Project Fauvillers
Blog is in opmaak, nog even geduld aub !

Inhoud blog
  • Einde ruwbouw
  • Opbouw 1ste verdieping
  • 1ste verdieping - indeling
  • Bewapening en betonnering vloerdal
  • Betonbalken keuken en bekisting vloerdal
  • Opbouw gelijkvloers
  • Welfsels kelder
  • Opbouw van de kelder
  • De betonplaat
  • Drainage
  • De funderingsvoeten
  • De graafwerken
  • Plannen en bouwtoelating: een lange weg
  • Het bouwterrein
  • De gemeente Fauvillers
  • Fauvillers ? Nooit van gehoord !

    Zoeken in blog


    eMail zenden ?

    Vragen of bemerkingen? Stuur een mail en ik antwoord snel.


    Gastenboek
  • LZM
  • LZM
  • veel sucses

    Blij dat je erbij bent ! Laat hier een berichtje achter in het "Gastenboek".



    Blog als favoriet !

    De (zelf)bouw van een woning hartje Ardennen
    Een op het eerste zicht waanzinnig project voor éénieder die, zoals ikzelf, bij wijze van spreken nog nooit een bouwwerf van d

     

    Een op het eerste zicht waanzinnig project voor éénieder die, zoals ikzelf, bij wijze van spreken nog nooit een bouwwerf van dichtbij heeft gezien.

     

    13-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde ruwbouw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eind 2005 kon defintief gezegd worden: de ruwbouw is af, ook al zal de woning het tijdens de winterperiode nog moeten stellen zonder dak. Voor dit laatste werk schoot er te weinig tijd over en de weersverwachtingen waren niet meer van die aard aan te nemen dat de natuur ons gunstig gezind zou blijven.

     

    Restte dus nog: opruimen van de bouw en de boel (met lede ogen) achterlaten, ten prooi van weer, wind en (ongetwijfeld) sporadisch een dier uit het belendende bos op bezoek.

     


    16-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opbouw 1ste verdieping
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De dag na het storten van het beton werd een aanvang genomen met de opbouw van de 1ste verdieping. Net als op het gelijkvloers zijn de buitenmuren opgetrokken in Ytong-blokken van 30 cm dik, terwijl de draagstructuur 15 cm dik Ytong is en de binnenmuren 10 cm dik Ytong.

     

    Ook nu weer werd de eerste laag geplaatst in mortel + Adytong.

     

    Daar de kamers van deze verdieping deels “onder dak” zitten, zijn de voor- en achtergevel slechts 1,75 m hoog. De laatste laag Ytong van voor- en achtergevel heeft slechts een breedte van 10 cm en een hoogte van 12 cm (blokken van 10 cm dikte over de lengte in tweeën gezaagd), geplaatst aan de buitenzijde. Langs de binnenzijde is immers een betonnen ringbalk gegoten, bewapend met 4 x 6 mm betonijzer. Deze ringbalk loopt tot 2,50 meter in de zijgevels.

     

    Daar de ringbalk over de 12 ramen heen loopt – waar dus telkens bekisting moest voorzien worden – werden op die plaatsen de Ytongstenen (weliswaar onderling gekleefd aan de zijkanten) verankerd in het beton.

     

    Opstaand in de ringbalk zijn om de 60 cm draadstangen van 12 mm aangebracht, met als doel daar later de houten steunbalken voor de dakconstructie op te bevestigen.

     

    Eens een start werd genomen met het opbouwen van de dakpunten (zijgevels), kreeg de woning stilaan écht vorm.


    15-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste verdieping - indeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    a


    14-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewapening en betonnering vloerdal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook al oogt zo’n plankenvloer op zichzelf reeds mooi, bedoeling was uiteraard dat daar beton op zou komen. Dus: zo gezegd, zo gedaan !

     

    Eerste werk: Diba-band op die plaatsen waar het beton de Ytong raakt (bovenzijde muren), evenals voorzien in extra isolatie. De zijkanten van het gebouw werden op het niveau van de vloerplaat voorzien van Ytong-blokken van 10 cm dikte. Hiertegen werd 3 cm Styropor-plaat geplaatst, waartegen vervolgens de Diba werd werd gezet.

     

    Vervolgens werden de bewapening naar boven gesleurd en onmiddellijk op zijn plaats gelegd:

    -          overbruggingen in de lengte van de draagmuren werden eerst voorzien van betonijzer (3 x 14 mm).

    -          de eerste laag betonmatten (15x15 cm x10 mm) werd geplaatst op plastic afstandhouders van 3 cm, 2 rijen overlapt en ruim gebonden.

    -          de tweede laag betonmatten (15x15 cm x08 mm) werd geplaatst op gegalvaniseerde afstandhouders van 6 cm, 1 rij overlapt en gebonden.

    -          op de plaats van de latere binnenmuren, niet ondersteund door enige draagmuur, werd tevens extra betonijzer gebonden (2 x 8 mm).

    -          de overbruggingen boven de garagedeuren en de verandadoorgang werden extra voorzien van extra betonijzer (2 x 10 mm boven elkaar geplaatst).

    -          de opstaande wachtijzers werden mee ingebonden.

     

    Tevens werd de vloer van de carport uitgevlakt, bekist en bewapend (1 betonmat 15x15 cm x10 mm).

     

    Op de plaatsen waar later de afvoerleidingen moeten komen werden juffers vastgebonden op de bewapening. Kwestie van later wat minder slijp- en breekwerk te hebben !

     

    Tevens werden, op die plaatsen waar extra openingen moeten zijn (bv. lichtpunten), met water gevulde ronde plastic flessen geplaatst.

     

    Gelukkig dat er betonmixers en –pompen zijn !

    In een vlotte beweging werd op de kop 40 m3 gestort, zodat vloerdal en vloer van de carport in no time volstort waren. Het verharden kon beginnen.


    13-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Betonbalken keuken en bekisting vloerdal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Even met de handen in het haar: in de (half-open) keuken moest een hangende betonbalk van 20 cm breed en 50 cm hoog voorzien worden, die aan één zijde zou dragen op een Ytong-lattei boven een raam van 1,8 meter (achtergevel) en aan de andere zijde op een muurtje tussen twee deuren. Zelfs een leek kon zien dat dit een ietwat “kramikkelijke” constructie zou zijn.

     

    Daarom werd er geopteerd voor het meer stevige werk, wat wel wat bekistingsproblemen met zich meebracht: een betonbalk van 4,50 meter boven beide ramen in de achtergevel, een betonbalk bovenop beide deuren, daartussen de “hangende” balk van de keuken. De stevige bewapening van deze constructie werd gelast. De zowat 1,6 m3 noodzakelijke betonmassa werd met emmers ingevoerd en manueel getrild. Opstaand wachtijzer werd ingevoerd om latere integratie met de vloerdag te voorzien.

     

     

    Vervolgens werd het tijd om aan het plafond van het gelijkvloers (vloer 1ste verdieping) te denken. Gezien geopteerd werd voor het gieten van een volle betondal, drong enige bekisting zich dus op.

     

    Gewapend met houten balken (juffers 17 x 7 cm) en plankenvloer (planché) werd 200 m2 “uitgevloerd”. Zowat iedere 1,50 meter werd een onderschoorde jufferrij geplaatst, waarop vervolgens dwars een jufferrij gelegd werd zowat iedere 60 cm. Op de juffers werd vervolgens de plankenvloer gelegd, terwijl bekisting werd voorzien voor de twee trappen, de dienstliftkoker en de opening voor afvoerbuizen en schouwen.

     

    In totaal werden zowat 490 lopende meter juffers en 240 m2 plankenvloer gebruikt  en/of verzaagd.

     

    Het totaal werd ondersteund door middel van 220 schoren.


    12-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opbouw gelijkvloers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De “uitkom” van 2004 betekende de aanvang van de opbouw van het gelijkvloers.

