Derde thema : Elementaire aspecten bij de waarneming van kunstwerken
Elementaire aspecten bij de waarneming van kunstwerken
Behandeld worden : - vorm en ruimte - kleur - compositie
1. Vorm en ruimte
De artistieke productie van de mens is hoofdzakelijk gericht op 2 zintuigen : het gezichtsvermogen en het gehoor (voor blinden speelt de tastzin de belangrijkste rol bij het ervaren van een vorm). De objecten die het oog waarneemt zijn ofwel ruimte-innemend of ruimte-omvattend. Bij elk kunstwerk dat visueel waargenomen wordt gaan vorm en ruimte dus nauw samen. De gebondenheid aan de ruimte van muzikale creaties lijkt minder overtuigend, maar het geluid heeft toch ruimte nodig om zich te kunnen voortplanten en zo het oor te bereiken. Voorts moet men bedenken dat muziek door mensen wordt gemaakt die toch ruimte innemen en met instrumenten die ook hun plaats hebben. Het aspect ruimte speelt ook in de literatuur een rol, in het toneel bijvoorbeeld. Maar ook het gewone boek dat men in de hand neemt beslaat ruimte. De industriële ontwerper is aan alle kanten gebonden door factoren als bruikbaarheid, uitvoerbaarheid in het gekozen materiaal, verkoopbaarheid, productiekosten...Het beroemde Ford T-model dat in 1908 in productie kwam is daar een voorbeeld van. In 15 jaar tijd heeft men er 15 miljoen van geproduceerd, waarbij voor het eerst ver doorgedreven mechanisering en automatisering werden toegepast om de productiekosten te drukken.
De kunstenaar laat zich bij het bepalen van de vorm in de ruimte door andere aspiraties leiden :
Sint Michiels-kathedraal te Brussel O. Niemeyer, kathedraal van Brasilia
De gothische kathedralen geven door hun grote hoogte uiting aan een opwaartse drang naar oneindigheid. Oskar Niemeyer (1907-2012) was van mening dat de expressieve kracht van de architectuur op de eerste plaats diende te komen. Uit dat oogpunt moet het veelvuldig gebruik van gebogen lijnen worden verklaard. In elk geval drukt zijn kathedraal van Brasilia, hoe verschillend ook van gothische kerken, dezelfde opwaartse drang naar oneindigheid uit. De aparte ritmiek en het lijnenspel van het gebouw slingeren de blik als het ware de hoogte in.
Praxiteles, Apollo die hagedis doodt, ca. 355 v. C. (romeinse kopie)
Een beeldhouwwerk is eigenlijk op een foto niet goed te overzien. Als we het daarentegen als ruimtelijk object ervaren, kunnen we er omheen lopen en van alle kanten bekijken. Praxiteles geeft aan het mannenlichaam een vrouwelijk aandoende elegantie. De meeste sculpturen uit de Griekse oudheid stellen godenbeelden voor die in tempels of andere heiligdommen hun plaats hadden. Zeer weinig originele werken zijn bewaard. Dat we ons toch een goede indruk kunnen vormen van de Griekse beeldhouwkunst danken we aan de talrijke en voortreffelijke kopieën die de Romeinen gemaakt hebben.
Michelangelo, David, 1504
Het is zonder meer duidelijk dat Michelangelo Buonarotti (1475-1564) zich de meesterwerken van de klassieke Griekse beeldhouwkunst tot voorbeeld heeft gesteld, een normaal verschijnsel in de renaissance-periode. De David-figuur is, net als in de Griekse beelden, geïdealiseerd, maar toch meer geïndividualiseerd dan de volkomen uitdrukkingloze gezichten van de antieke beelden. Uit de ogen van David straalt een blik die getuigt van schranderheid en ontembare wilskracht.
A. Rodin, Orpheus en Eurydice, ca. 1893
Auguste Rodin (1840-1917) was een groot bewonderaar van Michelangelo en huldigde diens opvatting als zou het beeld reeds in het marmer vervat zitten en door de beeldhouwer moeten "bevrijd" worden. Om die opvatting kracht bij te zetten liet Michelangelo sommige beelden nog gedeeltelijk in het gesteente zitten. Die zienswijze heeft Rodin duidelijk beïnvloed. Tevens kan de stenen achtergrond de onderwereld symboliseren waaruit de figuren zich trachten los te worstelen. Eurydice wordt uitgebeeld terwijl ze Orpheus smeekt naar haar om te zien. Orpheus verheft de linkerhand in een weigerend gebaar en wil er zich de ogen mee bedekken.
C. Brancusi, Sluimerende Muze, 1911
Voor Constantin Brancusi (1876-1957) is het meest essentiële aan de menselijke figuur het hoofd, dat hier tot een soort oervorm herleid is. Volgens Brancusi is die oervorm het ei. Neus en mond zijn zo gemaakt, dat ze harmonisch de spanning van de eivorm volgen. Het haar is alleen merkbaar aan een klein structuurverschil.
A. Pevsner, De bevrijding van de geest, 1952
Nadat de beeldhouwkunst zich millennia lang hoofdzakelijk op de uitbeelding van de menselijke figuur had geconcentreerd, hebben de moderne beeldhouwers dat standpunt volledig afgezworen. Antoine Pevsner (1886-1962) maakte spatiale constructies met zuiver abstracte vormen. De strenge geometrie laat nochtans vrij spel aan de verbeelding.
Pevsner en zijn broer Naum Gabo behoren tot het "constructivisme" (grondlegger was Tatlin), waarvan het wezenlijke kenmerk is dat niet alleen de massa bepalend is voor een beeld, maar ook de ruimte. De constructivistische kunstenaars schiepen een nieuwe kunst die bevrijd werd van de compacte massa en waarin de lege ruimte een belangrijke rol speelt.
Indien aan mensen gevraagd wordt zich het beeld van de vorm van een schilderij voor te stellen, dan zal dat steeds een rechthoek of een vierkant zijn. Door kunstenaars werden nochtans andere vormen bedacht zoals het 'tondo'.
S. Botticelli, Madonna met de granaatappel, 1487
Het schilderij is gevuld met hoofden, waarvan de vorm goed past in het tondo. Bovenaan straalt licht uit een fragment van de zonneschijf en Maria omvat het kind Jezus in een cirkelvormige houding van de armen.
H. Goltzius, Dode Adonis, 1603
In het doek "Dode Adonis" is het duidelijk dat Hendrick Goltzius (1558-1617) een overeenkomst heeft gezien tussen het bijzondere gezichtspunt van waaruit het lichaam werd geschilderd en de uitzonderlijke omtrekvorm : een vierkant op zijn punt.
De plaats waar een schilderij hangen moest speelde natuurlijk ook een rol in het bepalen van de vorm. Zo hingen schilderijen waarvan de bovenzijde gebogen was, gewoonlijk in kerken waarvan de beschuttende architectuur dezelfde boogvormen vertoonde :
Leonardo da Vinci, Madonna in de grot, 1505
De Amerikaan Frank Stella (geboren in 1936) onderzoekt in zijn werk systematisch de relatie tussen de vorm van het doek en de structuur van de schildering :
01-04-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
01-03-2008
Tweede thema : Waarneming en werkelijkheid
Waarneming en werkelijkheid
1. De waarneming
- Gelijktijdigheid van de waarneming :
De ons omringende werkelijkheid wordt met de zintuigen (gezichtsvermogen, gehoor, smaakzin, reukzin, tastzin) waargenomen. Die 5 soorten waarnemingen gebeuren meestal simultaan. Als men gevraagd wordt op te schrijven wat men waarneemt, is men geneigd alleen maar visuele indrukken te verwoorden. Het ontgaat ons daarbij, hoe stil het ook is, dat er wel altijd iets te horen is, en beseffen we niet dat we de pen, waarmee we de waarnemingen opschrijven, voelen.
- Selectiviteit van de waarneming :
Bekijk gedurende 20 seconden onderstaand schilderij en schrijf dan op wat je waargenomen hebt :
Jeroen Bosch, De Tuin der Lusten (1500-1505)
Al bij de eerste blik neemt men alle personages en objecten waar, maar dat betekent niet dat ze allemaal de aandacht trekken of in het geheugen worden opgeslagen. Dat geldt slechts voor een beperkt deel van het waargenomene.
