Inhoud blog
  • Nairobi - Tanzania oktober 2008 (9)
  • Nairobi - Tanzania oktober 2008 (8)
  • Nairobi -Tanzania oktober 2008 (6)
  • Nairobi - Tanzania oktober 2008 (7)
  • Nairobi - Tanzania oktober 2008 (5)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het zijn de kleine dingen die het doen.

    22-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nairobi - Tanzania oktober 2008 (8)
    Masaï tegen natuurbehoud (8) 

    We overnachten in een ‘guesthouse’ dat eigendom is van onze begeleider John. Het is gelegen in Karatu, de hoofdstad van het gelijknamig district dat een vijftiental kilometer van de beroemde Ngorongorokrater ligt. Als je in het noorden van Tanzania rondreist, is een bezoek aan dit 8’ste wereldwonder, zoals het soms genoemd wordt, een ‘must’. In tegenstelling met onze eerste reis, zijn de weersomstandigheden heel wat gunstiger en klimt onze jeep vlot naar boven. De door wolken omzoomde kraterrand ligt op 2200 m hoogte, daarna dalen we ongeveer 600 m diep tot op de bodem. Miljoenen jaren geleden was de Ngorongoro nog een actieve vulkaan. Daarna is hij in elkaar gestort en heeft er zich een afgesloten gebied gevormd waarin een afspiegeling leeft van het Oost-Afrikaans wild. We worden verwelkomd door kuddes gnoes en enkele zebra’s. Door het droogseizoen zijn de graslanden verdord en zoeken de dieren de schaars overgebleven waterpartijen op. Ook de Masaï dalen met hun kuddes koeien in de krater af, om deze te laten drinken. Zij hebben als enigen de toelating om zich buiten de voertuigen in de krater te bevinden. Een magnifiek gezicht: het rood van hun gewaden tussen al die dieren. Toch mogen ze er niet meer wonen. Naast het gebied van de Serengeti is nu ook de krater als mogelijk woongebied verboden terrein. De Masaïstam wordt teruggedrongen tot de rest van de 8000 km2 grote Ngorongoro conservation area. Hetgeen de Masaïleider Martin Saning’o op een congres de volgende cynische uitspraak ontlokte: “We zijn tegen het natuurbehoud. We willen niet zijn zoals jullie. We willen dat jullie worden zoals wij. Velen zijn vroeger verdreven door de industrie. Nu dreigt hetzelfde te gebeuren in naam van het natuurbehoud”. In een wisselend landschap van kleine bebossing, zoutvlaktes met een beetje water en grote waterplassen met merkwaardig genoeg nog veel groene begroeiing, ontdekken we het hartebeest, de Thompsongazelle, olifanten, buffels, de dikdiks en een eenzame jakhals. We rijden naar een groot meer waar flamingo’s in grote getale aanwezig zijn; het verse zonlicht zorgt voor een zacht roze waas op een meer met duizend glitters. We picknicken aan de rand van een zoetwater moerasgebied waarin een klein aantal nijlpaarden zwemmen. Hoog moerasgras en riet verbergen allicht massa’s leven. We zijn niet de enigen die zin hebben in een lekkere hap. Er cirkelen een 20-tal wouwen rondom de jeeps, op zoek naar eten. Ze scheren gevaarlijk dicht over onze hoofden en we moeten ons schaars gevuld picknickzakje beschermen. Voor de rest zitten we rustig, want onze begeleider deelt ons mee dat de nijlpaarden slechts ’s nachts het water verlaten om naar hun grasweiden te gaan. Daar verorberen ze elke nacht ongeveer 40 kg. Onze tocht door de krater die een doorsnede heeft van 19 km en een totale oppervlakte van 365 km2 gaat verder. De dieren hebben zich blijkbaar ook wat verstopt voor de droge hitte, want slechts enkele gazellen, en wat verloren gelopen gnoes ‘entertainen’ ons gezelschap. In totaal leven er op deze toch wel relatief beperkte oppervlakte ongeveer 30000 dieren. We behoorden dit keer niet tot de gelukkigen, maar het is perfect mogelijk dat je hier op één dag de big five kunt ontmoeten: de olifant, neushoorn, leeuw, buffel en luipaard. De naam “Tuin van eden” of “Paradijs op aarde” die men in sommige toeristische brochures aan de Ngorongoro geeft, is niet overdreven. De Unesco heeft trouwens in 1979 de krater uitgeroepen als werelderfgoed. Geen wonder dat dit gebied het massatoerisme aantrekt. Op topdagen rijden er zoveel voertuigen rond dat we ons wel in een of ander Vlaams safaripark wanen. Dit maakt dat het evenwicht in dit mini-ecosysteem verstoord raakt. Een aasgier wuift ons uit terwijl we stilletjes aan terug stijl omhoog rijden. We krijgen een prachtig totaalzicht. De zon staat ondertussen iets lager en neemt als het ware samen met ons afscheid van dit wereldwonder. We verlaten de krater en rijden naar de missiepost in Endulen, waar ook de thuishaven van de flying doctors zich bevindt. Onderweg genieten we van de Masaïsteppe waarin Masaïkinderen tegen valavond hun vee naar de boma’s (‘familiegemeenschappen’) begeleiden. Morgen zullen we trachten zo’n boma te bezoeken en hopelijk kunnen we kennis maken met een volk dat nog sterk vasthoudt aan haar eigen tradities. 
    (Erik Maes)