    De eerste oplegger, gevuld met 24 paletten YTONG-blokken, plaatste zijn fel geelgekleurde vracht dichtbij de welfsels van de kelder.

     

    De buitenmuren werden opgetrokken in blokken van 30 cm dikte, de binnenmuren in blokken van 20 cm dikte, uitgezonderd één muur. Deze is opgetrokken in blokken van 15 cm dikte, daar deze later aan één zijde nog wordt voorzien van natuursteen.

     

    De eerste rij van alle blokken werd geplaatst in mortel, waarin ADYTONG werd vermengd om een betere mortel/Ytong-hechting te bekomen. Het mortelbed is gelegd op vochtkerende DIBA-band, aan beide zijden minimum 20 cm breder dan de Ytong-blokken.

     

    Bovenop iedere 3de rij Ytong werd gegalvaniseerde “murfort” geplaatst (aangepast aan de dikte van het blok), waarbij de hoeken extra werden verstevigd met gegalvaniseerde 90°-hoeken. Op bepaalde “kritische” plaatsen werd extra murfort aangebracht.

     

    Ramen en deuren zijn voorzien van volle Ytong-latteien (linteaux), behoudens op 4 plaatsen. Over de lengte van de twee garagedeuren (voorgevel), de lengte van de drie keukenramen (zijgevel bouwkundig links), de bovenzijde van de zijdeur (zijgevel bouwkundig rechts) en de drie meter opening voor de verandatoegang (achtergevel) werd een Ytong U-lattei (te vergelijken met een holle lange gewapende Ytong-blok) geplaatst. Deze werden extra bewapend en volgegoten met beton. Boven de garagedeuren en de verandatoegang werd opstaand wachtijzer geplaatst om later geïntegreerd te worden in de vloerdal.

     

    Tot slot werd dwars in de garage een metalen poutrelle geplaatst, om later dienst te doen als “brug” voor een verplaatsbare takel zodat zware voorwerpen via de garageval makkelijk op en neer kunnen gelaten worden.

     

    En hiermee zat het bouwjaar 2004 erop.


    10-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welfsels kelder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Begin november 2003 was het zover: tijd om de kelder “dicht te leggen”.

     

    Gezien geopteerd werd voor de creatie van een ruime, open kelderruimte, zijn op bepaalde plaatsen de dragers enkel “aangezet” in betonblokken. Op deze betonblokken werden metalen leggers geplaatst, terwijl een garageval in de welfsels moest voorzien worden.

     

    Volgende metalen leggers werden geplaatst:

    • 5,90 meter HEB 280 (2x)
    • 6,00 meter HEB 220
    • 3,60 meter HEB 220
    • 2,10 meter HEA 240

    en een dwarsligger (garageval) van 1,20 meter.

     

    Het leggen van de Trilco-welfsels nam een volledige dag in beslag (met kraan uiteraard).

    Alle welfsels werden in het midden onderstut door middel van een juffer op zijn kant en schoren.

     

    De dag nadien werden de voren van de welfsels opgevuld met handgemaakte lopende beton en voorzien van bewapening (1 betonbar van 6 mm2).

     

    Het einde van het bouwseizoen voor 2003 zat erop.


    09-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opbouw van de kelder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De “naakte” en ruime betonplaat van zowat 228 m2 vormde een uitdaging om bebouwd te worden. Aan de slag dus voor het opbouwen van de kelder.

     

    De buitenmuren en de dragende muren zijn opgetrokken in holle betonblokken van 29 cm breed (afmetingen per blok 39 x 19 x 29), twee interne scheidingsmuren in holle betonblokken van 19 cm breed (39 x 19 x 19).

     

    Daar de woning op het gelijkvloers 4 niveau’s heeft, diende daar dus reeds rekening mee gehouden te worden bij het opbouwen van de keldermuren. Vandaar dat, op de scheidingslijn van de niveau’s, de betonblokken van 29 cm verder opgetrokken werden in betonblokken van 14,5 cm.

     

    Met het oog op de creatie van een (later aan te brengen) zijdeur werd op die bepaalde plaats reeds een betonbalk gegoten, net als daar waar de openingen tussen de keldercompartimenteringen (samenvallend met de niveauverschillen) voorzien werden.

     

    Door de niveauverschillen zijn er dus verschillende kelderhoogten: zowat 60% van de kelderruimte heeft een voorziene hoogte van 2,40 m, 15% een hoogte van 1,55 m, 15 % een hoogte van 1,75 m en 10% een hoogte van 1,90 m.

     

    In totaal zijn zowat 3.400 betonblokken verwerkt in de kelder.


    08-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De betonplaat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 2003, na de winterperiode, werden de werken hervat. Eerste taak: de vloerplaat.

     

    Op de uitgegraven grond en de reeds aanwezige funderingsvoeten werd plasticfolie aangebracht. De ruimte voor de betonplaat werd bekist aan de zijkanten op een breedte van 18,40 op 12,40  meter, dus zowat 20 cm “overschot” aan iedere zijde van het gebouw.

     

    Vervolgens werd de bewapening manueel aangebracht: twee lagen betonnet, de onderste laag 10/10/10 mm2, de bovenste laag 15/15/10 mm2. Extra bewaping (2 x 12 mm2) werd voorzien onder de dragende keldermuren. Mijn bouwleverancier vroeg me of in de intentie had een bunker te bouwen …

     

    Eens dit geklaard was het tijd om de vloerplaat te volstorten met beton, gemiddeld 18 cm dik.


    07-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drainage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eens de beton van de funderingsvoeten voldoende gehard was, werd gestart het aanbrengen van de drainage.

     

    Deze werd geplaatst op het laagste punt van de funderingsvoeten. Enig bijkomend “graafwerk” was daarvoor nodig. De huur van een breekhamer bleek daarbij nuttig.

     

    Voor de funderingsvoeten was een sleuf voorzien van zowat 45 cm breed.

    In die sleuf werd vochtdoorlatende doek gelegd (Bidim) waarin tot aan het midden van de sleuf grind werd gekapt.

    Op dat grind werd een drainagebuis van 10 cm doormeter gelegd, vervolgens werd de sleuf verder aangevuld met grind tot op de hoogte van de funderingsvoeten en volledig ingepakt met het Bidim-doek. Het doek werd aangevuld met de bodemgrond.

     

    De rond het gebouw lopende drainagebuis komt samen in de hoek (bouwkundig links) van de achterzijde van de woning. Een buisoverlapping van 2 meter werd voorzien. Verdere aansluiting dieper de grond in werd gepland voor een later stadium.


    06-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De funderingsvoeten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu was dus de tijd aangebroken om met het “echte” werk te beginnen.

     

    De aan de randen van de woning uitgegraven funderingsvoeten werden in het midden ervan over een breedte van zowat 10 cm verdiept met een 20-tal extra centimeters. Door de samenstelling van de bodem kon deze voor niet anders dan aangebracht worden met een houweel. In de voor werd tenslotte de aardingslus van 35 mm3 aangebracht (loden omhulsel met koperen kern); terug opgevuld met “goed zand” en aangedamd.

     

    Vervolgens werden de funderingsvoeten, 60 cm diep en zowat 50 cm breed, voorzien van plasticfolie. Daarin kwam bewapening (6x 12 mm2 en 4 x 16 mm2) gebeugeld om de 50 cm. Enig vlechtwerk was dus reeds aan de orde.

     

    Vervolgens werden de voeten volstort met beton.


    05-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De graafwerken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bouwen kan nu eenmaal niet zonder graven. In september 2002 werd een aanvang genomen met de graafwerken, weliswaar nadat de juiste bouwplaats was bepaald en afgepaald. De eerste “spadesteek” (uitgevoerd door een uit de kluiten gewassen excavator) gaf enerzijds een ietwat euforisch gevoel, anderzijds betekende het tevens een nieuw litteken in het tot dan toe ongerepte terrein.

     

    Daar de woning volledig onderkelderd is, moest een bouwkuil van 19 op 13 meter voorzien worden. De natuurlijke afkalving maakte daar binnen de korste keren zowat 20 op 14 meter van.

     

    Graven in de streek daar bleek niet zo evident. De bodem is - na een beperkte bovenlaag (zowat 20 cm) van “goede” grond – samengesteld uit leisteen en rots. Om tot de voorziene diepte van 2,60 meter te geraken diende het stevige werktuig héél wat kracht te zetten om de werken tot een goed einde te brengen.

     

    Eens op de voorziene diepte gekomen dienden nog de funderingssleuven uitgegraven worden, voorzien onder iedere keldersteunmuur. Nog eens 60 cm erbij betekent dus een diepte van 3,20 meter.

     

    In totaal werd zowat 700 m3 grond uitgegraven, ettelijke vrachtwagens dus.


    04-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plannen en bouwtoelating: een lange weg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De (taal)gevoeligheden van dit landje in het achterhoofd houdend, leek het ons aangewezen een architect aan te spreken uit het franstalige landsgedeelte. Dat werd uiteindelijk architecte Ladavid uit Tournai (Doornik). Gewapend met onze ideeën en home-made tekeningen werd de rit Antwerpen > Tournai en retour dus geregeld aangevat. Te vermelden waard: het stadje Tournai is zeker een bezoekje waard.

    Uiteindelijk, enkele maanden later, was het dan zover: het plan was klaar. Een naar de regio toe getinte fermettestijl in L-vorm, hellend dak bovenop het gelijkvloers, lichte crepie als buitenbezetting en donkere dakpannen. Lang kon het niet meer duren …

    Even buiten de waard gerekend dus. Daar waar het gemeentebestuur geen probleem vormde was de bevoegde stedebouwkundige dienst van oordeel dat één en ander veranderd moest worden: andere inplanting op de grond, een absoluut rechthoekige vorm voor het gebouw, een halve eerste verdieping, leisteen als dakbedekking, een carport aan één zijde van het gebouw.

    Een totaal ander concept dan voorzien dus, ondanks het feit dat het basisconcept als het ware gecopiëerd was van in de regio bestaande gebouwen.

    Gevolg: tussen het eerste bezoek aan de architecte en de uiteindelijke aflevering van de bouwvergunning ligt een tijdsduur van bijna twee jaar !

    Conclusie: vermoedelijk was het niet voldoende een architect(e) uit het franse landsgedeelte te betrekken, eerder lijkt het beter iemand aan te trekken die regionaal ingeplant is. Eigen volk eerst ?


    03-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het bouwterrein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het terrein dat we aantroffen is gelegen vlakbij de N.848, topografisch bekend als Romeschstelle, in de streek bedacht met de weinig idyllische naam "Le trou" ("het gat").

    Aan de achterzijde loopt de Chemin des Morts (de "Weg van de doden"). Deze landweg loopt vanuit het dorp recht het bos in. Naar verluidt dankt hij zijn naam aan het feit dat - weliswaar in vroegere eeuwen – de doden langs die weg werden "afgevoerd", recht het bos in.

    Dit weiland, hellend van voor- naar achterzijde en van bouwkundig rechter- naar linkerzijde, strekt zich zo’n 200 meter diep uit tot aan de bosrand. Tussen voorzijde (bouwplaats) en achterzijde (bosrand) is een hoogteverschil van circa 23 meter.


    02-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gemeente Fauvillers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De gemeente Fauvillers (postcode 6637) heeft een oppervlakte van 7.410 hectaren (74 km²) en telt een 1.800 inwoners, hetzij 24 inwoners per km². Ter vergelijking: de Antwerpse gemeente Zwijndrecht heeft een oppervlakte van 18 km² - waarvan 6 km² industriegrond - en telt zowat 20.000 inwoners of 1.110 inwoners per km².

    De gemeente is een fusiegemeente en omvat 13 deelgemeenten: Bodange, Burnon, Fauvillers, Hollange, Honville, Hotte, Malmaison, Menufontaine, Sainlez, Strainchamps, Tintange, Warnach en Wisembach. De voormalige gemeente Fauvillers is de pilootgemeente van deze fusie-operatie geworden.

    Fauvillers ligt in de vallei van de rivier Sûre en aan de rand van het natuurpark "Haute-Sûre Fôret d’Anlier", waarvan 40% van de oppervlakte wordt ingenomen door het bos van Anlier. Beide fenomenen hebben uiteraard hun invloed op het landschap: sterke heuvelvorming in een bosrijke omgeving. Daarnaast wordt het landschap specifiek ingekleurd door een sterk aanwezige landbouw: in belangrijke mate weiden en gewassen in een uitgestrekt gebied.

    De rivier Sûre ontspringt - op circa 10 km verwijderd van Fauvillers - in het gelijknamige dorp, gelegen in de gemeente Vaux-sur-Sûre. De rivier kronkelt zich in de vallei Haute-Sûre een weg doorheen Fauvillers richting grens Groot Hertogdom Luxemburg. De Sûre is gekend als typische forellenrivier en tevens voor het zogenaamde "vliegvissen". Via Ettelbruck (GHL) stroomt hij door naar Wasserbillig (GHL) om daar uit te monden in de rivier Moezel.

    Ook al maakt de gemeente geen deel uit van de zogenaamde "Gaume" (omgeving Virton) valt het toch op dat ook het Gaume-microklimaat zijn invloed heeft: merkelijk kouder in de winter, doch merkelijk warmer in de zomer.


    01-01-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fauvillers ? Nooit van gehoord !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De vraag werd ons reeds dikwijls gesteld: in wélke gemeente? Inderdaad, Fauvillers geniet geen grote bekendheid, zelf niet onder de fervente Ardennen-bezoekers.

    Hoe kom je daar dan terecht? Simpel: via een rondschrijven aan de notarissen uit de provincie Luxemburg, een goede beschrijving van wat men zoekt, en het antwoord daarop. Hoe dan ook, eerst onbekend, maar onmiddellijk bemind eens we ter plaatse een kijkje gingen nemen.

    De gemeente Fauvillers situeert zich in de provincie Luxemburg, circa 25 km zuidelijk van Bastogne (Bastenaken) en 27 km noordelijk van Arlon (Aarlen) en zowat 21 km oostelijk van Neufchâteau.

    Martelange, grensgemeente met het Groot-Hertogdom Luxemburg (GHL), ligt 8 km oostelijk van Fauvillers.

    De stad Luxembourg (GHL) is 58 km verwijderd van Fauvillers.

    Fauvillers ligt tussen de 377 en 512 meter boven de zeespiegel.

    De afstand vanuit Antwerpen bedraagt zowat 225 km.

    Reisweg 1: autosnelweg Brussel – Namen (Namur) – Aarlen (Arlon), voorbij de afrit Neufchâteu autosnelweg richting Bastogne/Liège, eerste afrit (Vaux-sur-Sûre) nemen, rechtsaf richting Martelange. Fauvillers ligt 13 km voorbij genoemde afrit.

    Reisweg 2: autosnelweg Brussel – Namen, voorbij Namen (Namur) de afrit Courrière nemen, N.4 volgen Marche-en-Famenne, Bastogne, Martelange. Circa 15 km voorbij Bastogne vind je de afrit Fauvillers.

    Reisweg 3: autosnelweg Hasselt – Luik (Liège). In Luik autosnelweg richting Bastogne/Arlon nemen. Voorbij Bastoge de afrit Vaux-sur-Sûre nemen. Linksaf richting Martelange. Fauvillers ligt zowat 15 km voorbij genoemde afrit

    Trein
    : middels de verbinding Brussel > Luxembourg, station Arlon. Reistijd vanuit Brussel +/- 2 uur en 15 minuten.


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs