Saleen onthulde nu eens niet in Californié een nieuwe Mustang-versie, maar kwam naar Detroit voor de presentatie van de Parnelli Jones Limited Edition Mustang, die teruggrijpt naar het roemrijke verleden van de Amerikaanse autocoureur.
Parnelli Jones is in Amerika een legende uit de racerij. Hij reed in 1970 met de Mustang Boss 302 en naar deze auto grijpt de nieuwe Saleen Mustang nu terug. De auto zal worden gebouwd in een beperkte oplage van 100 exemplaren, maar er komen er 99 beschikbaar, want nummer 001 gaat naar Parnelli Jones. Beide ex-teammaten haalden in New York herinneringen op uit de tijd dat Jones met zijn Boss 302 de circuits onveilig maakte. De Saleen/Parnelli Jones Limited Edition Mustang komt in dezelfde kleur als destijds: Grabber Orange. Hij is voorzien van tal van details van de 1970-Boss, zoals de speciale voorbumperspoiler, de zwarte strepen, de met een verchroomde rand omringde nummerplaat, motorkapsloten, het zwarte kofferdeksel en de speciale spoiler. Uiteraard ontbreken speciale badges niet, net zo min als stickers, inclusief het racenummer 15 waarmee Jones destijds reed.. Maar die kan je tijdens het parkeren bij de supermarkt gemakkelijk verwijderen, want ze zijn statisch. Onder de kap van de Limited Edition staat de nieuwe Saleen 302 cubic inch (4,9-liter) V8 met 24-kleppenmotor die 370 ph levert en een maximum koppel heeft van 502 Nm. Hij is gekoppeld aan een 5-vernellingsbak. De auto heeft verder het Saleen Precision onderstel met speciale dempers, veren, remmen en 275/40/19 vóór en 285/40/19 Pirellirubber achter. Racestoelen, een nostalgisch instrumentenpaneel, een olietemperatuurmeter zijn de herkenningspunten in het interieur, net als de racepedalen. De auto gaat tussen 55.000 en 60.000 dollar kosten. Steve Saleen verwees tijdens zijn presentatie nog even naar de speciale versie die Ford en Carroll Shelby van de Mustang hebben uitgebracht, de moderne versie van de Herz rent-a-racer uit 1966: Misschien moesten we ook maar een aantal van onze Special Edition Mustang aan een verhuurmaatschappij verkopen .
Ford onthult in New York alweer een versie van de Mustang die de naam Shelby draagt. De Ford Mustang Shelby GT350 H grijpt terug naar de auto met dezelfde naam uit 1966, die als rent-a-racer grote bekendheid kreeg.
Carroll Shelby begon zijn racecarrière in 1952, pas toen hij bijna dertig was, met deelname aan een kwartmijls dragrace. Zijn hot rod had een Ford V8-motor. Zijn tweede racewagen had ook een Ford-motor. Het was zijn eerste prototype voor de Cobra, de auto die later voor altijd in de geschiedenisboekjes zou worden bijgeschreven. Begin 1965 werd Shelby door Ford ingehuurd om zijn bijdrage te leveren aan het GT40-project. Het jaar daarvoor hadden drie autos aan de 24-u van Le Mans deelgenomen, maar geen van drieën had de finish gehaald. Het resultaat is autoliefhebbers welbekend: de start van het raceseizoen 1966 was het begin van een vier jaar durende dominantie van de Ford GT40, met als grootste wapenfeit het verslaan van Ferrari. Ford had Shelby in augustus 1964 al gevraagd om een bloedsnelle versie van de Mustang te ontwikkelen, maar één die wel op de openbare weg mocht rijden. Street-legal noemen de Amerikanen dat. Zo onstond korte tijd later in Shelby American, Shelbys Californische racewerkplaats, de eerste Mustang GT350. Het was een fastback productiemodel met een functionele luchtopening in de kunststof motorkap met een V8 onder de kap met 306 pk, 35 meer dan de standaard Fordmotor leverde. Shelby nam ook de wielophanging onder handen en zette de auto op Koni schokdempers. De GT350 had verder een stabilisatorstang vóór en een pakket, waarmee hij geschikt was voor deelname aan races, zoals racegordels, een grote oliedrukmeter, snelheidsmeter en een accu die in de bagageruimte was geplaatst. Hij werd destijds voor $ 4.000 in de prijslijst en hij was onmiddellijk herkenbaar aan zijn witte kleur met blauwe GT350 strepen opzij. Er was ook een C4 automatische transmissie als optie beschikbaar. Het jaar daarop kwam de GT350 ook in andere kleuren: zwart, groen en blauw. Een speciale deal tussen Ford en Hertz resulteerde in de koop door Hertz van zon 1.000 exemplaren van de speciale GT350H, die werd verhuurd als weekendracer. In totaal zijn er in 1966 2.380 van de GT350 gebouwd.
