Ik ben Juf Sabine
Ik ben een vrouw en woon in () en mijn beroep is juf in het vierde leerjaar.
Ik ben geboren op 01/08/1959 en ben nu dus 65 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, sporten, reizen.
Samen met de kinderen van de klas beleef ik allerlei avonturen.
Die kun je regelmatig hier lezen
vierde leerjaar
Hier kun je de belevenissen volgen van de kinderen van klas 4
24-01-2013
De spreekbeurt over Xayro
Beste lezertjes,
In het vierde leerjaar krijgen de kinderen verschillende opdrachten zoals : actuaronde, spreekbeurten en boekbesprekingen. Tijdens de actuaronde brengen de kinderen een zelfgekozen krantenartikel met hun eigen woorden, voor de klas. Ze zijn op dat moment nieuwslezers en "vervangen" Martine Tanghe of Wim Devilder...
Elke maand krijgen ze een opdracht om een gelezen boek te bespreken. Daar zit veel variatie in : van personages bespreken, het verhaal kort vertellen tot zelfs een kaft ontwerpen voor het boek, door een andere illustratie te maken.
Ook komen ze twee keer per jaar voor de klas te staan met hun spreekbeurt. De eerste spreekbeurt gaat altijd over dieren.
Gisteren was het de beurt aan Quiana en die vertelde over haar nieuw puppy'tje, dat luistert naar de naam Xayro. Het schattige hondje had meteen al de harten veroverd! De spreekbeurt van Quiana was subliem - een dikke duim hoor meid!
Geniet ondertussen maar mee van de foto's.
Vele groetjes van juf Valerie En van juf Sabine allemaal een grote knuffel xxx
Vanavond is het rapportavond, en ik hoop dat iedereen met een mooi kerstrapport naar huis kan.
Morgen wordt het nog supertof, want dan is het feest. In de voormiddag gaan we al toasten op het nieuwe jaar en mogen de kinderen gezelschapsspelletjes spelen. In de namiddag kijken we samen met L3 naar een leuke kinderfilm.
Ik wens alvast iedereen een prettige kerstvakantie en een supertof 2013 toe.
In de maand december werken we in het vierde leerjaar rond het thema "Niet alle natuur leeft..."
Dus gingen we aan de slag om natuurlijke verschijnselen te bestuderen : waar komt de regen vandaan, waarom valt een appel naar beneden, wat doet een luchtballon stijgen, enz...
Een wetenschapper wil voor alles wat hij ziet, hoort,... een verklaring vinden. Want als hij begrijpt wat hij ziet, hoort....kan hij immers nieuwe dingen bedenken die ons kunnen helpen. Naar het goede voorbeeld van Copernicus, Newton , Einstein,...gingen we aan de slag - de kinderen konden er proeven van proefjes.
Gewapend met fiches van experimenten en het nodige materiaal gingen ze aan de slag. Ze deden onder andere een proef met een fles en een ballon, de proef met de brandende kaars, de proef met de ijsblokjes,... De resultaten van de proefjes worden gedurende het ganse thema gebruikt en vergeleken met natuurverschijnselen.
Iedereen was vastbesloten om enkele proefjes thuis uit te proberen - en hun huisgenoten te verrassen!
Vandaag was het weer zover : de Sint en zijn twee zwarte pieten kwamen naar onze school.
Groot was onze verbazing dan ook toen we plots de sirene van de 100 hoorden!!! Wat was er gebeurd???
De ambulance reed met een grote zwaai onze speelplaats op - en daar stapten de Sint en de 2 pieten uit. Wat was er nu gebeurd : de zwarte pieten waren de nacht ervoor van het dak gevallen en hadden iets gebroken. De éne een gebroken arm en de andere een been in het gips. Gelukkig waren ze nog fit genoeg om ons te komen bezoeken.
In de voormiddag gaven de kleutertjes en de kindjes van het eerste leerjaar een spetterende show voor de Sint. Iedereen heeft er super van genoten.
In de namiddag stond clown Pleks weer op de planken - dus sensatie en amusement verzekerd.
Toen kwamen de Sint en de pieten nog eens naar de klassen, en zo was de dag weer vlug voorbij.
vandaag kwamen "meester" Jozef en "meester" Bart naar onze klas om ons te leren scrabbelen.
Scrabble is een letterspel waarbij met een gegeven aantal willekeurige letters, woorden moeten gelegd worden op een speelbord. Hierbij gaan vernuft en geluk hand in hand, omdat de letters willekeurig getrokken zijn en het de kunst is hiermee een zo hoog mogelijke score te behalen. Tijdens het scrabbelen oefenen de leerlingen op een speelse manier nieuwe woordenschat in, en leren ze ook hun score berekenen door de punten van de letters op te tellen.
In de klas leerden de kinderen "duplicate" scrabbelen : dit wil zeggen dat ze met dezelfde letters werkten zoals meneer Jozef. Dus iedereen werkte heel goed mee om zoveel mogelijk letters te gebruiken. Mika heeft de hoogste score behaald : 308 punten. Proficiat jongen!
En vanaf nu kunnen de kinderen ook scrabbelen tijdens hoekenwerk.
Deze morgen bracht Aylin haar nieuw hondje mee naar de klas. Het heet Maicy en is wit met bruine vlekken. De juf was er direct verliefd op en wou het meedoen naar huis, maar dat zou Aylin natuurlijk niet leuk vinden hé! Misschien loopt er dan binnenkort in Beernem toch een puppy'tje rond..........
In het vierde leerjaar krijgen de kinderen verschillende opdrachten zoals actuaronde, spreekbeurten en boekbesprekingen. Tijdens de actuaronde brengen de kinderen een zelfgekozen krantenartikel voor de klas, met hun eigen woorden. Ze zijn dat op dat moment nieuwslezers en "vervangen" Martine Tanghe of Wim Devilder....
Elke maand krijgen ze een opdracht om een gelezen boek te bespreken. Daar zit veel variatie in : van personages bespreken, het verhaal kort vertellen tot zelfs een kaft maken voor het boek door een andere illustratie te maken.
Ook komen ze twee keer per jaar voor de klas te staan met hun spreekbeurt. De eerste spreekbeurt gaat altijd over dieren, en het tweede onderwerp mogen ze zelf kiezen.
Vorige donderdag was het zo ver : de eerste kinderen mochten de spits afbijten....
Rune stond als eerste in de rij en deed zijn spreekbeurt over de "blauwe vinvis". Hij had zijn spreekbeurt super goed voorbereid en ook een mooie wandplaat gemaakt.
Kniebel, knabbel, knuisje....wie komt er aan mijn huisje???
Tijdens de les techniek mochten de leerlingen experimenteren met het bouwen van een huis.
De opdracht was om een huis te bouwen met suikerklontjes. Aan de hand van het sprookje "De drie biggetjes" werd er overeengekomen hoe men een stevig huis bouwt. Namelijk door te zorgen voor goede cement en een juiste opbouw van de stenen.
Zo gezegd, zo gedaan. De kinderen gingen aan de slag met het bouwen. Voor het cement gebruikten ze poedersuiker en water, en voor de stenen werd er met suikerklontjes gewerkt. En zo ontstond hun "suikerhuisje"
Dat het niet zo gemakkelijk was als het eruit zag, hebben ze ook ondervonden. Het was niet zo eenvoudig om sterke "cement" te maken, en soms vielen de muren weer in elkaar. Maar elke groep heeft het gehaald.
net zoals de andere basisscholen van Tielt doen wij ook mee aan het project "Wij varkenland"
De opdracht was om vragen te beantwoorden i.v.m. de persoonlijkheid van de leerlingen. Maar het zwaarste kluwen was wel om de Halletoren te transformeren naar 500 jaar later.
De leerkrachten en de leerlingen van het 4de, 5de en 6de hebben de koppen bij elkaar gestoken, en kwamen tot een gezamenlijk idee. Iets rond computers, aliens, robotten, ruimte, ...
Zo gezegd, zo gedaan... Het vierde leerjaar ging voor de aliens. Dus iedereen was in de ban van de vreemde wezens. Quiana kwam gisteren op school met een hele speciale pruik op... Natuurlijk mocht er een foto bij het paneel van de aliens niet ontbreken!!!
met het oog op 14 oktober gaat ons project deze week over de verkiezingen. De kinderen hebben de voorbije weken alle soorten campagnemateriaal rond de verkiezingen in Tielt en omstreken, meegebracht.
Dit materiaal werd grondig bekeken en besproken. Ze hebben veel bijgeleerd : wat zijn gemeenteraadsverkiezingen en wat zijn dan provincieraadsverkiezingen, wie is lijsttrekker en wie is lijstduwer, wie staat aan het hoofd van een provincie, enz...
Als kers op de taart mochten we een bezoek brengen aan het stadhuis. Daar kregen we een rondleiding en konden op gesprek bij de burgemeester, de heer Luc Vannieuwenhuyze, komen. Hij had speciaal voor ons wat tijd vrijgemaakt en de kinderen hebben hem met allerlei soorten vragen bestookt. Zo weten wij wat zijn job inhoudt, wat hij nog wil veranderen in Tielt, wat zijn hobby's zijn en ......................zelfs zijn favoriete plekje in Tielt hebben we kunnen ontfutselen.
We kregen ook een aandenken mee naar school : een glazen potje met snoepjes - en op het deksel staat het logo van de stad Tielt. Dat vonden we natuurlijk super! Kortom, het was een geslaagde namiddag!!!
Vandaag was het "Werelddierendag". De dag waarop we ons huisdier eens super kunnen verwennen. Cilke van onze klas had voor die gelegenheid haar konijntje mee, en dat werd natuurlijk met open armen ontvangen.
Haar konijntje heet "Snuffeltje" en heeft lange haren en grappige oren - kortom 't is een echt schatje. Kijk zelf maar!
vorige dinsdag kwam de fotograaf naar onze school en iedereen had zijn of haar mooiste plunje aan. Ook de leerkrachten mochten op de foto,en die hadden er niet beter op gevonden dan met een hoed te poseren.
De kinderen van het vierde leerjaar hadden dit natuurlijk gezien en wilden dan ook graag eens op de foto met zo'n hoed op.
De resultaten zijn prachtig, ik heb zelfs een paar fotomodellen in spé in de klas.................kijk zelf maar...
ik ben Magomed en heb tijdens het weekend de oranje gordel behaald bij de judo.
Judo is een Japanse zelfverdedegingskunst die rond 1820 werd uitgevonden door Jigoro Kano. De technieken zijn erop gericht om je tegenstander uit te schakelen zonder hem of haar te verwonden. Slaan, schoppen en stoten zijn verboden in de judo. Bij judo geeft de kleur van de band het niveau van de drager aan. Je begint met een witte band, daarna geel, oranje, groen, blauw, bruin en zwart.
Ik heb nu dus reeds de oranje band en ben er erg trots op hoor! De volgende keer ga ik voor groen!
Op vrijdagnamiddag is er altijd Muzische Vorming in de klas. Dat gaat van beeld, muziek, beweging over media naar drama.
Dit jaar wordt er in onze klas gewerkt rond een project drama : dus zijn we al beginnen oefenen.
Eerst werden we verdeeld in groepjes van twee. We kregen allemaal een kaartje met een situatie die we moesten uitbeelden. Op dat kaartje stond ook beschreven wanneer wij die bepaalde situatie moesten spelen. We kregen de rollen van oude koppeltjes, tandarts en patiënt, de boer die de koe moest melken, twee mannen op visvangst, de mama die de was uithangt, een agent die een autobestuurder doet blazen in het zakje, een tennismatch, de brandweer die komt blussen, een weggelopen poes, heksen die soep maken,....
Herkennen jullie de situaties? We wensen jullie alvast veel kijkplezier!!!
Op maandagmorgen beginnen we steeds met een kringgesprek in de praathoek. Dan zitten de kinderen gezellig samen op kussens en mogen ze vertellen over het voorbije weekend, speciale gebeurtenissen of over de actualiteit. Quiana had wel iets heel bijzonder te vertellen...Zij had namelijk een schatkaart gemaakt. Met behulp van de schatkaart kon je een schat gaan opspeuren die zij had verstopt.
De schat zag eruit als een grote doos van wasmiddel, mooi versierd uiteraard. En daarin zaten allerlei leuke dingen zoals : een knuffelbeer, leesboekjes, een glazen bol met een sneeuwlandschap, enz...
Een leuk initiatief.
Misschien een idee om ook eens in de klas uit te proberen.
we zijn het schooljaar goed gestart, en we vinden het allemaal leuk in de klas!!!
Voor het vak WO - Wereldoriëntatie - hebben we twee weken gewerkt rond de Olympische Spelen. We leerden hoe en wanneer de spelen zijn ontstaan en waarom ze werden gestopt. Een hele tijd later kwam Pierre de Coubertin ten tonele en die bracht de Olympische Spelen terug tot leven. Wisten jullie dat de spelen ook eens in België hebben plaatsgevonden? Namelijk in Antwerpen, in het jaar 1920.
Als afsluiter mochten wij in groepjes van 2 - 3 of 4 kinderen opdrachten uitwerken in hoekenwerk. Toen we alles hadden opgelost werd er een forum gehouden : elke groep mocht zijn werk voorstellen.
Op die manier zijn we dus veel te weten gekomen over de Olympische Spelen. Gelukkig maar, want volgende week krijgen wij van de juf daarover een toets! Duimen jullie allemaal mee voor een goed resultaat.
Veel sportieve groetjes van de leerlingen van klas 4
Maandag is het weer zover, het nieuwe schooljaar kan terug beginnen!!!
De meeste leerlingen waren aanwezig op de terugkomdag van woensdag en hebben reeds kunnen kennis maken met de juf en de nieuwe klasgenootjes. Zwaargeladen met boeken en schriften, maar met een lach op hun gezicht, gingen ze terug huiswaarts.
We zullen er samen een supertof, maar vooral leerrijk jaar van maken!
Ik verwacht jullie allemaal goedgeluimd op maandag 3 september, met een muziekinstrumentje op school!!! Zo kunnen we het nieuwe schooljaar op een ludieke en speelse manier inzetten.
Geniet nog maar van de laatste vakantiedaagjes en tot maandag.
In samenwerking met de sportwerking SVS kregen we leuke opdrachten om al fietsend uit te voeren : - met één hand rijden -kris kras door elkaar rijden -spelletje "Schipper mag ik overvaren" -met het zitvlak op de bagagedrager -hindernissen nemen : over een ladder en een wip fietsen, een schuine helling kunnen over fietsen enz
Bij de meeste lukte dat super, maar sommigen gaan nog eens extra moeten oefenen.
En dat het weer superleuk was bewijzen de foto's.
Veel groetjes van de behendige fietsers van klas 4