Ik ben Dorien Boonen, een 3e jaars studente kleuteonderwijs op de Xios hogeschool Limburg. In het tweede trimster was er terug een keuzemodule gepland. Ik koos voor de module: Alles is muzisch. Tijdens deze module zullen er werkzittingen van dans, drama en muziek zijn. Op mijn blog kan u dan ook mijn ervaringen, interessante sites, reflecties en zoveel meer lezen. Hopelijk kan ik jullie iets bij brengen.
Veel plezier!
Muzische blog.
Muzische zoektocht
23-03-2013
Theatervoorstelling: Aleksej
Tijdens onze keuzemodule moesten we 2 theatervoorstellingen bijwonen. De eerste theatervoorstelling kan je hier onder lezen. De tweede theatervoorstelling vond op woensdag 20 februari in C-Mine Genk plaats. Deze voorstelling was een avondvoorstelling. Aangezien er al vele voorstellingen waren uit verkocht, was dit een voorstelling voor 16+.
Aangezien dit een voorstelling was die niet geschikt is om met kleuters te gaan kijken, heb ik er wel enkele ideeën uitgehaald.
Korte inhoud:
Het botert niet tussen Peter de Grote en
zijn zoon Aleksej. Vader wil zijn zoon stevig bewerken en klaarstomen voor
de troon. Aleksej is enkel geïnteresseerd in de fles en in zijn lief. Hoe
meer Peter de Grote hem wil boetseren naar zijn evenbeeld, hoe meer
Aleksej rebelleert. De grens tussen haat en liefde is dun. Zeker als het
om opgroeiende pubers en ouders gaat.
In de kleuterklas:
Aangezien het verhaal gaat over een koning kan je samen de kleuters de bewegingen van een koning laten uitvoeren. Laat ze wandelen zoals een echte koning, op een troon zitten,... Dit kan ook eventueel per twee: een koning en een koningin, een koning en een prins,. Dramales: Werk met de kleuters rond de gevoelens. De vader is boos op zijn zoon maar zijn zoon is ondertussen wel verliefd op een mooie vrouw. Muziek: Laat enkele kleuters een verhaal over een koning uitbeelden. Andere kleuters kunnen hier gepaste muziek bij zoeken en maken met instrumenten.
Ik zelf vond het een ingewikkeld theaterstuk. Er kwamen verschillende aspecten aan bod: politiek, oorlog, frustraties. Wel vond ik de acteurs heel goed. Het theaterstuk was uitgebracht door het gezelschap: HET PALEIS. Door de expressie van de acteurs was ik wel geboeid.
Op woensdag 6 maart stond er weer een energieke bewegingsles voor ons klaar. Deze les was opgebouwd rond de Axenroos. In deze roos(cirkel) staan verschillende dieren. Deze dieren worden vergeleken met bepaalde gevoelens, kenmerken van de mens. Ik vond het een zeer interessante les omdat dit iets was waar je niet onmiddellijk aan zou denken voor een bewegingsles op te stellen.
Tijdens deze les werkte we rond de dieren: De pauw, de schildpad, de leeuw en de kameel. Deze dieren stonden voor fierheid(pronken), Verschijnen(en verdwijnen) , leiden en volgen.
Bij ieder dier hoorde er enkele opdrachten.
1. De pauw(Fier/Pronken):
Na deze oefening moesten we hetzelfde doen maar nu waren er verschillende magneten op de grond. Wanneer we ons lichaamsdeel uitstaken, moesten we deze volgen maar richtte deze altijd naar de grond door de aantrekkingskracht van de magneten. Op de grond kan het dan wel eens zijn dat je rolde aangezien de kracht zo sterk was. Dit deden we op muziek maar dit deden we ook op het teken van de juf, wanneer ze in haar handen klapte. Bij de pauw was het de bedoeling dat we gingen pronken. Dit moesten we doen door middel van onze lichaamsdelen om de beurt krachtig uit te steken. Hierbij was het belangrijk dat we dit met veel kracht deden zodat we onze fierheid konden tonen. Na het volgen van onze lichaamsdelen gingen we per 2 staan. Hierbij was het de bedoeling dat je de anderen ging volgen. Deze stak dan ook verschillende lichaamsdelen uit die zij volgde.Op het laatste mochten we door de ruimte lopen en op een zelfgekozen moment een lichaamsdeel krachtig uitsteken. Hierbij mocht je even blijven stilstaan zodat de andere je mooie houding konden zien. Wanneer je bij iemand anders een mooie houding zag, mocht je deze ook nadoen.
Bij kleuters zal je hierbij opvallen welke kleuters wat verlegen zijn of net niet. Het is een oefening om te pronken en je houdingen te tonen. Kleuters die wat verlegen zijn zullen dit een moeilijke opdracht vinden.
2. De schildpad(Verschijnen en verdwijnen):
Bij deze opdracht wordt er gebruik gemaakt van grote lakens. Wanneer je dit met kleuters doet kan je ook badhanddoeken, dekens,... gebruiken.
Op het begin van deze opdracht moesten we in de ruimte rondwandelen op een rustig liedje. We moesten tussen de lakens wandelen. Bij het wandelen was het de bedoeling dat we elkaars gezicht niet zagen. Zelf moest je er ook voor zorgen dat niemand jou gezicht kon zien. Iedereen draaide haar gezicht weg, dit gaf een vreemd gevoel. Toen ik dit deed voelde ik me op een bepaalde manier wat afgesloten van de anderen. Maar in het echte leven kan dit ook voorkomen wanneer je verdrietig of verlegen bent. Nadat we hadden rond gewandeld in de ruimte mochten we ons gezicht ook verstoppen met je lichaamsdelen. Zo hielden sommige hun hadden voor hun ogen, of gebruikte ze hun hele arm. Soms stapte ik ook achteruit om ervoor te zorgen dat ze mijn gezicht niet konden zien.
Aangezien een schildpad zich laat zien, en zich dan verschuilt in zijn schild, mochten wij dat ook doen. We mochten ieder aan 1 laken gaan zitten. De juf stapt rond, en wij moesten proberen een bepaald of meerdere lichaamsdelen te verstoppen zonder dat de juf dit ziet Na enkele lichaamsdelen te verstoppen, moesten we proberen ons heel lichaam onder het laken te verstoppen. De juf stapte nog steeds rond en mocht dit niet opmerken. Zelf vond ik dit een opdracht dat zeker mogelijk is met kleuters. Ze gaan het zeer leuk vinden om stiekem iets te doen. Hieruit kan je vele eigenschappen/kenmerken uit de kleuters halen. Welke kleuter zal blijven kijken naar de juf? Welke kleuter wordt verlegen wanneer hij iets stiekem moet doen? Welke kleuters hebben er plezier in om iets stiekem te mogen doen?...
Nadat we onze lichaamsdelen moesten verstoppen was het tijd om te verschijnen. We mochten een lichaamsdeel onder het laken verstoppen en deze keer moesten we proberen deze te laten verschijnen zonder dat de juf dit ziet. Om deze oefening af te sluiten mochten we een beginpositie aannemen en op het muziekje rondwandelen. De opdracht was terug om elkaars gezicht niet te laten tonen, maar nu mochten we het laken gebruiken om ons gezicht of onze hele lichaam te verstoppen en terug te laten verschijnen.
3. De leeuw en de kameel ( Leiden en volgen).
Bij de laatste opdracht mochten we elkaar leiden en elkaar volgen zoals een leeuw en een kameel.
Hierbij werden we verdeelt in groepjes, en gingen in een trein staan. Dit gaat zeker ook met kleuters maar dan zou ik ze verdelen per 4 of 5. De eerste van iedere rij(trein) is de gids en de anderen zijn de toeristen. Om de beurt mochten we de gids zijn. We kregen telkens een situatie waar de gids ons door moest leiden. Zo kwamen we terecht in de jungle, op een carnavalsstoet, in een drukke stad en in een suikerfabriek.
Het was de bedoeling dat de gids door de ruimte stapte maar wel met specifieke bewegingen die hoorde bij de plaats. Zo moesten we in de jungle springen over boomstammen, klimmen in de bomen, ons bukken zodat de gevaarlijke dieren ons niet konden zien,... De toeristen moesten alle bewegingen van de gids zo goed mogelijk proberen na te doen. Dit vond ik een zeer leuke opdracht omdat je hierin je eigen expressie kan laten zien wanneer je de gids bent. Ook was het leuk om de toerist te zijn zodat je zelf kan fantaseren in welke situatie je zit bij een bepaalde beweging. Dit is ook zeker mogelijk met kleuters.
Slot:
Als laatste van de les mochten we per groepje een eindstukje creëren. Hierbij mochten we alle elementen van de les gebruiken. Er waren 2 groepen en mochten dan naar elkaar kijken. In dit eindstukje mocht ook een verhaal steken. In ons groepje kwamen er zo 2 personen tevoorschijn, de ene persoon werd dadelijk goed opgenomen in de groep en pronkte omdat ze blij was. De andere persoon werd niet dadelijk opgenomen in de groep. Hiervoor gebruikte we het element van de schildpad door weg te kijken. Deze persoon was niet zo blij en probeerde ons te volgen om er toch bij te horen. Hierna vormde we 1 groep door deze persoon ook op te nemen. Zo was iedereen blij. We kozen voor dit verhaal omdat dit zeker ook voorkomt in het dagelijks leven.
Hieronder zien jullie enkele foto's van ons eindstukje van de verschillende elementen.