Ik ben Juf Sabine
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is juf in het vierde leerjaar.
Ik ben geboren op 01/08/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, sporten, reizen.
Samen met de kinderen van de klas beleef ik allerlei avonturen.
Die kun je regelmatig hier lezen
vierde leerjaar
Hier kun je de belevenissen volgen van de kinderen van klas 4
01-02-2012
zweminstuif in het zwembad van Tielt
Hallo lezertjes,
dat een woensdagnamiddag niet saai hoeft te zijn als het buiten te koud is - dat kunnen onze kinderen jullie wel vertellen.
Deze namiddag hebben we deelgenomen aan een superleuke activiteit in het zwembad te Tielt - namelijk de zweminstuif. Daar konden de leerlingen allerlei soorten fratsen uithalen : zwemmen in een bootje (een grote zwemband) - springen als Tarzan of Jane - duiken door hoepels - lopen op veelkleurige mappen - een waterpuzzel maken en nog veel meer leuke activiteiten!!!
Jongens en meisjes, bedankt voor jullie inzet en enthousiasme - ik heb me ook super geamuseerd toen ik jullie bezig zag!
van de juf kregen we vorige week vrijdag 5 pictogrammen : wie - waar - wanneer - wat gebeurt er - gevoelens. Met die pictogrammen moesten we een kort toneelstukje maken in groepjes van 3. We hadden één week de tijd gekregen om dit voor te bereiden, dus werd er tijdens de speeltijd steeds duchtig geoefend. En achteraan in de klas werd het een echte verkleedkoffer.
En vandaag was het zover : we stonden samen op de planken. Iedereen was super leuk verkleed en de toneeltjes waren super geslaagd en sommige echt grappig! Alle kinderen hebben hun beste beentje voorgezet, en kregen van de juf een dikke pluim.
deze week werken we weer rond een nieuw thema van WO : " Niet alle natuur leeft" De juf leerde ons denken als echte wetenschappers : eerst alles onderzoeken voor je een besluit neemt. We traden dus echt in de voetsporen van Newton, Copernicus en Einstein.
Dan mochten we ook enkele proefjes uitproberen, die te maken hadden met luchtdruk, zuurstof, damp, enz... Het was superleuk om eerst te voorspellen wat er zou gebeuren en dan nadien de proef echt uit te voeren.
op vrijdagnamiddag is het in klas 4 altijd leuk, want dan is er Muzische Vorming. En dan wordt er aan toneel gedaan, gewerkt rond muziek en beweging of wordt er duchtig geknutseld.
Deze vrijdag was het vrij podium en Matthias had samen met Kimberly en Jurgis een leuke sketch gemaakt. Het verhaal ging over een koningin en een burgemeester, die hilarische dingen beleefden - en er werd zelfs gedanst.
Dat iedereen dit leuk vond, bewijzen de volgende foto's !
vorige dinsdag en vrijdag mochten we in de klas met de poppen spelen.
Onze juf had een stelling op het bord geschreven : met de poppen spelen is alleen maar voor meisjes. Na wat geredeneer van ons, kwamen we tot de conclusie dat ook jongens met poppen spelen.
En zo gezegd, zo gedaan. Per twee kregen we een pop die we mochten observeren en analyseren. De juf had een heel arsenaal poppen meegebracht : een trekpop, een lappenpop, een handpop, een babypop, een meisjespop, barbiepoppen, een porseleinen pop, en een paar marionetten waaronder een prachtige balletdanseres. We kregen de volgende vragen : hoe beweegt de mond, uit welk materiaal is de pop gemaakt, wat zijn de delen, hoe zitten die aan elkaar vast, hoe bewegen de ledematen, hoe legt de poppenspeler een bepaald gevoel in de pop, ...
Daarna konden we aan de slag : we zouden nu zelf een trekpop maken : een clown. Maar het moeilijkste van de zaak was : we mochten geen uitleg vragen aan de juf, want we kregen een duidelijk stappenplan. Enkel als we vastzaten mochten we de hulp van de juf inroepen. Sommigen trokken meteen van slag, en anderen besloten om dat stappenplan nog eens aandachtig te lezen voor eraan te beginnen. Op die manier wonnen ze wel veel tijd.
Het moeilijkste kwam op het laatst : de draad verbinden met de splitpennen, zodat de trekpop inderdaad zou lukken. Maar het is toch gelukt hoor - kijk maar naar de foto's.
Op woensdag 16 november hebben de kinderen gescrabbeld in de klas, en dit onder de professionele leiding van "meester Jozef".
In de klas leren de kinderen "duplicate" scrabbelen : dit wil zeggen dat ze met dezelfde letters werken als meester Jozef.
Tijdens het scrabbelen oefenen de kinderen op een speelse manier nieuwe woordenschat in, en leren ze ook hun score berekenen door de punten van de letters op te tellen. In het begin was de puntentelling wel een beetje zwoegen, maar na een tijdje lukte dat wel.
Iedereen vond het héééééééééééééél leuk en dus komt meester Jozef volgend jaar in mei terug naar de klas.
tijdens onze maandelijks les techniek mochten wij een suikerhuisje bouwen. Aan de hand van het sprookje "De drie biggetjes" konden we achterhalen hoe je het best een stevig huis bouwt : door goede cement(water + bloemsuiker) te gebruiken en de stenen (suikerklontjes) te schranken.
Zo gezegd zo gedaan, we gingen in groepjes van 3 of van 4 aan de slag.
De groep van Qendrin, Simon en Shirley waren als eerste klaar.
Vandaag mochten onze mama en papa naar de klas komen kijken om te zien of wij altijd ons beste beentje voorzetten!
Dit jaar was het op vrijdagnamiddag en hoera - het was knutselen.
Juf Sabine had ons een stappenplan gegeven om een heks in elkaar te steken. Die heks had wel een eigenaardige naam : heks Hoepsakee...
Gelukkig waren er mama's en papa's om te helpen, want soms was het echt niet zo eenvoudig : bijvoorbeeld stroken tekenen en knippen van 0,5 cm breed... Maar het is ons toch gelukt!
We hebben ons allemaal super geamuseerd en gevraagd aan onze ouders om volgende week terug te komen. Benieuwd of ze dat zullen doen...
volgende week maandag wordt het op onze een school een speciale dag - want dan worden de kandidaten van de leerlingenraad verkozen.
De voorbije twee weken mochten de kandidaten - net zoals het in de politieke wereld gebeurt - promotie maken voor zichzelf. De kinderen van klas 4 hebben hun beste beentje voorgezet : het ging van flyers uitdelen, tot reclameborden maken .... en Senne had zelfs een originele hoed op om zichzelf te promoten!
Dus .... maandag 17 oktober komt het uur van de waarheid - en worden de verkiezingen gehouden.
Langs deze weg wil ik al de kandidaten al reeds veel geluk wensen!
vandaag werd onze school omgetoverd in een drie sterren restaurant.
Er werd in alle klassen gekokkereld van voorgerecht en soep tot dessertjes - van eerste kleuter tot de kinderen van het zesde leerjaar. Met ons jaarthema "fit en gezond een jaartje rond"..... hebben we ook gelet op gezonde voeding en werden er veel hapjes met groentjes klaargemaakt. Maar natuurlijk mochten de zoete dessertjes ook niet ontbreken.
En met de stralende zon als partner werd er een walking diner op de speelplaats gehouden.
En dat het lekker was, dat kun je zien op de volgende foto's!
vandaag zijn we op speurtocht geweest in onze gemeente Tielt.
We kregen van de juf verschillende opdrachten en mochten in groepjes van 5 werken.
Met de zon op ons gezicht gingen we op stap. Sommige kinderen moesten zoeken welke gebieden we bezochten : natuurgebied, handelsgebied, woongebied,... Andere leerlingen moesten de nutsvoorzieningen opsporen : bushalte, glascontainer,... , nog anderen zochten de bekende gebouwen enz....
We hebben veel gezien en ook veel bijgeleerd. Want we wisten niet dat Tannekes Coninckx als een heks werd gezien en daarvoor werd gefolterd. We leerden ook dat Olivier de Duivel vroeger een kapper (barbier) was en in dienst was bij een Franse koning.
En met deze weetjes kunnen we tijdens de volgende lessen WO weer aan de slag.
vandaag hebben we in de huid van de speurder Sherlock Holmes mogen kruipen.
Onze opdracht was : schrijf een geheime boodschap naar iemand van de klas, niemand anders mag hem kunnen ontcijferen. We kregen verschillende materialen : water, melk, appelsap en citroensap. En raar, maar waar ook een lamp...
En nu aan de slag iedereen probeerde met een penseel, een tandenstoker of een plastic koffielepeltje een boodschap te schrijven. En wat bleek : het was onzichtbaar!!!
