Onze Ark Records boek
  • Hier klikken
  • donderdag 12 mei
    SCHOOLREIS
    4-5-6
    PAIRI DAIZA!
    Foto
    Op 28/04 telde dit blog al 2484 bezoekjes en nu ben jij bezoeker
    Speciale data:
    THEATER: 26/02
    SPONSORTOCHT:25/03
    VORMSEL: 23/04
    VRIJE DAG: 25/04
    PAIRI DAIZA: 12/05
    SCHOOLFOTOGRAAF:20/05
    FEEST OP SCHOOL:04/06
    ZOMERPROEVEN:15-24/06
    DINSDAG 28 JUNI: Doe-aan-sport-beurs in de Kortrijkse hallen
    Foto
    In het 6de leerjaar leer je schaken. Als je al wat wil oefenen kun je dit op je computer doen. Klik maar op onderstaande link en kies dan om te schaken tegen Cody. Veel suc6!
    Mijn favoriete sites
  • Schaken met Cody
  • De voedingsdriehoek
  • Dictee, Frans, ... voor WRTS
  • Nine Eleven
  • Schooltuin 't(h)Arkje
  • Europsese landen oefenen
  • Alfabetiseren
  • Online schaken tegen...?
  • Leren programmeren
  • Foto
    Pesten...
  • Laura Omloop
  • Bram Vermeulen
  • Filmpje: Iris wordt gepest
  • De klas van de duif (Schooljaar 2015-2016)
    Alles wat je wil weten over het 6de leerjaar van Onze Ark in Woesten
    01-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ranking schaken

    Ik ga vertellen over de ranking bij schaken. We moeten in hoekenwerk schaken tegen iemand van de klas. Als je wint krijg je een ranking van "+1". Als je de volgende keer wint krijg je een ranking van "+2"  enz. In het begin hebben we geschaakt met een ander blad. Ik sta nu op rangking +9 en ik ben begonnen bij ranking +7. Dus ben ik al +2 vooruit gegaan! Het was ook te zien hoe goed je bent in schaken: sommigen zijn van de eerste keer hoger begonnen. Als je moet schaken moet je soms met een schaakklok schaken maar vaak heb je tijd tot hoekenwerk gedaan is. (Femke L., 23 mei 2016)


    01-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uitstap Poperinge
    Dinsdag 10  mei: bezoek aan het OLVI in Poperinge.

    Volgende ouders zullen helpen met het vervoer:
    -doorgaan om 12 u. 45 (markt Woesten): Mama Tommy (4 plaatsen) + Ouders Femke S (4 plaatsen) + Wim (4 pl) + Rik (Fien) (4 pl) + Evelyne (Céleste) 4 pl.: VERVOER DOOR OK.
    -terugkeren om 15 u. 45 (Oudstrijdersplein Poperinge):  Ouders Femke S (4 plaatsen) + Rik (Fien) (4 pl) + Wim (4 pl) + Oma Céleste (6 pl) + Saskia (mama Jolien, 4 pl): VERVOER TERUG OK.

    DANKJEWEL AAN ALLE CHAUFFEURS !!!

    28-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij meester thuis

    Hallo, we zijn bij meester thuis geweest, om te gaan kijken naar zijn duiven. We zijn te voet gegaan en toen we toe kwamen hebben we naar meester zijn duiven gekeken. Dan mocht Ötzi (zijn hond) los: dat was grappig. Hij was superenthousiast. Eerst was hij heel de tijd aan het heen en weer lopen maar dan was hij rustig en konden we hem aaien. Toen we een foto gingen nemen was Ötzi aan het eten en heeft meester hem geroepen en hij kwam. Dan ging meester de foto nemen en hij liep weer weg. Dan heeft meester zijn eten daar gezet en hebben we nu een mooie foto. Tot slot zijn we terug naar school gestapt. (Fien, 28 april)


    27-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broederlijk Delen

    Hallo. Ik ga jullie vertellen wat we gedaan hebben voor Broederlijk Delen. We steunen Colombia. Ten eerste hebben we geld ingezameld. Ten tweede werden we met het 4de, 5de en het 6de leerjaar door elkaar verdeeld in 3 groepen. Bij juf Mia moest je een baston maken. Bij meester Wim moest je mobile maken en bij juf Sylvie hebben we voetbal gespeeld op een Colombiaanse manier. En ten derde deden we de sponsortocht. Zo weet je wat meer wat we deden voor Colombia. (24 maart, Ebbe)


    25-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Popjes

    Wij zijn bezig aan een poppenkastpopje van karton, een ballon, krantenpapier, verf en nog wat stof. Er zitten al grappige bij. De mijne wordt Zorro. Ik vind dat heel tof want je mag je vuilmaken en dat vind ik super. Want ik maak mij graag vuil. Meester had grappige voorbeelden van eentje met een lange neus. Grote oren had ie ook!  Een paar leerlingen hebben zelfs een aapje. Maar we moeten nog verder doen. Misschien krijgen jullie nog informatie van een andere leerling als we klaar zijn!  (Axelle, 21 maart)


    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De duiven en konijn

    Er waren eerst 2 kleine duifjes geboren. We wisten al zeker dat ze zullen sterven ze waren te mager. En ja hoor ze zijn helaas gestorven. Gisteren was er een konijntje geboren en dat was doodgebeten door de moeder. Nu laten we ze allebei gerust omdat we ze rust willen geven. We zijn er echt niet blij mee dat ze gestorven zijn. We hopen dat er snel weer nieuwe cavia's, konijntjes en duifjes worden geboren . 2 duifjes krijgen een eigen hok om daar te kunnen paren en de 2 andere blijven in het eerste hok. Ik vind het beter zo want ze vechten altijd (bijna altijd). Bij de konijntjes gaat alles goed gelukkig!! (Lexy, 17 maart)


    20-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op WRTS leren

    Op WRTS leren we ons dictee en Frans. Het is heel gemakkelijk en ook op een zeer leuke manier. Als je het woordpakket van meester Wim wil overnemen, dan moet je op de klasblog gaan. Daar zie je links plots staan 'Dictee, Frans ..WRTS'. Als je daarop klikt ben je op WRTS op het profiel van meester. Je ziet alle lijsten van meester en als je ze wilt hebben moet je dan klikken op 'overnemen'. Je ziet dan op je profiel(als je ingelogd bent) de lijsten van meester staan. Je kan dan klikken op 'overhoren' en dan kan je je dictee of Frans of .....oefenen. De beste methode is eigenlijk 'dictee of spelling'. Bij dictee moet je luisteren naar het woord dat ze zeggen en bij spelling zie je het woord ongeveer 3 seconden. In het middelbaar zal ik WRTS nog gebruiken want het is superhandig voor te leren en ik zal het ook met mijn klasgenoten delen. Dan moeten ze het wel hebben! (Jolien, 10 maart)


    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schooltuindag
    Op vrijdag 1 april komen volgende kinderen helpen in de schooltuin (van  10 uur tot 12 uur):
    1. Shanaia
    2. Céleste
    3 en 4. Emma en Louis
    5. Axelle
    6. Fien
    7. Talitha
    8. Siemen

    07-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soortelijk gewicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben over dm³ geleerd en we moesten allerlei stoffen wegen: lood, hout, steen en gips. We moesten zeggen “1 dm³ weeg ...kg”. En we hadden het heel de tijd fout. We moesten het dan opnieuw doen. We mochten de kubussen van 1 dm³ in verschillende stoffen aan elkaar door geven. Het lood woog het meest, dan het arduin dan de gips en dan het hout. Ik vond het wel nog leuk, we hadden dan een stukje les kwijt. (Siemen, 7 maart)

    De wet van Archimedes

    De band tussen koning Hiëro en Archimedes was goed. Dat bleek wel toen de koning Archimedes de taak gaf om te controleren of een kroon wel van massief goud was. De koning vermoedde dat de goudsmid die de kroon moest maken had gefraudeerd en een deel van de voorraad goud die hem ter beschikking was gesteld had verwisseld voor hetzelfde gewicht aan zilver. De kroon omsmelten en opnieuw smeden was echter geen optie, het sieraad was namelijk al aan de goden gewijd.

