Kuuuuuuuuuukelukukuuuuuuuu ! Om zeven
uur 's morgens passeerde de haan, neen de kip, want het was juf
Vanessa die ons wekte... Man, zo vroeg... De zon was alvast weer van
de partij al was het een stukje frisser geworden.
Keuze genoeg tijdens het ontbijtbuffet.
Verschillende soorten brood en zeer veel soorten beleg. Mooi
meegenomen met opnieuw een lange dag voor de boeg. Om 9 uur
vertrokken we voor een tocht genaamd 'op zoek naar de bonte
beestenberg' Via allerlei opdrachten kwamen we meer te weten
over de geschiedenis en de dieren van de streek. Leerrijk (en lastig)
want soms was het steil omhoog.
Onze directeur versterkte 's middags de
troepen, net op tijd voor de rijst-met-kip-maaltijd. De kompastocht
na de middag was soms niet zo makkelijk. Niet iedereen kon goed met
een kompas overweg. Opnieuw omhoog en omlaag, door bos en veld, via
kleine paadjes en geheime trappen... Spannend! Iedereen bracht het
tot een goed einde... Het vieruurtje was nog maar pas voorbij toen we
gewapend met de boskoffer op zoek gingen naar kleine diertjes. We
zagen ook een dode uil in het water liggen... Nadien konden we een
opfrisbeurt in de kamers wel gebruiken. Juf Barbara haalde ons op om
lekkere broodjes te komen eten. Man, lekker hoor, zoveel we wilden en
met verschillende soorten beleg en groentjes ... En dan, the big
moment... Vrij podium en party !!! De acts waren super, meester Stijn
vroeg zelfs bisnummers! Op de fuif hebben we ons goed geamuseerd. Juf
Isabel had voor lekkere chips gezorgd. We dansten tot... we moe
werden . Bedtime was voor iedereen een goede zaak. Tot morgen ! 's
Middags volgt het laatste verslagje...
Geniet van de andere foto's op de blog van de 2de graad !
Op de blog van de 2de graad kan je nog heel wat fotomateriaal bekijken over de belevenissen van je dierbare spetters ! Dat kan via de bijhorende link...
Er was eens... Een lentedag in de 'Vlaamsche velden' ... Het begon allemaal in Deerlijk op een zachte, lichtbewolkte ochtend in april. De kinderen van de 2de en 3de graad van onze basisschool druppelden binnen want de grote dag was aangebroken. De 34 leerlingen vertrokken op GWP naar Kemmel, een verre uithoek van West-Vlaanderen. Meester Stijn startte alvast goed want hij was zijn slaapgerief vergeten en mocht terug huiswaarts keren en reed dan maar rechtstreeks de bus achterna.
De weergoden bleken ons wel gunstig gezind, een heerlijke zon wachtte ons op en scheen de ganse dag volop! Wat was dat lang geleden zeg... Genieten dus! Genieten van het weer, van de bosspelletjes, van de lekkere verrassing, van het heerlijke middagmaal (tomatensoep, kroketjes en kalkoen, een lekker ijsje als afsluiter...) en ook van de stevige zoektocht in de namiddag. Een lange tocht van 5km ''plaat(s)jes zoeken in het lokale Heuvelland, niet simpel hoor! Zeker niet voor groep 3 want die liepen een kilometer verkeerd ... We wandelden er toch een uurtje of 2 over, best lastig voor sommigen. Tussendoor waren er enkele pauzes en leuke speelmomenten (de klimmuur telt alvast enkele supporters).
's Avonds kregen we bezoek van de juffen die samen met ons de kamers in orde maakten. De dag voorbij ? Dat dacht je ... Na de spaghetti beklommen we de Kemmelberg. Dat moest wel want de locatie van ons avondspel was aan de andere kant van de berg. Na een lekker drankje en de terugtocht bleek iedereen klaar voor een lange, diepe slaap... Tot morgen allemaal en geniet van de foto's!
Op 16 april waren het opnieuw Franse dialoogjes. Het ging over diverse onderwerpen: de weg vragen en zeggen, iets komen bekijken, komen eten, boodschappen doen, wat meer over jezelf vertellen, ...
De derde graad werkte rond het boek Macbeth van de
Waregemse schrijfster Twiggy Bossuyt.
De kinderen vertelden welke gevoelens het boek in hen naar
boven bracht. Daarna werden ze in groepjes onderverdeeld volgens gevoel(blij, verveeld, spannend).
Nu was het de bedoeling dat ze een muziekstukje creëerden
die dit gevoel uitdrukte. Ze kozen zelf de instrumenten. Enkel de opbouw van
het stuk werd aangereikt. Dit moest gebeuren volgens een schema van8 tellen. Elke 8 tellen valt er een nieuw
instrument in met een eigen gekozen ritme. In het midden een climax en dan weer
afbouwen volgens 8 tellen. Voor de restkonden ze vrij creëren en experimenteren. Ook mochten ze hun stem
gebruiken om het stukje te verrijken.
De kinderen maakten echt prachtige stukjes waar heel het
lager met volle teugen van kon genieten.
Op 26 maart mochten zowel de leerlinge van 5 als van 6 nogmaals een toneeltje opvoeren. "Hoe reageren tegenover zowel bekende, als onbekende volwassenen in bepaalde situaties?"
Op 18 maart mochten de leerlingen van het zesde nogmaals een dialoogje opvoeren van Frans. Deze keer ging het over skiën. Dit vonden enkele leerlingen onder ons heel tof!
Van 18 maart tot en met 26 maart zijn de eerste boekpromoties van start gegaan. Er zaten heel diverse keuzes bij van boeken, wat het natuurlijk heel leuk maakt. Op deze manier zijn de leerlingen ook geïnteresseerd in boeken van anderen. Na de mondelinge boekpromotie volgde er ook nog een schriftelijk verslagje. De leerlingen vonden het heel leuk om te doen. Ze kijken al uit naar de volgende boekpromotie!