    22-12-2010 om 12:18 geschreven door kire seam  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nairobi - Tanzania oktober 2008 (9)
    Oog in oog met een leeuwendoder (9) 

    Vandaag bezoeken we een Masaïboma (familienederzetting). De trotse Masaï,oorspronkelijk een Nilotisch volk (omgeving van de Nijl) wensen meestal geen toeristen in hun dorpen. Wel hebben ze ‘nephutten’ gebouwd waar ze flink geld verdienen door entreegeld te vragen, traditionele dansen uit te voeren (met de typische hoogopspringende bewegingen) en souvenirs te verkopen. De Masaï leven in het zuiden van Kenia (de Masai Mara Reserve) en ten noorden van Tanzania (Ngorongoro reservation) en zijn naar schatting met zo’n 900 000. Juiste statistieken zijn niet voorhanden omdat geen van beide landen volkstellingen organiseren. Er bestaan vijf grote stamverbanden waaronder de Samburu (bekend van het boek en de film de “Blanke Masaï”, waarbij een Zwitserse vertelt over haar leven als vrouw van een Samburukrijger) en de Ikisongo die in Tanzania wonen. Omdat ze voortdurend op zoek zijn naar groene graslanden voor hun vee, zijn de Ikisongo seminomaden. Het zijn grote vleeseters (koeien, geiten, schapen) en drinken het bloed en melk, ze gebruiken de huiden voor huizen en de botten voor bijvoorbeeld kammen. Omdat ze geen wilde dieren en vis eten, mag deze stam (voorlopig) in het Ngorongorogebied blijven wonen. Bovendien bemesten ze met hun vee op natuurlijke wijze het gebied en bebouwen geen grond voor bv. groenten. Hun rijkdom wordt bepaald op basis van het aantal runderen. Dit is ook van belang voor hun huwelijk en de bijhorende bruidschat. De Masaï kent polygamie. Elke man woont met zijn vrouwen en kinderen binnen een nederzetting. Als je zo’n groep hutten passeert, kun je dus bij benadering weten hoeveel vrouwtjes meneer te onderhouden heeft. Zo ontdekten we iemand met ongeveer 20 vrouwen. De eigenaar ervan moet dus goed ‘geboerd’ hebben, want elke vrouw is tussen de 20 en 40 koeien waard. Het statussymbool is inderdaad de koe omdat je voor koeien vrouwen kunt kopen. Onder de vrouwen bestaat er een strikte hiërarchie. Ook de kinderen zijn belangrijk omdat zij al vroeg de veestapel moeten hoeden. Door onze contacten in de streek van Endulen kunnen we, na wat onderhandelen, het landbouwleven binnen een authentieke boma meebeleven. Parmitoro verwelkomt ons bij zijn familie. Hij is 28 jaar oud, heeft middelbare studies gedaan (4 jaar) en spreekt vlot Engels. Fier wijst hij ons op de nieuwe afsluiting rond de kraal. Ze bestaat uit hoge aaneensluitende stokken wat ongewoon is omdat de meeste boma’s beschermd worden door een doornige acaciaomheining. Nieuwsgierig en wat aarzelend komen vrouwen en kinderen uit de manyatta’s (hutten gemaakt van stokken, modder, gedroogd gras, dierlijke uitwerpselen en urine) tevoorschijn. De vrouw is de bouwvakker en dient haar eigen woning te bouwen. Parmitoro nodigt ons uit om binnen te komen. Al bukkend bereiken we via een tunnel van een meter hoog het centraal gedeelte en zien niets. Stilletjes aan wennen onze ogen aan de duisternis en komen er contouren vrij van een paar vrouwen met kinderen, wat houtskool voor een vuurtje en een paar stokken met daarop een dierenvel dat het bed moet voorstellen. Naast deze ruimte is er een smal gedeelte afgeschermd met takken en stokken. In dit gangetje verblijft er jong vee om het te beschermen tegen de gevaren van de nacht. De hut is berookt en het doet pijn aan de ogen. Vanwege de enorme rook (de vrouwen koken binnen en er is geen schouw) hebben de mensen last van longaandoeningen en oogziekten. Het is bekend dat de Masaï reeds van bij hun dertigste oogschade oplopen. We kaarten dit