Tot de juf met de lamp op de proppen kwam! Alleen de boodschap die geschreven werd met citroensap konden we met behulp van de warmte van de lamp lezen!!!
Tot slot kregen we dan een brief met een code die we moesten kraken. En het was een brief van "Jack Sparrow" uit "The pirates of the Cariben"... spannend hé
Om de eerste vrijdag van het schooljaar leuk te starten, zijn we begonnen met een spelletjesnamiddag.
De leerlingen van het 6de leerjaar waren bereid om enkele spelletjes uit te leggen aan de andere kinderen. Op die manier konden de leerlingen "proeven" van enkele nieuwe en toffe spelletjes zoals : kaartspel 21 - darts - blikke gooien - kegel werpen - een verkeersspel en nog veel meer.
Op die manier werden de spelregels aangeleerd, en kunnen die spelletjes dan gebruikt worden bij regenweer.
Het feit dat de zon uitbundig van de partij was, was natuurlijk mooie meegenomen. Op die foto's zie je alleen maar genietende gezichtjes.
het schooljaar is weer gestart. En in onze school "De Springplank" is dit niet zomaar onopgemerkt voorbij gegaan.
De rode loper werd uitgerold en iedereen werd er door 2 clowns. Zo voelden de kinderen zich meteen de sterren van de dag.
Maar dit niet alleen op de eerste schooldag, maar ook voor de rest van het schooljaar!!! Want elk kind is voor ons uniek, en krijgt de nodige aandacht en genegenheid.
Onze leuze wordt dus dit jaar : Onze kinderen, onze sterren!!!
op maandag 27 juni maakten we samen met L3 een supertoffe schoolreis naar Oostende. Op het programma stond het volgende : treinreis, bezoek van het schip" Amandine" en "Earth Explorer".
Na een hachelijke reis met de trein en de kusttram konden the kids zich uitleven in het wetenschappelijk centrum. Door vertraging van de NMBS konden we jammergenoeg de "Amandine" niet meer bezoeken.
Maar de kinderen hebben zich wel nog geamuseerd op het strand.
Hopelijk vond iedereen het toch een leuke dag - ondanks alle tegenslagen tijdens onze treinreis!
Net voor de toetsen begonnen zin we samen met de kinderen van L3 naar Wielsbeke geweest voor een onvergetelijke sportdag.
We mochten daar onder begeleiding van twee toffe sportjuffen verschillende sporten uitproberen : airtrack, atletiek, bounceball, minigolf en nog zoveel meer.
Het was die dag ook supergoed weer en tijdens de middag hebben we buiten gepicknickt, net naast de speeltuin. Eénmaal de boterhammetjes en drankjes opwaren, snelden we richting speeltuigen om ons daar wat te amuseren.
In de namiddag deden we dan verder met onze sporten.
Het werd een onvergetelijke dag, er wilden zelfs enkele leerlingen blijven slapen om de dag nadien opnieuw te kunnen sporten...
Onze batterijtjes zijn weer volledig opgeladen om met een helder hoofd aan de eindtoetsen te beginnen!
De sportertjes van L4
PS : de juf wenst iedereen veel succes tijdens de toetsen!!! Nog even op de tanden bijten, en dan komt die welverdiende vakantie!!!
De leerlingen van het vierde en vijfde leerjaar hebben de voorbije weken alle geheimen van de keuken ontdekt.
Ze hebben hun culinaire kunsten kunnen botvieren tijdens een gezamelijke kooknamiddag en weten ondertussen alles over gezonde en evenwichtige voeding.
Als afsluiter hebben we een internationaal walking diner gepresenteerd en dit met de hulp van enkele kook-ouders, kook-tantes,...waarvoor onze dank. De volgende gerechten konden geproefd worden : Thaise salade, Belgische garnalencoktail, Italiaanse minestrone, Kosovaars gebak, Mexicaanse chili con carne, Marokkaanse pannenkoeken, Kosovaars pita spanjet, Italiaanse tiramisu, Duitse zandkoekjes, Belgische snoepkoekjes.
We hadden zelf gezorgd voor een kritische jury, en toch kregen we drie sterren : één ster voor de medewerking van de kinderen en de mama's en papa's, één ster voor de presentatie van de geserveerde gerechtjes, en de laatste ster voor de ultieme lekkere smaak van al de gerechtjes.
Nog eens een dikke proficiat aan alle koks van klas 4 en klas 5 en aan al de helpende mama's, papa's, tantes,...
Dus........Jeroen Meus en Piet Huyzentruyt .... pas op voor de concurrentie hé