Huurauto Nu heeft Ford dus een moderne versie van de GT350 Hertz Rent-a-Racer in het leven geroepen. Net als 40 jaar geleden zal de GT-H herkenbaar zijn aan de zwart lak met gouden Hertz-strepen, aan de speciale motorkap en andere uiterlijke verfraaiingen. Elke auto zal bovendien voorzien zijn van unieke emblemen en van een plaatje met serienummer en de handtekening van Carroll Shelby op het dashboard. De nieuw Mustang GT-H is uitgerust met de 4,6-liter V8 met automaat en een Ford Racing Performance Power Pack, met speciale luchtinlaat, uitlaat en motorafstelling. Wie nog meer sportiviteit wil, kan het Handling Pack kopen, met speciale dempers en veren, stabilisatorstangen en speciale bevestigingspunten. Ook een speciale achterasoverbrenging is beschikbaar. Met de modificaties heeft de V8 in de GT350-H nu 25 pk meer de standaard GT: 235 pk , terwijl het koppel met bijna 14 Nm is gestegen tot 447 Nm. Hertz zal de komende tijd zon 500 exemplaren in zijn vloot door het gehele land gaan inzetten. Wie met vakantie naar Amerika gaat, heeft kans er één te huren op een van de grote luchthavens.
Europa mag de nieuwe Ford Ranger verwelkomen. Volgens de constructeur biedt deze pick-up meer stijl, meer comfort en is robuuster dan zijn voorganger. Het voorsteven bevat fraaie koplampen met een diamant effect. Hij behoudt wel zijn indrukwekkende motorkap en gespierde flanken, en geeft hem een stoer en avontuurlijk uitzicht.
Nieuwe maten
De afmetingen van de Ranger werden aangepast, net als enkele elementen van het chassis. Ophanging, vering, wielen met terreinbanden, diameter van de schokdemper en lengte van de achtervering werden ook aangepast. Voor de baanligging berust deze pick-up achteraan op een nieuwe stabilisatorstang. Het remsysteem is nog steeds hydraulisch, maar werd eveneens met wat aanpassingen verbetert. Standaard, en op het volledige gamma, vinden we het ABS systeem terug. De ingenieurs hebben dus duidelijk rekening gehouden met een stabiele houding, zwaar geladen of niet.
Werkmens
Het koetswerk werd zodanig uitgedokterd dat de Ranger toelaat om steile hellingen aan te kunnen. Het selectiesysteem laat toe om eenvoudig over te schakelen op vierwielaandrijving, zelf tijdens het rijden. Het voorsteven bestaat uit twee delen en de geïntegreerde mistlampen vooraan zijn afgeschermd, om ze te beschermen bij het zware terreinwerk. Het profiel van de nieuwe Ranger wordt extra in het licht gezet met nieuwe 16 duim lichtmetalen velgen (245/70 R16 banden). Voor de klanten die op wat meer luxe uit zijn, bestaat er een Limited uitvoering, met een rolbeugel, trede en enkele elementen in chroom. Het intérieur is in deze versie dan ook in leer.
Nieuw interieur
De cockpit is volledig nieuw. De zetels zijn nu breder op schouderhoogte, aangedikte laterale kussens en een nieuwe hoofdsteun. De nieuwe centrale console, in metaalkleur, bevat een reeks tellers, meters en bedieningsknoppen. De metaalkleur vinden we ook terug op de versnellingspook en de deurhendels. De nieuwe Ranger biedt ook een hele reeks opbergvakken aan, zoals een schuif in het dashboard bijvoorbeeld.
Ranger motor
De Ford Ranger krijgt een nieuwe Duratorq TDCi 2.5 liter met common rail dieselmotor onder de motorkap. Deze motor is goed voor 143 pk een 330 Nm koppel bij 1800 tr/min. De VGT turbolader laat toe om de reactietijd van de turbo te optimaliseren. De 2.5 liter TDCi motor is gekoppeld aan een vijfvoudige en handgeschakelde versnellingsbak. Deze Ranger moet uiteraard in staat zijn om het zware off-road werk aan te kunnen. Het perscommuniqué heeft het ook over een zuinigere en minder luidruchtige motor.
Minder lawaai en trillingen
Ford geeft wel wat bijkomende informatie vrij over het geluid van de dieselmotor. Dit motorblok is minder luidruchtig door het gebruiken van een nieuwe koelingventilator en een ultraprecieze inspuiting van de diesel, dank zij het geavanceerde, en computer gestuurde, common-rail systeem met hoge druk inspuiting. Bij laag regime worden de vibraties opgevangen door de nieuwe motorhechtingen. Het gebruik van nieuwe verbindingsstukken en een beter isolatie van de deuren draagt ook bij om het geluid te beperken.
Laadvermogen
Een pick-up werd gemaakt om hem te laden. Daarom heeft Ford er aan gedacht om de laadruimte 60 mm hoger te maken. De hechtingspunten op de laadvloer werden lager geplaatst om de lading niet te beschadigen. Zo kan de nieuwe Ranger met 1 ton geladen worden en heeft een trekkracht voor een aanhangwagen van 3 ton.
Rambo
De nieuwe Ranger heeft hard moeten oefenen om zo stoer te worden. Hij onderging strenge tests in verschillende oorden zoals in Arizona, Japan, Australië en Zuid-Afrika. Temperaturen gingen van 25 tot 57 graden. De eerste modellen werden op de proef gesteld in de noordelijke bergen van Thailand en Laos, maar ook in Nepal en het bekende Himalaya gebergte, de jungle van Borneo, de Australische outback, het Kruger park in Zuid Afrika en de gloeiende woestijnen van de Verenigde Arabische Emiraten. Nu hij eindelijk klaar is zal de Ford Ranger vanaf de zomer 2006 geleidelijk op de Europese markt komen.
Verfijning en elegantie in combinatie met de levendigheid van de Focus
De Focus Coupé-Cabriolet paart Italiaanse flair aan het praktische karakter en de rijkwaliteiten die de reputatie van de Focus hebben gemaakt. Zijn vloeiend lijnenspel en zacht aflopend coupédak gaan hand in hand met een elegante maar sportieve look.
De hardtop van deze volwaardige vierzitter met een aanzienlijke kofferruimte vormt de elegante coupé binnen enkele seconden met één druk op de knop om tot een stijlvolle cabriolet.
Ford Focus Coupé-Cabriolet in één oogopslag
Ontwikkeld in samenwerking met het Italiaanse Pininfarina
Lancering gepland voor midden 2006
Volwaardige gezinswagen met vier plaatsen
Motorengamma met onder meer de 100 pk sterke 1.6 Duratec en de 145 pk sterke 2.0 Duratec plus de nieuwste, 136 pk sterke Duratorq TDCi-diesel
Tweedelige elektrisch wegklapbare hardtop opent en sluit met één druk op de knop
Ruim 500 liter nuttige bagageruimte
Tweekleurig interieur, afgewerkt met hoogwaardige materialen
Ford presenteert in Detroit een stijlstudie voor een compacte sportwagen; Reflex genaamd. De compacte 2+12-zitter heeft een gespierd koetswerk dat enkele retro-trekken combineert met moderne accenten. Bijna buiten proportie grote 20-duims velgen versterken de indruk van dynamisme, ook als het model stilstaat.
De portieren, zelf niet van de kleinste, scharnieren achteraan in het dak. Het interieur heeft vier individuele zitplaatsen, waarvan de voorste diep uitgesneden kuipzetels zijn. Achteraan kan je kinderen laten plaatsnemen omdat de zetel deelbaar is. De zitplaats voor één volwassene wordt dan omgetoverd tot twee kinderzitjes. Lastig detail; de kleintjes zitten dan met hun aangezicht achteruit, buiten het gezichtsveld van inzittenden vooraan. Geen nood echter; Ford monteert cameras die het beeld doorspelen naar de middenconsole. Nog een aardigheidje; in het dak zijn zonnecellen ingewerkt. De energieopbrengst daarvan wordt gebruikt om de airco aan te sturen. Ook als de wagen geparkeerd staat.
De hybride-aandrijflijn bestaat uit een kleine dieselkrachtbron (waarover niet meer details gegeven worden) die de voorwielen aandrijft en een elektromotor die autonoom zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. De gangwissel is van het sequentiële type, heeft zes verzetten en wordt bediend via schakelpeddels aan het stuurwiel. Prestaties geeft Ford niet, maar het merk heeft het wel over een verbruiksgemiddelde; de Reflex komt desgewenst met 4 liter 100km ver.
Ford voegt een 475pk sterke Shelby GT500 toe aan het aanbod van de nieuwe Mustang. Het model werd eerder al voorgesteld als concept, en nu gaat de supercharged 5,4l V8 effectief in productie. Om plaats te maken voor dat blok verschijnt een bult op de motorkap. De nieuweling gaat deze zomer op de thuismarkt in de verkoop. Zowel de coupé als de cabrio krijgen de nieuwe motor in de neus. Het uiterlijk wordt aangedikt met specifieke voor- en achterbumpers, 19-duims wielen (vooraan geschoeid met 255/45- en achteraan voorzien van 285/40-rubber) en uiteraard de nodige typeplaatjes. Ook het interieur wordt sportiever aangekleed. Ford achtte het raadzaam het onderstel voor zn nieuwe taak aan te passen. Nieuwe schokdempers, veren en dikkere stabilisatoren houden het extra vermogen in toom. Achteraan ruimt de antieke as gelukkig baan voor een door Ford Racing ontwikkelde architectuur. Afremmen doet de bruut met een systeem van Brembo. Prestaties zegt u? Die houdt Ford nog heel even voor zichzelf.
Bij de Genaddi Design Group kon je al terecht voor een extreem verlengde Rolls-Royce Phantom of een cabrioletversie van de Cadillac Escalade of BMW 7-serie. Nu is er ook van de Ford GT het dak afgehaald.
Op de SEMA-show in Las Vegas, waar de Amerikaanse accessoire-wereld zijn kunnen toont, laat Genaddi onder de naam GTX-1 een onthoofde versie zien van de zeer exclusieve Ford GT. De auto is ontwikkeld door Ford-ingenieur Kip Ewing. Tijdens het ontwerpen van de Ford GT maakte hij in zijn eigen tijd schetsen voor een cabrio-versie. Speciaal voor deze show werd de auto gebouwd. Daarvoor werd de hulp ingeroepen van de Genaddi Design Group die veel ervaring heeft met het ombouwen van exclusieve auto´s.
Ewing inspireerde zijn GTX-1 op de GTX1 roadster die in 1966 de beroemde race op het circuit van Sebring won. Voor de GTX-1 werd de techniek van de GT ongemoeid gelaten. Dat betekent dat dit showmodel nog steeds 550 pk peurt uit een 5,4-liter V8. Voor de GTX-1 werd de motorkap opnieuw ontworpen. Daaruit steken twee opvallende bulten omhoog. Ewing heeft er voor gezorgd dat van buitenaf de motor nog steeds kan worden gezien.
Wie deze ombouw voor zijn Ford GT wel ziet zitten kan terecht bij Genaddi. De auto wordt niet in serie geproduceerd.
Saleen geniet in Amerika grote bekendheid met de speciale versies van de Mustang en met de betrokkenheid bij de ontwikkeling van de Ford GT. In Los Angeles onthulde Saleen de S331 Super Truck.
Saleen viert dit jaar het feit dat t het twintigste jaar is dat de firma als autofabrikant kan worden aangemerkt. Dat wordt in Los Angeles gevierd op de Ford-stand, waar Saleen de S331 Sport Truck onhulde. De truck is gebaseerd op de Ford F-150 en heeft een 5,4-liter V8 met drie kleppen per cilinder. Hij levert 450 pk en heeft een maximum koppel van 678 Nm bij 4.000 tpm. Het vermogen wordt gegenereerd met behulp van de Saleen Series VI supercharger. Ook is er een gewone versie van de Sport Truck met 325 pk en 542 Nm. De truck is uitgerust met een speciaal uitlaatsysteem met dubbele side pipes en is herkenbaar aan een speciale grille, een ventilatierooster in de motorkap en uiteraard zijn lage voorkomen. Ook van binnen heeft Saleen de truck onder handen genomen en zien we een leren sportinterieur en pedalen in racestijl. De prijs in Amerika van de snelle versie komt te liggen op zon 40.000 dollar
Ford introduceert een nieuwe versie van de Ranger pickup truck. De compleet vernieuwde Ford Ranger heeft nu meer te bieden op het gebied van design, gebruiksgemak en comfort. De nieuwe Ranger is voorzien van een stoer en modern exterieur, een volledig herzien interieur, extra laad- en sleepvermogen en een compleet nieuwe common-rail dieselmotor.
Het meest opvallend zijn de imposante nieuwe motorkap en de grote, brede grilleopening aan de voorkant. Verder springen de prominente wielkasten in het oog, die de carrosserie beschermen en het stoere uiterlijk van de Ranger benadrukken. De tweedelige voorbumper en geintegreerde mistlampen zijn beschermd voor offroad gebruik.
Het interieur van de Ranger is volledig herzien. De stoelen hebben nieuwe rugleuningen gekregen die breder zijn bij de schouders. Bovendien zijn de stoelen voorzien van betere kussens en grotere hoofdsteunen. Het dashboard is nu uitgerust met een informatiecentrum. De hoekige middenconsole is afgewerkt in een zilverkleur. Deze kleur komt terug in het instrumentencluster, de ventilatorgrilles, de versnellingsbak, de raamschakelaars en de portiergreep aan de binnenkant. Alle nieuwe Rangers zijn standaard voorzien van een geintegreerde radio met een cd-speler en MP3-aansluiting of optioneel een cd-wisselaar voor zes cd's.
De nieuwe Ford Ranger is uitgerust met een compleet nieuwe 2.5 liter Duratorq TDCi-dieselmotor met een nieuw common-rail brandstofinjectiesysteem. De motor levert meer vermogen (143 pk/ 105 kW) en koppel (330 Nm bij 1.800 tpm) en is zuiniger in het gebruik dan voorheen. De turbocompressor met variabele geometrie zorgt voor een vroegere, grotere koppelafgifte en beperkt de turbovertraging. De Ranger is voorzien van de beproefde handmatige Durashift versnellingsbak met vijf versnellingen.
Bij de nieuwe Ranger is de laadbak aan de zijkanten met 60 mm verhoogd om de opslagcapaciteit te verbeteren. Bovendien zitten de sjorogen nu op een lager punt zodat de lading beter kan worden vastgezet en zijn er laadborden geplaatst. De Ranger heeft een laadvermogen van een ton en een sleepvermogen van drie ton.
Ford werkt hard aan verbeteringen op het gebied van lawaai, trillingen en stugheid (noise, vibration and harshness). Bij de nieuwe Ranger zijn deze verbeteringen op verschillende manieren gerealiseerd. De motor is stiller dankzij een nieuw ventilatorsysteem en de nauwkeurige brandstofinjectie die wordt geregeld door het computergestuurde hogedruk common-rail systeem. De trillingen bij stationair toerental zijn verminderd dankzij een stijvere ophanging van motor en carrosserie en een sterker chassisframe. Het motorgeluid en verkeerslawaai wordt verder buitengehouden met een nieuwe portierafdichting en isolatie in de vloerbekleding en portierpanelen.
De compleet vernieuwde Ford Ranger wordt stapsgewijs op de Europese markt geïntroduceerd na de zomer van 2006.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.