Verfijning en elegantie in combinatie met de levendigheid van de Focus
De Focus Coupé-Cabriolet paart Italiaanse flair aan het praktische karakter en de rijkwaliteiten die de reputatie van de Focus hebben gemaakt. Zijn vloeiend lijnenspel en zacht aflopend coupédak gaan hand in hand met een elegante maar sportieve look.
De hardtop van deze volwaardige vierzitter met een aanzienlijke kofferruimte vormt de elegante coupé binnen enkele seconden met één druk op de knop om tot een stijlvolle cabriolet.
Ford Focus Coupé-Cabriolet in één oogopslag
Ontwikkeld in samenwerking met het Italiaanse Pininfarina
Lancering gepland voor midden 2006
Volwaardige gezinswagen met vier plaatsen
Motorengamma met onder meer de 100 pk sterke 1.6 Duratec en de 145 pk sterke 2.0 Duratec plus de nieuwste, 136 pk sterke Duratorq TDCi-diesel
Tweedelige elektrisch wegklapbare hardtop opent en sluit met één druk op de knop
Ruim 500 liter nuttige bagageruimte
Tweekleurig interieur, afgewerkt met hoogwaardige materialen
Ford presenteert in Detroit een stijlstudie voor een compacte sportwagen; Reflex genaamd. De compacte 2+12-zitter heeft een gespierd koetswerk dat enkele retro-trekken combineert met moderne accenten. Bijna buiten proportie grote 20-duims velgen versterken de indruk van dynamisme, ook als het model stilstaat.
De portieren, zelf niet van de kleinste, scharnieren achteraan in het dak. Het interieur heeft vier individuele zitplaatsen, waarvan de voorste diep uitgesneden kuipzetels zijn. Achteraan kan je kinderen laten plaatsnemen omdat de zetel deelbaar is. De zitplaats voor één volwassene wordt dan omgetoverd tot twee kinderzitjes. Lastig detail; de kleintjes zitten dan met hun aangezicht achteruit, buiten het gezichtsveld van inzittenden vooraan. Geen nood echter; Ford monteert cameras die het beeld doorspelen naar de middenconsole. Nog een aardigheidje; in het dak zijn zonnecellen ingewerkt. De energieopbrengst daarvan wordt gebruikt om de airco aan te sturen. Ook als de wagen geparkeerd staat.
De hybride-aandrijflijn bestaat uit een kleine dieselkrachtbron (waarover niet meer details gegeven worden) die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die autonoom zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. De gangwissel is van het sequentiële type, heeft zes verzetten en wordt bediend via schakelpeddels aan het stuurwiel. Prestaties geeft Ford niet, maar het merk heeft het wel over een verbruiksgemiddelde; de Reflex komt desgewenst met 4 liter 100km ver.
Ford voegt een 475pk sterke Shelby GT500 toe aan het aanbod van de nieuwe Mustang. Het model werd eerder al voorgesteld als concept, en nu gaat de supercharged 5,4l V8 effectief in productie. Om plaats te maken voor dat blok verschijnt een bult op de motorkap. De nieuweling gaat deze zomer op de thuismarkt in de verkoop. Zowel de coupé als de cabrio krijgen de nieuwe motor in de neus. Het uiterlijk wordt aangedikt met specifieke voor- en achterbumpers, 19-duims wielen (vooraan geschoeid met 255/45- en achteraan voorzien van 285/40-rubber) en uiteraard de nodige typeplaatjes. Ook het interieur wordt sportiever aangekleed. Ford achtte het raadzaam het onderstel voor zn nieuwe taak aan te passen. Nieuwe schokdempers, veren en dikkere stabilisatoren houden het extra vermogen in toom. Achteraan ruimt de antieke as gelukkig baan voor een door Ford Racing ontwikkelde architectuur. Afremmen doet de bruut met een systeem van Brembo. Prestaties zegt u? Die houdt Ford nog heel even voor zichzelf.
Bij de Genaddi Design Group kon je al terecht voor een extreem verlengde Rolls-Royce Phantom of een cabrioletversie van de Cadillac Escalade of BMW 7-serie. Nu is er ook van de Ford GT het dak afgehaald.
Op de SEMA-show in Las Vegas, waar de Amerikaanse accessoire-wereld zijn kunnen toont, laat Genaddi onder de naam GTX-1 een onthoofde versie zien van de zeer exclusieve Ford GT. De auto is ontwikkeld door Ford-ingenieur Kip Ewing. Tijdens het ontwerpen van de Ford GT maakte hij in zijn eigen tijd schetsen voor een cabrio-versie. Speciaal voor deze show werd de auto gebouwd. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van de Genaddi Design Group die veel ervaring heeft met het ombouwen van exclusieve auto´s.
Ewing inspireerde zijn GTX-1 op de GTX1 roadster die in 1966 de beroemde race op het circuit van Sebring won. Voor de GTX-1 werd de techniek van de GT ongemoeid gelaten. Dat betekent dat dit showmodel nog steeds 550 pk peurt uit een 5,4-liter V8. Voor de GTX-1 werd de motorkap opnieuw ontworpen. Daaruit steken twee opvallende bulten omhoog. Ewing heeft er voor gezorgd dat van buitenaf de motor nog steeds kan worden gezien.
Wie deze ombouw voor zijn Ford GT wel ziet zitten kan terecht bij Genaddi. De auto wordt niet in serie geproduceerd.
Saleen geniet in Amerika grote bekendheid met de speciale versies van de Mustang en met de betrokkenheid bij de ontwikkeling van de Ford GT. In Los Angeles onthulde Saleen de S331 Super Truck.
Saleen viert dit jaar het feit dat t het twintigste jaar is dat de firma als autofabrikant kan worden aangemerkt. Dat wordt in Los Angeles gevierd op de Ford-stand, waar Saleen de S331 Sport Truck onhulde. De truck is gebaseerd op de Ford F-150 en heeft een 5,4-liter V8 met drie kleppen per cilinder. Hij levert 450 pk en heeft een maximum koppel van 678 Nm bij 4.000 tpm. Het vermogen wordt gegenereerd met behulp van de Saleen Series VI supercharger. Ook is er een gewone versie van de Sport Truck met 325 pk en 542 Nm. De truck is uitgerust met een speciaal uitlaatsysteem met dubbele side pipes en is herkenbaar aan een speciale grille, een ventilatierooster in de motorkap en uiteraard zijn lage voorkomen. Ook van binnen heeft Saleen de truck onder handen genomen en zien we een leren sportinterieur en pedalen in racestijl. De prijs in Amerika van de snelle versie komt te liggen op zon 40.000 dollar
Ford introduceert een nieuwe versie van de Ranger pickup truck. De compleet vernieuwde Ford Ranger heeft nu meer te bieden op het gebied van design, gebruiksgemak en comfort. De nieuwe Ranger is voorzien van een stoer en modern exterieur, een volledig herzien interieur, extra laad- en sleepvermogen en een compleet nieuwe common-rail dieselmotor.
Het meest opvallend zijn de imposante nieuwe motorkap en de grote, brede grilleopening aan de voorkant. Verder springen de prominente wielkasten in het oog, die de carrosserie beschermen en het stoere uiterlijk van de Ranger benadrukken. De tweedelige voorbumper en geintegreerde mistlampen zijn beschermd voor offroad gebruik.
Het interieur van de Ranger is volledig herzien. De stoelen hebben nieuwe rugleuningen gekregen die breder zijn bij de schouders. Bovendien zijn de stoelen voorzien van betere kussens en grotere hoofdsteunen. Het dashboard is nu uitgerust met een informatiecentrum. De hoekige middenconsole is afgewerkt in een zilverkleur. Deze kleur komt terug in het instrumentencluster, de ventilatorgrilles, de versnellingsbak, de raamschakelaars en de portiergreep aan de binnenkant. Alle nieuwe Rangers zijn standaard voorzien van een geintegreerde radio met een cd-speler en MP3-aansluiting of optioneel een cd-wisselaar voor zes cd's.
De nieuwe Ford Ranger is uitgerust met een compleet nieuwe 2.5 liter Duratorq TDCi-dieselmotor met een nieuw common-rail brandstofinjectiesysteem. De motor levert meer vermogen (143 pk/ 105 kW) en koppel (330 Nm bij 1.800 tpm) en is zuiniger in het gebruik dan voorheen. De turbocompressor met variabele geometrie zorgt voor een vroegere, grotere koppelafgifte en beperkt de turbovertraging. De Ranger is voorzien van de beproefde handmatige Durashift versnellingsbak met vijf versnellingen.
Bij de nieuwe Ranger is de laadbak aan de zijkanten met 60 mm verhoogd om de opslagcapaciteit te verbeteren. Bovendien zitten de sjorogen nu op een lager punt zodat de lading beter kan worden vastgezet en zijn er laadborden geplaatst. De Ranger heeft een laadvermogen van een ton en een sleepvermogen van drie ton.
Ford werkt hard aan verbeteringen op het gebied van lawaai, trillingen en stugheid (noise, vibration and harshness). Bij de nieuwe Ranger zijn deze verbeteringen op verschillende manieren gerealiseerd. De motor is stiller dankzij een nieuw ventilatorsysteem en de nauwkeurige brandstofinjectie die wordt geregeld door het computergestuurde hogedruk common-rail systeem. De trillingen bij stationair toerental zijn verminderd dankzij een stijvere ophanging van motor en carrosserie en een sterker chassisframe. Het motorgeluid en verkeerslawaai wordt verder buitengehouden met een nieuwe portierafdichting en isolatie in de vloerbekleding en portierpanelen.
De compleet vernieuwde Ford Ranger wordt stapsgewijs op de Europese markt geïntroduceerd na de zomer van 2006.