Deze week leerden we in de klas over de markt. De bedoeling was eigenlijk om zelf eens een bezoekje te brengen aan de markt maar dat is niet gelukt. De bus was jammer genoeg niet vrij.
Wat hebben we dan zoal gedaan in de klas:
- We leerden een lied over de markt. Aan de hand van een filmpje werd het liedje aangebracht. Later oefenden we zelf met behulp van prenten. Ondertussen kunnen de kleuters het lied al goed zingen!
- De kleuters maakten kennis met de balans/weegschaal. Er lagen verschillende stukken fruit op de tafel. Wat zou het meeste wegen - wat weegt het minst? Kunnen we ervoor zorgen dat er aan beide zijden van de balans evenveel gewicht ligt? Wat zijn gewichtjes?...
- Alle kleuters schilderden een marktkraampje; achteraf bladerden de kleuters door reclameboekjes en kozen ze wat ze graag wilden verkopen in hun kraampje. Groenten/fruit, speelgoed, brood, vlees,... De afspraak was dat ze 3 prentjes zochten en uitknipten maar ze moesten bij hun gekozen product blijven.
- Ik vertelde het verhaal 'Papa is kwijt' van Stefan Boonen. Een verhaal over Pelle die papa kwijtraakt op de markt. Gelukkig helpen de stoere werkmannen hem om papa terug te vinden!
- We hebben een rijmoefening gedaan met groenten en fruit. Dat verliep nog wat moeilijk! Iets waar we dus zeker nog verder op moeten oefenen!
- De kleuters werden ook even echte marktkramers! We hebben een marktkraampje gemaakt in de klas. Iemand zat aan de kassa en andere kleuters gingen inkopen doen op de markt. Ze kregen een boodschappenlijstje mee en centen. Wij keken toe als alles juist verliep. Achteraf mochten de kleuters vrij in het marktkraampje spelen.
- We hebben het ook even gehad over verschillende markten. Zo heb je de 'echte' markt met allerlei verschillende marktkraampjes maar we kennen ook een supermarkt en een rommelmarkt. Wat is het verschil dan precies?
- Tussenin speelden we nog enkele kleine markt-tel-spelletjes. Zoals bijvoorbeeld een geheugenspelletje. Op tafel lagen verschillende voorwerpen die verkocht kunnen worden op de markt. Een eerste kleuter mocht iets kiezen en in het boodschappenmandje leggen. Daarna werd dat voorwerp terug op de tafel gelegd. Een tweede kleuter was aan de beurt en moest eerst het gekozen voorwerp van de vorige kleuter in het mandje leggen en mocht daarna zelf iets kiezen. De derde kleuter moest de vorige 2 voorwerpen in de boodschappenmand leggen voor hij/zij zelf iets mocht kiezen,... Een echte geheugenoefening dus
- En voor de kleuters het allerbelangrijkste; in de namiddag mochten ze met het keuzebord in de hoeken spelen
Volgende week gaan we op zoek naar schatten, we werken in de klas rond het thema 'schatjesjacht'.
De kleuters mogen iets meebrengen naar de klas wat voor hen 'een schat' is. Jullie krijgen nog een briefje met de nodige info.
Indien de kinderen thuis een schatkist(je) hebben, mogen ze die zeker meebrengen naar de klas!
Prettig weekend weekend alvast!
Lieve groeten,
Lies












24-09-2015 om 20:12
geschreven door 3de kleuter B 
|