De laatste uur van dit schooljaar gaat nu in! Dit schooljaar is alweer voorbij gevlogen! Aan alle kinderen: een dikke proficiat met jullie schitterend rapport! Aan de pubers van het 6de leerjaar: veel succes in het middelbaar! Ik ben ervan overtuigd dat jullie alle vaardigheden, hier aangeleerd, verder zullen ontwikkelen! Jullie worden super volwassenen! VEEL SUCCES!!!
De kinderen en het team danken alle ouders die onze speelplaats nog leuker hebben gemaakt. De huisjes zijn super en de kinderen staan te popelen om de hinkelspelen uit te proberen! Nu maar hopen dat de zon blijft schijnen!
Wie helpt ons om een leuke slogan te bedenken voor de school? Misschien komt jouw slogan op een groot spandoek! Ideeën doorsturen naar: bs.de.pinte@g-o.be
· de organisatie van extra muros - activiteiten en parascolaire activiteiten
· het schoolbudget
· het schoolwerkplan
B advies aan de raad van bestuur en de algemeen directeur inzake:
· de toewijzing van het mandaat van directeur
· de programmatie van het studieaanbod
· de schoolinfrastructuur
· de organisatie van het leerlingenvervoer
C overleg met de directeur inzake:
· het vastleggen van de criteria voor de aanwending van het lestijdenpakket
· de organisatie van de niet lesgebonden opdrachten
· welzijn en veiligheid op school
· het schoolreglement
·
Hoe stelt u zich kandidaat ?
Uiterlijk op 31 oktober 2008 stelt u zich schriftelijk kandidaat bij de school. Van 1 tot 12 december 2008 zijn er rechtstreekse verkiezingen. Personen uit de socio-economische en culturele milieus dienen hun kandidatuur voor coöptatie uiterlijk op 1 februari 2009 in. Op 1 april 2009 start de nieuwe schoolraad.
U kan uw kandidatuur indienen op onderstaand adres :
.BS De kleine prins
Kasteellaan 1 9840 De Pinte
De volledige tekst van het kiesreglement kan geraadpleegd worden op
Uitnodiging afsluit schoolproject: jij en ik, wij samen!
Uitnodiging afsluit schoolproject: Jij en ik, samen wij!
Kijk, Voel, Luister en Smaak onze tentoonstelling doorheen de gangen van ons paleis.
Op vrijdag 17 oktober 2008 stellen de kinderen hun eigen zijn voor van 14u tot 16u.
Doorlopende tentoonstellingen:
- De kleuterklassen worden een museum vol gevoel.
- In de overdekte speelzaal stelt de 3de graad hun kunstwerken tentoon.
- Het 2de leerjaar brengt kleine daden met grote gevolgen op het scherm, onder regie van juf Sofie.
Het 1ste leerjaar zingt rond olifant Elmer hun kleurig lied vanaf 14u, vervolgens nog eens elk half uur.
De mediatheek wordt ingepalmd door de 2de graad. Zij brengen toneel en poëzie, om 14u15 en om 15u15.
Het team en alle kinderen heten jullie van harte welkom!
Aansluitend vindt op donderdag 23 oktober 2008 om 20u, in de mediatheek, een ouderoverleg i.v.m ons verdraagzaamheidplan plaats. Uw aanwezigheid hierbij wordt ten zeerste geapprecieerd.
Een schoolraad overlegt met de directeur en geeft advies. Hij bestaat uit personeelsleden, ouders/meerderjarige cursisten en vertegenwoordigers uit de ruimere omgeving van de school (de sociaaleconomische en culturele milieus). De directeur woont de vergadering bij met raadgevende stem. Ook leerlingen kunnen betrokken worden bij de schoolraad.
De schoolraad wordt verkozen voor een periode van 4 jaar, met uitzondering van het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs, waar de schoolraad voor een periode van twee jaar wordt verkozen.
Hoe stelt u zich kandidaat ?
Uiterlijk op 31 oktober 2008 stelt u zich schriftelijk kandidaat bij de school. Van 1 tot 12 december 2008 zijn er rechtstreekse verkiezingen. Personen uit de socio-economische en culturele milieus dienen hun kandidatuur voor coöptatie uiterlijk op 1 februari 2009 in. Op 1 april 2009 start de nieuwe schoolraad.
Ik wens er uw aandacht op te vestigen dat meerderjarige leerlingen en ontvoogde minderjarigen kiesgerechtigd zijn maar niet verkiesbaar.
U kan uw kandidatuur indienen op onderstaand adres :
BS De kleine prins
Kasteellaan 1
9840 De Pinte
De volledige tekst van het kiesreglement kan geraadpleegd worden op
Gisteren was het weer de grote veldloopdag! Heel wat sportievelingen van onze school gingen de strijd aan! Een dikke proficiat aan alle deelnemers! Hierbij nog enkele sfeerbeelden!
Het 2de leerjaar werkt rond de olympische spelen! Vandaag kwam Wim, de papa van Raf, hen judo geven! Amaai, die praat soms Japans! We vonder het wel zeer leuk!!!
Hierbij wordt u vriendelijk uitgenodigd tot het bijwonen van de info-ouderavond die doorgaat op:
Dinsdag 8 september 2008.
Graag zou ik aan alle ouders het schoolteam en de ouderactiviteiten voorstellen.
Deze voorstelling vindt plaats om 19.45u in de mediatheek.
U vindt de leerkrachten in hun klaslokaal.
De leerkrachten geven een uiteenzetting over de didactische aanpak.
Huiswerk, lessen, methodes, didactisch materieel, leerstof, .: alles komt ruim aan bod.
Het team dringt sterk op uw aanwezigheid aan, dit zowel in de kleuterafdeling als in de lagere school: de ervaring leert dat dit eerste contact eventuele problemen kan voorkomen, en vooral nuttig is om het gedrag en de prestatie van uw kind in te schatten.
Voor een informele babbel kan U terecht in onze bar vanaf 19.30u. We hopen u zeker te mogen ontmoeten.
HEKKEN VREDESTRAAT: Aan het hekken ingang Vredestraat hebben we een extra beveiliging laten bevestigen. Voor de veiligheid van u kind en alle andere kinderen, vragen wij met aandrang,om het hekken correct te sluiten !
Een speech is een moment om je emoties te laten spreken.
Om eens los te komen van de pure cijfers en dat kan nu de rapporten uitgedeeld zijn .
Ik zat zo te denken: wat hebben we eigenlijk allemaal bereikt? Waar staan we nu na één jaar, of na zes jaar of zelfs na twaalf jaar?
En als ik alles op een rijtje zet, dan ben ik trots.
Op de kinderen in de eerste plaats.
Op de inzet, de medewerking en het vertrouwen van de ouders.
Op het team en op de school.
Ik ben trots om te zeggen dat ik blij ben,
ondanks mijn team en ik een krop in de keel hebben als we onze heren en dames over de speelplaats zien flaneren.
We zien ook wel dat ze er met hoofd en schouder bovenuit steken.
We weten dat ze de school en de banken ontgroeid zijn.
Maar we zijn blij, omdat we weten dat, waar ze ook gaan ze goed terecht zullen komen.
Ze hebben, en daar zijn we van overtuigd, de juiste bagage opgebouwd en verzameld om hun volgende passen in de wereld aan te kunnen.
Ik ben ook trots te zeggen hoe blij we zijn te zien dat onze kinderen van het eerste leerjaar in de grote voetsporenvan hun voorbeelden stappen. Nu al weten we, dat,
als ze hun weg verder zetten, ze goed terecht komen.
Deze zekerheid is dan ook onze grote bezorgdheid die ervoor zorgt dat we alles doen om hen te begeleiden.
Graag met uw hulp en inbreng, beste ouders.
Ik ben ook heel trots je mede te delen dat ook onze schóól groeit.
Vanaf volgend jaar kunnen we de klassen helemaal opsplitsen dat zowel in de voormiddag als in de namiddag de kinderen onder de vleugels van eenzelfde klasjuf kunnen schuilen.
Maar zoals we al zeiden: onze grote zekerheid is ook onze bezorgdheid.
Wij hebben de kinderen veel kunnen bieden door hen van elkaar te laten leren. Dit nemen wij niet weg. Het is onze plicht en ons doel de kinderen verder te laten groeien met die kansen waar wij al jaren achterstaan.
Projectwerk en klasoverschrijdend werk zijn twee van onze troeven die we hoog in het vaandel dragen.
Jongens en meisjes van het eerste en het zesde leerjaar. Jullie hebben niet één pluim maar wel duizenden verdiend voor alle kleine en fijne momenten die jullie ons schonken. Voor alle grote en kleine bergen die jullie verzetten.
Wij zijn trots!!!!
Aan iedereen een welverdiende vakantie toegewenst!
Onze school heeft ervoor gekozen taalinitiatie Frans aan te bieden aan de klas van uw kind ( 3de kleuter, 1ste graad en 2de graad) Het hele jaar door zal uw kind veelal- onbewust- kennismaken met de Franse taal.
We bouwen alles op rond zeven verhalen met de bijhorende liedjes. Zowel de liedjes als de verhalen zijn specifiek voor de doelgroep geschreven.
Met deze initiatie willen we met de kinderen vier doelen bereiken:
1 Uw kind vindt Frans horen, zingen en nazeggen leuk.
2 Uw kind ervaart dat het dat echt kan. Het heeft zelfvertrouwen.
3 Uw kind gaat op zoek naar de betekenis van de Franse woorden en zinnen.
Het leidt die betekenis af uit het bespreken van de platen, de verhalen en het
liedje.
4 Uw kind wil graag correct Frans horen en vindt het niet erg dat we het vragen correct te zingen en dat we het spontaan nazegt op een correcte wijze te doen.
Door samen, spelenderwijs en vooral muzisch aan deze doelen te werken geven we uw kind onbewust eenvoudige woordenschat en omgangsvormen mee.
Wat we echt niet willen is Franse les geven. Dat betekent dat we geenszins woordenschat drillen en spraakkundige regeltjes aanbrengen. Initiatie gebeurt speels en onbewust. Daarom ook zijn er geen toetsen, geen evaluatie en geen rapporttering.
We geloven dat kinderen die deze doelen bereiken, vaardiger worden in het aanleren van om het even welke taal op latere leeftijd.
We wensen u en uw kind veel plezier met Flonflon, Camille, Fiston, maman, papa, Filou en Roron. ( methode Oh là là! )
Deze methode werd aangekocht met de opbrengst van het carnavalbal.
- Basisschool De Boomhut & De kleine prins De Pinte
- Basisschool Erasmus Deinze
- Koninklijk Atheneum Erasmus Deinze De Pinte
en aan hun ouders
Haal de lente in huis en doe een wens uitkomen!
Beste ouders
Beste leerlingen
Op DINSDAG 4 maart staat er op onze campus een grote lading narcissen. Hierbij krijgt u de gelegenheid om een aantal bloemetjes daarvan te bestellen en te verkopen.
De opbrengst gaat integraal naar twee organisaties die zich inzetten voor langdurig en ernstig zieke kinderen: Kinderkankerfonds en Make-A-Wish Foundation. In bijlage geven we daar wat meer uitleg over. U leest er ook welke andere activiteiten wij samen met hen organiseren.
Hoe groter uw enthousiasme, hoe meer kinderen geholpen kunnen worden. Alvast bedankt voor uw solidariteit.
Hoogachtend
De directies en het schoolteam
van het Gemeenschapsonderwijs Deinze De Pinte
Strook
Gelieve het strookje ondertekend naar school mee te brengen en hierbij het overeenkomstige bedrag aan de klastitularis over te maken voor donderdag 28 februari 2008.
Ondergetekende, ouder van _________________, leerling van BS De kleine prins/De Boomhut, _____________ (klas), bestelt hierbij narcissen ten voordele van Kinderkankerfonds en Make a Wish Foundation.
Aantal: _____________________ X 3= _______________ euro
V.Z.W. KINDERKANKERFONDS De Pintelaan 185 9000 GENT
De behandeling van kanker bij kinderen duurt lang en vraagt enorme inspanningen van iedereen die erbij betrokken is. Om kinderen en hun ouders te motiveren om dit vol te houden en om de behandeling draaglijk te maken is extra veel zorg nodig.
Dankzij de v.z.w. KinderKankerFonds kunnen wij die extra zorg bieden:
- 6 extra verpleegkundigen
- 3 psychologen voor de psychologische opvang van ouders en kind in de periode van de behandeling en erna;
- 2 pedagogische medewerkers wanneer het kind in het ziekenhuis verblijft;
- thuisonderwijs;
- een spelo-, biblio- en videotheek in het ziekenhuis;
- de aankoop van modern materiaal (telefoon, televisie, intercom, enz.);
- uitstapjes en vakantie voor de kinderen;
- financiële steun voor de patiënten.
Tenslotte is het goed voor een kind dat ziek is en behandeld wordt om zoveel mogelijk thuis te zijn. De Kinder Oncologische Eenheid voor Specifieke Thuiszorg en Rehabilitatie, het project Koester van de v.z.w. KinderKankerFonds, maakt dit mogelijk door het aanbieden van verpleegkundige, sociale en psychologische hulp aan gezinnen van kinderen met kanker.
MAKE-A-WISH FOUNDATION Stationstraat 60-62 2300 Turnhout
Wij bieden kinderen tussen 3 en 18 jaar, die lijden aan een levensbedreigende ziekte en woornachtig zijn in België, de kans hun dierbaarste hartenwens uit te spreken. Die wens verwezenlijken is het doel van de organisatie.
Daar deze kinderen en hun familie vaak in weinig benijdenswaardige situaties van zorgen en stress verkeren, zijn hun momenten van onbezorgde vreugde schaars. Ons enige doel is hen en hun familie intens gelukkig te maken en hen te laten ervaren dat hun droomwereld wel echt bestaat.
ANDERE ACTIVITEITEN:
- Voorstelling van de actie aan de pers.
- Informatie rond het thema kanker en over bovenvermelde organisaties in de klassen.
- De leerlingen zijn van plan ook op de markt narcissen te verkopen. Ook de markt van Petegem komt hierbij in aanmerking.
- Hier kunnen nog andere initiatieven aan toegevoegd worden.
De instappertjes werken deze week nog rond huizen.
Misschien komt Bob De Bouwer deze week wel langs!
De kleuters werken rond het thema: Dieren in sprookjes.
De 1ste kleuters krijgen bezoek van Goudlokje en de 3 beren. Hun eigen knuffelberen komen ook ter sprake.
De 2de kleuterklas gaat het vooral hebben over wolven in sprookjes. Kennen jullie het sprookje: 3 kleine wolven en het verschrikkelijk varken?
Na deze week kunnen de kleuters het beslist aan jullie vertellen!
De 3de kleuterklas gaat nog verder op onderzoek uit. Zij gaan eens kijken welke dieren er allemaal voorkomen in de sprookjes. Zij gaan de karaktertrekken bespreken en dramatiseren.
Volgende week gaan alle kleuters de lente opsnuiven!
Alle info is welkom!
Het 1ste leerjaar werkt deze week hun levenslijn uit. Iedereen bracht prachtige leuke spullen mee over zichzelf. Deze worden geordend en op een levenslijn geprojecteerd. Iedereen heeft een schatkist gemaakt om hun spullen in te stoppen. Op het einde van deze 2 weken mag iedereen zijn tentoonstelling maken!
Het 2de leerjaar zet er zijn tanden in deze week om de volgende week op onderzoek te gaan! Zij gaan kijken welke proeven we allemaal kunnen doen met gereedschap en ingrediënten uit de keuken!
Het 3de en 4de leerjaar werken hun eeuw/eeuwenband uit.
De kinderen plaatsen zichzelf op de eeuwband, daarna de juf. De grootouders krijgen er ook een plaats op. Daaruit vertrekkend, onderzoeken ze de historische bezienswaardigheden in De Pinte.
Het 5de leerjaar werkt mini-projecten uit. De kinderen ( duobaan) kozen de volgende items: - chocolade, toneel,film,olympische spelen, muziek,magie en Egypte.
Iedereen dient aan hoofd, handen en hart te denken en deze ook uit te werken.
Het 6de leerjaar werkt een project Mijn dorp, mijn werk uit.
De verschillende groepjes kozen een tijdszone uit en een wereldplaats.
De opdracht is om enkele belangrijke kenmerken van dit gekozen dorp te beschrijven: - belangrijke personen die invloed hebben in het dorp, 3 beroepen, 1 werktuig. Na dit opzoekingswerk maken ze een vergelijking met de huidige maatschappij en de beroepen. Zij gaan ook na welke studies er nu nodig zijn om deze beroepen uit te oefenen.
Hou 16 maart alvast vrij voor ons 1ste paasontbijt met een bezoek van de paashaas.