    Eureka!

    De opgave leek onmogelijk, maar toen hij in bad lag, bedacht Archimedes de oplossing. Volgens de overlevering rende hij –zonder zich aan te kleden- dolblij de straat op terwijl hij “Eureka!” riep. Grieks voor “Ik heb het gevonden!” De oplossing is de geschiedenis in gegaan als de Wet van Archimedes. Volgens die wet verplaatsen voorwerpen van hetzelfde materiaal en hetzelfde gewicht, ook dezelfde hoeveelheid water. Archimedes moest dus aan een klomp goud van hetzelfde gewicht als de kroon komen. Als de klomp goud minder water verplaatste dan de kroon, zou er materiaal zijn toegevoegd aan de kroon en was er gefraudeerd. En wat bleek: de klomp goud verplaatste inderdaad minder water en de goudsmid had dus gefraudeerd.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poppenkastpopjes

    We zijn poppen aan het maken in beeldende opvoeding. Je moet een rolletje van karton maken en in het gaatje moet je vinger passen. Daarna moesten we een ballon opblazen in de grootte van het hoofd. Je moet dan je ballon met plakband aan het kartonnen rolletje plakken. Dan moest je stukjes krantenpapier op je ballon plakken en ook nog een deeltje van het kartonnen rolletje met stukjes krantenpapier beplakken. Je kan oogjes maken en lippen en... Voor de ogen kan je een propje maken en er daarna laagjes krantenpapier op doen. Meer hebben we nog niet gedaan. (Femke S., 7 maart 2016)


    22-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wero
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn begonnen aan een nieuw thema van wero. Een leuk thema! Want wero vind ik niet leuk maar het thema dat we nu hebben is wel tof! Het gaat over “orde in het verkeer”! En we lachen ook wel bij het thema! Bv als er iemand iets vertelt, dan babbelen we daar over en dan maakt meester daar soms een grapje bij. Nu moeten we studeren voor ons ander thema : geschiedenis. Dat thema vond ik niet leuk! (Shanaia, 18/02/2016)


    16-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervoer toneel

    Hulp bij vervoer schooltoneel Poperinge, vrijdag 26 februari 2016:

    Vertrek om 9 u. 40 op de Woestense markt: 1.Wim (4 pl) 2.Rik (Fien, 4 pl) 3.Myriam (Femke S., 3 pl) 4.Evelyne (Céleste, 6 pl) 5.Saskia (4 pl) DOORGAAN O.K.

    Terug om 11 u. 20 Burgemeester Bertenplein/Peperstraat: 1.Wim (4 pl) 2.Myriam (Femke S., 3 pl) 3.Evelyne (Céleste, 6 pl) 4. Johny (Gilles, 4 pl) 5. Fernand (opa Jitse, 4 pl) TERUG O.K.

    HARTELIJK DANK IEDEREEN ! ! !



    15-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laatste vrijdag voor de vakantie was het carnaval. Iedereen was leuk en grappig verkleed. Ikzelf was verkleed als Barbie. In de namiddag verkozen we prins en prinses carnaval. Van onze klas waren het Céleste en Tommy. Maar dit jaar is er iets bij gekomen: “Tegen de sterren op”. Dat was (zingen en dansen .........). Met bijna de hele klas deden we Belgium's got talent na (blokfluit) en ik had kruisen gemaakt: als het niet goed was dan konden ze deze in de lucht steken. Het was heel leuk! (Talitha, 15/02/2016)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kleine duifjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 26 januari zijn er twee schattige duifjes geboren. Als ze geboren werden hadden ze nog geen haar en hun ogen waren nog dicht. Vrijdag zijn we met de hele klas gaan kijken . Het was super raar, maar ze waren wel super schattig. Ze groeien erg rap ! Ze krijgen eerst stoppeltjes en daaruit komen dan veren. De mamaduif zorgt heel goed voor de kleintjes. Ik ben al benieuwd tot ze groot zijn. (Melanie, 01/02/2016)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaakmat zetten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben geleerd om met de koningin en de koning de andere koning schaakmat te zetten. Niet zo gemakkelijk maar je moet je koningin naar de koning toe brengen zodat hij alleen maar vooruit kan of zijwaarts. Dan is de koning aan de beurt om de koningin te beschermen en te helpen om schaakmat te zetten. Als je het een paar keer doet kan je het uit je hoofd. Ikzelf kan het nog niet zo goed maar ik blijf oefenen en dat moet je zeker doen als je het wilt kunnen: oefenen, oefenen. Meester heeft het een paar keer getoond en Gilles en Peter die hielpen bij het oefenen: ze zeiden als je gelijk stond of wie er gewonnen was. We zaten met 3 in een groepje. Dus een aanrader om eens te proberen. Veel succes!!! (Axelle, 01/02/2016)


