Ik sta redelijk ver. Mijn gebouwen zijn klaar, de verlichting is klaar, de meubels en andere items zitten er in en zelfs sommige vijanden zijn aanwezig. Ik heb dat uitgetest en ja, hoor, uiteraard, natuurlijk, hoe kan het ook anders, mijn spel is te zwaar! Alles speelt zich sterk vertraagd af. Ik ga vooruit tegen een gemiddelde van 8 frames per sekonde. Normaal zou dat in de buurt van de 30 moeten zijn. Ik vind FPS creator nogal snel vertraagd. Als ik mijn vijanden er allemaal (het zijn er ocharme maar 5) eruit gooi, dan loopt het redelijk, ik zit dan aan een gemiddelde van 26 fps. Zo ik zal moeten snoeien in de speciale effekten, zoals vuur en geluiden. Ook zal er links en rechts een lampje moeten sneuvelen, vrees ik. Dus het zal zoeken en schuiven worden met vanalles. Ik hoop dat het spel niet te kaal gaat worden. Intussen begin ik ook Reality Factory te leren. Daarna ga ik hetzelfde spel maken, dat ik nu in FPS creator maak. Eens kijken wat dat gaat geven. Hebben jullie al de website van Sauerbraten bekeken? Ferme graphics, he? Dat ga ik ook wel leren, maar die rare manier van levels bouwen houd me wat tegen. Ik vrees dat ik bouwsels ga maken die helemaal niet de bedoeling zijn. Zo, ik heb nog een heleboel te leren, bekijken en te bouwen, maar mijn spel ziet er wel mooi uit. Nu wat meer speed erin pompen en hij is klaar. Maar die speed moet ik nog ergens zoeken.
Tussendoor wil ik 2 game creation pakketen vermelden die ik in de toekomst ook wil gebruiken of tenminste proberen. Dat zijn ook shooters, namelijk Reality Factory , www.realityfactory.info/cms en Sauerbraten cube 2, http://sauerbraten.org . ze zijn beiden gratis en ik heb de eerste kennismakingen al gedaan. Voor deze twee pakketen is geen programmeerkunde vereist. Reality Factory heeft een editor, die vergelijkbaar is met dat van de grote spellen, zoals UT 2004, The elder scrolls III (van de andere versies weet ik niet), Halflife en Quake 4. In deze editor worden levels gemaakt door middel van basismodellen, zoals een cubus, bol, cilinder en die modellen te veranderen of samen te voegen met andere. Zo krijg je een model naar keuze. Ook lichten, mannekes, wapens kun je daarin plaatsen. Er zijn lessenreeksen genoeg te verkrijgen op het internet om RF te leren. Vanuit die editor kun je het spel testen en is ze klaar, dan kun je een spel bouwen, op cd branden of via internet, voor je vrienden of wat je ermee wil doen. Lees altijd de licensie reglementen van RF voor uw gepubliceerde spellen. Sauerbraten is een heel apart geval. Ongelofelijk mooie werelden kun je daar mee maken. Voor UT2004 en Halflife 2 moet die niet onderdoen. Het level ontwerpen, doe je in het spel zelf. Als op E drukt kom je in de edit mode, daarna op ESC om in een 3D menu te geraken, naar "mapop" en daar selekteer je een nieuw spel. Dan kom je in een wereld met gras. Nog steeds in editmode klik je op de grond en met de scrolltoets scroll je een zuil uit de grond. Vandaar scroll je een gebouw of wereld verder. Verder weet ik het ook niet, maar weeral is daar de nodige tutorials en handleidingen te vinden op het internet. Het is wel wennen, die manier van levels maken. In de 3D menu kun je een spel spelen, en ook multiplayer en browse naar servers en je krijgt een pak online multplayer games. Dat gaat daar razend snel met ongelofelijk mooie graphics. Weeral schieten ze me in de kortste keren tegen de grond, maar ik heb één voordeel. Dat is, als ik dood ben moet ik op de linkermuisknop drukken om terug te kunnen spelen. Zolang dat ik dat niet doe, kan ik de gebouwen en belichting e.d. om mijn gemak bestuderen, zonder dat ze me afknallen. Handig, he? Wat het uiteindelijk bouwen en op cd branden enzovoort, weet ik niet. Dat moet ik nog uitproberen in de toekomst.
Ik ben in FPS creator aan mijn eerste level van mijn eerste spel begonnen. Dit is maar een proef, want mijn eerste spel zal maar 1 level hebben. Ik had dus geen verhaal, geen script en geen storyboard. Intussen heb in een verhaal bedacht. Het gaat als volgt: Ik ben binnen geraakt in een geheim laboratorium, waar de vijand een enorme chemische bom aan het maken zijn. Daarmee wil men al het leven op aarde vernietigen. Het spel begint dat ik in een kamer ben binnengedrongen, waar een onderdeel van de chemische stof op een tafel ligt en neem het mee. Deze stof is nodig om de bom te kunnen maken. Mijn doel is om terug uit het labo te geraken en dit chemisch component te vernietigen. Natuurlijk zal de vijand niet alle deuren open zetten en een rode loper uitrollen . Ik zal me naar buiten moeten schieten. Het labo dient ook om de nieuwe mens te maken, dus wat zal ik allemaal tegen komen? Gemakkelijk is het niet voor een "leek" als ik en moet zeker op mijn gebouwen en verlichting letten. Ze worden nogal in "gewone huisstijl" gemaakt, dus ik heb al wat kunnen verwijderen. Langs de andere kant moet ik dan weeral opletten dat ik niet overdrijf met die speciale effekten of de speler krijgt hoofdpijn. Maar zo zie je, he? Al doende, leer ik. Als mijn "one level game" klaar is, kun je het downloaden en daarna misschien uw mening zeggen. Veel moet ge er niet van verwachten, het is nog maar mijn eerste spel.
Het begin. Tja, waar moet ik beginnen? Bij een verhaal? Waar moet dit spel over gaan? Het wordt een first person shooter, dat weet ik. Het probleem is dat er al zoveel zijn, zodat het risico réeel is, dat ik een kopie van de één of ander maak. Ik zit hier al een tijd met een leeg papiertje, iets later met wat gekribbel op dat papiertje, en nog wat later ligt dat papiertje in de prullemand en vervangen door een ander leeg papiertje. Ik heb al vanalles gezocht, in prentjesboeken, op het internet, video's. geen goed verhaal voor mijn spel. Het spel mag niet teveel op bestaande spellen lijken, want daar heb je niets aan. Dat maak je voor dat je er erg in hebt, hoor. Hoe maak ik een goed spel.......... Ik geraak nog niet bij een goed verhaal en de volgende stap zou een storyboard moeten zijn. Wat moet dat dan niet worden. Dus voor je eigenlijk op je computer het spel ineen steekt, heb je al een hoop breinbrekerij, een prullemand vol gefrommelde papiertjes en een hoop tijd verspeeld. Dat komt door gebrek aan spelervaring en geen fantasie, denk ik. Weet je wat? Ik ga nu doen wat zeker niet aangeraden is, door de experten in de boeken, en begin er zo aan. Misschien komt mijn verhaal wel vanzelf. We zien wel.
Mijn naam is Frank, ben 47 Jaar en heb als hobby grafisch werk op mijn computer. Ik doe voornamelijk 3D modelling met Blender, game creation en ga later machinima proberen. Ga daar niet te ver mee weglopen, ik ben nog maar beginner. Blender begin ik al onder de knie te krijgen. Dat is een 3D modelling pakket dar gratis is. Bezoek maar eens www.blender3d.com Als je het zou gebruiken, neem vooral de tutorials mee, het is de moeite waard. Het internet staat er vol van. Ik heb ook de learning editions van Maya en Softimage, maar daar zijn beperkingen op. Logisch, het zijn commerciele pakketen. Maar Blender is zonder beperkingen. Ik ben ook erg geintresseerd in "spellekes" maken. Nu, zelf games spelen doe ik bijna niet, en dat is volgens de regels van game creation al een nadeel. Maar, hey, zo steek ik nu eenmaal in elkaar, dus moeilijk gaat ook. Als ik dan eens een game speel, is dat halflife in multiplayer mode tegen mijn 17 jarige zoon Nigel. Die gast zit mij hier gewoon te slachten. Ik lig meer op de grond dan dat ik rechtop sta. Dat is een kwestie van strategie, denk ik dan. Verstoppen en afwachten tot hij komt, lukt niet. Hij knalt mij vanop afstand af met die kruisboog, of als ik goed verstopt zit gooit hij van die vleesetende beestjes naar mij. Sluipen gaat ook niet, hij hoort mij eerder dan ik hem. Als een briezende leeuw naar hem toe lopen, al knallend, lukt soms wel en dus na een half uur, dikke feest want ik heb hem een keertje kapot gemaakt. Ik zal dan maar al niet zeggen hoe dikwijls ik de kasseien gezien heb voor het zover was. Die zit daarboven in zijn kamer de hele avond te lachen. Hij vind dat heerlijk, zijn "ouwe" af te schieten. Dus, gasten, wil je een avondje fun, speel multiplayer met je vader. Papa's, wees gerust, het doet heus geen pijn, althans ik heb toch niets gevoeld. Leren doe ik er totaal niets van. Ik krijg de kans om de gebouwen en licht te bestuderen nog niet, want ik bestudeer steeds de grond. Die ken ik inmiddels al zéér goed. Ik ken elke steen. Voor games te maken, heb ik FPS creator www.fpscreator.com gekocht. Ik heb deze intussen geleerd en ga een spel maken. Voorts heb ik een boek gekocht "Game development art & design" en een boek "Game creation and carreers" gekregen. Daar staat vanalles in over hoe het allemaal moet en gaat in de "game creation world". We zullen zien hoever ik ga geraken, hopelijk hier met meer succes dan spelen tegen Nigel. Tot de volgende.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.