Inhoud blog
  • herfst
  • Gek op gezond !
  • Zoeken in blog

    Welkom op mijn blog!

        Wie is er jarig in
            oktober !
          
              Louise
              (juf)
              Lara
     
        PROFICIAT !!!!  

          

    De derde kleuterklas
    VBS 'De Kiem' Ruddervoorde
    08-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.























    01-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groen ,groen, groen, ... peren geef ik soms een zoen

    Fruit : gezond en lekker !!!! Elke dag konden de kleuters kennismaken met een ander stukje fruit.
    We namen het fruit waar en natuurlijk proefden we ook het fruit. Hier en daar werd er ook een
    weetje meegeven over het fruit. Bij de appel en de peer hadden we het over de ontwikkeling van
    een appel, peer gedurende de verschillende seizoenen. We maakten met boompjes, appeltjes, mandjes,
    popjes een mini-boomgaard en de kleuters kregen opdrachten ivm plaats en ruimte om voorwerpen
    op de juiste plaats te zetten.( links van, tussen, bij de 2de boom, .... )Ze gaven elkaar ook opdrachten.
    Als verwerking maakten ze in de klas een tekenopdracht. Er zitten hele mooie tekeningen bij.
    In een poppenspel veranderde Heks Kloefneus zich in een appelwormpje om een appel op te eten.
    De appel was een geschenk voor de koning en kabouter Mops deed er alles voor om de appel te
    redden en om die lastige heks weg te krijgen !!!
    In een leuk rijmversje merken de kleuters dat er nog andere dieren heel graag een stukje appel
    meepikken.
    In de spelletjeshoek liggen er nu heel wat nieuwe gezelschapsspelen : appeltje pluk / wormpjesspel/
    Rupsje Rijg, .....
    Bij het waarnemen van een pruim , perzik hadden we het over de pitten in het fruit. Ze keken nogal
    op toen ze de pit van een mango bekeken !!
    In een poppenspel kwam de  familie van mandarijn ( citroen, pompelmoes en sinaasappel ) om de verjaardag
    van mandarijn te vieren. Bij het dansen gooiden ze hun jassen uit en verloren hier en daar een partje.
    Na die wilde party hebben wij ze dan gewoon opgegeten. Ik heb toch hier en daar een zuur snoetje
    gezien bij het proeven.
    Banaan kwam eraan en daarbij hadden we het over het fruit dat groeit in landen waar het veel warmer is
    dan hier.
    We hebben het fruit ook gewogen en daarbij de meetresultaten met pictogrammen op de meetkaart genoteerd.
    De kleuters wogen eerst het fruit op de hand en daarna met de weegschaal.
    Na de mini-fruitwinkel van Loes de klaspop konden de kleuters zelf aan de slag in de fruitwinkel in
    de klas. Met een boodschappenlijstje gaan de kleuters het juiste fruit kopen en betalen. 
    Vandaag hadden we het over producten die met fruit gemaakt worden ( fruitsappen, appelmoes,..) of waar je stukjes
    fruit in kunt proeven ( yoghurt, fruitkoekje ). Lekker, zo'n stukje fruitkoek, een rozijntje,... 
    De wijn daar zijn we braafjes afgebleven .
    In een werkje : fruittaart versieren met stukjes fruit, moeten de kleuters een bepaald patroon
    volgen om te taart af te werken. Even het hoofdje erbij houden.
    Deze namiddag konden de kleuters verschillende soorten fruitsap proeven en we hebben natuurlijk
    ook sinaasappels geperst. We probeerden te raden hoeveel sap we uit 1/2 sinaasappel, een hele
    sinaasappel zouden kunnen persen. Met al die halve sinaasappels raakten we bijna de tel kwijt
    over hoeveel sinaasappels we uitgeperst hadden. Heel wat meet- en rekenwerk. Maar het proeven
    van vers sinaasappelsap was toch de max.
    Morgen als afsluiter van dit thema maken we nog een lekker fruitgerecht klaar.
     


    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



















    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.strap-dag / Let's do it !

    Op vrijdag stond er heel wat op het programma . Het was strap-dag en de kleuters
    kregen via folders en brieven de uitnodiging om op vrijdag te voet (stappen ) of
    met de fiets ( trappen ) naar school te komen. 
    Veel kleuters waren met de fiets
    of te voet gekomen en waren daar heel trots op. Zo maakten ze met z'n allen de
    schoolomgeving wat veiliger qua verkeersdrukte. Het is daarbij ook nog goed voor
    het milieu. Dank ook aan alle ouders-grootouders die daar echt veel moeite voor
    deden. Na de berekening , er zat dus iets aan vast , kregen de kleuters 7 minuten
    langer speeltijd voor hun inzet. Dat werd met luid gejuich onthaald.
    In hun heen-en weerschrift kregen ze nog een sticker ivm de actie.
    Na  de middag maakten we ons klaar om het zwerfvuil op te ruimen in de buurt
    van de school. Iedereen kreeg een fluo-jas en een handschoen om daarmee het vuil
    vast te nemen. We kregen ook 2 vuilniszakken om het afval te sorteren.
    Bij de parking (Leegtestr.) vonden de kleuters al heel wat zwerfvuil en na een tijdje
    merkten ze op dat ze overal vuilnis vonden. Vooral in de plantsoenen vonden de kleuters
    veel afval. Ze waren heel gedreven en hadden oog voor de kleinste dingen. Tijdens
    onze opruimactie kregen we zelfs complimentjes van de mensen die de kleuters
    bezig zagen. De kleuters kwamen na een tijdje tot het besef dat het wel erg is dat
    er zoveel vuil op de straten , pleinen  te vinden is.  Tijd dus, om er samen ( groot en
    klein) er iets aan te doen. Wij hebben alvast de eerste stap gezet !!!! 


    19-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.























    18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Ook in de 2de week speelden we verder met het materiaal uit de verschillende
    hoekjes.We rangschikten plaatjes en maakten zo een verhaal over  2 kleuters
    die spelen in de verkleedhoek. Verder toonden we de nieuwe kleuters de
    klassen , de verschillende zalen en het bureau van de directeur. De vingerpopjes
    uit de mini-poppenkast kwamen ook even op bezoek, de heks toverde er telkens
    een paar weg en de kleuters keken hoeveel en welke popjes er verdwenen waren.
    Na de klas kwam onze schooltas even in de kijker te staan. We sorteerden materiaal
    door namen, letters te vergelijken bij de juiste schooltas. Verder deden we geheugen-
    spelletjes met materiaal en een mini-schooltasje.
    In een matrix-bord ( rooster) zetten we de schooltassen op de juiste plaats, de kleuters
    moesten rekening houden met de kleur en de grootte.We vulden 3 schooltassen
    telkens met 5 verschillende voorwerpen.
    We knutselden ook een kleuter met een mini-schooltasje. Voor de armen , benen vouwden
    ze muizetrapjes, het hoofd maakten we van papier maché. Deze week zijn ze de poppetjes
    aan het afwerken. Ze zien er heel leuk uit.
    Ondertussen ben ik ook begonnen met schrijfdans. Het eerste thema " de vulkaan" kennen
    de kleuters al. Bij het 1ste deel leerden ze de bewegingen, bij het 2de deel tekenden ze
    de vulkaan op de borden. Schrijfdans is een speelse, muzikale manier om de schrijfpatronen
    te oefenen
    In de godsdiensmomentjes brachten 2 prentenboeken "hou op met pesten" en "Mieke wil
    niet meer naar school" ons bij de problematiek van het pesten. Ik probeerde door gesprekjes
    duidelijk te maken wat pesten is en dat pesten niet kan en hoe je het pesten kan vermijden
    of laten stoppen.
    Gisteren hebben we dan onze  "Smiley-klas " officieel geopend met een ceremonie. We knipten
    het lint door. Iedereen kreeg een lidkaart en werd uitgenodigd om deze opening te vieren
    met een drankje en een hapje. De kleuters vonden dit heel leuk en genoten van dit feestje.

     


    17-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.





    08-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar m'n nieuwe klas !
    Hier zijn we weer ! Na 2 maanden vakantie zwaaide m'n klasdeur weer open.
    De kleuters waren heel nieuwsgierig om alles te ontdekken en ze waren
    ook heel blij om elkaar weer te zien. Er zitten ook 2 nieuwe kleuters in de
    klas en voor hen is het zeker wennen. In de onthaalhoek stelde iedereen
    zich voor en Loes en Snoet (de klaspoppen) stelden zich ook voor. Loes brengt de liedjes
    aan en speelt mee in de poppenkastverhalen en Snoet kiest elke dag een
    boek om de dag mee af te sluiten.
    Na het onthaalmoment en een korte ontdekkingstocht gingen de kleuters al aan de
    slag. We maakten een mooie kaft met tekening voor ons heen-weer schrift.
    De eerste dag speelde we ook een doolhofspel en de kleuters kregen verschillende
    opdrachten : een lange , korte weg zoeken naar school,....
    In een mini-schooltas stopte ik voorwerpen uit de verschillende hoeken van de
    klas en  daarmee speelden we een variatie op muzikaal pak ( een muzikale schooltas).
    De kleuters geven de schooltas door, als de muziek stopt halen ze een voorwerp uit.
    Met dat voorwerp spelen we dan een taal- of denkspel.
    bv woordstukjes klappen/ rijmen/ zinnen aanvullen
    bv blokken associëren bij het juiste bouwwerk/ de 1ste ,3de kleuter,... een attribuut uit
    de verkleedhoek laten aantrekken /spelen met de volgorde van cijfers,.../groepjes van 4
    maken,...
    Na het spelen met materiaal mogen de kleuters zelf aan de slag en tekenen het juiste
    aantal kleuters in de klas en maken groepjes van 4 potloden. Ze zoek in een doolhof de weg
    naar de school.
    In de godsdienstmomentjes is ons thema  :" welkom bij de toffe club" . Op de foto lijken
    we een een leuk groepje en we willen dat ook echt zijn . De kleuters hebben een leuke naam
    gevonden voor onze club : de smiley-klas. Elke dag bedenken we iets voor onze club : een naam,
    de afspraken, de clubgroet. Via verhalen en gesprekjes hebben we het over vriendschap,
    respect voor iedereen in de klas. De kleuters krijgen ook nog een lidkaart met hun foto
    en een leuke smiley-sticker.




    06-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier zijn we dan !







    Archief per week
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 03/09-09/09 2012

    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs