|
Deze morgen zit ik om 8 uur aan de ontbijttafel. Om 10h30
komt het taxibusje en ik heb nog veel werk met alles terug in te pakken. In het
stuurtasje leg ik de GPS mijn fototoestel en de zonnecrème. Verder vul ik het
op met kleren om het daarna op te bergen in één van de twee grote fietstassen. Ook
de fietshelm vul ik op met fleren en verdwijnt in de andere fietstas waar ook
mijn laptop en zonnepaneeltje zitten. De flesjes met mijn reservewater maak ik
leeg en gaan de vuilbak ik. Mijn grootte tassen worden verder opgevuld met al
mijn kleren. Eén fietsbroek bovenaan om aan te doen wanneer ik land in Brussel.
De eerste kleine fietstas bevat een uitgedunde toiletzak, mijn 2 lege
drinkbussen, mijn EHBO & medicatie tasje, de sleutel voor mijn pedalen, en
het gereedschap om mijn stuur los te zetten en de ketting te onderhouden. Daar
komen later mijn pedalen, fietscomputer en de rek van de bagagedrager nog bij.
In het andere kleine tasje zitten dikke handschoenen, opladers voor AA-batterijtjes
en het fototoestel, de transformator van de laptop, mijn externe geheugenkaart
, een kabeltje om mijn GPS met de computer te verbinden, mijn windstopper, al
de regenkledij en mijn zadeltasje met plakgerief en fietssleuteltjes. Wat ik
nog over heb aan voedsel blijft achter, evenals de restjes scheerzeep,
douchegel en tandpasta. Aldus geraakt alles toch in de vier tassen. Daarna bind
ik met bindertjes de kleine fietstassen aan elkaar en doe hetzelfde met de
grootte. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ik wandel nog eens door de kamer. Ja, alles wat mee moet zit
erin. Als ik ga uitchecken staat het busje al klaar. Eigenlijk is er niet genoeg
plaats in zijn busje om mijn fiets op te bergen. De man heeft gewoon de
achterste rij stoelen in zijn Vito neergeklapt en schrikt een beetje van de
afmetingen die mijn fiets heeft. Maar mits wat foefelwerk kan het kofferdeksel
toe en zijn we onderweg naar de luchthaven. Daar ben ik erg goed op tijd. Ik
doe de pedalen van mijn fiets, draai het stuur een kwart slag en zet mijn
banden plat. Dan ga ik vragen of ze hem kunnen inpakken. En ja hoor. Voor 3500
HUF wikkelen zij hem volledig in de folie. Ik moet nog een half uur wachten vooraleer
ik kan inchecken. Blijkbaar kan dat ook elektronisch aan een automaat. Ik sta
daar toch maar wat te staan en ga dat eens proberen. Het werkt prima. Ik moet
alleen mijn spullen nog kwijt. Twintig minuten later beginnen ze in te checken
voor Brussel. Ik sta als eerste in de rij, geef mijn papieren af en zet mijn
bagage op de band. Twee stuks met een totaalgewicht van 25 kg. Dat viel
eigenlijk nog best mee. In Brussel had men gezegd dat mijn fiets wel geboekt
was, maar dat ik hem ter plaatse moest betalen. Hier zagen zij dat anders. De
fiets was volgens hun betaald, maar ik moest opleggen voor de bagage. 4000 HUF.
Het kwam ongeveer op hetzelfde neer. Daar ga ik dan ook niet moeilijk over
doen.
De vlucht verloopt heel goed. Om 15h30 zetten de piloten ons
neer op Belgische bodem. Uit mijn bagage haal ik eerst een trui en mijn
fietsbroek. Wanneer ik terug ben na het wisselen van ondergoed naar een fietsbroek,
ligt mijn gemummificeerde fiets er ook. Een spatlapje aan het spatbord
achteraan is stuk. Dat vooraan staat ook helemaal verwrongen. Oké, daar gaan we ook geen probleem van maken.
Ik zet alles terug op zijn plaats en ben klaar om te vertrekken. Wanneer ik mij
naar buiten begeef ondervind ik een probleem aan mijn voorwiel. Er zit een
lichte slag in en mijn spatbord schuurt ertegen. Dat spatbord is geen probleem
en krijg ik zo verholpen. Voor de slag in mijn wiel ga ik terug binnen om het
te melden. Op dat moment staat mijn besluit vast. Ik ga met de trein tot
Aarschot en fiets van Aarschot naar huis.
Aangekomen in de kelderverdieping van de luchthaven zie ik
at de eerste trein naar Leuven een onbepaalde vertraging heeft. Wanneer ik mijn
tickets heb gekocht staat er dat hij wordt afgelast. De eerst volgende komt om
17h38. In Leuven begint het weekeinde voor de studenten. Het is er
onwaarschijnlijk druk. En dan sta ik daar, met een fiets waar vier volle
fietstassen aan hangen op het perron voor iedereen in de weg. Ik voel mij er
een beetje onwennig bij, maar eigenlijk is er ook niemand die er een probleem
rond maakt. Een kwartiertje later komt de trein met de gebruikelijke 6 minuten
vertraging aangereden. De deur voor de fietsers en rolstoelgebruikers stopt
bijna vlak voor mijn neus. Een vriendelijke trein conductrice, welke haar
dienst erop zit en onderweg is naar huis, doet voor mij de deur open en
verwittigt de conductrice met dienst op deze trein van mijn aanwezigheid. In
Aarschot komt diezelfde conductrice de deur terug open doen voor mij. Nog 13 km
fietsen scheiden mij van mijn thuiskomst.
Home sweet home. Een pakje frietjes van de frituur. Eventjes
lekker chillen. De post eens doornemen en een bezoekje brengen aan mijn ouders.
Om half twaalf kom ik terug thuis. Het zit erop. Ik heb mijn hoofd niet tegen
mijn hoofdkussen of ik slaap. Zes sterren had ik gezegd
ze zijn werkelijk
onbetaalbaar.
|