voor mijn wiel en we als gevolg hiervan met drie rijders over kop gingen. Gelukkig geen schade, maar ondertussen stoven er minstens 5 à 6 bikers voorbij.
Dit betekende dat ik nu echt wel ver naar achteren gezakt was. Als gevolg van deze valparij besloot ik om het even wat rustiger aan te doen (een kleine ronde), en daardoor spaarde ik wel energie die me in de verdere wedstrijd (met mooie maar vermoeiende klimmetjes, en sommige uitdagende afdalingen) van pas kwam. Eigenlijk is vanaf het begin van de derde ronde mijn inhaalrace begonnen.
Vanaf ronde 4 voelde ik dat mijn achterband te plat stond, vermoedelijk heb ik iets geraakt waardoor de band wat lucht verloren is, maar gelukkig bleeft het nog net te doen.
Samenvattend: zeer mooie parcours, goed liggende single tracks (gelukkig regende het voorbij week af te toe, dus niet echt los zand), slechte start en pech in de eerste ronde, resultaat 38e plaats (59 starters).
Bike Team Meerhout stond vandaag in voor de organisatie van een ATB Cross op een nieuwe locatie: naast de Lissenvijver te Geel.
Het uitgetekende parcours bestond uit een aanloop op vrij snelle boswegen, een middenstuk op zeer lastige losse zavelbergen, en een "cyclocross" slotstuk op het grasveld aan de vijver.
Vooral de tracks op en rond de zavelbergen zijn niet mijn ding, dus mijn verwachtingen waren niet al te hoog...
De eerste ronde een aantal malen "file", rustig afwachten, niet opjagen vooral. Het is immers een rondje meer dan vroeger hé!
Het eerste stuk van de ronde gaat vrij vlot, maar vanaf de zavel tracks er aan komen is het afzien en zakt het tempo. In de eerste ronde raak ik daar met mijn heup een serieuze boom wegens te kort afdraaien...
Gelukkig ben ik niet de enige biker die last heeft van dit stuk van het parcours, vandaag opvallend veel bikers in de problemen gezien!
Ongeveer half koers krijg ik een duo van Cyber 12 voor mij (met oa Geert Maes), even aanhangen en dan er maar voorbij. Deze mannen moeten me na een tijdje lossen. Bij begin van de 4e ronde kom ik op dezelfde wijze Ferdi Gijbels op het wiel, en die mag ik ook voorbij. Ferdi probeert nog even aan te pikken maar lost ook de rol.
Uiteindelijk kom ik na 1 uur en 8 minuten binnen (die ronde meer zorgt vandaag voor mijn langste ATB Cross ever). Finish positie: 34e op 50 starters.
Zware ATB Cross bij een temperatuur van ongeveer 25°C.
Parcours in Olen Teunenberg is dit jaar op een aantal plaatsen aangepast ten aanzien van vorig jaar. Het ligt er hard, droog en stoffig bij. Gevaar voor schuivers dus.
Starten doen we zoals elk jaar op het betonnen plein, met een startprocedure die eigenlijk nergens goed voor is (aftellen van 10 naar 0, dus zoals in elke reeks wordt er te vroeg vertrokken...).
Iedereen zoals steeds vollen bak vooruit om een zo goed mogelijke plaats te bemachtigen alvorens de single track begint. Hier al onmiddellijk het tweede pijnpunt (zoals elk jaar): grote opstropping bij het eerste "bosje".
In de eerste single ga ik al bijna tegen de grond wegens een stuurfout, maar gelukkig loopt dit goed af (mits toegeven van enkele plaatsjes).
Het is een snel parcours, dus de gehele wedstrijd is er weinig plaats voor recuperatie, en vermits we vandaag voor de eerste maal een rondje meer moeten doen dan de D-reeks (6 rondes voor de C-reeks) wordt het afzien.
In het begin kan ik wel wat opschuiven op de vele rechte stukken. In de tweede helft is het meer een wedstrijd in een wedstrijd, waarbij ik een aantal maal rijders passeer, maar ook telkens terug door dezelfde ingehaald wordt.
Uiteindelijk is de 6e ronde er één te veel, en wordt ik nog door een aantal bikers voorbij gesneld.
Nieuwe wedstrijd op de ATB Cross kalender, gereden in de omgeving en op het fort van Kessel.
Het parcours bestaat uit drie grote delen:
-na de start duikt men vrij vlug het bos in, waar op zeer kleine oppervlakte maximale singletracks zijn aangelegd
-na deze singletracks gaat het over de sintelweg richting fort (ongeveer een halve km maximale snelheid...)
-het fort rijden we binnen door de lange donkere gang, met na een zeer smalle passage (amper 75 cm) komt men in de klim- en afdaal zone, met prachtige klimmen en afdalingen (waar het vandaag echt warm was...).
Bij de start kon ik vanuit het midden van het pak redelijk opschuiven, maar nog voor de eerste bocht probeert Cardinaels Tom mij langs links voorbij te gaan, waarbij onze sturen raken en Tom tegen de vlakte gaat. Gelukkig kon ik nog juist recht blijven. In de singletrack zone is het de eerst ronde aanschuiven, net als in de tunnel van het fort.
Daarna gaat de zware wedstrijd zijn gangetje, inhalen en ingehaald worden.
Na 5 uitputtende ronden eindig ik vandaag 29e op 58 starters.
Zeer mooi en zwaar parcours, zeker met het mooie en warme weer!
Nieuwe wedstrijd op de ATB Cross kalender. Uitrijden voor wat ik waard ben is vandaag het doel!
Bij het verkennen van het parcours valt het al op dat het parcours twee gezichten heeft, enerzijds vrij vlot berijdbare tracks, anderzijds zeer korte bochtige "op- en neer" stukjes, welke dan nog zeer los zand als ondergrond hebben. Daarnaast was er nog een jumping zandbak, waar we tussen de hindernissen moesten slalommen. Deze bak lag bij de verkenning vrij los.
Iets voor de start begon het dan te regenen, waardoor het stuk door de zandbak iets beter kwam te liggen!
De startprocedure was onduidelijk vandaag, geen hoorbare 30sec en 10sec afroep, ineens een fluitje en dan maar vertrekken zekers...
Onmiddellijk naar de zandbak, en daar vroeg ik me serieus af waarom de helft begint te lopen, langs alle kanten probeerde deze "rijders" lopende voorbij te kunnen, terwijl rijdend de ideale lijn volgen toch efficienter is.
In de eerste helft van de wedstrijd lag ik rond de 30e plaats (telling langs de kant), maar gedurdende de voorlaatste en zeker laatste ronde werd ik nog regelmatig voorbij gesneld.
Het was vandaag echt uitkijken voor uitschuivers, een 4-tal maal was het voor mij kantje boordje. Ik kon gelukkig telkens corrigeren of een voetje zetten om zo niet onderuit te gaan.
Uiteindelijk als 39e op 52 starters over de finish.
Warm, drukkend. De hittegolf van de voorbije dagen zit nog in de lucht. Het parcours van Olen Buul is zo goed als volledig identiek als vorig jaar, echter de omstandigheden zijn wel wat anders. De singletracks, met harde ondergrond, een los bovenste laagje zand, en zachte bovenkanten zijn er niet beter op geworden met de lange droogte.
Voor minder technisch begaafde rijders (waaronder ikzelf) dus oppassen geblazen. Bovendien zijn deze tracks niet steeds even vlot aangelegd, wat voor mezelf het nog moeilijker maakt.
Na een vrij goede start op het stoppelgrasveld, was ik de eerste 3 ronden wel goed mee (17e positie). Vanaf een stuk in de derde ronde, en de volledige 4e ronde zat ik weer kop te trekken van een treintje, met ongeveer 4 rijders achter mij.
Hierdoor was de druk hoog, en vermits in de laatste ronde de energie ook bijna op was, zijn deze allemaal nog gepasseerd.
Toen dan nog in het stuk langs het kanaal Tom Van Dyck passeerde, zat er voor mij niets anders meer op dan gecontroleerd naar de finish te rijden wegens voorgangers iets te snel, en de eerste achtervolger op meer dan 100 meter achter mij.
Resultaat vandaag: 26e van 38 deelnemers. Na de opgang van de vorige weken, een minder succesvolle race!
Slechts 39 starters vandaag in de C-klasse van de ATB Cross wedstrijd te Geel-Bel. Stiekem droom je dan van een top 20 plaats, waardoor ik nogmaals een beste seizoensresultaat zou halen.
De temperatuur is niet overdreven hoog, maar toch voelt het vandaag drukkend warm aan. Een voorbode van de nakende hittegolf?
Het parcours ligt er trouwens kurkdroog bij. Op één bocht na ook identiek aan vorig jaar trouwens. Op zich ligt dit type parcours mij wel, vooral met die paar langere hellingen erin.
Vandaag miste ik mijn start niet, wat wel weer even geleden was...
Gedurende de wedstrijd vorderde ik nog een aantal plaatsen, en ergens op het einde van de tweede ronde zag ik het duo Bart Mermans en Ferdi Gijbels voor me uit rijden. Dit was een herhaling van enkele jaren terug in Geel Bel, een extra boost om er naar toe te rijden dus! Bij Ferdi lukte dit al vrij snel, maar Bart was een lastiger klant. Samen met Glen Janssen opende we de jacht op Bart. Even later hadden we ook Bart gepasseerd, en zo gingen we met een treintje van 4 à 5 de derde ronde in.
Geheel deze ronde deed ik de kop van het groepje, en ik kon er ook niet van weg rijden. Glen zat constant dicht op mijn wiel, en in de vierde en laatste ronde is hij me dan nog gepasseerd...
Finish in het wiel van Glen op de 17e plaats, dus de voor mezelf uitgesproken verwachting bij de start was gehaald!