Wij zijn Nellie en Cezar. Wij zitten ook in het klasje van juf Ilse en juf Sarah. Elk weekend mogen wij bij een ander kindje van de klas komen logeren. Het wordt vast reuze-fijn! In ons tasje zit een boekje, daar kan mama of papa in schrijven wat we allemaal gedaan hebben! Ook een paar foto's zijn altijd leuk om te tonen aan de vriendjes van onze klas! Maandag mogen we er dan over vertellen.
Zorgen jullie goed voor ons? We komen steeds op maandag, proper mee terug naar de klas!
Wanneer we gaan turnen doen we makkelijke schoenen aan met plakkers of rits!!!
Pel de uien en snipper ze vrij grof. Verwarm een ruime stoofpot op een matig vuur. Smelt er een klontje boter in en voeg de uien toe. Laat de uien bruin bakken, waardoor ze een zoetere smaak krijgen. Roer regelmatig om. Verwarm een braadpan op hoog vuur en smelt er een klontje boter in. Korst hierin de stukjes hertenvlees. (Bak een grote hoeveelheid vlees in meerdere beurten. Er mag niet te veel vlees in de pan liggen.) Kruid het vlees tijdens het aankleuren met wat peper van de molen en een snuifje zout. De stukken vlees hoeven binnenin niet gaar te zijn. Hou de braadpan even aan de kant. Voeg het vlees bij de gebakken uien en strooi er wat bloem over. Dat zal de ragout een beetje binden. Meng goed en laat de bloem enkele minuten meebakken op een zacht vuur. Giet de wijn in de braadpan waarin je het vlees hebt gebakken. Roer alle aanbaksels los en laat de alcohol wat verdampen (deglaceren). Giet de warme wijn in de stoofpot. Kneus de jeneverbessen en stop ze samen met de kruidnagel in een thee-ei. Leg het thee-ei samen met een bouquet garni (dat je maakt met enkele takjes tijm, een paar blaadjes laurier en enkele peterseliestelen) in de stoofpot met vlees. Doe ook wat veenbessenconfituur in de pot en roer alles om. Laat het gerecht een tweetal uurtjes sudderen op een zacht vuur.
Haal het bouquet garni en het thee-eitje met kruiden uit de ragout. Bak kroketjes (of maak een aardappelbereiding naar keuze). Serveer een schep ragout met een stronkje witloof, wat gebakken paddenstoelen, een lepeltje veenbessensaus en enkele kroketten.
Op maandag zijn we samen gekomen in de zaal om naar zonnekind te kijken! Janneke en Mieke zijn weer in twee huisjes gaan kijken naar de kleuren-elfjes.
Juf Ilse trakteerde nog met wat lekkers voor haar verjaardag:
We schilderden nog kerstbomen met vorken en speciale borsteltjes:
En deden nog iets heel leuks in onze kring: 2 kleuters beelden kaarsen uit en een derde kleuter komt de kaarsjes aansteken met een lucifer:
De kaarsjes branden op en werden steeds kleiner en kleiner. Wat kunnen onze kapoenen goed toneel spelen:
We speelden een spel in de zaal. Pakjes leggen (op de melodie van zakdoek leggen)
Op de kalender hebben we gezien dat het nieuwe jaar voor de deur staat! Bij nieuwjaar hoor vuurwerk...!
Met wasco's op zwart papier trekken we lijnen, dit is goed voor onze schrijfbewegingen te oefenen! Op de achtergrond horen we dan ook vuurwerk knallen!
We beelden het vuurwerk eerst uit met onze handen:
In onze kring speelden we een kerst-gezelschapspel:
En aan de tafel speelden we het kerstbomenspel. We telden de stippen op de dobbelsteen en hingen de kerstbal in de boom met EVENVEEL stippen. We kunnen al tellen tot 6. Mama's en papa's, het is heel goed als jullie dit thuis ook regelmatig oefenen!
Donderdag was het dubbel feest. We vierden het feest van de jarigen van december EN we vierden ons kerstfeestje: Daarvoor maakten we allemaal de volgende lekkere kerstkaars:
De juf deed alles goed voor in de klas zodat we goed wisten wat we moesten doen:
In de zaal maakten we de kerstkaarsen. Alle kleuters van 2K waren van de partij: In ons klasje vierden we Dildar, Vincent en Serna:
Wanneer iedereen klaar was mochten we beginnen smullen, MMM...
We knippen kaartjes en kleven ze nadien in de juiste volgorde: logisch rangschikken van het versieren van een kerstboom
Hé, wat gek. Er zijn kindjes van de kikker- en de pinguinklas in ons klasje. Wat komen ze doen? We werken een dagje klasdoorbrekend. In elk klasje kan je iets anders knutselen en de kleuters mogen kiezen wat ze willen doen. Let wel, het is een magje, dus sommige kinderen nemen geen knutselwerkje mee naar huis.
Na het knutselen mogen ze nog even blijven verder spelen...
We spelen een spel en zingen er het volgende lied bij: Jeroen is de man met de mooie wagen, hij komt door de straten om te vragen, wie wil er een kerstboom groot en groen, mensen kom toch kopen bij jeroen!
1 kleuter mag Jeroen zijn en wordt geblinddoekt. Dan zingt een andere kleuter: ik wil een kerstboom groot en groen. En zo moet Jeroen raden wie er een kerstboom wil, door goed naar de stemmen te luisteren. En dat kunnen we allemaal al heel goed!
We oefenen onze nieuwjaarsbrief en mogen daarvoor op een mini-podium staan:
Het feest voor de jarigen van december gaat door op donderdag 22 december. Dildar en Vincent vergeet je kroon en badge niet mee te brengen! We kijken er al naar uit!
Vandaag was juf Ilse jarig! Gelukkige verjaardag lieve juf!!! Daarvoor zongen we allen samen 'Lang zal juf Ilse leven' Dikke kussen van ons allemaal XXX
In de klas leren we de kleuren aan op een speelse manier, zodat het voor onze kleuters nog niet echt als 'leren' aanvoeld. Thuis kunnen jullie ook kleuren(gezelschap)spelletjes spelen met jullie kapoen.
Maandag speelden de juffen toneel voor de 2e en 3e kleuterklas. Ze speelden het kerstverhaal. (Spijtig dat de foto's vrij wazig zijn. Dit komt omdat de gordijnen dicht waren voor een gezellige sfeer.)
Moeder Maria zegt 'dag' tegen iedereen:
Dit is haar ezeltje:
Op een dag schijnt er een fel licht. Een engel komt Moeder Maria vertellen dat ze een zoontje zal krijgen, die Jezus heet:
Maria en Jozef zijn heel blij.
Op een dag moeten ze vertrekken naar Betlehem. De koning gaat alle mensen van zijn land tellen. Ze moeten heel ver gaan. Ze nemen wat spulletjes mee en gaan op tocht.
Maria is heel moe en ze kloppen bij een herberg aan. De herbergier zegt dat er geen slaapplaats meer is. Maar ze mogen de nacht doorbrengen in het stalletje achter de herberg:
Vandaag deden we leuke dingen i.v.m. de begrippen groot en klein. We vertelden het sprookje van Klein Duimpje en de reus en maakten grote stappen op het lied:
Kan je lopen, kan je lopen? Van tiereliereleus, van tiereliereleus, Kan je lopen, kan je lopen? Kan je lopen als een reus?
Kijk maar eens mee:
We gingen weer creatief aan de slag, deze keer met behangpapier. We maakten de slaapkamer van de reus:
Juf Eva was weer een paar dagen in ons klasje. Ze bouwde met ons hoge en lage torens:
We zongen een heel leuk liedje. In het liedje klonken hoge en lage tonen. De juf speelde het op de xylofoon en wij mochten ook mooie klanken maken met de triangel en ook op een glazen fles.
In China zingen alle kinderen, het lied van ping en pong. Ping pong, ping pong, ping pong ping pong ping pong.
In China spelen alle kinderen, het spel van ping en pong. Ping pong, ping pong, ping pong ping pong ping pong
Vraag maar eens aan uw kapoen om het lied te zingen. Dat kunnen ze vast en zeer heel goed!
Op een ochtend lag de zak van Sinterklaas weer in onze kring. Wat zit er in? Dildar mag eens piepen:
Allemaal (fop)cadeautjes in verschillende vormen. We sorteren ze: rond bij rond, van groot naar klein,... Zo leren we weer allerlei begrippen op een speelse manier:
Fien gaat nog eens rond met onze zelfgebakken pepernoten:
In de week van Sinterklaas speelden we een spel waarbij we de kleding en spulletjes van Sint en Piet nog eens benoemden: mijter, staf,... We gooiden met de dobbelsteen en mochten dezelfde prentjes op de spelkaarten leggen. Wie kent de juiste woordjes?
Een paar van onze kleuters hadden al door het sleutelgat gepiept en zagen vanalles liggen in de kring. Deugenieten!! Bij het binnenkomen weten we het zeker, Sinterklaas is deze nacht op bezoek geweest in ons klasje. We hebben vanalles gekregen!!
Kijk! Zegt Sam: het paard is een suikerklontje vergeten:
We waren al een hele week onze toverhoed kwijt. Uit onze toverhoed toveren we iedere dag onze werkkleuters, dus die konden we echt niet missen... Toeval wil dat onze toverhoed juist was verdwenen wanneer Sint en Piet op een nacht bij ons lang waren geweest. Die deugenietenpiet heeft hier toch niets mee te maken zeker?
Oh! Iemand van ons klasje ziet een stukje van de hoed in Zwarte Piet zijn zak. Zie je wel! Hij heeft hem toch wel meegenomen! Stoute zwarte piet!
Gelukkig heeft zwarte Piet onze hoed terug gegeven. Hij vond het wel heel spijtig want hij wilde ook wel zo'n mooie toverhoed. Voor straf (omdat hij de hoed heeft meegenomen) moet hij van Sinterklaas deze avond alle zwarte handen die hij heeft gemaakt in onze klas komen proper maken. Dat lijkt de juf een supergoed idee!
Dan zingen en dansen we nog voor Sinterklaas:
En iedereen krijgt iets lekkers:
Wat was dat een bijzonder bezoek zeg... Dag lieve Sinterklaas en deugenietenpieten...
We maakten mandarijnen en wortelen van klei. Mandarijnen zijn rond en dik, wortelen zijn lang en smal. Wanneer de klei opgedroogd is, schilderen we alles in het oranje.
In onze poppenkamer staat de bureau van Sinterklaas. We mogen in zijn boek kijken en er in schrijven.
Op een dag staat de zak van Sinterklaas weer in onze klas. Wat zit er deze keer in? Lekkere chocolade. Witte, bruine (melkchocolade) en zwarte (pure) chocolade. De juf stelt vraagjes en we bespreken de eigenschappen: Is het zoet of zout? Is de chocolade hard of zacht? Wat gebeurd er als je de chocolade te lang in je handen houdt? Hoe komt dat? ...
Iedereen mag overal eens van proeven, MMM... Danku Sinterklaasje!
We gingen weer creatief aan de slag. We knipen vormen uit van Sint en Piet. Op tafel lag allemaal materiaal dat we mochten gebruiken: verschillende soorten papier, stiften, watten,... Knappe reslutaten hé:
We bootsten het geluid van paardenhoeven uit met ritmische instrumenten: Zachtjes gaan de paardenvoetjes, trippel, trappel, trippel, trap. 't is het paard van Sinterklaasje. Stippe stappe stippe stap ...
Op maandag en dinsdag staat juf Ilse in ons klasje, op donderdag en vrijdag juf Sarah. op woensdag wordt er afgewisseld.
We turnen iedere maandag en donderdag.
Op woensdag zit er in onze boekentas fruit! Oh nee! Die koekjes komen er dan echt niet uit!
Voorzie ook altijd een flesje/ drinkenbus met plat water om van te drinken in de namiddag.
Bij de aankoop van een nieuwe jas of schoenen, denk er dan aan dat uw kapoen ze zelfstandig aan- en uit kan doen! Voor schoenen zijn plakkers of rits gemakkelijk. Zo willen we de kleuters de kans geven meer zelfstandig te zijn.
Vergeet niet ALLES te tekenen met naam!!
Het jaarthema van onze school
'Vriendschap - Wil je mijn vriendje zijn'
Wie kijkt er mee naar onze weblog? Het is leuk om te weten welke ouders er regelmatig een kijkje nemen! Laat je een berichtje achter in ons gastenboek?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek