Welkom op de klasblog van L5 van de basisschool "De Zonnewijzer".
01-02-2009
Kunstig groepswerk: mijn mening.
Oké, we werken heel veel in groepjes. Soms mogen we de samenstelling van de groep zelf bepalen, soms bepaalt het lot door kaartjes te trekken en af en toe is de juf de baas. Maar wat vinden we nu van groepswerk?
Ziehier enkele commentaren: Ik vind dat wel leuk in groep werken, maar als ik iets moet uitleggen ben ik wel gestresseerd. (Jona) Ik vind dat wel leuk, maar soms raak ik mijn concentratie kwijt.(Kevin) Ik heb het gevoel dat niemand naar me luistert en dat ze gewoon doen alsof. (Ayoub) Dat is soms leuk want je kan een onderwerp bespreken maar het is moeilijk wanneer je niet overeen kan komen. (Arthur) Ik voel mij zoals een meester die iets leert aan kinderen. (Jordan) Ze weten al dingen dus is het niet zo leuk. (Alexandre) Het is leuk want je moet samenwerken. (Noémie) Het is leuk om te vertellen voor je groep en zeker om je mening te mogen zeggen. (Chloé) Leuk, maar als je samenwerkt moet je veel samen overleggen en elkaars mening respecteren. (Emilie) Ik vind het leuk, omdat de anderen me kunnen helpen.(Soumaya) Ik voel me goed omdat ik het kan vertellen. (Aliénor) Ik vind het tof om te vertellen over interessante dingen. (Margaux) Ik vind het niet zo speciaal, want het is alleen maar praten. (Océane)
01-02-2009 om 18:33
geschreven door klas5
19-01-2009
Rara, wie zijn dit?
Wat je met photoshop al niet kunt doen!
19-01-2009 om 15:23
geschreven door klas5
français : de l'art
Bonjour, La semaine passée on a parlé et fait nous même de l'art. Comme "des mandalas" et on a découpé des formes en papier, les formes de base, le cercle, le triangle et le carré, pour faire un joli montage. On a lu des textes et on a fait des exercices. Aliénor et Jordan
19-01-2009 om 10:12
geschreven door klas5
10-01-2009
Winter in de Zonnewijzer!
Hier konden we toch niet aan weerstaan! Zo'n prachtig weertje, zo'n schitterend zonnetje en zo'n warm ingeduffelde kinderen. Het fototoestel riep gewoon:" Laat mij ook eens van dit winterzonnetje genieten en neem een paar leuke foto's !" En zo gebeurde het dat we allen op vrijdagnamiddag buiten stonden te poseren! Juf Ingrid
We hebben met de gewerkt rond de brandweer. Het was heel leuk ! we hebben 1 liedje en 1 gedicht geleerd, wij hebben ook spelletjes gespeeld. We moesten Jefke helpen want zijn schoorsteen was in brand,en hij kon dan geen cadeau krijgen maar het is goed afgelopen omdat we hem geholpen hebben.
Chloé en Noémie
12-12-2008 om 00:00
geschreven door klas5
Brandkleuter!
We hebben samen met k2 rond de brandweer gewerkt.Met de kleuters werken is niet zo simpel hoor!We hadden veel geduld nodig.We moesten de kleuters een gedicht en een liedje over de brandweer leren.Sommige kleuters wilden niet meedoen. Dat was lastig !Maar we hebben ze doen spreken en actief mee doen.We hebben ook een dagje geturnd,op een liedje van Samson en Gert nl.wij werken bij de brandweer. We hebben daarop gesprongen op allerlei manieren.We hebben ook een spel gespeeld over de brandweer. In het kort:het was tof!!!
groetjes:Margaux,Emilie,Ayoub
12-12-2008 om 00:00
geschreven door klas5
Brandweer met k2 en L5
Sinds vorige week hebben we met de kleuters van k2 samengewerkt rond de brandweer. We hebben samen een versje aangeleerd aan de kleuters en een liedje. We hebben over Jefke gesproken omdat zijn schoorsteen in brand stond, dus kon Sinterklaas niet langskomen. We hebben een oplossing naar Jefke gestuurd in een e-mail. We hebben de kleuters over de brandweer geleerd. En we hebben een spelletje gespeeld. Na 2 weken hebben we een evenloppe gekregen van Jefke met daarin een cassetje, daar stond op dat Jefke het heel fijn vond dat we een oplossing hadden, en daarbij heeft hij een liedje gezongen.
groetjes,
Anne, Oceane en Jona.
12-12-2008 om 00:00
geschreven door klas5
De kleuters en de brandweer
We hebben ongeveer 2 weken met de kleuters gewerkt . Ons thema ging over de brandweer . We hebben aan de kleuters een gedichtje en een liedje geleerd.We hebben ook spelletjes gespeeld. Het begon zo, Jefke zijn schoorsteen was in brand.We moesten een e-mail beantwoorden.Iedereen heeft een diploma gekregen. Gisteren11/12/08 was het de laatste keer dat we met de kleuters over de brandweer geleerd hebben. Maar we gaan terug met de kleuters werken maar met andere groepjes .We hebben met deze groepjes gewerkt :
Groot was de verrassing toen plots 18 kleuters van K2 samen met juf Gerda en juf An onze klas binnenwandelden. Zij hadden een probleem en vroegen onze hulp. Jefke, een denkbeeldige leerling, wacht vol ongeduld op Sinterklaas. Maar de schoorsteen van het huis staat in brand en dus kan Sinterklaas niet binnen! Dus kan hij ook geen pakje voor Jefke brengen. En dat kan natuurlijk niet want Jefke is braaf geweest. Hoe moeten we hem helpen? De brandweer bellen, natuurlijk. En zo kwam het dat we plots een brandweergedicht aan de kleuters leerden! Wat hadden we veel geduld nodig gehad! Maar het was wel super leuk!
05-12-2008 om 08:08
geschreven door klas5
01-12-2008
December brengt een vurig thema.
Vorige week zijn we gestart met een nieuw thema, een warm en vurig thema. Het zal er inderdaad warm aan toe gaan, wanneer we over vulkanen, aardbevingen en vurige mensen gaan leren. Misschien gebeurt er ook wel iets onverwachts?!? Wie weet?
Juf Ingrid
01-12-2008 om 10:37
geschreven door klas5
24-11-2008
Griezelige, grappige of kunstzinnige bomen met houtskool.
Gelukkig hadden we vrijdag ook een tekenles. En wat voor één. Met houtskool een boom tekenen. Heel speciaal.
24-11-2008 om 11:49
geschreven door klas5
Leesopdrachten knippen voor L1.
Op een dag stapte juf Liesbeth onze klas binnen met een doos en een vraag. Of we zo lief willen zijn om de opdrachtenkaarten voor haar klas (voor Veilig leren lezen) te knippen. Natuurlijk helpen we graag. En, pfff, het was nogal een stapel. Maar er werd ijverig geknipt en gesorteerd. En het was met plezier gedaan.
Nog een stapel te gaan!
24-11-2008 om 11:46
geschreven door klas5
06-11-2008
Nog een laatste spreekbeurt: de tijger.
Jordan werd net voor de vakantie ziek. Dus werd de spreekbeurt na de vakantie gepland. Vanmorgen was het dan zover: 3 stoere gasten met een heel klein hartje stonden voor de klas en vertelden (weliswaar in 'Speedy-Gonzales-tempo) over de tijger. Ze hadden veel materiaal mee (kijk maar op de foto's). Dat dit hier maar snel gedaan is, dachten ze alle drie. Maar al bij al is het nog flink verlopen.
06-11-2008 om 00:00
geschreven door klas5
04-11-2008
Magische machten.
We zijn bezig met magische machten in de klas.We moeten magische voorwerp meebrengen. En we moeten een verhaal schrijven over ons voorwerp. Maar we werken met een andere leerling.Die kan ons tips geven . We moeten veel fantasie gebruiken.
Yelena.
04-11-2008 om 09:58
geschreven door klas5
01-11-2008
Spreekbeurten : Bedreigde dieren.
Pelapita alemane! (dit is tovertaal voor 'dag iedereen')
Niet triest zijn, ik weet het, de vakantie is bijna voorbij ! Maandag vliegen we er weer in ! Ons thema is immers: Magische Machten! Alhoewel, 'vliegen' ? Ik denk dat mijn woordkeuze hier niet zo best is. Want woorden als 'vliegen', 'heksen' en 'magie' zouden wel eens rare toestanden kunnen veroorzaken ! Wees op jullie hoede! Het gebeurt niet elk jaar, maar soms lukt het mij om één of andere leerling weg te toveren naar een vreemde bestemming. Benieuwd of het mij dit jaar ook zal lukken. Ik heb alvast flink geoefend. Maar ik haal heel wat toverspreuken door elkaar en dat is wel wat lastig. Zo kon ik gisteren nog op het nippertje vermijden dat mijn auto in een pompoen veranderde. Stel je voor dat ik daarmee naar school moest komen!
Iets anders nu. De foto's van jullie spreekbeurten. Je merkt meteen dat er ernstige leerlingen in de klas zitten. Dit hebben jullie flink gedaan!