Archief per week
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
    Zoeken in blog

    De Camino proeven

    01-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes
    Liesbeth is te moe voor haar blog. De kaarsjesprocessie ging nog net.

    01-05-2015 om 22:36 geschreven door Leo  


    >> Reageer (6)
    30-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bed and breakfast
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn 'pelgrimstocht' verandert in een luxe wandeltocht dank zij de verzorging door Leo met hotel Mus.

    30-04-2015 om 21:30 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 60 Fichous Riumayou - Assat 38 km 1469 km van huis
    38 km vandaag. Een nieuw record. Maar wel met een lichtere rugzak en verzorging onderweg. De eerste keer stond Leo me op te wachten op 21 km. Eten, drinken rusten… en we spraken 12 km verder weer af. Toen wilde ik nog 5 km verder omdat ik dan met wat geluk morgen tot in Lourdes kan stappen. Dat zou dan een mooi verjaardagscadeau zijn want morgen wordt ik 63 jaar. Het zullen hoe dan ook weer veel kilometers worden want langs de grote baan is het al 34 km en ik moet nog wat kronkelen langs kleinere wegen. Leo stelt net voor om mij een stukje te rijden maar daar is geen sprake van. Dan nog liever overmorgen verder stappen als het morgen niet lukt. We slapen deze nacht al vast langs de Gave de Pau. Dat is de rivier die ook langs de grot stroomt. Leo heeft weer een mooi plekje gevonden langs de route.

    30-04-2015 om 21:21 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    29-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 59 Hagetmau - Fichous Riumayou 29 km 1431 km van huis
    In Malaussanne, 17 km voorbij Hagetmau, had ik met Leo afgesproken maar twee kilometers voordien kwam ik hem al tegen. Hij wandelde me tegemoet. Geweldig moment. ‘Je plakt van de zonnecrème’ was het eerste wat hij zei. Al wandelend wat bijgebabbeld en dan in ons Mus genoten van mekaar, de zetels, de koelkast… Een uurtje later vertrok ik voor nog 12 km maar deze keer met een lichtere rugzak. Heerlijk! Het ging al aardig op en af en in de verte zag ik de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. Ik kan het amper vatten dat ik echt tot hier gestapt ben. De vorige nacht sliep ik heel goed, helemaal alleen, in de herberg van Hagetmau. Maar er gaat niets boven het eigen bed. Ik ga goed slapen hier onder de kerktoren van dit piepklein dorpje. En… mijn bed ligt op enkele meters van de route. Dat vonden we altijd heel belangrijk de vorige weken.

    29-04-2015 om 20:51 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    28-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 Mont de Marsan - Hagetmau 35 km 1402 km van huis
    Gisterenavond heb ik afscheid genomen van onze groep van vijf. Zij hebben nog vele weken te gaan naar Compostela en moeten hun krachten doseren. Ik begin aan het laatste hoofdstuk van mijn tocht. Morgen verlaat ik de route en zoek mijn eigen weg. Vanaf dan is het eten en slapen in ons Mus (camper). Geweldig gevoel te weten dat er iemand voor je klaar staat. Met dat vooruitzicht wilde ik nog wel eens 33 km stappen. Maar de ruim twee km tussen St Eulalie en St Sever is men vergeten te tellen in ons boekje. Gelukkig had ik vandaag goede benen en voeten en het was goed wandelweer, niet te warm. Ik heb hier in Hagetmau de pelgrimsherberg voor mij alleen. Dat is wel even wennen. De twee vorige nachten waren we telkens met acht. Om half acht gaat er een restaurantje open 200 m van hier. Daar ga ik eten. Want een supermarkt is verder stappen en ik heb vandaag al stappen genoeg.

    28-04-2015 om 18:50 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (5)
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 Roquefort - Mont de Marsan 27 km 1367 km van huis
    We slapen weer in een pelgrimsherberg van de vrienden van St Jacques. Die zijn hier in de Landes comfortabel en goedkoop. Maar weer geen wifi natuurlijk. Het was vandaag regen en nog eens regen. Ik ben er nog het beste van af gekomen me dunkt. Bij de eerste hevige vlaag was ik te Bostens toegekomen. Een heel oud kerkje met een huisje ertegenaan waar pelgrims kunnen verpozen. Mariska en Arie waren er al en hadden koffie voor mij gezet. Ton en Arie stonden toen gebogen onder een boom te schuilen. Later op de dag kregen Mariska en Arie een zondvloed over zich heen. Dat moet plaatselijk geweest zijn want ik had gewone regen. Morgen geven ze droger weer.

    27-04-2015 om 21:18 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    26-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 Captieux - Roquefort 34 km 1340 km van huis
    Weer geen wifi en dat zal waarschijnlijk zo blijven de volgende dagen. Want we slapen in eenvoudige pelgrimsherbergen. We gaan vanaf nu ook niet meer reserveren omdat de herbergen genoeg plaatsen hebben. Deze nacht slapen we hier met 2 Duitsers 2 Belgen en 4 Nederlanders en alleen wij hadden gereserveerd. Ik slaap trouwens onder een F16 piloot. Ook die gaan naar Compostela. Geen reservatie wil ook zeggen dat we kunnen beslissen een kortere afstand te doen als het moeilijk wordt. Want iedereen heeft vandaag toch wel als zwaar ervaren, ook omwille van de regen. En morgen geven ze nog regen. Dat wordt morgen 27 km of 18. Misschien valt onze groep op die manier uit elkaar. Weer wachten wat de dag van morgen brengt. Er blijven nog veel kilometers te gaan en elke stap moet gezet worden.

    26-04-2015 om 21:29 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    25-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 Bazas - Captieux 18 km 1306 km van huis
    Geen wifi in hotel Le Cap des Landes. Dus nog eens roaming. Vandaag 18 km morgen 34. Niet dat we daarvoor kiezen maar na Captieux is dat de eerste mogelijkheid. Vandaag kregen we al een voorproefje van de Landes. Veel bossen, zanderige grond, vlak, lange rechte stukken. Heel weinig dorpjes dus geen cafés. Gisteren ben ik bij een wat oudere man binnen gevraagd voor een kop koffie. Hij zat al aan de whisky maar daarvoor heb ik bedankt. Vanaf nu zijn we wel elke dag in een plaats waar winkels zijn. Dat is gemakkelijk voor de bevoorrading. Voor morgen heb ik appelen, bananen, granenrepen, bounty's. ..en morgen ook nog eens langs de bakker. Daarmee moet ik de 34 km halen. Dat horen jullie morgen wel.

    25-04-2015 om 16:41 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    24-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 Bassanne - Bazas 25 km 1288 km van huis
    We komen net van tafel en ik wil het niet te laat laten worden. Dus even kort. Mooi wandelweer gehad. We slapen nog eens op een kasteel. Maar dit is recenter. Het vorige leek op een burcht. En we hebben hier weer een kathedraal, de zoveelste. Toch altijd iets speciaal. Morgen trekken we richting Landes, heel lange vlakke stukken. Iets nieuw.

    24-04-2015 om 21:20 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    23-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 St Ferme - Bassanne 25 km 1263 km van huis
    We slapen weer op een unieke locatie, een oude watermolen. We hebben de sleutel. Alles is voor ons alleen. Morgen steken we de sleutel in de brievenbus van het gemeentehuis. Midden in de natuur, geen wifi dus nog eens roaming. Arie en Mariska zijn aan 't koken. We kochten alles aan in La Reole, 5 km hier vandaan. Gelukkig vonden we een erg vriendelijk echtpaar die alles tot aan de molen wilden brengen met de auto. Ze gaven ons nog een fles wijn en waren blij dat ze eens in de molen mochten. Morgen hebben we een eitje bij het ontbijt. Dat lijkt een eeuwigheid geleden. Het begint al lekker te ruiken. Ik zal dus maar afronden.

    23-04-2015 om 19:32 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    22-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 St Foy-la-Grande la Grande - St Ferme 28 km 1238 km van huis
    Twee warme dagen achter de rug. Morgen zou het frisser worden maar ook regenachtig. We nemen het zoals het komt. Ondertussen zijn we van de Dordogne naar de Gironde gewandeld. We komen nog nauwelijks boven de 100 m. Dat betekent wat minder hellingen. En we zitten al zuidelijker dan Bordeaux, dus wel echt in het zuiden. Af en toe al eens een palmboom. En natuurlijk hebben de bomen bladeren gekregen. Dat betekent meer schaduw en het is ook handig om onder te schuilen bij een regenvlaag. Gisteren sliepen we nog eens in een hotel maar vandaag terug in stapelbedden met zijn vijf dicht bij elkaar. En morgen in een oude watermolen. De vrijwilliger die hier voor ons kookte zei dat er spoken zitten. Dat zal wat worden. We moeten er ook weer zelf koken. Dat is al even geleden. In St Foy-la-Grande stond er een bord nog 1100 km naar Santiago. Ik tel de kilometers af naar Hagetmau, nog 167.

    22-04-2015 om 21:16 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 Mussidan - St Foy-la-Grande la Grande 33 km 1210 km van huis
    Al twee keer een fout opgetreden terwijl ik mijn blog bijna getikt had. Ik geef het op voor vandaag. AG en Slaapwel.

    21-04-2015 om 22:18 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    20-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 St Astier - Mussidan 24 km 1177 km van huis
    Gewone pelgrimsherberg vandaag, geen wifi. Wel winkels in de buurt maar de keuken is erg klein en we moeten ze delen met 4 Fransen dus zijn we uit eten gegaan. En dan nu het grote nieuws. Leo gaat me de laatste dagen naar Lourdes volgen met onze camper. Ik heb dus al 50 dagen gestapt. Nu nog zo'n 10 dagen naar Hagetmau en dan verlaat ik de Compostela route om mijn eigen weg te zoeken naar Lourdes. Dat zal dan nog een 100 km zijn en daar zijn geen speciale voorzieningen voor pelgrims. Dank zij Leo heb ik dan dus geen zorgen meer wat overnachtingen en maaltijden betreft. Ik kijk er naar uit. Nog 11 keer slapen.

    20-04-2015 om 22:24 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 Perigueux - St Astier Chateau Puyferrat 23 km 1153 km van huis
    Verschillende aprilse grillen maar gelukkig ook drogere periodes tussen door. Ik liep voor het eerst zonder knieverband en Aad liep nog maar eens met nieuwe schoenen, hopelijk lukt het beter dan met de vorige nieuwe. Ik kwam Aad en Ton tegen in het gehuchtje Anesse. Daar zou er een route wijziging zijn, minder kilometers. Dat wil ik niet missen. We zagen een nieuwe voetgangersbrug over een rivier maar geen gele pijlen. Dus vroeg ik aan een man die over de brug kwam of hij Compostela tekens gezien had. Het bleek een journalist. De brug is een deel van een nieuwe fietsroute en hij kwam daar foto's van maken... uiteindelijk heeft hij ook nog een heleboel foto's gemaakt van drie pelgrims in regenkledij die over de nieuwe brug stapten. Hij moest nog weten welke nationaliteit we hadden...Misschien staan we morgen in de krant. Even verderop zag ik dat Aad en Ton hun rugzakken aflegden om een auto te duwen die vast zat. En nog wat uren later zaten we met ons vijf te eten in een indrukwekkende zaal van een kasteel terwijl grote blokken hout in de enorme haard voor warmte zorgden. Pelgrims ontvangen op een kasteel! Het leek wel de Middeleeuwen.

    20-04-2015 om 18:25 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    19-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49
    Roaming alleen buiten in de regen. Morgen blog. AG alles goed

    19-04-2015 om 18:30 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 Sorges - Perigueux 23 km 1130 km van huis
    Ik ben 4 kg afgevallen. Dat vergat ik gisteren te vertellen. Ik eet nochtans veel meer dan thuis. Een paar keer at ik ook zo veel dat ik er ongemakkelijk van werd. Je weet vaak niet wanneer je de volgende keer een winkel of restaurant vind en dan ga je hamsteren maar je wil ook geen overbodige kilo's meedragen. Seffens gaan we hier in de buurt een restaurantje zoeken. Onze pelgrimsherberg ligt in de buurt van het station en daar zouden er zijn. Deze pelgrimsherberg is nog maar een jaar open. Heel comfortabel. Geen slaapzaal maar kamers van 2 en 3 bedden, een bak om klederen te wassen, een zwierdertje, een droogrek, een keuken en in de badkamer een haardroger. Die vind je niet vaak. En wifi! Ik denk dat we hier goed gaan slapen.

    18-04-2015 om 18:41 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    17-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 Thiviers - Sorges 19 km 1107 km van huis
    Vandaag kregen we aprilse grillen, cape aan uit aan... ik heb weer een heel stuk de grijze route genomen. We zitten nog eens in een simpele pelgrimsherberg zonder wifi, roaming. Dus even kort vandaag. Een Nederlandse vrijwilligster is voor ons aan 't koken. Het wordt nog eens gewone kost, soep, aardappelen en prinsessenbonen. Mijn lievelingseten dus. Morgen weer een stad. Perigeux.

    17-04-2015 om 18:22 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (1)
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 Chalus - Thiviers 30 km 1088 km van huis
    We zitten met z'n vieren aan het keukenraam van ons 'huisje' want alleen hier is er wifi. 't Is altijd zoeken naar de beste plaats. We slapen in een gite bij Nederlanders. We waren de laatste dagen ook vaak te gast bij Engelsen. Die hebben hier hotels, cafés of bieden gastenkamers aan. En morgen zitten we in een pelgrimsherberg. Ik reserveerde in het Frans en kreeg te horen dat ik Nederlands mocht spreken. Als er Nederlanders voor ons koken is het altijd lekker en meer vertrouwde kost. Het begint wat afgezaagd te worden maar we hadden vandaag weer de keuze tussen een hele korte of lange route. Het werden dus 33 km. Voor mij was het wat korter want ik koos af en toe voor de grijze route (asfalt). Maar op het einde liep ik een bordje voorbij naar Domein Le Bost waardoor ik, na vijf keer de weg te vragen, en 3 km om te lopen, aan de achterkant van het domein terecht kwam. Dat was mijn straf zei Arie omdat ik altijd probeer stukken af te snijden. We zitten hier rustig, hebben goede bedden en gaan morgen uitslapen want dan doen we maar 20 km.

    16-04-2015 om 21:11 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lourdes
    Onderweg in een café in La Coquille met goede wifi. Anita liet me weten dat het vandaag de feestdag is van Bernadette Soubirous. Misschien de moment om te vertellen dat ik graag te voet in Lourdes zou geraken. Compostela is vanuit Affligem 2284 km. Dat haal ik niet op 2 maand en dat was ook niet de bedoeling. Ik beloofde Leo rond mijn verjaardag (1 mei) terug naar huis te komen maar met wat extra dagen in de maand mei zou ik in Lourdes kunnen geraken. Van Affligem naar Lourdes, volgens de route die ik stap, is ongeveer 1512 km. Nog zo'n 450 te gaan. Als alles goed blijft gaan kan dat lukken en dat zou ik geweldig vinden. Mijn moeder wilde heel graag naar Lourdes maar mijn vader had het niet zo voor een bedevaart en daarom gingen we met de tent. Nieuwe auto gekocht want onze kever werd te klein en wij naar Lourdes. Een verkeersongeluk onderweg besliste anders en wij met blikschade weer naar huis. Een jaar later lukte het wel. En enkele jaren later overleed mijn moeder aan een beroerte. Het zal me heel goed doen om nog eens in Lourdes te zijn. Die extra dagen stappen in mei beschouw ik dan maar als verjaardagscadeau.

    16-04-2015 om 11:40 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)
    15-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cafeetje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik zou een fotoboek kunnen maken van leuke cafeetjes.

    15-04-2015 om 21:39 geschreven door Liesbeth  


    >> Reageer (2)


    Foto

    Info
  • Waar ben ik ?


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs