De voorbije 2 weken hebben we rond het thema Circus gewerkt.
Nieuwe woorden leren, de juiste stoel zoeken in het circus (rangtelwoorden en cijfers herkennen), rijmen met de goochelaar, opgegeven woorden zoeken op de circus-zoekprent, speelgoed uit de klas sorteren volgens verschillende vormen (met het boek 'Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde') een kringgesprek over de vraag of alle clowns altijd vrolijk en blij zijn, een geheugenspelletje met verschillende circusartisten, een eigen circus schilderen en knutselen,... We hebben heel wat gedaan in de loop van dit thema! Hier alvast enkele sfeerfoto's.
Morgen de kers op de taart; SCHOOLREIS NAAR DE SIERK! Daar hebben we naar uitgekeken; duimen dat het droog blijft en dat we kunnen ravotten tegen de sterren op
Vandaag hebben we Ella in de bloemetjes gezet; ze is 6 jaar geworden!
Met het zonnetje op onze snoet zingen, dansen, kaarsjes uitblazen en ook nog smullen van lekkere chocoladecake... onze dag kon alvast niet meer stuk Gelukkige verjaardag Ella!
Vorige week hebben we even gewerkt rond het thema voeten - schoenen.
Het was maar een kort weekje, toch hebben we één en ander kunnen doen
De kleuters knutselde een eigen 'voeten-vlinder'! Met een voetafdrukken hebben we een vlinder gemaakt en versierd.
We stonden nog eens stil bij de termen links en rechts en deden daar spelletjes mee.
Er was een sok-poppenspel over een verloren en eenzame sok.
De kleuters kregen een vrolijk gezichtje op de onderkant van hun linkervoet en een treurig gezichtje op de rechtervoet. Ik omschreef enkele situaties en aan de hand van hun eigen gevoelens bij die situaties lieten de kleuters de juiste voet zien.
We hebben met onze voeten 'gevoeld' aan verschillende materialen; wat is hard en wat is zacht?
Aan al die lieve mama's; hopelijk voor elk van jullie een fijne, zonnige, gelukkige, warme, liefdevolle,... moederdag geweest! Dank je wel voor alles wat jullie doen.
Bij deze de foto's van de kleuters die jullie bij het moederdagwerkje konden vinden. Een populaire foto, ik kreeg dezelfde van mijn dochter Klara Lang leve de creatieve ideeën op internet
De 2de (en laatste) stageperiode van juf Agaat zit er op!
Ze heeft het de voorbije 2 weken over supermama's gehad in de klas. Samen met de kleuters heeft ze nog een extra geschenkje gemaakt voor de mama's. Zullen jullie zondag wel zien
Hier alvast enkele sfeerfoto's...
Bedankt juf Agaat en veel succes nog dit schooljaar en natuurlijk vanaf volgend jaar!
Sinds maandag 23 maart neemt juf Agaat het even van mij over. Zij is derdejaarsstudente kleuteronderwijs.
Samen met de kleuters werkt zij rond het thema lente-Pasen.
Onze poppenhoek werd omgetoverd tot een bloemenwinkel, experimentjes met bloemen en kleurstof in het water, zaadjes planten, een verhaal volgen over Pantakeltje; een woelig zaadje,...
Er is al heel wat aan bod gekomen! Deze week draait het vooral rond chocolade. Hoe maken ze chocolade? Welke verschillende soorten chocolade zijn er, hoe ruikt chocolade, hoe smaakt chocolade,...
De kleuters vinden het fantastisch, wat had je gedacht
De eerste week na de paasvakantie sta ik terug voor de klas. Dan werk ik met de kleuters rond het thema 'op slot'.
De 2 weken daarna is het dan terug juf Agaat; dan zal ze met de kleuters naar moederdag toe werken.
Er zaten heel wat creatieve en mooie kostuums bij. Leuk om te zien
We begonnen ons feest met een catwalk-showtje. De kleuters mochten zichzelf goed laten zien aan de andere kinderen en kregen de kans om te vertellen in wie of wat ze verkleed waren. Van Letterprinsessen en letterbeesten tot letterkrokodillen, van Aagje (uit Pluk van de Petteflet) tot de K van K3,... Er was heel wat te zien!
Onder de vakkundige leiding van de enige echte letterprofessor (huhum ) werd het feest wat gestuurd.
En dankzij de kookkunsten van enkele ouders werden we ook verwend met lekkere gebakjes! Een dikke merci daarvoor!
Vandaag ging juf Agaat van start. Zij werkt rond het thema 'Lente - groeien en bloeien'.
Deze week kwamen vooral de letters uitgebreid aan bod!
Wat hebben we dan allemaal gedaan?
We speelden namenbingo! Ambiance verzekerd hoor
Op de tafel lagen heel veel letters door elkaar. De kleuters kregen om beurt een cijfer te zien en moesten hetzelfde aantal letters uit hun naam zoeken van op de tafel.
Ik riep enkele kleuters naar voor en vormde een letter met die kleuters. Daarna mocht een andere kleuter diezelfde letter terugzoeken op te tafel.
Ik vertelde een verhaal en achteraf pikte ik een letter uit het verhaal. We gingen op zoek naar namen die beginnen met die letter, een dier dat begint met die letter,...
De letterslang was langsgekomen in de klas en had namen van de kleuters opgegeten. De letters van die namen lagen door elkaar op de tafel. We gingen na van wie de naam kon zijn. We telden de letters (wie heeft een naam met hetzelfde aantal letters) en beken de letters. Wie heeft die letters in zijn/haar naam. We gingen dus op zoek wiens naam op de tafel lag.
De kleuters knutselden een namen-kader. Ze bekleefden een karton met stukken krantenpapier, stempelden hun naam erop en versierden de rand van het kader.
Donderdag gingen we op alfabetzoektocht. De kleuters kregen allemaal een letter van het alfabet. Daarna gingen we op stap door de school. Wie ziet een voorwerp of een persoon die met hun letter begint? We gingen op zoek en fotografeerden alles. De G van gras, de J van juf Sofie, de T van trap, de S van spelen,... de kleuters waren creatief (al was er af en toe een duwtje in de rug nodig) en enthousiast
Morgen ronden we het thema af met een letterfeest! Dat zien we helemaal zitten, foto's volgen uiteraard!
Vanaf volgende week neemt juf Agaat even over. Zij zal met de kleuters werken rond het thema lente - Pasen. Ik blijf uiteraard in de buurt maar ik heb er alle vertrouwen in dat zij de kleuters een leuke en leerrijke tijd zal bezorgen!
Evelyn Verschoore, de mama van Annabel (uit de klas van juf Ann) bracht woensdagmorgen een bezoekje in de klas. Ze kwam wat uitleg geven over boeken en hoe boeken tot stand komen.
Evelyn is kunstenares en heeft reeds een kortfilm gemaakt; Memee. Misschien kennen jullie enkele van haar werken want zij heeft ook illustraties voorzien in het boekje van de spil. Ook voor de opening van de ARhus bibliotheek vorig jaar heeft ze meegewerkt aan een boek.
Ze heeft ons heel wat bijgeleerd en laten zien en bovendien kon ze heel boeiend vertellen
Sinds gisteren werken we in de klas rond het thema boeken. Grote of kleine boeken, dikke of dunne, met veel of weinig prentjes,... Er bestaan zoveel verschillende soorten boeken!
Wat staat op het programma deze week?
de kleuters knutselen een boekenbeest uit papier (knippen, kleven,...)
we sorteren boeken van groot naar klein
tijdens een kringgesprek en aan de hand van informatieve filmpjes leren we iets bij over de schrijver, illustrator, uitgever en drukkerij
er is natuurlijk tijd om vele verhalen te beluisteren
we doen eens gek en lezen een boekje achterstevoren
er komt een boekenbeest langs dat grote honger heeft en een aantal boeken wil opslokken (tellen)
de kleuters mogen zelf iets vertellen over hun lievelingsboek
we staan ook eens stil bij de thema's die aan bod komen in de boeken (blij - boos - bang - verdrietig)
op vrijdag brengen we een bezoek aan de bibliotheek in Roeselare
...en nog zoveel meer...
Er is veel te doen rond dit thema, we weten wat gedaan hoor deze week
Opnieuw een leerrijk thema in de klas! De ruimte...zo moeilijk eigenlijk om te bevatten en ook om uit te leggen maar we proberen antwoorden te vinden op de vragen waar we mee zitten!
We hebben al heel wat gedaan; eerst en vooral verschillende filmpjes bekeken over de ruimte, raketten, sterren, de planeten,... Daarna volgden boeiende gesprekken en interessante vragen! We blijven zoeken naar antwoorden op de vragen waar we nog mee zitten.
Daarnaast een spelletje gedaan met onze namen; wie heeft een lange naam - korte naam? Hoeveel letters? Welke kleuters hebben een naam met evenveel letters?
Kringgesprek wat de kleuters zouden wensen als ze een vallende ster zien. Heel leuk om te horen! Van 10 chocoladetaarten tot een reuze-kraan om mee te werken, er kwamen heel wat grappige wensen naar voor
Ook tellen met sterren, planeten benoemen en hun plaatsje in de rij bepalen,...