aan bij onze jonge ‘gids’. Parmitoro Nakuta minimaliseert dit probleem: “Onze medicijnman heeft een goed middeltje en wij drinken dit al vanaf jonge leeftijd”. De Masaï hebben een enorm vertrouwen in hun ‘natuurmiddeltjes’ en houden angstvallig vast aan hun tradities. De rituelen en de feesten die de jongens –en meisjesbesnijdenis voorafgaan en begeleiden, duren dagen. Na de besnijdenis heeft het meisje de status van vrouw en is ze klaar voor het huwelijk. Voor de jongens wacht hen eerst nog een hele proefperiode. Ergens in de leeftijd van vijftien tot twintig jaar worden alle jongens ingewijd. Dit gebeurt één keer in de vijf jaar op hetzelfde moment bij alle Masaï stammen in Kenia en Tanzania. Vanaf dat moment behoren de jongens tot één jaargroep, waaraan ze de rest van hun leven verbonden zijn. Tijdens het leerproces tot moran (= krijger) worden de jonge jongens op pad gestuurd om van de senior-elmoran te leren over het leven. Als de moran al zijn proeven heeft doorstaan (o.a. gedurende een aantal maanden zich alleen weten te redden in de ‘bush’) volgt de ceremonie van de besnijdenis. Dit geeft aanzien, het is iets waar je trots op bent. In de boma die we bezoeken is een plaats ‘vacant’. Onlangs is hun leider gestorven en men wacht nu op de verkiezing van een nieuwe. Het moet iemand zijn met veel kennis, ervaring en leiderschap. Het doden van een leeuw is een goede referentie. Er komt een ‘leeuwendoder’ van een naburige boma met zijn status pronken. Hij geniet zichtbaar van onze bewonderende foto –en filmsessie. Bangwan Oakerey die zich duidelijk heeft opgesmukt met allerlei kleurrijke juwelen is slechts 24 jaar oud, heeft een vrouw en twee kinderen. Hij doodde de leeuw met een speer omdat het ‘diertje’ zijn kudde aanviel. Voor de rest verbiedt de overheid het doden van wilde dieren. “Waar is jullie ‘chief’ begraven?” wilden we nog weten. “Zoals vele natuurvolkeren”, legt Parmitoro uit “begraven we onze doden rondom de boma. We leggen rond de lichamen een stenen rand en bedekken het geheel met grond en koeiendrek. Dit laatste uit respect voor de man of vrouw die veel koeien had.” We staren verbouwereerd naar wat gedroogde uitwerpselen. Voor de rest geen enkel herkenningspunt dat hier iemand begraven ligt. Nochtans ontkomt deze stam niet aan de invloeden van buitenaf. Meer en meer kinderen lopen school en komen zo in contact met andere mogelijkheden en gebruiken. Ook de volwassenen frequenteren niet alleen hun eigen markten, maar kleuren de districtmarkten uit de regio; bovendien volgen de Masaï, als ze zwaar ziek zijn, niet altijd hun kruidendokters, maar durven zich al eens aanbieden bij een ziekenhuis zoals dat van Endulen. Nu we toch een paar nachten in deze missiepost verblijven, gaan we morgen op zoek naar meer gegevens over deze van oorsprong Oostenrijkse nederzetting. 
    (Erik Maes)



    MASAI

    Fiere masaïkrijgers in hun rode doeken, met speer in de hand 
    schrijden over de droge masaïvlakte: Betoverend mooi. 
    Zoals eeuwen geleden. 
    Licht opgetild door de hete wind. 
    Hoeden vee, vertellen verhalen. 
    Vrouwen als statussymbool, 
    bouwvakster, keukenprinses, 
    hoeden kinderen. 

    Feesten, rituelen, tradities 

    (Uit Tanzania-kalender 2011)

    22-12-2010 om 22:15 geschreven door kire seam  



    Archief per week
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/12-21/12 2008
  • 07/07-13/07 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Wil je meer weten over deze soort reizen of over ons water -en educatieproject in de buurt van Karatu (Tanzania) mail ons op maes_erik1@telenet.be


    Welkom op mijn blog!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs