Iedereen kreeg een puzzelstukje en mocht er zijn/haar pasfoto opkleven. Daarna mocht het puzzelstukje ingekleurd en versierd worden. Alle puzzelstukjes samen vormen een fijne klas!
Vandaag in de wiskundeles over inhoudsmaten en gewichten geleerd...
Begrippen als meer dan, minder dan, ruim meer of minder, evenveel, ...kwamen aan bod. Omdat deze lessen van metend rekenen niet makkelijk zijn, zijn we aan de slag gegaan met allerlei materialen. Flesjes van verschillende grootte en omvang vergelijken en dan vaststellen dat er toch evenveel in kan, ondanks het verschil in grootte. Ook de inhoud van een wijnfles ( 75 cl ) in vergelijking met een fles water van ( 1 liter ) zorgt steeds voor een eurekamoment. Die fles is zoveel groter en toch zit er minder in...Allemaal heel boeiend en interessant. ( zie foto's hieronder )
In het thema van taal werken we nu reeds een tijdje rond chocolade. We leren hoe ze chocolade maken waar je de ingrediƫnten kan vinden. Seppe bracht allerlei materiaal mee dat we konden bekijken en proeven...
We zijn er ( voorlopig ) weer terug! Voor de herfstvakantie is het fototoestel zoek geraakt waardoor de weblog een tijdje stil gelegen heeft. De Sint kwam vandaag op bezoek met zijn 2 zwarte pieten! We zongen liedjes, droegen ons versje voor dat we eerder deze week leerden en kregen er een leuk cadeau voor in de plaats: een spel met bewegingstussendoortjes!
We speelden een verhaal na met poppen. Er was eens een boom die durfde te zeggen dat hij mooier was dan de koning. Dat deed hij niet ongestraft want de koning liet de baobabboom omgekeerd in de grond terugplanten zodat hij met zijn wortels in de lucht stond. Voortaan heeft de baobabboom de reputatie van de lelijkste boom te zijn...
Vandaag hebben we kloklezen geoefend. Iedereen kreeg een klokje waarmee hij/zij aan de slag kon. We herhaalden het uur, half uur, kwart voor en kwart over. Ook leerden we dat 4 uur in de namiddag eigenlijk kan genoteerd worden als 16.00 uur. Daarvoor hebben we een handig trucje: 4 + 12 = 16.
We zijn deze week met een nieuw thema gestart voor WO. We zullen de komende weken werken rond het park. Gelukkig hebben we vlak naast onze school een mooi park. Tijd dus om op verkenning te gaan en enkele opdrachtjes in groep uit te voeren: - Welke dieren zien we in het park? - Aan welke straten grenst het park? - Welk seizoen is het en hoe kan je dit in het park zien? - Ligt er afval in het park? - ...
We leerden eerder in de lessen verkeer op welke manier we verschillende soorten kruispunten oversteken. In het werkschrift valt dit allemaal nog wel best mee, maar vandaag zijn we echt de straat opgegaan en hebben we op verschillende plaatsen rond onze school de straat leren oversteken. Toen was het plots toch wat moeilijker dan eerst gedacht.
Vandaag hebben we in de les wiskunde rond geldwaarden gewerkt. We herhaalden hoeveel briefjes en muntstukken er zijn en welke waarde die hebben. Hoeveel muntstukjes van 5 cent heb je nodig voor 1 euro. Je betaalt een taart van 7.50 euro met een briefje van 10 euro. Hoeveel krijg je dan terug? Je koopt een fiets van 36 euro, betaal gepast, met zo weinig mogelijk briefjes en muntstukken.
We leerden ook dat geld niet gelukkig maakt, maar dat het toch leuk is om te hebben ( kijk maar naar de foto )
Vandaag hebben we onder een schitterend herfstzonnetje de scholenveldloop kunnen doen. Eerst met Dorien opgewarmd natuurlijk, daarna een halve toer achter het lint met meester Floris en dan mocht iedereen z'n eigen tempo lopen. De bedoeling was dat we 15 min liepen, zonder tussendoor te stappen. Zeker niet de bedoeling dus om een winnaar of verliezer aan te duiden. Er waren 2 stempelposten op het traject. Het volledige traject, een toer rond de vijver van Kruikenburg, is iets meer dan 400 meter. Om te weten hoeveel je gelopen hebt, moet je je aantal stempels delen door twee en dan maal 400 meter.
Vandaag stond er metend rekenen op het programma: inhoud en gewicht. Dat snappen we het best als we eens flesjes mogen vullen, uitgieten, overgieten,... Ook zakjes vullen, op de weegschaal zetten en correct aflezen lukt nu al aardig.
Vandaag in de lessen wiskunde niet met de neus in de boeken, maar zelf aan de slag met allerlei meetgerief. Hoe hoog is een vuilbakje, hoe breed is een bank, hoe lang is de klas... Eerst schatten natuurlijk, dan pas meten. Daarbij gebruiken we de meest gepaste eenheid: m, dm, cm,
Vandaag stond er een doos in de klas, een doos met allerlei geheimzinnige dingen in: een zakje met wit poeder ( drugs ? ), lege flesjes, een medaille, ... Er was een verhaal bij: vrienden die met hun opa in een bos eerst een tent vinden en dan drie grotten.Die grotten lijken wel op het hol van een beer, maar ze vinden er helemaal geen beer, wel stapels zakjes met een wit poeder in... En net dan landt er een zwarte helikopter...
We proberen in groepjes aan de hand van een woordspin het verhaal zelf verder te vertellen! Ook best spannend allemaal!