Vanmorgen gingen we al voor het ontbijt op pad. We bezochten nog 1van de sluizen van het Telemarkkanaal en zagen de indrukwekkende doortocht van een passagierschip. Het werd manueel 4sluizen omhoog "getrokken" om een hoogteverschil van ong 35 m te overbruggen. Na het ontbijt vertrokken we alweer in de stromende regen richting kust. Bij onze eerst stop in Tragero was het nog betrokken maar de temperatuur was erg aangenaam. We bezochten de haven en keken even in het dorpje rond. Daarna ging de tocht verder naar Rizor, een ander havenstadje, waar we picknickten. De zon liet zich af en toe zien en tegen 3u was ze helemaal van de partij. Tijd om in arendal een ijsje te eten op de kade. Nog wat boten kijken en dan richting een Grieks restaurant voor het avonddiner. Het eten smaakte verrukkelijk. Na een avondwandeling in de haven, gingen we naar het hotel voor onze laatste nacht in Noorwegen. Morgen moeten we nog 1,5 u rijden tot Kristiansand. We moeten om 12 u inchecken voor de Ferry die om 2u vertrekt. We eten aan boord, Stef boekte het buffet voor ons 3 zodat we daarna met een volle maag de 11u durende autorit vlot aankunnen. Donderdagmorgen zijn we dus terug in België. Voor al de mensen die zich stoorden aan de schrijffouten, er zal ongetwijfeld een deel te wijten zijn aan het gebruik vd iphone zonder bril, een ander deel is te wijten aan het "vakantiegevoel" , gewoon over lezen zou ik zeggen. T was weeral een heel fijne vakantie, de planne voor volgend jaar kunnen weer gemaakt worden.
Vanmorgen vertrokken we richting Heddal voor een bezoek aan de staafkerk. De staafkerk van Heddal (Heddal stavkirke) is een staafkerk in de Noorse provincie Telemark. Het is de grootste staafkerk vanNoorwegen.
De kerk werd gebouwd in het begin van de 13e eeuw. Na de Reformatie was het gebouw dusdanig beschadigd dat het gerestaureerd moest worden. De eerste restauratie vond plaats tussen 1849 en 1851, maar omdat men destijds niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikte om de kerk volledig in oude staat te herstellen, moest er in de jaren 1950 opnieuw worden gerestaureerd.
Nadien reden we naar Het Telemarkkanaal . Het bestaat uit twee kanalen, waarvan het Norsjø-Skien kanaal met sluizen in Skien en Løveid, gebouwd in 1854 tot 1861, het oudste is van de twee kanalen.
Het andere kanaal is het Bandak-Norsjø kanaal geopend in 1892. In Europa werd dit kanaal gezien als het achtste wereldwonder. Het Bandak-Nordsjø kanaal was gebouwd voor het transport van goederen en passagiers en ter voorkoming van overstromingen.
Het Telemarkskanaal heeft 18 sluizen en is 105 km lang en heeft een hoogteverschil van 72 m. De grootste sluis is in Vrangfoss met vijf kamer en een hoogteverschil van 23 m. Passagiersboten zoals de Henrik Ibsen en de Victoria varen van Skien tot Dalen viaKviteseid. De Victoria vaart door het Norsjø-Skien kanaal sinds 1882 en het Bandak-Norsjø kanaal sinds de opening. Tegen 5u kwamen we aan in Skiën, waar ons hotel ligt. Een bezoek aan het plaatselijke shoppingscentrum, een dinertje en onze voorlaatste dag in Noorwegen is voorbij. Morgen rijden we richting kust, woensdagnamiddag nemen we de Ferry richting Denemarken.
We missen onze boys en dogs steeds meer, Lukas zagen we 3weken geleden voor t laatst, da s teveel van t goede. Blij dus dat we woensdag terug huiswaarts keren om hen eens goed te verwennen!