Inhoud blog
  • Zaterdag 5 mei 2012: Nabeschouwing thuis
  • vrijdag 4 mei 2012: Van Boedapest naar huis!
  • donderdag 3 mei 2012: Boedapest
  • Woensdag 2 mei 2012: Esztergom – Boedapest
  • dinsdag 1 mei 2012: Tata - Esztergom
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Met de fiets naar We.. Euh Boedapest!
    Muzikale grootmeesters en de romijnse"limes".
    24-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 24 april 2012: Passau – Linz

    Deze morgen liep de wekker af. Ik zette de snoeze-functie uit en maakte de fout om mij nog eventjes om te draaien. Ik zat dus pas na negen uur aan het ontbijt en stond pas om elf uur aan de receptie om mij uit te checken. Ik had mij gekleed op een fris weertje en kon na tien minuten al beginnen met iets uit te doen. En na een uur nog eens want ik had het veel te warm. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Na 33 km staat er een splitsing aangegeven. De ene donau-radweg  gaat over de brug en de andere loopt rechtdoor. Ik moest rechtdoor volgens de GPS, maar dan moest ik na 7 km een veerbootje nemen over de Donau. Ik hou niet echt van bootjes en dus probeerde ik het alternatief over de brug. Ik had in het boekje gelezen dat de beschreven route niet altijd de echte Donau-radweg volgt en dus zag ik hier ook geen probleem.

    Het ging gestaag bergop, en na een tweetal kilometer stond er een bord van wegenwerken. Aangezien er bij de fietsroute geen omleiding stond aangegeven (wat anders wel het geval is) reed ik er gewoon door. Het viel mij al op dat er echt niemand te zien was. En na nog eens 4 km omhoog en omlaag kwam ik bij de wegenwerken aan. Ik mocht van een bouwvakker proberen om er door te komen, maar dan moest ik mijn fiets wel enkele tientallen meters over de grote rotsblokken heffen. Werkelijk, hier was geen doorkomen aan. De enige oplossing was terug draaien en het veerbootje nemen. En dat bootje was eigenlijk gewoon zalig. Dat stond sneller aan de andere kant dan ik het met de fiets kon.

    Door de vertraging die ik opgelopen had wilde ik nog even wachten met eten tot ik ongeveer 60 km gereden had. En iets voor drie was het zover. De locatie was best te genieten. Vanaf het punt waar ik verkeerd gereden was, kwamen er 40 prachtige kilometers aan. Bijna vergelijkbaar met de lange, smalle fjorden in Noorwegen. “Bijna” zeg ik wel! Want de fjorden evenaren zou erg moeilijk zijn. Maar het loonde zeker de moeite. Tijdens het eten heb ik terug al mijn regenspullen aan gedaan. Ik zag de bui al een beetje komen. En ja, 10 km verder is het echt beginnen regenen. En niet van die sappige regen voor de sla hé. Nee, ijsregen! Het probleem was niet echt de regen, maar vooral de koude. De eerste 20 km viel het nog best mee. Maar dan moest ik alweer een veerbootje nemen en die stond nog aan de andere kant van de Donau. Autootjes erop, overvaren, autootjes eraf, ik en nog autootjes er terug op. In het wachthokje gaan zitten. En tegen dat we over waren had ik het berenkoud van stil te zitten. Ik moest de batterijtjes van mijn GPS vervangen en kreeg hem nog nauwelijks open. En dan zat ik nog super hard te prutsen om met mijn verkleumde vingertjes die batterijtjes uit dat apparaat te halen. Ik moest nog 9 km langs een drukke weg. Iedere vrachtwagen die voorbij kwam dreef een extra wolk vies regenwater mijn richting uit. Om half zes kwam ik dan eindelijk aan in Linz. Het toeristenbureau was net een half uurtje gesloten. Even op de GPS een hotelletje uitpikken. Voilà! Even ernaartoe fietsen en … dat was al enige tijd buiten gebruik zo te zien. Geen receptie, alles donker en geen gordijnen aan de ramen. Twee straten verder stop ik bij een drie sterren hotel. “Oei, menheer! Er is hier deze avond iets te doen (ik weet echt niet meer wat het was) en alle hotels in de stad zijn volgeboekt. Fiets je richting Wenen?”  Euh, ja? “Wel, als je wil zal ik even kijken wat er verderop nog vrij is. Kijk, ik heb er nog één net buiten het centrum van de stad, in het haventje. Het Siegenberger hotel. Het kost wel 95 euro per nacht. Zal ik het voor je reserveren?” Dan sta je daar, helemaal verkleumd van de ijsregen. Zeg dan maar eens neen. Je zou goed gek zijn. Dus belde zij het hotel, zei dat ik er binnen een half uurtje ging zijn en legde mij uit hoe ik er kon geraken. En werkelijk. Een half uurtje later mocht ik na 112 km mijn fietsje parkeren in de garage. De warme douche was heerlijk. En het eten peperduur. Maar ik had geen zin meer om terug een half uur naar de stad te fietsen. Dus nam ik een bord soep, een bord spaghetti, pannenkoeken met ijs en een grote appelschorl voor maar liefst 28,5 euro. Sorry, maar hier vond ik een fooi echt ongepast. Ik vond het eten wel lekker, maar als het op was moest ik iedere keer een kwartier wachten voor dat ze mijn bord kwamen afruimen. Er liepen daar drie obers rond voor minder dan 15 mensen. Dan is dit toch wel erg ongepast.

    Voor de nabije toekomst wordt het weer beter. Het doel morgen is terug 112 km naar Melk. Deze keer zonder ommetjes, want anders ga ik mijn doelstelling niet halen. Ook dat zou geen ramp zijn, want ik lig nog steeds twee dagen voor op mijn vooropgestelde schema. Misschien had ik er vandaag beter één van gebruikt.

    Toch wel een rare bedenking. Bij mijn aankomst in het hotel bij de receptioniste die mijn huidig hotel heeft geregeld, zij die vrouw dat het wel meeviel, want dat ik maar een half uurtje regen gehad had. Ze schrok toen ik vertelde dat ik al twee uur door de regen had gefietst. Dus… was ik niet verkeerd gereden, of had ik mij vanmorgen niet nog eens omgedraaid wanneer ik de wekker afzette, dan was ik vandaag niet nat geworden en was de toeristendienst nog open geweest bij mijn aankomst in Linz.

    Too sad. Shit happens. Tomorrow is an other day and than we’ll make things better.

    Nog een laatste blik op Passau.

    Dit is een prachtig, uit hout gekapt beeld van een zeemeermin. Er staat echter nergens een naam bij van de beeldhouwer.

    Een sfeerbeeld van de route.

    Voetveer dieik trachte te vermijden.

    Nog een sfeerbeeld van de route.

    Daar begint het dan te regenen.

    De tweede veerboot 9 km vóór Linz



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 26/03-01/04 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs