Eventjes los van de inhoud van je post.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ben je er zeker dat dit werk van Jeroen Bosch is? Zijn werken zijn steeds olieverf-schilderijen op hout of houtskoolschetsen. Dit lijkt een aquarel op papier,een techniek die toen nog niet bestond. De kledij lijkt me evenmin Middeleeuws!
Dat waanzin, gekheid, terug te vinden is in allerlei kunstvormen, is zeer begrijpelijk.
Volgens mij is het inderdaad waar dat kunst altijd al een weerspiegeling is geweest, maar niet zozeer die van de maatschappij maar wel die van de bevolking. Kunst is altijd al een soort van uitweg geweest voor de mens, om zijn standpunt ten aanzien van de wereld rondom hem weer te geven. Een manier om ofwel die realiteit na te bootsen (realisme), of om te vluchten van de realiteit (zoals de werken van de door jou aangehaalde Bosch) of om de realiteit aan te vechten (zoals bijvoorbeeld het werk 3 mei fusilleren van Goya en de Guernica van Picasso).
Er zijn op alle kunstniveaus voorbeelden te vinden hoe kunst vaak, al dan niet bewust, als protest tégen die maatschappij is gebruikt.
Zo moesten bijvoorbeeld na WO1 0 velen aan hun gevoelens van ontgoocheling en pijn,... uiting geven. Eén van hen is de ons bekende schrijver Wilfred Owen. Hij beschreef de obsceniteit van een gasaanval en zei dat er niets moois was aan het sterven voor het vaderland:
My friend, you would not tell with such high zest To children ardent for some desperate glory. The old Lie: Duke et decorum est Pro patria mori.'
<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?xml:namespace prefix = w ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:word" />
Elke periode heeft weliswaar zijn eigen typische stijlkenmerken qua kunst die natuurlijk in elkaar overlopen. Maar het is dus niet de maatschappij die beïnvloed wordt door kunst, maar het is de kunst die een uitdrukking is van de gedachtegang van de periode waarin ze ontstaat.
20-05-2010, 16:34 geschreven door Tomas
|