Onze kleuters willen op school heel graag sorteren maar het is niet altijd even gemakkelijk om te weten wat in welke vuilnisbak moet. Daarom besteden we de nodige aandacht aan het onderdeel "afval sorteren" maar we bekijken het thema ook vanuit andere invalshoeken (recycleren, milieubewuster leven, ...).
Wat zullen we zeker proberen te doen?
We starten ons thema met een brainstorming. Wat weten we al over sorteren? Recycleren? Afval? De juf schrijft en tekent op een groot blad wat de kleuters aanbrengen. Het is de bedoeling dat we in de loop van de week deze brainstorming verder kunnen aanvullen met nieuwe kennis die we opdoen.
Meneertje Vuilniszak heeft pijn z'n buik! Wij weten wel hoe dit komt! Alles werd gewoon samen in de vuilniszak gestoken. Wij proberen te sorteren zoals het hoort. Natuurlijk willen we ook graag te weten komen wat er verder met al dat gesorteerde vuil zal gebeuren. Daarom bekijken we enkele educatieve filmpjes die ons hier een antwoord op geven.
We knutselen met afval en laten onze fantasie en creativiteit de vrije loop. Op de automat spelen we met vuilniswagens en proberen we een containerpark te bouwen. De poppenhoek wordt verrijkt met de verschillende vuilnisbakken zodat we de gekochte dingen van in ons winkeltje nadien kunnen sorteren.
De juffen deden een aanvraag voor een bezoek aan het containerpark van Landen. Hopelijk krijgen we een positief antwoord! Maar we plannen ook een wandeling in de buurt van de school om zwerfvuil op te ruimen.
Samen bespreken we wat voor lekkers we zouden kunnen klaarmaken in de klas zodat we nadien ons keukenafval en etensrestjes naar de kippen kunnen brengen of naar de composthoop.
Heel vaak worden er dingen weg gegooid (kledij, speelgoed, oude meubels, ...) waar we iemand anders nog blij zouden mee kunnen maken. We bespreken waar we deze dingen naartoe kunnen brengen (containers op de straat, tweedehandswinkels).
Via onderstaande link kunnen jullie het lied beluisteren dat we deze week uit volle borst zullen meezingen.
Bijlagen: http://https://youtu.be/i3nsE31o4Ho
|