Recensie:
http://www.concertnews.be/recensietonen.php?id=1041&kop= Nabucco&waar= Koninklijk Circus Brussel
De Munt bracht een concertante versie van Verdis opera Nabucco in het Koninklijk Circus. Een niet alledaagse opstelling voor het orkest, dat plaats nam in de circuspiste. Een ander deel van de muzikanten speelde vanuit de gang. De vocalisten en koor kregen een plek op het podium. Vooral Carlo Colombara als Zacharias, Marianne Cornetti als Abigaïl en het (slaven)koor wisten ons danig te overtuigen. Uiterst moeilijk is Abigaïls partituur trouwens. Verder bracht het orkest het er zeer goed vanaf in een behoorlijk warme zaal. Carlo Guelfi sprong in voor Andrzej Dobber die omwille van gezondheidsredenen voor de rol van Nabucco vervangen moest worden.
Bijna was Nabucco er niet gekomen in 1840, of toch niet in een versie van Verdi. Verdis vorige productie Un giorno di regno een komische opera werd stevig uitgejoeld ,flopte en de tweede uitvoering werd gewoon geannuleerd. Daarnaast waren er de kopzorgen op privévlak. De componist had net zijn vrouw en kinderen verloren. Dat alles zorgde ervoor dat ie overwoog om te stoppen met muziek. Bartolomeo Merelli, de impresario van La Scala op dat moment kon hem toch overtuigen met het libretto van Nabucco. We wilden die opdracht aan een ander componist geven, maar die weigerde wegens te moeilijk. met die zin zou Merelli destijds Verdis interesse aangewakkerd hebben. De legende wil trouwens dat Verdi het libretto opensloeg en op de pagina van het slavenkoor terechtkwam dat uiteindelijk als Va pensiero het meest bekende koorwerk uit deze opera geworden is. Nabucco werd zeer enthousiast onthaald en het luidde een wedergeboorte in van Verdis carrière. Het werd zijn doorbraak.
Nabucco gaat om macht, politieke en religieuze macht. Het nationalistische thema zit stevig verweven in deze opera waardoor het werk ook gebruikt werd als propaganda van Mussolini tijdens de Italiaanse invasie van Ethiopië in 1931. Daarnaast, maar veel minder uitgewerkt, is er het liefdesverhaal tussen Fenena (dochter van de Assyrische koning Nabucco) en Ismaël (neef van de koning van Jeruzalem). Abigaïl is ook verliefd op Ismaël. Maar het is niet wederzijds. Een tijdlang werd ie eerder door Nabucco gevangen genomen en bevrijd door Fenena. Met hem vluchtte ze uit Babylon en werd Joodse. Nabucco trekt vervolgens Jeruzalem binnen en wil er de tempel van Salomo veroveren. Hogepriester Zacharias dreigt echter Fenena met een dolk te doden, mocht die de tempel binnendringen. Maar Ismaël redt zijn geliefde, wordt vervolgens verstoten door zijn eigen volk en Nabucco krijgt vrij spel om de tempel te plunderen en in brand te steken.
Abigaïl, hoewel ze eigenlijk een slavendochter is, grijpt de macht in Babylon nadat ze het enige document waarin staat dat ze eigenlijk de dochter van een slavin is, in het bezit heeft en zal vernietigen. Ze krijgt daarvoor de steun van de Assyrische Hogepriester. Ze zal verkondigen dat Nabucco gesneuveld is. Maar die verschijnt op het moment dat ze zich wil kronen. Nabucco laat zich niet onttronen maar roept zichzelf tot god uit, waardoor hij wordt neergebliksemd door een hogere macht. Abigaïl grijpt de macht en Fenena wordt terechtgesteld. Nabucco wil zijn dochter redden. Hij geeft het bevel aan de soldaten die hem trouw bleven om het afgodsbeeld van Baäl te vernietigen maar dat gaat vanzelf stuk. Nabucco bekeert zich en ook het volk ziet door dit gebeuren de macht van God in. Abigaïl drinkt gif en sterft maar zal om vergiffenis vragen. Nabucco wordt opnieuw koning, maar dan ten dienste van God.
Opvallend is Cornettis techniek om de moeilijke en hoge passages in haar partituur te halen. Ze trekt met haar armen en handen naar achter, alsof ze in een vliegtuig zit, en de gashendels naar zich toetrekt. Daarbij duwt ze haar middenrif naar voren en wordt haar rug holler. Maar de mezzo-sopraan die onder andere al Aida en La Forza del destino van Verdi op haar teller heeft staan, weet te overtuigen en lijkt weinig hinder te ondervinden van die moeilijke partij die ze vlot en volledig uit het hoofd brengt en zelfs hier en daar ook omzet tot acteren Zo zien we haar een papiertje (het geboortedocument) bovenhalen en verscheuren.
Dat staat in contrast met Guelfi, die hoewel het de derde en laatste concertante uitvoering is, nog nood heeft aan cues van de dirigent en een partituur op zijn staander. In Nabuccos waanzinmoment in chi mi toglie il regio scettro is zijn vocale prestatie te mager en heeft ie te weinig reserve bij de hoge noten, die wel ontzettend hoog zijn voor een baritonstem. Hier en daar zit de zanger onder de toon. Het moet zijn dat ie wel een zeer korte instudeertijd gehad heeft. Vreemd dat er geen andere bariton beschikbaar was die Nabucco tot zijn repertoire mag rekenen. Het niveaucontrast met zijn opponente werd daardoor te groot.
Onze eigen bas Kurt Gysen zet als Il gran Sacerdote een niet te onderschatten stevige bijrol neer. Hij is het die Abigaïl mag opstoken dat de afvalligen van het Assyrische volk gestraft moeten worden in het derde bedrijf. Ook zijn collega, aan de andere kant, Zacharias (Carlo Colombara), brengt het er uiterst goed vanaf tijdens de Preghiera waarbij we een solo voor zes cellos horen in het tweede bedrijf. Een prachtige tristesse laten de strijkinstrumenten horen. Verder is er het koor dat het overbekende Va pensiero van de juiste spanning mag voorzien en het dynamisch mag brengen. Begon het nog ingehouden, dan wordt het passievoller verderop de partituur. Ook het slot, met een stervende Abigaïl die zich alsnog bekeert, is een muzikale parel. Hobo, klarinet en cello begeleiden haar wanneer ze vergiffenis vraagt. De fluitsolo staat daar symbool voor een fladderende duif, de Heilige Geest.
Ik woonde, samen met Mélanie Onnockx, de opera Nabucco van Giuseppe Verdi bij in de Cirque Royal (=Koninklijk Circus) in Brussel. De voorstelling vond plaats 28 april om 20uur.
We kozen deze opera omdat het verhaal hierachter een boodschap leek te hebben. We hadden nog nooit gehoord van de artiesten. We wisten enkel dat Verdi één van de grootste componisten was van de Italiaanse operas en dat zijn werken vroeger zeer geliefd waren en nu nog steeds. We zochten toch wat extra informatie op. We konden lezen dat de opera over vroeger ging. Na zijn overwinning op de Hebreeën heerst Nabuchodonosor, de koning van Babylon, over Israël. Zaccaria, de hogepriester van Jeruzalem, tracht zijn volk te bevrijden. Hij schaakt Fenena, de dochter van Nabucco en vertrouwt haar toe aan Ismaele. Deze stonden voor een verscheurende keuze tussen liefde voor elkaar en hun plichten. We verwachtten dus dat de grote hartstochten en intieme emoties zouden vertaald worden naar muziek. Dit is een onderwerp dat ons zeker leek te boeien en dit is nog steeds een probleem dat we deze dagen tegen kunnen komen. Het was de eerste keer dat we naar een opera zouden gaan en ik zag er toch wat tegenop omdat ik iets zeer klassiek verwachtte en ik hier niet zo van hou.
Zoals in de recensie vermeld staat, vond ik het koor fantastisch. Er werd prachtig gezongen, maar toch vond ik het orkest er met kop en schouder bovenuit steken. Ik genoot echt van de muziek die ze speelden. De recensie vertelt ook wat over de technieken die werden gebruikt bij de partituren, maar hier kan ik moeilijk over oordelen omdat ik zeer weinig van muziek ken.
Ik zat hoog in de zaal waardoor de gelaatsuitdrukkingen voor mij niet duidelijk zichtbaar waren. Dit vond ik wel jammer, want zoals ik eerder vermeld heb, verwachtte ik dat de emoties duidelijk overgebracht zouden worden. Zoals de recensie vermeld, werd er een papiertje verscheurd en werd er hier en daar nog wat geacteerd. Maar dit was voor mij het enige moment van acteren en dat mocht toch wat meer voorkomen van mij.
Het verhaal was voor mij wel niet helemaal duidelijk, maar ik ben het dan ook niet gewoon om naar een opera te gaan. In grote lijnen begreep ik dat het verhaal van Nabucco eigenlijk een ontroerend liefdesverhaal is tegen de achtergrond van een vrijheidsstrijd en een machtstrijd. Het was heerlijk om te zien hoe vrijheid, liefde en drama kunnen samensmelten in één werk. Daarnaast, maar veel minder uitgewerkt, is er het liefdesverhaal tussen Fenena en Ismaël, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dit was misschien een van de enige stukken die ik beter begreep en dat ik dus beter vond dan de rest, samen met de heerlijke liefdesmuziek die te horen was in de zaal. Dit lag zeker niet aan de zangers want die deden hun job zeer goed, maar dit is een onderwerp waar wij ons misschien beter konden inleven. Dat de machtstrijd de hoofdrol was in deze opera zoals de recensie vermeld, is zeker waar, maar de rivaliteit en liefdesscènes moesten voor mij zeker niet onderdoen.
Het was wel jammer dat ondertiteling soms haperde en de gevoelens voor mij toch niet altijd even goed duidelijk werden gemaakt, dit had het mij al een stuk makkelijker gemaakt.
Ik vond het wel eens een leuke ervaring om te doen, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar. Opera is voor mij niet altijd even duidelijk en klassieke muziek is niet echt mijn ding, maar als ik nog eens een opera zou bezoeken, zal ik mij op voorhand zeker eerst beter informeren.
Foto ticket: http://tinypic.com/r/2vn1bgi/7
01-06-2011, 21:38
Geschreven door Evi 
|