Ik ben Dorien Boonen, een 3e jaars studente kleuteonderwijs op de Xios hogeschool Limburg. In het tweede trimster was er terug een keuzemodule gepland. Ik koos voor de module: Alles is muzisch. Tijdens deze module zullen er werkzittingen van dans, drama en muziek zijn. Op mijn blog kan u dan ook mijn ervaringen, interessante sites, reflecties en zoveel meer lezen. Hopelijk kan ik jullie iets bij brengen.
Veel plezier!
Muzische blog.
Muzische zoektocht
10-01-2013
Cultuureducatie
Tijdens de keuzemodule alles is muzisch kwam al snel het begrip cultuureducatie naar boven. Maar wat versta je nu onder cultuur of cultuur educatie? Al snel denk je aan verschillende volkeren of nationaliteiten, of misschien denk je dan wel onmiddellijk aan kunst?
Om het begrip even te verduidelijken geef ik graag de definitie van cultuureducatie: Cultuureducatie laat mensen kennis maken met kunst- en cultuuruitingen en verdiep het inzicht daarin. De ruimste omschrijving van cultuureducatie is: alle vormen van educatie waarbij cultuur als doel of middel wordt ingezet. Cultuureducatie wordt in de praktijk ookwel gehanteerd als verzamelbegrip voor kunsteducatie, erfgoededucatie en media-educatie. Literatuur educatie wordt hier soms nog aan toegevoegd.
Met cultuureducatie in mijn achterhoofd ging ik opzoek naar interessante sites. Zo kwam ik als eerst terecht bij de site van Canoncultuurcel. Canon cultuurcel investeert in onderzoek, overleg en studiedagen. Het wilt bruggen leggen tussen cultuur en onderwijs. Zo wilt Canon scholen warm maken om in de praktijk cultuur te gebruiken, hiervoor hebben ze een welgekozen aanbod aan publicaties en vershillende methodes.(Neem zeker eens een kijkje op de vermelde site!) www.canoncultuurcel.be
Bij Canon cultuurcel werken ze onder andere met de methode van dynamo 3. Met deze methode kun je actief met cultuur aan de slag in de klas of op school. Door deze methode werd ik al snel naar de volgende site geleid. ( www.dynamo3.be ) Bij dynamo 3 werken ze met een dynamoPLAN, een dynamoOPWEG en/of een dynamoPROJECT. Op deze site kan je goed de stappen volgen en lees je ook enkele praktijjkvoorbeelden. Ook een aanrader om deze site even te bezoeken wanneer je meer wilt weten over cultuureducatie.
Ook kwam ik bij de site uit van Klasse. Dit zal al meerdere bekend in de oren klinken. Ook hier vond ik interessante artikels over cultuur in de klas of op school. Zo wordt er veel gezegd dat er meer aan cultuur moet en gedaan op school. Hiervan zal ik binnenkort zeker een artikel plaatsen op mijn blog. Voor als je niet kan wachten kan je zeker als eens kijken op de site: www.klasse.be Hopelijk hebben jullie al een breder zicht op cultuur in de school. Op mijn blog zal ik ook een verzameling maken van interessante sites, hou deze zeker in het oog!
In het 3e jaar kleuteronderwijs heb je doorheen het jaar enkele keuzemodules. Voor het 2e trimester koos ik voor de keuzemodule: Alles is muzisch. Tijdens deze keuzemodule gaan we dieper op de gebieden van muziek - drama en beweging in. Hierbij hangen ook telkens de praktijk oefening aan vast.
Zo mochten we de eerste les beweging al aan de slag gaan. We moesten ons inbeelden dat we in een fabriek rondliepen en dat we de handelingen bij een bepaalde machine uitvoerde. Dit deden we enkele keren totdat we 5 handelingen hadden. Bij deze handelingen moesten we aandacht hebben voor kracht, ruimte, tijd en lichaam. Deze 4 aspecten zijn belangrijk bij beweging. Wanneer iedereen deze bewegingen zelf had verfijnd mocht de ene groep naar de andere kijken. Ik vond het wel mooi om naar te kijken omdat iedereen andere bewegingen had, en het toch samen paste wanneer ze het samen deden. Het viel me ook op dat we de bewegingen telkens op andere muziek uitvoerde. Dit stoorde mij eigenlijk niet omdat de bewegingen op elke muziek paste. Uiteindelijk kregen we de opdracht om per groepje van 4 de bewegingen aan elkaar te leren. Hieruit moesten we 1 kiezen die we dan zouden opvoeren voor de anderen. We moesten rekening houden met de 4 aspecten, met de opstelling en met een slow-motion. Hieronder kan u het resultaat bekijken.
Ik vond het heel leuk om het filmpje terug te zien. Dit omdat het toch een mooi effect geeft wanneer je bewegingen samen uitvoert. Het zijn alledaagse bewegingen, en dit iedereen dus kan uitvoeren. In deze bewegingen kan u zien dat we aan een kopieermachine staan. Het is niet evident om dit in deze bewegingen terug te zien, maar dat is ook zeker niet nodig vind ik. Het belangrijkste wat ik hieruit heb geleerd is dat je eigenlijk al een soort dans kan maken door bewegingen die allendaags zijn aan elkaar de koppelen en deze te herhalen. Het is veel leuker om iets uit te beelden waar je aan denkt dan ' nu je voet naar rechts, dan een pas naar links,...'. Ook voor kleuters is dit een meerwaarde waardoor je toch een mooi product hebt, door alleen maar procesgericht te werken.