groen ,groen, groen, ... peren geef ik soms een zoen
Fruit : gezond en lekker !!!! Elke dag konden de kleuters kennismaken met een ander stukje fruit. We namen het fruit waar en natuurlijk proefden we ook het fruit. Hier en daar werd er ook een weetje meegeven over het fruit. Bij de appel en de peer hadden we het over de ontwikkeling van een appel, peer gedurende de verschillende seizoenen. We maakten met boompjes, appeltjes, mandjes, popjes een mini-boomgaard en de kleuters kregen opdrachten ivm plaats en ruimte om voorwerpen op de juiste plaats te zetten.( links van, tussen, bij de 2de boom, .... )Ze gaven elkaar ook opdrachten. Als verwerking maakten ze in de klas een tekenopdracht. Er zitten hele mooie tekeningen bij. In een poppenspel veranderde Heks Kloefneus zich in een appelwormpje om een appel op te eten. De appel was een geschenk voor de koning en kabouter Mops deed er alles voor om de appel te redden en om die lastige heks weg te krijgen !!! In een leuk rijmversje merken de kleuters dat er nog andere dieren heel graag een stukje appel meepikken. In de spelletjeshoek liggen er nu heel wat nieuwe gezelschapsspelen : appeltje pluk / wormpjesspel/ Rupsje Rijg, ..... Bij het waarnemen van een pruim , perzik hadden we het over de pitten in het fruit. Ze keken nogal op toen ze de pit van een mango bekeken !! In een poppenspel kwam de familie van mandarijn ( citroen, pompelmoes en sinaasappel ) om de verjaardag van mandarijn te vieren. Bij het dansen gooiden ze hun jassen uit en verloren hier en daar een partje. Na die wilde party hebben wij ze dan gewoon opgegeten. Ik heb toch hier en daar een zuur snoetje gezien bij het proeven. Banaan kwam eraan en daarbij hadden we het over het fruit dat groeit in landen waar het veel warmer is dan hier. We hebben het fruit ook gewogen en daarbij de meetresultaten met pictogrammen op de meetkaart genoteerd. De kleuters wogen eerst het fruit op de hand en daarna met de weegschaal. Na de mini-fruitwinkel van Loes de klaspop konden de kleuters zelf aan de slag in de fruitwinkel in de klas. Met een boodschappenlijstje gaan de kleuters het juiste fruit kopen en betalen. Vandaag hadden we het over producten die met fruit gemaakt worden ( fruitsappen, appelmoes,..) of waar je stukjes fruit in kunt proeven ( yoghurt, fruitkoekje ). Lekker, zo'n stukje fruitkoek, een rozijntje,... De wijn daar zijn we braafjes afgebleven . In een werkje : fruittaart versieren met stukjes fruit, moeten de kleuters een bepaald patroon volgen om te taart af te werken. Even het hoofdje erbij houden. Deze namiddag konden de kleuters verschillende soorten fruitsap proeven en we hebben natuurlijk ook sinaasappels geperst. We probeerden te raden hoeveel sap we uit 1/2 sinaasappel, een hele sinaasappel zouden kunnen persen. Met al die halve sinaasappels raakten we bijna de tel kwijt over hoeveel sinaasappels we uitgeperst hadden. Heel wat meet- en rekenwerk. Maar het proeven van vers sinaasappelsap was toch de max. Morgen als afsluiter van dit thema maken we nog een lekker fruitgerecht klaar.
25-09-2012
24-09-2012
strap-dag / Let's do it !
Op vrijdag stond er heel wat op het programma . Het was strap-dag en de kleuters kregen via folders en brieven de uitnodiging om op vrijdag te voet (stappen ) of met de fiets ( trappen ) naar school te komen. Veel kleuters waren met de fiets of te voet gekomen en waren daar heel trots op. Zo maakten ze met z'n allen de schoolomgeving wat veiliger qua verkeersdrukte. Het is daarbij ook nog goed voor het milieu. Dank ook aan alle ouders-grootouders die daar echt veel moeite voor deden. Na de berekening , er zat dus iets aan vast , kregen de kleuters 7 minuten langer speeltijd voor hun inzet. Dat werd met luid gejuich onthaald. In hun heen-en weerschrift kregen ze nog een sticker ivm de actie. Na de middag maakten we ons klaar om het zwerfvuil op te ruimen in de buurt van de school. Iedereen kreeg een fluo-jas en een handschoen om daarmee het vuil vast te nemen. We kregen ook 2 vuilniszakken om het afval te sorteren. Bij de parking (Leegtestr.) vonden de kleuters al heel wat zwerfvuil en na een tijdje merkten ze op dat ze overal vuilnis vonden. Vooral in de plantsoenen vonden de kleuters veel afval. Ze waren heel gedreven en hadden oog voor de kleinste dingen. Tijdens onze opruimactie kregen we zelfs complimentjes van de mensen die de kleuters bezig zagen. De kleuters kwamen na een tijdje tot het besef dat het wel erg is dat er zoveel vuil op de straten , pleinen te vinden is. Tijd dus, om er samen ( groot en klein) er iets aan te doen. Wij hebben alvast de eerste stap gezet !!!!
Hier zijn we weer ! Na 2 maanden vakantie zwaaide m'n klasdeur weer open. De kleuters waren heel nieuwsgierig om alles te ontdekken en ze waren ook heel blij om elkaar weer te zien. Er zitten ook 2 nieuwe kleuters in de klas en voor hen is het zeker wennen. In de onthaalhoek stelde iedereen zich voor en Loes en Snoet (de klaspoppen) stelden zich ook voor. Loes brengt de liedjes aan en speelt mee in de poppenkastverhalen en Snoet kiest elke dag een boek om de dag mee af te sluiten. Na het onthaalmoment en een korte ontdekkingstocht gingen de kleuters al aan de slag. We maakten een mooie kaft met tekening voor ons heen-weer schrift. De eerste dag speelde we ook een doolhofspel en de kleuters kregen verschillende opdrachten : een lange , korte weg zoeken naar school,.... In een mini-schooltas stopte ik voorwerpen uit de verschillende hoeken van de klas en daarmee speelden we een variatie op muzikaal pak ( een muzikale schooltas). De kleuters geven de schooltas door, als de muziek stopt halen ze een voorwerp uit. Met dat voorwerp spelen we dan een taal- of denkspel. bv woordstukjes klappen/ rijmen/ zinnen aanvullen bv blokken associëren bij het juiste bouwwerk/ de 1ste ,3de kleuter,... een attribuut uit de verkleedhoek laten aantrekken /spelen met de volgorde van cijfers,.../groepjes van 4 maken,... Na het spelen met materiaal mogen de kleuters zelf aan de slag en tekenen het juiste aantal kleuters in de klas en maken groepjes van 4 potloden. Ze zoek in een doolhof de weg naar de school. In de godsdienstmomentjes is ons thema :" welkom bij de toffe club" . Op de foto lijken we een een leuk groepje en we willen dat ook echt zijn . De kleuters hebben een leuke naam gevonden voor onze club : de smiley-klas. Elke dag bedenken we iets voor onze club : een naam, de afspraken, de clubgroet. Via verhalen en gesprekjes hebben we het over vriendschap, respect voor iedereen in de klas. De kleuters krijgen ook nog een lidkaart met hun foto en een leuke smiley-sticker.