2. Problemen in verband met de waarneming
- onze waarneming van de werkelijkheid is uiterst persoonlijk en subjectief; hoe nemen andere levende wezens de werkelijkheid waar? de vleermuis : produceert ultrasonore golven, waarvan de terugkaatsing door een orgaan wordt opgevangen; de impulsen worden in de hersenen verwerkt, waardoor de vleugels van de vleermuis volgens reflexen reageren om bvb. een hindernis te ontwijken of een prooi te lokaliseren; de vlieg : vangt licht op met zogenaamde 'facetogen' Dat zijn een soort samengestelde ogen, bestaande uit een zeer groot aantal onderdelen, die elk op zichzelf als een soort 'oog' te beschouwen zijn : We kunnen ons niet voorstellen welk 'beeld' de impulsen die deze organen doorgeven, in de hersenen van de vlieg vormen.
- infrarood en ultraviolet: men weet dat het kleurenspectrum twee kleuren bevat waarvan de golflengte door het menselijk oog niet wordt waargenomen. Wanneer nu het oog zo gebouwd was, dat het netvlies deze stralen toch zou registreren, wat zou daar dan het gevolg van zijn? Hoe zouden we de natuur waarnemen?
Infrarood-foto Ultraviolet-foto
- gezichtsbedrog :
De volmaakt rechte lijnen lijken krom onder invloed van onderliggend netvormig patroon.
Bij langdurig bekijken van bovenstaande figuur lijken de cirkels te 'bewegen'.
Door samenspel van lijnen en groepering van witte en zwarte vlakken wordt het effect van een illusoire dieptewerking bereikt. Victor Vasarely (1908-1997) paste dat toe in veel van zijn doeken. Voorbeeld :
V. Vasarely, Vega-Zett-2, 1971
Ook Josef Albers (1888-1976) maakt werk van optische illusie :
J. Albers, Homage to the Square, 1961
De diep-blauwe kleur lijkt terug te wijken en de verschillende kleurtinten roepen een spanning op die nog wordt vergroot, doordat de vierkanten uit het centrum van het schilderij zijn geplaatst.
3. Verhouding waarneming - kunst
Kunstwerken zijn gemaakt om waargenomen te worden. De schilder, beeldhouwer, architect, schrijver, componist, cineast, choreograaf enz. is veelal zelfs erg gevleid, als hij merkt dat er een publiek is dat zijn werk apprecieert. De waarneming gebeurt via - klanken - geschreven en gesproken taal - uitbeelding.
Elk medium heeft zijn kwaliteiten en gebreken : een geschilderde appel kan zeer nauwkeurige informatie geven over vorm en kleur, maar zegt niets bvb. over de achterzijde of over de smaak; over dat laatste zal de taal nauwkeuriger kunnen zijn. Een ijzingwekkend gegil is een veel duidelijker mededeling dan het zinnetje : "Ik heb erg veel pijn". In het verkeer wordt een pijl snel en juist geïnterpreteerd, wat niet het geval zou zijn met een geschreven tekst. Zelfs filosofen en theologen, die vaak mededelingen doen over zaken die aan de zintuiglijke waarneming ontsnappen, moeten bij overdracht van hun beweringen gebruik maken van zintuiglijk-waarneembare middelen, in casu het geschreven en gesproken woord.
4. Verhouding kunst - werkelijkheid
Het is duidelijk dat de oudst bekende afbeeldingen de bedoeling hadden de werkelijkheid op te roepen :
Bison, grotten van Altamira (Spanje), ca. 14.000 v. C.
Dergelijke wandschilderingen van de prehistorische mens zijn in verband te brengen met religieuze bezweringen van jagers, die ernaar hunkerden het wild dat ze tekenden te doden.
Ook de oud-Egyptische kunstenaar wilde alles zo duidelijk mogelijk voorstellen. Als hij een vijver met vissen wil uitbeelden, tekent hij de vijver, gezien van boven, maar legt er de vissen plat op hun zijde in : zo zijn ze het duidelijkst te zien. Het menselijk hoofd tekent hij gewoonlijk in profiel, want in vooraanzicht zou de neus moeten worden verkort. Maar als hij aan het oog denkt, stelt hij het zich voor van voren gezien, dus brengt hij een oog in vooraanzicht aan op een gezicht dat in profiel is gewend :
Stenen reliëf uit de tempel van Abydos, ca. 1270 v. C.
Het gebruikte materiaal en techniek legt ook zijn beperkingen op bij de weergave van de werkelijkheid. Tot die conclusie komt men bij het bekijken van een 'fresco' van Giotto (1266-1337) :
Giotto, H. Franciscus, Basiliek van de H. Franciscus, Assisi, 1299
Kleurvastheid van het fresco kan slechts bekomen worden als de verf op een verse, nog natte kalklaag wordt aangebracht. Vlugge penseeltrek van de omtreklijnen en geringe belangstelling voor details kenmerken het fresco. Het fresco is steeds monumentaal gebonden geweest : bij Egyptenaren en Etrusken in graftomben, bij de Romeinen in particuliere woningen (bvb. in Pompeji) en tijdens de Middeleeuwen vooral in kerken en kapellen.
Jan van Eyck, Madonna met kind, 1436, Groeninge-museum, Brugge
Van Eycks techniek is verbluffend en heeft altijd grote bewonderaars gekend. Eugène Fromentin schreef in 1875 het volgende : "Het is een schilderkunst die alles buiten haar in het niet laat verzinken en die de indruk verwekt dat in de kunst van het schilderen hiermee alles gezegd is". Al bij al lijkt het wel alsof schilders als Van Eyck de werkelijkheid veroverd hebben. Maar kunnen we nog wel van 'werkelijkheid' spreken als op één doek samengebracht zijn : - Madonna en kind (1ste eeuw) - Sint Joris (3de eeuw) - Heilige Donatius (4de eeuw) - kanunnik Van der Paele (15de eeuw). Het tafereel speelt zich bovendien af in een Romaans bouwwerk, dat zeker de Brugse Donatiuskerk niet was, noch een andere bekende kerk.
V. van Gogh, Zelfportret, 1889
Van Gogh wijkt bewust af van een natuurgetrouwe weergave van de visueel waargenomen werkelijkheid. Op symbolische wijze wil hij weergeven niet zozeer hoe hij er uitziet, maar hoe hij zich voelt. Het grillig krullend handschrift verraadt de onrust en het gekwelde gemoed van de schilder. Die kwelling is overigens ook 'werkelijk', maar ligt dieper dan het oppervlakkig uiterlijk.
M. Duchamp, Naakt, de trap afdalend, 1912
Het is een eigenschap van de schilderkunst dat ze zeer duidelijk beschrijven kan, maar dat voordeel interesseert Marcel Duchamp (1887-1968) niet : de vorm is nauwelijks herkenbaar, men weet niet eens of het om een vrouwelijk dan wel om een mannelijk naakt gaat. Het enige wat Duchamp blijkbaar bekommerde was het uitbeelden van beweging, waarbij de vorm alleen maar een voorwendsel is.
R. Magritte, L'usage de la parole, 1929
René Magritte(1898-1967) heeft met zijn onderschrift natuurlijk gelijk : wat we zien, is geen pijp, maar alleen de afbeelding ervan. Dat zulk werk nochtans veel mensen verrast, bewijst hoezeer we gewoon zijn een object en zijn symbool tot één entiteit te laten versmelten.
R. Magritte, La condition humaine, 1933
Bovenstaand schilderij formuleert in beelden de contradictie tussen de drie-dimensionale ruimte, die voorwerpen in werkelijkheid innemen en het twee-dimensionaal oppervlak van het doek waarop objecten worden afgebeeld. Op de vraag of het doek-in-het-doek minder dicht bij de werkelijkheid staat, moet negatief geantwoord worden : de wijze waarop het doek-in-het-doek en het doek in zijn geheel zich tot de werkelijkheid verhouden, is in wezen dezelfde.
De complexe problematiek die rondom het nabootsen van de werkelijkheid is ontstaan, heeft geleid tot een complete devaluatie van de natuuruitbeelding :
P. Mondriaan, Compositie met rood, geel en blauw, 1927
In het werk van Piet Mondriaan (1872-1944) is de waarneembare wereld vereenvoudigd en herleid tot lijnen, vlakken en primaire kleuren. Zijn beeldende middelen zijn zo beperkt, dat de esthetische waarde afhangt van de manier waarop ze over het vlak verdeeld zijn, waarbij de onderscheiden elementen elkaar binnen het vierkant in evenwicht houden. Mondriaans doeken verhouden zich op een heel andere manier tot de werkelijkheid : de werkelijkheid die ze willen uitbeelden, zijn ze zelf. Ondanks het feit dat men dit 'abstracte kunst' noemt, is een compositie van Mondriaan in feite concreter dan een Madonna van Van Eyck.
Besluit : in dit thema werd de complexiteit van de relatie kunst-werkelijkheid aan de orde gesteld. Er is afgerekend met het misverstand dat slechts datgene 'kunst' is wat zo getrouw mogelijk de werkelijkheid weergeeft. Er is tevens aangetoond dat het werkelijkheidsgehalte van een kunstwerk niet bepaald wordt door de nauwkeurigheid waarmee de natuur wordt nagebootst, maar door de mate waarin de kunstenaar erin slaagt zijn bedoeling mee te delen.
01-03-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
28-02-2008
Esthetische Vorming 2 en 3
ESTHETISCHE VORMING 2 : De kunstenaar als mens
Inhoud1
Eerste thema : De kunstenaar op zoek naar inspiratie in de 'klassieke oudheid' Tweede thema : De kunstenaar als 'dromer' Derde thema : De kunstenaar als 'entertainer' Vierde thema : De kunstenaar als criticus en moralist Vijfde thema : De kunstenaar als getuige van zijn tijd Zesde thema : De kunstenaar als filosoof Zevende thema : De kunstenaar als verkoper van zijn werk
ESTHETISCHE VORMING 3 : Hedendaagse kunst
Inhoud1
Eerste thema : Kunst en industrie Tweede thema : Kunst en wetenschap Derde thema : Kunst en experiment Vierde thema : Kunst en stijl Vijfde thema : Kunst en emotie Zesde thema : Kunst en schoonheidsconcept Zevende thema : Kunst en opvoeding tot internationale verstandhouding
1= Het ambitieuze project moest tot stand komen in samenwerking met een team 'specialisten'. Toen deel 1 klaar was (1979), werd het vak 'esthetische vorming' in het Gemeenschapsonderwijs afgeschaft.
28-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
27-02-2008
Fragment 10
Datering : 1876 Auteur : Peter Benoit (1834-1901) Titel : De Pacificatie van Gent, Intocht van Alva Uitvoerders : VRT-Filharmonisch Orkest o.l.v. Silveer Van den Broeck Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : negende plaats
27-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (4)
26-02-2008
Fragment 9
Datering : 1876 Auteur : Peter Tsjaikovski (1840-1893) Titel : Het Zwanenmeer, scène (ballet) Uitvoerders : Prague Festival Strings o.l.v. Daniel Berkovsky Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : vijfde plaats
26-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
25-02-2008
Fragment 8
Datering : 1867* Auteur : Modest Moessorgski (1839-1881) Titel : Nacht op de kale berg Uitvoerders : Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : vierde plaats
* in 1886 georchestreerd door Nikolaj Rimsky-Korsakov
25-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
24-02-2008
Fragment 7
Datering : 1941 Auteur : George Addinsell (1901-1977) Titel : Warschau-concerto (filmmuziek) Uitvoerders : Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Moshe Atzman; solist : Christine Ortiz Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : achtste plaats
24-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
23-02-2008
Fragment 6
Datering : 1725 Auteur : Antonio Vivaldi (1678-1741) Titel : De vier seizoenen, Lente Uitvoerders : Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Claudio Abbado Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : tweede plaats; meesterwerk
23-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
22-02-2008
Fragment 5
Datering : 1904 Auteur : Vittorio Monti (1868-1922) Titel : Czardas Uitvoerders : The Mantovani Orchestra Rangschikking naar muzikale waarde : tiende plaats; dit bekende werkje klinkt vrij banaal; die muziek heeft geen persoonlijk accent; ze beroert het verborgene in de mens niet en is derhalve oppervlakkig; toch komen veel mensen onder haar bekoring doordat ze in feite van sensuele aard is
22-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
21-02-2008
Fragment 4
Datering : 1955 Auteur : Aram Chatsjatoerian (1903-1978) Titel : Spartacus (ballet) Uitvoerders : Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Yuri Temirkanov Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : zesde plaats
21-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
20-02-2008
Fragment 3
Datering : 1735 Auteur : Jean-Philippe Rameau (1683-1764) Titel : Les Indes Galantes (ballet) Uitvoerders : Orchestre de la Chapelle Royale o.l.v. Philippe Herreweghe Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : zevende plaats
20-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
19-02-2008
Fragment 2
Datering : 1938 Auteur : Sergej Prokofjev (1891-1953) Titel : Romeo en Julietta (ballet) Uitvoerders : Berliner Philharmoniker o.l.v. Esa-Pekka Salonen Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : derde plaats
19-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
18-02-2008
Visuele test
Visuele test
stap 1 : bekijk de 10 afbeeldingen in onderstaande 'slideshow'
18-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
17-02-2008
Fragment 1
Datering : 1775 Auteur : Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Titel : Vioolconcert nr. 5 Uitvoerders : Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan; solist : Anne-Sophie Mutter Rangschikking (betwistbaar) naar muzikale waarde : eerste plaats; meesterwerk
17-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
16-02-2008
Auditieve test
Auditieve test
Stap 1 : beluister de 10 muzikale fragmenten in onderstaande video.
Stap 2 : de werken dateren uit verschillende eeuwen = tracht uit te maken tot welke eeuw elk fragment behoort. drie uit de 18de eeuw drie uit de 19de eeuw vier uit de 20ste eeuw
Stap 3 : voor een langdurig verblijf op een eenzaam eiland mag je één werk meenemen om te beluisteren. Welk kies je? Vul, als je beslist hebt, de tweede poll/rondvraag in die zich in de linkerrand bevindt.
Stap 5 : vergelijk de antwoorden met jouw keuze en bekijk ook het resultaat van de 'tweede rondvraag'. Confronteer die resultaten met de volgende overweging : "Sommigen denken dat het niet nodig is veeleisend te zijn in verband met beeld en klank die het kind omringen. We moeten het kind geven wat het vraagt en weggooien wat het niet wil. Zelfs indien hun smaak daardoor allesbehalve is, zal dat mettertijd wel verbeteren."
16-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
14-02-2008
Afbeelding 10
Datering : 1905 Auteur : Henri Matisse (1869-1954) Titel : Open venster Techniek : olie op doek, 55 x 46 cm Waarde : bevindt zich in de collectie van Mevr. John Hay Whitney; zeer waardevol; ter vergelijking : in maart 2009 werd een doek van Matisse uit de nalatenschap van modekoning Yves Saint-Laurent in Parijs geveild voor 30 miljoen euro.
14-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
13-02-2008
Afbeelding 9
Datering : 1523 Auteur : Titiaan (ca. 1478-1576) Titel : De man met de handschoen Techniek : olieverf op doek, 100 x 89 cm Waarde : onschatbaar; slaapt voorgoed in het museum (Louvre, Parijs); oorspronkelijk eigendom van de familie Gonzaga van Mantua; werd in 1627 aangekocht door Karel I van Engeland, maar kwam enkele jaren later via de bankier Jabach terecht in de collectie van Lodewijk XIV; het doek is vermoedelijk een portret van Giambattista Malatesta, agent van de markies Federico Gonzaga te Venetië.
13-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
12-02-2008
Afbeelding 8
Datering : 1896 Auteur : Henri Toulouse-Lautrec-Monfa (1864-1901) Titel : Het toilet Techniek : olieverf op karton, 67 x 54 cm Waarde : onschatbaar; slaapt voorgoed in het museum (Musée d'Orsay, Parijs)
12-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
11-02-2008
Afbeelding 7
Datering : 1853 Auteur : Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1867) Titel : Prinses De Broglie Techniek : olieverf op doek, 106 x 88 cm Waarde : onschatbaar; slaapt voorgoed in het museum (Lehmann Collection, New York); nadat het werk eerst lange tijd in het bezit bleef van de familie De Broglie, werd het door een Parijzenaar verworven, die het in 1967 doorverkocht aan de Lehmann Collectie te New York.
11-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)
10-02-2008
Afbeelding 6
Datering: 2005 Auteur : Robert De Man (geb. 1949) Titel : Jongeman Techniek : gouache, houtskool op doek, 82 x 54 cm Waarde : ca. 2000
10-02-2008, 00:00 geschreven door Willy Moerman Reacties (0)