Vanmorgen gingen we al voor het ontbijt op pad. We bezochten nog 1van de sluizen van het Telemarkkanaal en zagen de indrukwekkende doortocht van een passagierschip. Het werd manueel 4sluizen omhoog "getrokken" om een hoogteverschil van ong 35 m te overbruggen. Na het ontbijt vertrokken we alweer in de stromende regen richting kust. Bij onze eerst stop in Tragero was het nog betrokken maar de temperatuur was erg aangenaam. We bezochten de haven en keken even in het dorpje rond. Daarna ging de tocht verder naar Rizor, een ander havenstadje, waar we picknickten. De zon liet zich af en toe zien en tegen 3u was ze helemaal van de partij. Tijd om in arendal een ijsje te eten op de kade. Nog wat boten kijken en dan richting een Grieks restaurant voor het avonddiner. Het eten smaakte verrukkelijk. Na een avondwandeling in de haven, gingen we naar het hotel voor onze laatste nacht in Noorwegen. Morgen moeten we nog 1,5 u rijden tot Kristiansand. We moeten om 12 u inchecken voor de Ferry die om 2u vertrekt. We eten aan boord, Stef boekte het buffet voor ons 3 zodat we daarna met een volle maag de 11u durende autorit vlot aankunnen. Donderdagmorgen zijn we dus terug in België. Voor al de mensen die zich stoorden aan de schrijffouten, er zal ongetwijfeld een deel te wijten zijn aan het gebruik vd iphone zonder bril, een ander deel is te wijten aan het "vakantiegevoel" , gewoon over lezen zou ik zeggen. T was weeral een heel fijne vakantie, de planne voor volgend jaar kunnen weer gemaakt worden.
Vanmorgen vertrokken we richting Heddal voor een bezoek aan de staafkerk. De staafkerk van Heddal (Heddal stavkirke) is een staafkerk in de Noorse provincie Telemark. Het is de grootste staafkerk vanNoorwegen.
De kerk werd gebouwd in het begin van de 13e eeuw. Na de Reformatie was het gebouw dusdanig beschadigd dat het gerestaureerd moest worden. De eerste restauratie vond plaats tussen 1849 en 1851, maar omdat men destijds niet over de benodigde kennis en vaardigheden beschikte om de kerk volledig in oude staat te herstellen, moest er in de jaren 1950 opnieuw worden gerestaureerd.
Nadien reden we naar Het Telemarkkanaal . Het bestaat uit twee kanalen, waarvan het Norsjø-Skien kanaal met sluizen in Skien en Løveid, gebouwd in 1854 tot 1861, het oudste is van de twee kanalen.
Het andere kanaal is het Bandak-Norsjø kanaal geopend in 1892. In Europa werd dit kanaal gezien als het achtste wereldwonder. Het Bandak-Nordsjø kanaal was gebouwd voor het transport van goederen en passagiers en ter voorkoming van overstromingen.
Het Telemarkskanaal heeft 18 sluizen en is 105 km lang en heeft een hoogteverschil van 72 m. De grootste sluis is in Vrangfoss met vijf kamer en een hoogteverschil van 23 m. Passagiersboten zoals de Henrik Ibsen en de Victoria varen van Skien tot Dalen viaKviteseid. De Victoria vaart door het Norsjø-Skien kanaal sinds 1882 en het Bandak-Norsjø kanaal sinds de opening. Tegen 5u kwamen we aan in Skiën, waar ons hotel ligt. Een bezoek aan het plaatselijke shoppingscentrum, een dinertje en onze voorlaatste dag in Noorwegen is voorbij. Morgen rijden we richting kust, woensdagnamiddag nemen we de Ferry richting Denemarken.
We missen onze boys en dogs steeds meer, Lukas zagen we 3weken geleden voor t laatst, da s teveel van t goede. Blij dus dat we woensdag terug huiswaarts keren om hen eens goed te verwennen!
Vanmorgen vertrokken we naar bydgoy, een schiereiland ten westen van de binnenstad van Oslo, de hoofdstad van Noorwegen. Het heette vroeger "Ladegårdsøen." Het schiereiland (vroeger was het een echt eiland) staat bekend voor zijn vele musea. We bezochten het Frammuseum dat gewijd is aan de Noorse poolexpedities. Het museum werd geopend in 1936. Het dankt zijn naam aan het schipFram, dat in 1893 in de vaart werd genomen, en nu een van de topstukken is van het museum.
Verschillende poolexpedities worden in het museum belicht. Zo is er een permanente tentoonstelling over de expeditie van de latere NobelprijswinnaarFridtjof Nansen, die op deFram naar de Noordpool voer om vervolgens trachtte op skis de Noordpool over te steken. Ook is er aandacht voor de Noord- en Zuidpool expedities van Roald Amundsen en Otto Sverdrup. Behalve objecten en documenten bezit het museum ook een grote collectie opgezette dieren uit de poolgebieden, zoals ijsberen en pinguïns. Het museum heeft - naast de vaste collectie - ook een steeds wisselend programma van tijdelijke exposities. Mooi, en leerrijk ! Namiddag trokken we dan weer te voet door de stad, de weergoden waren ons goedgezind, we gingen eerst naar het moderne operahouse. Het gebouw is gelegen aan de Oslofjord in de wijk Bjørvika. Het is afgewerkt met Italiaansmarmer en wit graniet en lijkt als een ijsberg uit het water op te duiken. Binnen werd vooral eikenhout gebruikt. Het is de grootste cultuurtempel die in Noorwegen werd gebouwd sinds de Nidaros-domkerk, die rond 1300 werd voltooid. Daarna gingen we naar het stadhuis en de haven. We lunchten tegen 2u30 bij het hardrock café . Daarna nog een bezoekje aan het
Aker Brygge een winkel- en uitgaansgebied in de haven . Het ligt aan het water, ten westen van een uitloper van de Oslofjord, met zicht op het raadhuis.
Tot 1982 bevond zich op deze plaats een scheepswerf. Het gehele gebied is in vier fasen tussen 1986 en 1998 opnieuw bebouwd met voornamelijk winkels, kantoren, horeca en een bioscoop. Pa trakteerde zijn meisjes nog op een lekker en erg duur ijsje. De weergoden waren ons daarna weer iets minder goed gezind, een onweer kwam richting oslocity zodat we tegen 5u30 ons richting hotel haasten.