Tussendoor wil ik 2 game creation pakketen vermelden die ik in de toekomst ook wil gebruiken of tenminste proberen. Dat zijn ook shooters, namelijk Reality Factory , www.realityfactory.info/cms en Sauerbraten cube 2, http://sauerbraten.org . ze zijn beiden gratis en ik heb de eerste kennismakingen al gedaan. Voor deze twee pakketen is geen programmeerkunde vereist. Reality Factory heeft een editor, die vergelijkbaar is met dat van de grote spellen, zoals UT 2004, The elder scrolls III (van de andere versies weet ik niet), Halflife en Quake 4. In deze editor worden levels gemaakt door middel van basismodellen, zoals een cubus, bol, cilinder en die modellen te veranderen of samen te voegen met andere. Zo krijg je een model naar keuze. Ook lichten, mannekes, wapens kun je daarin plaatsen. Er zijn lessenreeksen genoeg te verkrijgen op het internet om RF te leren. Vanuit die editor kun je het spel testen en is ze klaar, dan kun je een spel bouwen, op cd branden of via internet, voor je vrienden of wat je ermee wil doen. Lees altijd de licensie reglementen van RF voor uw gepubliceerde spellen. Sauerbraten is een heel apart geval. Ongelofelijk mooie werelden kun je daar mee maken. Voor UT2004 en Halflife 2 moet die niet onderdoen. Het level ontwerpen, doe je in het spel zelf. Als op E drukt kom je in de edit mode, daarna op ESC om in een 3D menu te geraken, naar "mapop" en daar selekteer je een nieuw spel. Dan kom je in een wereld met gras. Nog steeds in editmode klik je op de grond en met de scrolltoets scroll je een zuil uit de grond. Vandaar scroll je een gebouw of wereld verder. Verder weet ik het ook niet, maar weeral is daar de nodige tutorials en handleidingen te vinden op het internet. Het is wel wennen, die manier van levels maken. In de 3D menu kun je een spel spelen, en ook multiplayer en browse naar servers en je krijgt een pak online multplayer games. Dat gaat daar razend snel met ongelofelijk mooie graphics. Weeral schieten ze me in de kortste keren tegen de grond, maar ik heb één voordeel. Dat is, als ik dood ben moet ik op de linkermuisknop drukken om terug te kunnen spelen. Zolang dat ik dat niet doe, kan ik de gebouwen en belichting e.d. om mijn gemak bestuderen, zonder dat ze me afknallen. Handig, he? Wat het uiteindelijk bouwen en op cd branden enzovoort, weet ik niet. Dat moet ik nog uitproberen in de toekomst.
Ik ben in FPS creator aan mijn eerste level van mijn eerste spel begonnen. Dit is maar een proef, want mijn eerste spel zal maar 1 level hebben. Ik had dus geen verhaal, geen script en geen storyboard. Intussen heb in een verhaal bedacht. Het gaat als volgt: Ik ben binnen geraakt in een geheim laboratorium, waar de vijand een enorme chemische bom aan het maken zijn. Daarmee wil men al het leven op aarde vernietigen. Het spel begint dat ik in een kamer ben binnengedrongen, waar een onderdeel van de chemische stof op een tafel ligt en neem het mee. Deze stof is nodig om de bom te kunnen maken. Mijn doel is om terug uit het labo te geraken en dit chemisch component te vernietigen. Natuurlijk zal de vijand niet alle deuren open zetten en een rode loper uitrollen . Ik zal me naar buiten moeten schieten. Het labo dient ook om de nieuwe mens te maken, dus wat zal ik allemaal tegen komen? Gemakkelijk is het niet voor een "leek" als ik en moet zeker op mijn gebouwen en verlichting letten. Ze worden nogal in "gewone huisstijl" gemaakt, dus ik heb al wat kunnen verwijderen. Langs de andere kant moet ik dan weeral opletten dat ik niet overdrijf met die speciale effekten of de speler krijgt hoofdpijn. Maar zo zie je, he? Al doende, leer ik. Als mijn "one level game" klaar is, kun je het downloaden en daarna misschien uw mening zeggen. Veel moet ge er niet van verwachten, het is nog maar mijn eerste spel.