Net zoals
vorige week mochten we mee op verplaatsing. Nabij de kust werken heel wat
mensen in de zoutmijnen in zeer erbarmelijke omstandigheden. Verminderde
nierfunctie door het gebruik van zoutwater, letsels aan de huid door dagelijks
in zout te werken, visuele beperkingen door de reflectie van de zon op het
witte zout,
In het verleden namen de ouders hun kinderen doorgaans ook mee
naar hun werk, maar nu werd er mede dankzij een bijkomende ondersteuning van
Belgische ouders die 2 van hun kinderen verloren, een schooltje opgericht zodat
ook de kleinsten opvang hebben en iets leren. Tussen ongeveer 2 en 5 jaar is er
voorschoolse opvang. De kinderen waren opgedeeld in klasjes, leerden liedjes,
gedichtjes, konden spelen,
net zoals in onze kleuterklassen. Als ze ouder zijn
kunnen ze naar een schooltje zon 2 km verderop. SCAD levert ook wekelijks
water aan deze gemeenschap zodat ze minder zoutwater zouden gebruiken.
Ons busje
vertrok daarna naar een schooltje waar consultaties doorgaan. Mensen uit de
omliggende dorpen komen hun kinderen tonen, of komen zelf nog eens een tweede
mening vragen over wat ze zelf voorhebben. We hopen dat we met onze tips en
adviezen hun leven weer wat meer kwaliteit kunnen geven. Community Based Rehabilitation
(CBR) wordt hier op dinsdag en vrijdag uitgevoerd. Telkens wordt een andere
streek in Tamil Nadu bezocht om toch maar zoveel mogelijk mensen te kunnen
bereiken. De opvolging is hierdoor wel wat moeilijker, maar de ouders zijn heel
dankbaar voor de adviezen die ze krijgen: een goede zithouding, aangepast
spelmateriaal, bevestigen van wat ze wel al goed doen,
Sommige ouders komen
wel toe met heel wat hoop. Ze weten dat er een dokter of kinesist komt en hopen
dat een operatie alles kan oplossen. Heel wat kinderen hebben echter zeer
beperkte fysieke mogelijkheden, waardoor we als ergotherapeuten vooral werken op comfort en de verdere
ontwikkeling van vooral hun cognitieve en communicatieve vaardigheden. Terwijl
de studenten de kinderen hielpen, leerde ik ondertussen een aantal woorden in
Tamil. Ik weet niet hoe ik ze moet schrijven, maar ama is mama, apa is papa,
pati is grootvader, tata is grootmoeder, aka is zus en ana is broer.Ik vroeg hen ook om goedemorgen en dank u te kunnen zeggen, maar dit was voor mijn beperkte talige ingesteldheid te moeilijk om te onthouden...
Op het
traject konden we verder kennismaken met de andere gezichten van SCAD. We
brachten eerst een bezoek aan een zigeunergemeenschap. Ook daar heeft SCAD een
schooltje opgericht. Met ondersteuning van onder andere de provincie werden stenen huizen gebouwd in plaats van de tenten en werden de mensen die er bleven
wonen geregistreerd bij de overheid. Ondertussen is het al de tweede generatie die
school loopt en geleidelijk aan komt er verandering in mentaliteit. Waar de
eerste generatie nog doorgaans enkel de lagere school afmaakte, zijn er nu toch
al enkelingen die doorstromen naar het secundair onderwijs in de buurt. SCAD
probeert ook de mentaliteit op vlak van tewerkstelling stilletjes aan te
wijzigen. Momenteel worden nog veel zaken zelf gemaakt zoals kettingen, die dan
worden verkocht waardoor deze zigeuners dan toch nog rond trekken. Pas als ze ook
mensen kunnen opleiden als elektricien, garagist, verpleegster,
zullen ze
minder wegtrekken en zal onderwijs ook meer vanzelfsprekend worden. SCAD wil
echter de eigenheid van de mensen bewaren, waardoor dit proces nog jaren zal
duren.
Een ander project loopt ongeveer al 30 jaar. Er
werd een gemeenschap opgericht voor
mensen die werden uitgesloten omwille van lepra. In de loop van de tijd huwden
deze mensen ook, kregen gezonde kinderen die op hun beurt ook weer huwden. Op
die manier ontstond een hechte gemeenschap waar zieke en gezonde mensen konden
samenleven. In de gemeenschap werd ook een soort ziekenhuispost opgericht waar
de eerste zorgen konden verleend worden. Dit was tevens een buurthuis, waar ook
mensen vanuit de andere omliggende dorpen gebruik van kunnen maken. Op die
manier kwam er geleidelijk toch een integratie van deze groep. Vlak achter het
dorp werden ondertussen door de overheid appartementsblokken gebouwd voor
mensen die nu op gevaarlijke plaatsen leven vb. langs een rivier. Contacten met
deze mensen worden ook geleidelijk aan opgebouwd, maar SCAD ziet ook hier een
toekomst voor hun werk. Doorgaans zijn dit zeer arme mensen en ook de kinderen
genieten weinig onderwijs. Aanleren van basiszaken zoals het bereiden van
gezonde voeding en persoonlijke hygiëne zullen hier vermoedelijk in de toekomst
ook worden uitgerold. Op die manier blijft SCAD evolueren en zich inzetten voor
de laagste klassen in de maatschappij.
|