Hier zijn we weer ! Na 2 maanden vakantie zwaaide m'n klasdeur weer open. De kleuters waren heel nieuwsgierig om alles te ontdekken en ze waren ook heel blij om elkaar weer te zien. Er zitten ook 2 nieuwe kleuters in de klas en voor hen is het zeker wennen. In de onthaalhoek stelde iedereen zich voor en Loes en Snoet (de klaspoppen) stelden zich ook voor. Loes brengt de liedjes aan en speelt mee in de poppenkastverhalen en Snoet kiest elke dag een boek om de dag mee af te sluiten. Na het onthaalmoment en een korte ontdekkingstocht gingen de kleuters al aan de slag. We maakten een mooie kaft met tekening voor ons heen-weer schrift. De eerste dag speelde we ook een doolhofspel en de kleuters kregen verschillende opdrachten : een lange , korte weg zoeken naar school,.... In een mini-schooltas stopte ik voorwerpen uit de verschillende hoeken van de klas en daarmee speelden we een variatie op muzikaal pak ( een muzikale schooltas). De kleuters geven de schooltas door, als de muziek stopt halen ze een voorwerp uit. Met dat voorwerp spelen we dan een taal- of denkspel. bv woordstukjes klappen/ rijmen/ zinnen aanvullen bv blokken associƫren bij het juiste bouwwerk/ de 1ste ,3de kleuter,... een attribuut uit de verkleedhoek laten aantrekken /spelen met de volgorde van cijfers,.../groepjes van 4 maken,... Na het spelen met materiaal mogen de kleuters zelf aan de slag en tekenen het juiste aantal kleuters in de klas en maken groepjes van 4 potloden. Ze zoek in een doolhof de weg naar de school. In de godsdienstmomentjes is ons thema :" welkom bij de toffe club" . Op de foto lijken we een een leuk groepje en we willen dat ook echt zijn . De kleuters hebben een leuke naam gevonden voor onze club : de smiley-klas. Elke dag bedenken we iets voor onze club : een naam, de afspraken, de clubgroet. Via verhalen en gesprekjes hebben we het over vriendschap, respect voor iedereen in de klas. De kleuters krijgen ook nog een lidkaart met hun foto en een leuke smiley-sticker.