    28-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzische les

      In de muzische les zijn we bezig met een mooi kartonnen huisje te maken. We hebben al veel mooie dingen gemaakt. Maar het huisje vind ik toch het leukst. We hebben ook al een kelderraam getekend en een popje uit ijzerdraad gemaakt. We moesten er dan kledij rond doen en we deden een soort rare stof op zijn hoofd (het leek op haar). In het begin van het jaar moesten we iemand tekenen uit de klas. Die moest dan in een pose staan. Dat was ook tof want toen hebben we super hard gelachen. Dank u meester dat je je les altijd zo tof maakt. (Tommy, 25 januari 2015)


    22-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Netbaltornooi

    Woensdagnamiddag zijn we gaan netballen. Er waren tien ploegen. We hebben veel bijgeleerd. Er waren vier ploegen van onze school. Wowo 4 was gewonnen (Merel, Margaux, Femke S, Tommy,  Peter en ik). Het was superleuk. Maar ik vond het wel jammer dat er geen beker was. In plaats daarvan kregen we een balpen en een sticker. Ik ben met juf An mee geweest en terug gegaan met mijn mama. Normaal moest Gilles mee maar hij was weg. Ik heb veel andere kinderen gezien. (Jitse, 21 januari 2016) 


    18-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine caviaatjes

    De mama cavia is bevallen van 3 kleintjes: 2 meisjes en 1 jongetje. Ze lopen al rond. Nu staan ze met mama op de speelplaats van het lager. De meisjes hebben een wit vlekje op hun voorhoofd. (Ebbe, 14/01/2016) 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunstwerkjes

    We maken iedere dinsdag een werkje, meestal is dat altijd na de tweede speeltijd. Meester legt dan uit hoe het moet en dan mogen wij het proberen. Het leukste vond ik het duifje maken in klei, het gaat snel en verveelt niet! Bij ieder kunstwerk horen punten. "1" is het hoogste, "2" is middelmatig en "3" is het laagste. Meestal is alles met verschillende materialen (b.v. klei, karton, lijm, verf, stof,...). Als we dan klaar zijn laten we het drogen en de volgende dag bepaalt meester de punten. (Emma, 11/01/2016)


    08-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaken

    Schaken is voor mij het leukste wat je kan doen als je tenminste klaar bent met wiskunde. Je kan ook schaken in hoekenwerk. Meester heeft nu ook van die schaaktimers voor schaken in de klas en meester heeft ons ook een nieuw schaak spel geleerd: Blitz schaken 2 tegen 2: heel leuk en heel hectisch :) . Ik verlang tot we nog eens schaken met de klas. Je hebt ook het schaak bord met wie er op nummer 1 tot en met 20 staat. En dan heb je ook nog de groepen van schaken A B C D E F . (Gilles, 07/01/2016)




    Zwemdata

    17/03 W
    28/04 M
    02/06 W
    (W=Wim)
    (M=Mia)


    contacteer meester Wim:
    wim.vercruysse@kbrp.be

    Onze weebly's (1)
  • Tommy
  • Peter
  • Femke S
  • Tine
  • Axelle
  • Femke L
  • Jolien
  • Jitse
  • Siemen
  • Hélène

    Onze weebly's (2)
  • Talitha
  • Fien
  • Céleste
  • Gilles
  • Emma
  • Lexy
  • Shanaia
  • Melanie
  • Ebbe


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs