Een spannende dag vandaag. Na heel wat voorbereidingswerk en overleg met mijn studenten kon ik vandaag een geslaagde vorming geven aan leerkrachten lager onderwijs van het schooltje met de kinderen met een beperking. Aangezien het onderwijssysteem vrij klassiek is, heb ik hen vandaag warm gemaakt om bord- en kaartspellen te introduceren in hun lessen wiskunde. De focus lag vooral op de voorbereidende rekenvaardigheden. Eenvoudige spellen als domino en uno waren hier niet gekend, maar ze hadden er ook nog nooit aan gedacht om hun eigen Indiase spellen in te zetten tijdens de lessen.
De meeste leerkrachten begrijpen vrij goed Engels, dus spelregels uitleggen verliep wel vrij vlot. Het concept van een spel spelen, dus ook je beurt afwachten, niet 'spieken' in de kaarten van je buur, dat was voor sommigen vrij moeilijk, maar tegen het einde van de dag lukten ook deze concepten. Het laatste uur hebben ze dan wat spelmateriaal meegenomen naar hun eigen klassen om uit te proberen met de kinderen. Blijkbaar een groot succes, want morgen mag ik het materiaal opnieuw meebrengen en gaan ze er verder mee aan de slag.
Morgen zullen ze ook hun eigen spellen meebrengen en aan mij uitleggen. Op die manier kunnen we samen in overleg gaan en nagaan of deze ook inzetbaar zijn bij hun kinderen in de klas. Een win-win-situatie dus. Alweer iets om naar uit te kijken.
|