De Tour De France 2017 is nu ook officieel begonnen. Dit met een lastige proef tegen de klok in de mooie Duitse stad Düsseldorf, thuisbasis van onder meer de legendarische elektropopgroep Kraftwerk. Dit is meteen ook de link tussen Düsseldorf en de Tour, aangezien één van de grootste hits van de band naar de bekendste wielerwedstrijd is vernoemd.
Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken als je weet dat de fiets van dé topfavoriet van de dag (thuisrijder Tony Martin) ontworpen is door de mannen van Kraftwerk. Helaas zou het hem geen geluk brengen. Tony moest net in de slechtste periode qua weersomstandigheden en staat van het wegdek zijn tijdrit afleggen. Wat dus hier en daar het inbouwen van voorzichtigheid tot gevolg had. Uiteindelijk zou hij zich gedurende 8 seconden 'te voorzichtig' tonen (natuurlijk een overdrijving hé mensen, als je teveel risico's neemt op dergelijke spiegelgladde asfaltstroken zal je snel de gevolgen ervan mogen ondervinden...)
Want dat is helaas bij velen het geval gebleken: onder meer de banden van Groenewegen, Bennett en Gallopin van de Nederlandse en Belgische Lottoploeg, maar bijvoorbeeld ook jongens als Rick Zabel (voor de absolute wielerkenners onder de lezers: de zoon van) waren niet tegen het gladde wegdek bestand. Ook heel wat anderen moesten in de gevaarlijkste bochten te pas en te onpas voet aan grond zetten. Maar het ergste moest helaas nog komen: de ervaren Spanjaard Alejandro Valverde (ondertussen toch al 37) schoof keihard onderuit in dezelfde bocht als Gallopin maar kwam daarbij helaas loeihard met zijn knie/onderbeen tegen een uitstekende poot van de nadarhekken terecht. Resultaat: gebroken knieschijf, gebroken talus (deel tussen scheenbeen en voet) en een diepe wonde in het scheenbeen. Fin de carrière voor de op papier nochtans als outsider bestempelde ster in de herfst van zijn carrière. Laat ons, ondanks zijn dopingverleden, toch maar hopen van niet. Niks zo pijnlijk immers als de mooiste sport ter wereld op deze manier vaarwel te moeten zeggen...
Ja, u leest het goed: de mooiste sport. Hier heb je geen atleten die theatraal neergaan zonder enige duidelijke oorzaak. De mannen van het peloton laten zich niet zomaar geblesseerd wegvoeren, ook al hebben ze een vinger/teen/pols/sleutelbeen or whatever gebroken bij een zware val. Zij blijven enkel liggen als het echt niet anders kan. Andere reden voor de mooiheid van het gebeuren is de spanning die rond iedere rit kan hangen. Veel voetbalmatchen leveren zeer pover of voorspelbaar voetbal op. Dit terwijl er in een rittenkoers of klassieker op ieder moment wel iets kan gebeuren. Ook de volharding van de wielrenners is zo typisch en prachtig te noemen: waar voetballers meestal al stikkapot kunnen zijn na 90 minuten, is iedere renner genoopt om zijn/haar inspanning over soms wel minstens 4 uur te spreiden. Een serieus verschil toch wel. Mijn respect voor deze gladiatoren op 2 wielen zal nooit ofte nimmer verdwijnen.
Tot zover mijn betoog. Ik kan nog zeggen dat er ook heel wat Belgen zijn gestart vandaag en dat ze eigenlijk allemaal naar behoren hebben gepresteerd, zonder al te veel risico's te nemen. Iedereen heeft het er kennelijk goed en veilig vanaf gebracht. Gilbert bleek de primus met zijn 21e plaats. Niet slecht voor een land dat niet meteen tijdrijders pur sang afleverde, in tegenstelling tot de Britten. Want de ritzege én de eerste gele trui gingen naar Geraint Thomas, terwijl dé te kloppen man op weg naar Parijs, met name Chris Froome, alle tegenstand al meteen op een hoopje reed en een puike 4e tijd klokte aan de finish. Zeggen dat de Tour al gereden is zou nog enorm overdreven zijn maar het visitekaartje van Froomey is alvast afgegeven. Hopelijk krijgen we alsnog een spannende Tour voorgeschoteld, al voorspelde de suprematie van het Sky-blok in deze eerste rit niet veel goeds voor de verdere spanning... We'll see later on.
Morgen zullen er alvast twee trotse gezichten te bespeuren vallen in het peloton: Geraint Thomas die de eerste gele trui uit zijn carrière mag aantrekken én Oliver 'Oli' Naesen, die als fiere Belgisch kampioen ons land mag binnenrijden. Worden mooie momenten voor die twee. Ik mag hopen dat we eens van incidenten gespaard blijven! En dan krijgen we wie weet wel de eerste massasprint: wordt het Cavendish, Greipel, Sagan, Démare of een ander type-Kittel? Of bijten sommigen onder hen hun tanden stuk op de licht hellende aankomststrook? Morgenavond weten we meer!