Vandaag gaan we van start met het thema 'dromen'. Toch wil ik graag nog even terugblikken op het thema 'de bakker' van vorige week.
Wat hebben we gedaan in de klas?
- Aan de hand van informatieve filmpjes zagen we hoe brood gemaakt wordt in de fabrieken (met grote machines) maar ook bij de warme bakker konden we het bakproces volgen en zien. Dat mochten we op donderdag zelfs 'live' gaan bekijken in bakkerij AMANDE, bij de nonkel van Emmeline. Dat was een zeer leerrijk bezoek.
- We hebben gebakjes van de bakker gesorteerd volgens vorm.
- Een 'koekeloere' filmpje toonde ons het verhaal van de Turkse bakker die geen klanten meer had... Gelukkig waren Moffel en Piertje er om de Turkse bakker een beetje te helpen! We hebben het toen ook even gehad over het verschil tussen de Turkse bakker en de bakker bij ons om de hoek.
- De kleuters knipten zelf een taart. Daarbij moesten ze rekening houden met de lengte van de stroken. De stukken van de taart zijn opgebouwd van groot naar klein. Achteraf stempelden de kleuters het woord lekker bij de taart.
- We oefenden ook op het tellen door nep-broodjes in de picknickmand te gooien.
- Ook het klappen van woordstukjes kwam aan bod; de kleuters klapten verschillende bakker-woorden in stukjes en legden daarna evenveel stukjes taart als lettergrepen in het woord. Welke woorden zijn lange woorden, welke woorden zijn korte woorden?
Een fijne werkweek voor iedereen, wij maken ons klaar om een weekje weg te DROMEN
Lieve groeten,
Lies

















12-10-2015 om 08:19
geschreven door 3de kleuter B 
|